Jump to content

Fiberoptic forsikter


IHL

Recommended Posts

Har over litt tid lagt merke til mer og mer Fiber Optic forsikter på forskjellige pistoler og noen revolvere..

 

Har en idé om hva poenget med de er men vet ellers veldig lite om Fiber Optic forsikter. Hva er rekkevidden av praktiske bruksområder? Hva er bra eller dårlige produsenter eller hvilke farger er bra for hva. Er det noe FO forsikter absolutt ikke er egnet til?

 

Topp om de som har erfaring eller annen kunnskap om Fiber Optic forsikter ville kommentert dette litt.

 

Mvh,

 

IHL

Link to comment
Share on other sites

Fiber Optic sikter blir vel brukt mest av amerikanerne til deres selvforsvar våpen.

True Glue sikter kan man jo blant annet bruke om natten.

Det er vel derfor de har det på deres BEDSIDE gun, i tilfellet det kommer en innbrudds tyv eller annet pakk....

Dette er selvfølgelig kun lovlig i USA.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:Federal86 skrev noe tull her?

True Glue sikter kan man jo blant annet bruke om natten

Er vel ikke LIM i siktene? (glue = lim) Hihihi.. Kanskje True GLO........

 

Sorry Federal86! Var bare en fleip!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har slike på luftbørsa....Selv om det ikke er noe "ordentlig" våpen. Så får man en rask fokus på siktene som gjør at man kan skyte raskt...Øver mye med stående skyting med luftbørsa og det er utroligt hvor fort øya fokuserer på siktene....

 

Har også slikt på hagla noe som hjelper mye på fokus og "sikte".

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:Federal86 skrev noe vas om True Glue?
True Glue sikter kan man jo blant annet bruke om natten

Er vel ikke LIM i siktene? Hihihi.. Kanskje True GLOW........

 

Jeg skrev feil her det heter faktisk TruGlo.

Du sier at jeg skrev noe VAS? Hva mener du med det? :twisted:

 

Trådstarter spør jo etter hva fiberoptiske sikter blir brukt til.

Å jeg har da besvart det jeg vet om det.

Vas? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et "fiberoptisk" sikte på pistolen jeg bruker til praktisk skyting.

Dette består i at midtre delen av forsiktet er frest vekk, så er det borret hull i de gjenstående delene (forran og bak) og til sist er en optisk fiber (type rød i mitt tilfelle) tredd inn i hullene og limt fast.

I mitt tilfelle ble dette gjort av lokal pistolsmed, og er altså ikke hyllevare, men jeg vill tro at man kan få kjøpt et komplett forsikte med denne type fiber, og så bare bytte hele forsiktet.

For at fiberet skal være synlig er det avhengig av lys fra omgivelsene, og vil derfor ikke være synlig i mørket.

 

Poenget med fiberet er at dette samler lys ovenfra (der hvor forsiktet er frest vekk) som man ser som en rød prikk når man ser på siktet bakfra.

Siden man i praktisk skyting oftest starter med pistolen hylstret, og da må trekke våpenet på ild-signal, er fiberet ment å skulle gjøre det enklere å finne forsiktet og possisjonere dette der man vill ha det.

Hensikten er altså å gjøre forsiktere lettere å se når man skyter hurtig, veksler mellom mange blinker, trekker fra hylster o.l.

 

Nå vet jeg ikke om det var akkurat dette du var på jakt etter, men det er hvertfall det lille jeg kan bidra med som har med noe med "Fiberoptic forsikter" å gjøre.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det ingenting i reglementet som hindrer deg i å bruke et slikt sikte i vanlig UIT og NSFs nasjonale programmer. Vi snakker fortsatt åpne sikter og vi snakker ikke om forstørrende optikk.

 

Vil kunne være til hjelp ved skyting på duellskiver og andre store svarte skiver hvor man ikke kan skyte rullende.

 

Et annet tema er holdbarheten til disse greiene. Formannen i klubben vår satt slike på en G22, og fiberet røk i første serie. Fikk nye på reklamasjon, og det holdt nesten en eske med ammunisjon før de også gikk i stykker. Da var han lei, og reklamerte seg til et par jernsikter uten fiber og prikker.

 

Mulig dette er et mindre problem på en revolver enn en halvauto hvor siktene utsettes for mer aksellerasjon.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Et annet tema er holdbarheten til disse greiene. Formannen i klubben vår satt slike på en G22, og fiberet røk i første serie. Fikk nye på reklamasjon, og det holdt nesten en eske med ammunisjon før de også gikk i stykker. Da var han lei, og reklamerte seg til et par jernsikter uten fiber og prikker.

 

Mulig dette er et mindre problem på en revolver enn en halvauto hvor siktene utsettes for mer aksellerasjon.

 

- Øivind

 

Jeg har skutt X antall tusen skudd med en STI Edge med fiberoptikforsikte. Har ikke hatt noe problemer med det

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp installert et fiberoptisk forsikte på CZ'en for praktisk, og forskjellen er merkbar. For "semi-instinktiv" skyting gir det merkbart raskere siktebilde, øyet fanger opp forsiktet mye lettere og da er det bare å peke. Bruker det også på hagla meg godt hell.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres interessant ut, da jeg blir mer og mer langsynt med årene. Hvor får man kjøpt noe slikt?

Kan slike sikter monteres på de fleste pistoler? Finnes det noe "Gjør det selv sett"? Eller en annen metode, hvor man kan oppnå samme effekt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...