Jump to content

.308 = 7.82mm ???


Arrak

Recommended Posts

Første innlegg til ny bruker....

 

Prøvd å lese/regne meg frem til forskjellige kaliber fra amrikanske til metriske dimensjoner.

Så ble jeg sittende fast på en ting.

 

308 win - Dette er jo 0.308 inc(tommer) Regnestykke: 25.4mm(1 tomme) x 0.308 = 7.82mm

 

30-06 er jo som vi kjenner 7.62? (-06 står vel for noe årstall greier og ikk str.)

Regnestykke: 25.4mm(1 tomme) x 0.30 = 7.62mm

 

Stemmer det at .308 win er grøvere enn 30-06'en? Er det bare hylse/krutt mengden som gjør den kraftigere?

 

Er det ikke noe rart her: http://no.wikipedia.org/wiki/7,62_x_51_mm_NATO

Link to comment
Share on other sites

.308 er den største diameteren i løpet / kulediameter 7,62 er diameteren over riflingen i løpet

I 30-06 er 30 en forkortelse for .308 og 06 står for årstallet hæren i usa tok patronen i bruk 1906.

Så 30-30 , 308win 3006 300winmag osv har samme kulediameter.

Forskjellen er hylsevolum, kruttmengde og utgangshastighet

 

Du kan lese litt om kaliber historik her http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik

Link to comment
Share on other sites

hei. kula sin diameter er 7.82 mm. mens løpets diameter målt mellom bommene er 7.62mm. dette er for å gi bommene mulighet til å skjære inn i mantelen på kula og dermed få den til å begynne rotere .

 

F*N brukte for lang tid, prøvde lag ei tegning som viste dette. sorry for smør på flesk etter de andre ;)

Link to comment
Share on other sites

Ha, det var raskt. hehe

 

Takk for gode svar. Hadde jeg grublet litt til burde jeg kanskje skjønt det :)

 

 

Da er 1000kr spørsmålet hva 8'ern står for i 308 da....

 

06 vet vi er for at patronen ble introdusert i 1906 for det amerikanske forsvaret....

Link to comment
Share on other sites

.308 er riflingsdiameteren= 7,82. mens .30 er kaliberdiameteren= 7,62.

 

Samme som feks 6,5 X 55. Kula er 6,7 mm, ikke 6,5 som mange tror.Dette for å 'fylle' riflingsdiametern

 

6,71 faktisk :mrgreen:

sorry, kunne ikkje dy meg :oops:

Nja siden vi er i spikke fliser land, så kan jeg fortelle at 6,5 kuler er 6,69, 6,70, 6,71 eller 6,72mm alt etter hvilken produsent som har laga de ;)

Link to comment
Share on other sites

8'ern står ikke for noe, men 308 er den faktiske kulediameteren på all kaliber .30 kuler.

 

Da kan man lure på hvorfor man oppgir bomdiameterene i stedet for kulediameterne når man "navngir" ammo.

308 står for kulediameter. Så 8ern står for 8ern i 308 som er ganske nøyaktig kulediameter. ;)

 

I "milimeter land" så bruker man kulediameter, mens i "tomme land" bruker man boringsdiameter.

Så enkelt, men alikevel såpass forvirrende......

Link to comment
Share on other sites

Som katta sier, er det som jeg hadde en mistanke om;

8'ern står ikke for noe, men 308 er den faktiske kulediameteren på all kaliber .30 kuler.

 

Da kan man lure på hvorfor man oppgir bomdiameterene i stedet for kulediameterne når man "navngir" ammo.

 

Feil!

Lest det jeg har skrevet over?

308 står for 0,308 tommer som er 7,82mm
Link to comment
Share on other sites

går ut fra at det er for å anngi hva som er løpets minste diameter. altså i dette tilfellet må ei kule være laget for å passere gjennom et gjenget hull ( riflingen er som gjenger) på 7,62mm. da kan ikke diameter på blykjerna være på 7,62mm for da ville jo mantelen blitt skrella av. så å oppgi kulediameter ut fra mellomrommet mellom bommene gjør at en kan unngå det faremomentet. men forvirrende det kan det være, siden en hører både om 0,308" =7,82mm og 7,62mm om samme kula.

Link to comment
Share on other sites

8'ern står ikke for noe, men 308 er den faktiske kulediameteren på all kaliber .30 kuler.

 

Da kan man lure på hvorfor man oppgir bomdiameterene i stedet for kulediameterne når man "navngir" ammo.

308 står for kulediameter. Så 8ern står for 8ern i 308 som er ganske nøyaktig kulediameter. ;)

 

I "milimeter land" så bruker man kulediameter, mens i "tomme land" bruker man boringsdiameter.

Så enkelt, men alikevel såpass forvirrende......

 

bare roter med hodet i kveld.... på tide å legge til hvile... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Som katta sier, er det som jeg hadde en mistanke om;

8'ern står ikke for noe, men 308 er den faktiske kulediameteren på all kaliber .30 kuler.

 

Da kan man lure på hvorfor man oppgir bomdiameterene i stedet for kulediameterne når man "navngir" ammo.

 

Feil!

Lest det jeg har skrevet over?

308 står for 0,308 tommer som er 7,82mm

 

beklager, snudde det hele litt på hodet, endrer mitt innlegg.

(og kanskje jeg burde holde meg til regelen; hold kjeft når du ikke aner hva du snakker om.... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev et utkast til en artikkel for "Portalen" om temaet kaliber for etpar år siden, men den er blitt liggende ubehandlet i et "drift"-kammer.

 

Jeg sakset dette fra artikkelen, slik at de som måtte ha rotet litt med begrepene i kveld, skal få ro i sjelen (så de kan gå ut etter elgen med freidig mot i morgen!):

 

(Temaet var benevnelser på kaliber, hva og hvorfor):

 

"Når vi beveger oss bort fra hagl, og over til kulevåpen, blir bildet enda mer sammensatt. Og i forbindelse med kulevåpen betegner ”kaliber” 2 forskjellige definisjoner:

 

A: Diameteren av projektilet

B: Patronkonstruksjonen.

 

Vi får begynne med det enkleste først, diameteren. Gjennom et pipeemne blir det boret et langsgående hull, løpet (i dag blir de fleste pipene kaldhamret). Diameteren på dette hullet er BORINGSDIAMETEREN. Den kan oppgis i millimeter, eller den kan oppgis som desimal av tommer (noen ganger også som brøk!). For å gjøre disse enhetene sammenlignbare, må vi bruke omregningsforholdet, 1 tomme = 25,4 millimeter.

 

En ganske vanlig boringsdiameter er 30/100-dels tomme, populært kalt ”kaliber 30” (evt 300, hvis en heller vil bruke tusenendels tomme). Skal vi finne ut hvor mye det blir i millimeter, må vi multiplisere 0,3 tomme med 25,4 (mm/tomme), og vi får da 7,62 millimeter. Rundt 2/3 av elg, hjort og villrein som blir skutt i Norge, går over til de evige jaktmarker på grunn av et projektil fra et løp med denne diameteren.

 

Nå har vi snakket om boringsdiameter, og det er greitt nok, hvis vi skyter med glattborete våpen. Men allerede for flere hundre år side fant en ut at dersom en skulle skyte andre kuler enn rundkuler, måtte en stabilisere projektilet i lufta (og evt. i målet) ved hjelp av gyroskopkrefter. Dvs. sette projektilet i en hurtig rotasjon. For å få det til, laget en spiralformede fordypninger, eller rifler, innvendig i løpet (enkelte våpen brukte mangekantete løp, f.eks. oktagonale). For å sikre seg at kula ble tvunget til å rotere, og at en tettet for kruttgassen, laget en kula noe større enn boringsdiameteren.

 

I dag er riflene i de fleste løp av standardisert dybde. I et løp med boring 7,62 mm, bruker en 0,1 mm dype rifler. Avstanden fra bunnen av to motstående rifler blir da 7,62 mm + (0,1 mm*2), dvs. 7,82 mm. Dette kalles RIFLINGSDIAMETEREN. Deler en disse ekstra 0,2 millimetrene på 25,4, får en 0,008 tomme. Dvs. boringsdiameter 7,62 millimeter eller kaliber 0,30/0,300 tilsvarer riflingsdiameter 7,82 mm eller kaliber 0,308 tomme. Kulene som skal passe for dette kaliberet, må naturligvis ha riflingsdiameter.

 

For kalibre under kal. 30 er riflene noe grunnere enn 0,1 mm, og for grove kalibre noe dypere."

Link to comment
Share on other sites

Da er 1000kr spørsmålet hva 8'ern står for i 308 da....

 

 

Dette er grunnleggende matematikk på 5 klassenivå (er lærer må vite).

3tallet står på tidelsplassen, 0tallet står på hundredelsplassen og 8tallet står på tusendelsplassen.

 

(Kilde: "Tusen Millioner 5A - matematikk for grunnskolen")

Link to comment
Share on other sites

Takk for spydigheten mr.know it all - robert

Hvis du hadde lest hele tråden, eller bare det første innlegget mitt, hadde du sett at tusendelen ble regnet med, så dette er avdekket for leeeenge siden, men etter mye om og men for en del ble det usikkerheter. Jegermeistern ryddet opp til slutt :P

 

Takk for det beste svaret "Jegermeistern"

 

Punktum i debatten

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Så på kaliber mindre enn .50 - f.eks. 308, som er 0.308 tommer eller ca. 7.82 mm, er målet i tommer korrekt.

Mens på kaliber .50 (som ikke heter .51) stemmer ikke dette.

 

Mitt poeng er; 0.5" er 12.7mm, hvorfor heter det ikke da .51" om kulen har en diameter på 12.95mm?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
308 står for kulediameter. Så 8ern står for 8ern i 308 som er ganske nøyaktig kulediameter. ;)

 

I "milimeter land" så bruker man kulediameter, mens i "tomme land" bruker man boringsdiameter.

Så enkelt, men alikevel såpass forvirrende......

 

Så enkelt er det dessverre ikkje alltid...

 

Amerikanske patronar som 224 Wea, 308 Win, 243 Win, 284 Win, 338 Win m fl brukar eit tal som er svært nær kulediameter, mens 220 Swift, 250 Savage, 260 Rem, 270 Win, 300 Win mag m fl brukar eit tal svært nær boringsdiameteren.

 

Metriske patronar som 5,6x52R, 6,5x55, 7,57 Mauser, 7,5x55 Swiss, 8x57IS m fl brukar ca boringsdiameter, mens t d dei ulike 9,3-patronane og 10,75x68 brukar kulediameter.

 

Blant engelske patronar er det enda verre, til dømes har .404 Jeffery kulediameter på .423...

Link to comment
Share on other sites

Kan da ikke bli mer logisk enn dette. Altså 8x57IS løp har et borr på 7,92 mm og bruker ei kule som måler 8,2 mm (.323").

Boringa er litt trangare: 7.89mm (.311").

8x57I har kule på 8,07mm (.318") og boring 7,8 (.307"). Og begge desse vart kalla sjutoognitti - det er logisk...

Link to comment
Share on other sites

Tja, 300, 260, 240, 220 er nok bare kulediameter runda av til tusendel vil jeg tro. (akkurat som 6,5mm er runda av til tidels mm på boringsdiameter) Av de er det bare 300 som er lik boringsdiameter. De andre er noe ca midt mellom boring og kulediameter. Avrunding når dem får navn tror jeg er grunnen.

Svaret mitt opprinnelig var ment på 308/7,62 spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...