Jump to content

Sizing Die Wax eller Liquid lubrication


IBICO

Recommended Posts

Nei, hvis du ikke vet hvorfor så bør du absolutt ikke begynne å size hylser ennå.

 

Hvordan, hvorfor og med hva er noe man kan lese seg til i Ladeboken, og den bør man lese før man lader.

Ihvertfall om man planlegger noen særlig lang karriere ved ladebenken...eller på skytterbanen.

 

Til den jobben bruker man oftest hylsefett, og det er for at hylsene ikke skal sette seg fast i dien.

Og det gjør de om du ikke har carbide-dier.

Hylsefett er heller ikke det samme som den grønne guffa kompisen din har på kulene sine, det er nemlig kulefett.

Eller noe annet griseri som produsenten har klint på kulene.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo for å minske friksjon, men hvor mye det har å si.. og om vax eller liquid er best?

 

Regner nå med at det fabrikken legger i smøre sporet på en kule fungerer også, men når jeg bruker liquid lubrication på kulen så har ikke smøre sporet noen funksjon? Det virker jo som at man enten legger en slags voks i smøresporet eller legger på en flytende lubrication som legger seg over hele kulen?

 

Hylsefett trenger jeg ikke siden jeg har carbide dier og man har lite problemer med pistol hylser (9mm), mens til rifle så bør man ha hylsefett/smøring så den ikke setter seg fast.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes bare et alternativ som duger og det er Imperial Die wax. Du trenger svært lite, og det er veldig lett å fjerne. Det finnes selvsagt andre alternativer som gjør jobben, for all del, men har du først prøvd en boks med Imperial går du neppe over til noe annet etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Han spør om smøring av kuler.

Altså støpte blykuler, fett eller flytende.

 

Mange bruker flytende smøring som Lee Alox med godt hell.

Enkelt å påføre, bare å legge kulene på ett brett og rulle de rundt til de er godt dekket.

Så er det bare å la de tørke.

 

Skal du bruke fast voks må du vel ha en smøre/size die og korrekt kulefett.

 

Skjønner ikke hvorfor dere kommer med råd om hylsesmøring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at det vi her egentlig snakker om er kulefett til støpte blykuler? Formålet er i så fall å motvirker blying i løpet.

 

Siden jeg ikke har fått ut fingeren og kjøpt meg en luber/sizer ennå, har jeg brukt flytende Lee Alox, det fungerer greit, men det kan bli litt mye røyk, så på handlelista så står en Star lubesizer.

I utgangspunktet så er vel flytende alox ment å brukes på kuler med såkalte mikroriller, men for meg så har det også fungerer greit på vanlige kuler, selv om skikkelig kulefett nok i mine øyne er mer optimalt mht til både selve støpe/lade prosessen, og pga røyk og lukt under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall to måter å gjøre dette på - altså smøring av kuler.

 

Den enkle (vi kan kalle den Lee-metoden).

 

Hiv kulene (kanskje opp til et par hundre) oppi en isboks med litt Lee kulevoks og rist godt. Etter kort tid har fettet festet seg og du kan lade. For denne typen smøring kan du godt bruke ukalibrerte kuler, altså rett fra kuletangen. Eller du kan kalibrere dem f.eks i Lee sin kulekalibrator, som er en billig fiks sak og som du kan få flere sizer til.

 

Den ikke-fullt-så-enkle krever en fettpresse, f.eks Lyman eller RCBS. Det er denne som gir kulene som kompisen din har en fin rød, grønn eller blå farge i fettrillen.

 

Du må ha en patron med kulefett og den nevnte pressen. Fettet blir ført inn i et lager i pressen. Pressen har også sizere, slik at du kan få f.eks .356, .357 eller .358 størrelse på .38 kulene dine. Du tar en og en kule, legger på stempelet og trykker håndtaket ned. Dermed skal kulen gå ned i sizeren. Håndtaket virker også på et fettstempel som trykker fett inn i rillene på kulen. Trykket på fettstempelet kan reguleres slik at du kan få mye/lite fett, og smøre en-to eller tre riller.

Link to comment
Share on other sites

Det med fettpresse høres som et fryktelig styr iforhold til liquid som Lee har.

Er fett så mye bedre at det er verdt det ekstra? Jeg har kikka på fettpresse fra Lyman hvor det følger med varmer inni den og er en hel presse til dette. Dyrere selvfølgelig, så lurer på hva får man igjen for å presse fett mot å bare rulle de i Lee liquid?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Eg har gjort begge deler. For meg ble det for mye arbeidd å kjøre ei og ei kule gjennom Lymans " kule sizer ". Tok for mye tid. Presset og fettet .38, .44 og .45 kuler. Nå bruker jeg Lee 6-hulls kuletenger som støper kuler i .357, .429 og .452. Disse er da riktig kalibrert og har små riller som er beregnet til å ta opp flytende kulevoks. Tar bare sekunder å fette opp flere hundre kuler. Må ligge ei natt eller to for å tørke. En liten ulempe er at du får fett over hele kulen, og ikke bare i fettrillen. Må kanskje rense opp i settedien din litt oftere enn om du hadde brukt kuler med kun fett i fettrillen/e. Fettets oppgave er å hindre at for mye bly legger seg igjen i løpet. En slags smøring. Med tanke på blying i løpet ser jeg ingen forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv mye flytende alox til smøring, også til ekstrasmøring til vanlig smurte kuler. Flytende alox egner seg vel best til relativt svake ladninger, skal du opp i magnumhastigheter så er nok vanlig hard voks i rillene best, gjerne med en liten dæsj alox til slutt :)

Angående røyk av flytende alox, syns nesten det er en fordel, skiva kan bli litt difus men kornet blir jo knivskarpt om røyken blir hengende 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt meg Lee 2-Cavity Bullet Mold TL356-124-TC http://media.midwayusa.com/ProductImage ... 366607.jpg + noen Lee Liquid Alox Bullet Lube-4 ounce Plastic Squeeze Bottles

 

Blir ikke å kjøre kraftige ladninger siden jeg blir å skyte grov felt og millitær med de i første omgang. grov felt har ingen faktor krav, mens Millitær har faktorkrav på 120 som vel er ganske lavt?

 

Har fått alt av ladeutstyr nå utenom liquid alox.. Dritt å ha alt klart og må vente på en liten flaske før man kan lade.

Link to comment
Share on other sites

@hipshot .. Støpt noen kuler med en 6 cavity TC mold, men den har ikke de microband. Så er mere beregnet for voks. Synes og varmen er mere ujevn over hele tanga med en 6 cavity, så jeg prøver meg heller på en 2 cavity.

 

Kulene ble fine og.. Etter å følge tips jeg fikk på forumet samt et forum i usa så ble de veldig bra. Må bare finne rett hardhet på blyet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å skutt 50 skudd av hjemmeprodusert må jeg si det ble mye blying. (ut ifra hva jeg synes).. Men nå vet ikke jeg hva som er normalt. Var masse bittesmå prikker/flekker i hele løpet når jeg skulle pusse og måtte godt med pussing til for å få den blank og ren igjen.

 

Kan dette være for lite liquid lubrication?.. Eller kan det være fordi jeg ikke har microband kule?

 

Bør/skal HELE kula være dekket av smøring, eller bare der man har feste i hylsa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...