Jump to content

TigerBlack sine ladedata 9mm,38 spc og 45 acp


TigerBlack

Recommended Posts

Vel på tide å bekjenne sine synder. Iallefall mine erfaringer med det jeg lager og tester etterhvert som det kommer.

 

Fellesdata:

Presse: Lee pro1000

 

Våpen:

*M&P9L (9mm)

*S&W 686-4, 6" (357mag/38spc), har wolff fjersett og avtrekks polering.

*M&P45 (45ACP)

 

 

Så over til foreløpige ekspriment:

 

9MM

Hylser: GFL og Winchester

Primer: Magtech Small pistol

Kule : H&N 125 grn FMJ/RN

Krutt: 4.6 og 4.8 grn N 340

COL: 29MM

 

Vurdering: Her traff jeg veldig bra på første forsøk, begge disse ladningene går bra i min M&P9L, Presisjonen er Upåklaglig med hull i hull på 15 meter. Lengere avstand skal testes. Ingen merkbar forsjell på disse to ladningene. 4.8 Grn N340 ble kronografert til en snitthastighet på 1177FPS og skulle gi en faktor på ca 144.

 

skyteopplevelse:

Mildt rekyl og lett kontrolerbart. Våpnet fungerte greit og ingen funksjonsfeil. Presisjonen var overaskende bra.

 

38SPC:

 

Hylser: GFL

Hetter Winchester Small Pistol

Kule : 158 grn SWC, bly fra kulegrossisten.

Krutt: N340 (4.3-4-9 grn testet)

 

Vurdering: Også her fikk jeg rimlig bra resultat. Jeg syntes 4.6grn ladningene gikk best og hadde helt ok presisjon på 25 meter. Denne skal jeg se litt mer på og komme tilbake med mål på gruppe. Den samlet greit, men jeg skal prøve litt mer før jeg "spikrer" denne. Har bare prøvd den på banen en gang foreløpig.

 

Skyteopplevelse: mye røyk og spenstig "poff", ikke det helt store rekylet ,og ingen funksjonsfeil.

 

45ACP

 

Hylser: GFL og Geco i denne omgangen.

Hette: Winchester Large Pistol

Kule: Remington (tror jeg, kjøpte ett "brukt" parti) 230 grn FMJ/RN

Krutt: N340, 6.2 grn

COL: 32mm

 

Denne skal testes ved første leilighet, kommer tilbake med fyldig raport.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei det skulle bli en egen tråd.. hvor skal jeg klage når skudda går alle andre veier en der jeg vil ha dem. Jeg prøvde å sende klagemail til kuleprodusenten, men der ble det blankt avvist, de hadde ikke noe med å gjør hvor jeg sendte kulene, de bare lagde dem. Og gitt at jeg produserer den ferdige ammunisjonen er det lite vits å klage til meg selv..

 

får sende henvendelsen videre til forbrukerombudet..

Link to comment
Share on other sites

Takk for data.

 

Jeg har vansker for å tro på plast pistol (=lett) og faktor 144, skal bli mild rekyl.

 

Tung kule og raskt krutt, N320 i mitt tilfelle, det er mild rekyl. Men presisjonen er ræva så om du får H&N til å gå hull i hull må jeg vel kjøpe en boks med N340 å prøve i løpet av vinteren.

Link to comment
Share on other sites

@Think!

 

Sammenliknet med fabrikkskudd er den med denne "blandingen" betraktelig mer behagelig en for ex Magtech, Fiocchi og CCI som jeg har skutt en god del av. Rekylen oppfatter jeg som både svakere og mykere, selv med såpass høy faktor.

 

Det er mulig at en svak ladning med N320 gir dårligere presisjon ,det har jeg ikke prøvd. Men sånn jeg har skutt den nå har det vært veldig greit. Har trives bedre med dette en med fabrikkskuddene.

 

Skal opp å teste 45ACP skuddene jeg pressa sammen idag. så får vi se åssen de går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vansker for å tro på plast pistol (=lett) og faktor 144, skal bli mild rekyl.

 

Faktor har ingen ting med rekyl å gjøre. IPSC faktoren ble heller ikke laget for å måle, men for å skille to kaliber.

Er du ute etter høy faktor så er svaret tung kule og tregt krutt.

Her er et eksempel. Fabrikkladd 9mm med 147 grains kuler ligger rundt 1000 f/sek, og gir en faktor nær 150. En 90 grain XTP ladd opp mot maks med N310 vil antagelig gi en faktor rundt 115.

Hvem av disse tror du har mest minneverdig rekyl?

 

TigerBlack's 9mm ladning ligger i et meget velprøvd område, og har vist seg å fungere utmerket i mange våpen.

Hvis man bruker H&N's HP kule, ikke RN som i ladningen over, kan man greit sette kula til 28 eller 28,5mm og fylle på med 4,5 grain N340. Det gir faktisk en veldig hyggelig ladning som bør klare en faktor over 130 i de fleste våpen.

 

I lavtrykkspatronene .38 og .45ACP er det greit å prøve på litt raskere krutt enn N340, 320 er ingen dum idé

Link to comment
Share on other sites

Håper vi ikke kupper tråden... :wink:

 

Øker du på med raskt krutt i 9mm få du som oftest mye større trykkøkning enn fartsøkning. Så på ladningene dine i en annen tråd, og det gikk vel rimelig klart frem at du trenger litt mer fart. :D

Prøv ladningen jeg nevnte over satt til 28,5mm. HP kula har du jo.

Du kan bli overrasket, den virker betraktelig slappere enn Magtech'ene du testet. Men... rekylopplevelsen er som kjent høyst personlig.

Link to comment
Share on other sites

Da er denne ladningen testet. Litt iallefall

 

45ACP

 

Våpen: M&P 45 (desert tan). (jævlig kul pistol)

 

Hylser: GFL og Geco i denne omgangen.

Hette: Winchester Large Pistol

Kule: Remington (tror jeg, kjøpte ett "brukt" parti) 230 grn FMJ/RN

Krutt: N340, 6.2 grn

COL: 32mm

 

Produsert så langt: 50 skudd,

Forbruk i første test 35 skudd.

Funksjonsfeil: A big fat 0..

Avstand: 25 meter

 

 

 

 

 

Foreløpige observasjoner:

 

Denne ladningen må prøves mere. Idag ble det 35 skudd på 25 meter og det virket som de gikk veldig greit. Det var litt på kanten av lys og etter en 9 timers arbeidsdag som begynte 0500 idag var ikke konsentrasjonen akkurat på topp.. fremdeles virket det som at den gikk ganske greit. Det smalt godt og rekylen var som en frisk fabrikkladning. Jeg fyrte av ett par Partizan skudd i en omgang for å kjenne om jeg syntes det var noe forsjell.. det var egentlig ikke det. jeg klarte ikke å kjenne forsjellen på 3 "hjemmesydde" og 3 partizanere. Presisjonen virket greit så lenge jeg tok det pent og rolig, igjen etter en 9 timers dag er det nødvendigvis ikke presisjon jeg trener mest på. Men iallefall, skal forske litt mer og se på litt forsjellige avstander hva denne ladningen kan by på. Men så langt er jeg positiv til den.

 

Life on the (fireing) line continues..

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens tur i furterommet, akkopaniert av ett par episoder av Star Trek Enterprise ble det pressa ut 200 45acp.

 

I neste runde blir det 38 spc SWC i betydlige kvanta.. jeg likte 4.6grn ladningen såpass bra at jeg kommer til å fortsette med denne en stund. Den ryker som fy og gir ett godt poff, samtidig som kula går noenlunde dit jeg vil. Den går litt høyt, men det er ikke værre en å stille siktet litt ned, men samlingen var veldig ok.

 

Men jeg tror jeg skal skaffe hylsematetuber som passer bedre til større kalibre. jeg har noen som går glimrende til 9mm,men hverken 38 eller 45 passer i disse..

 

Life on the (fireing) line continues..

Link to comment
Share on other sites

ny tur på banen idag og 9mm, 45 og 38 ble ubenhørlig testet, denne gangen på 10 meter. Jeg ville prøve på minimum avstand denne gangen, samt funksjonssjekk av ladningene.

 

45ACP:

 

 

Hylser: GFL og Geco

Hette: Winchester Large Pistol

Kule: Remington (tror jeg, kjøpte ett "brukt" parti) 230 grn FMJ/RN

Krutt: N340, 6.2 grn

COL: 32mm

Antall skutt: 50 skudd

 

Resultat: Veldig ok presisjon og lett kontrolerbar i M&P45. I motsetning til forrige gang var et ikke noe problem å sjekke presisjonen inne. Det var korthold denne gangen, nestegang skal det testes på 25 meter. Og som du ser på videoen er det ikke SÅ mye vipp i denne.. helt greit rekyl..

 

 

45CAP.jpg

 

 

38SPC:

 

Hylser: GFL

Hetter Winchester Small Pistol

Kule : 158 grn SWC, bly fra kulegrossisten.

Krutt: N340 (4.6grn)

 

Dette blir standard ladningen min i dette kaliberet for overskuelig framtid.. upåklagelig presisjon og veldig ok å skyte med. lite rekyl men mye røyk :P

 

 

38spc.jpg

 

 

9MM

Hylser: GFL og Winchester

Primer: Magtech Small pistol

Kule : H&N 125 grn FMJ/RN

Krutt: 4.6 grn N340

COL: 29MM

 

Denne er det også bare å fortsette med. presisjonen er upåklagelig og den går fint i M&P 9L. Hadde en funksjonsfeil idag, men det var min egen forbanna feil.. fikk en squibload..

 

 

9mm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Squib = uten krutt eller for lite krutt til å drive våpen.

 

Har hatt en squib i min karriere, unngås best med gode rutiner og progresive presser.

 

Tennhete er nok til å drive kula inn i løpet (=fare når kule nr 2 kommer), men stort sett ikke nok til å kaste ut tomhylsa. = Henger tomhylsa i utkasteråpningen er det på tide å tenke litt før en "tapp-rack-bang" (slår i bagasinet for å forsikre seg om at det sitter på plass - drar i sleiden for å kamre ny patron - avtrekk).

 

Det værste jeg har sett i så måte var far og sønn som delte patroner til Kongsvinger open. Det må ha vært minst 10 squib jeg observerte.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Tiger Black

Bra det du har lagt ut men hvis jeg får lov til å komme med en liten annbefalning er det at når man lader ammo selv eller skyter med fabrikkladninger, bruk skytebriller, har selv hatt 2 tillfeller hvor ladningene mine ikke har gått helt etter planen den ene er en 45 acp med dobbel dose 320 (brukte skytebriller) og der stod det en mantel bit rett foran pupillen min i skytebrilla, den andre var en for liten ladning i en 45 LC med 320 krutt, det ble mod 25 cabriolet.

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Hallo Tiger Black

Bra det du har lagt ut men hvis jeg får lov til å komme med en liten annbefalning er det at når man lader ammo selv eller skyter med fabrikkladninger, bruk skytebriller, har selv hatt 2 tillfeller hvor ladningene mine ikke har gått helt etter planen den ene er en 45 acp med dobbel dose 320 (brukte skytebriller) og der stod det en mantel bit rett foran pupillen min i skytebrilla, den andre var en for liten ladning i en 45 LC med 320 krutt, det ble mod 25 cabriolet.

 

Kai

 

Skal ikke si at du bør gå over dine laderutiner :mrgreen:

 

Men, er mest interessert i hva slags våpen det er du har klart å destruere så effektivt :D:D

Link to comment
Share on other sites

ny tur på banen idag og 9mm, 45 og 38 ble ubenhørlig testet, denne gangen på 10 meter. Jeg ville prøve på minimum avstand denne gangen, samt funksjonssjekk av ladningene.

 

45ACP:

 

 

Hylser: GFL og Geco

Hette: Winchester Large Pistol

Kule: Remington (tror jeg, kjøpte ett "brukt" parti) 230 grn FMJ/RN

Krutt: N340, 6.2 grn

COL: 32mm

Antall skutt: 50 skudd

 

Resultat: Veldig ok presisjon og lett kontrolerbar i M&P45. I motsetning til forrige gang var et ikke noe problem å sjekke presisjonen inne. Det var korthold denne gangen, nestegang skal det testes på 25 meter. Og som du ser på videoen er det ikke SÅ mye vipp i denne.. helt greit rekyl..

 

38SPC:

 

Hylser: GFL

Hetter Winchester Small Pistol

Kule : 158 grn SWC, bly fra kulegrossisten.

Krutt: N340 (4.6grn)

 

Dette blir standard ladningen min i dette kaliberet for overskuelig framtid.. upåklagelig presisjon og veldig ok å skyte med. lite rekyl men mye røyk :P

 

9MM

Hylser: GFL og Winchester

Primer: Magtech Small pistol

Kule : H&N 125 grn FMJ/RN

Krutt: 4.6 grn N340

COL: 29MM

 

Denne er det også bare å fortsette med. presisjonen er upåklagelig og den går fint i M&P 9L. Hadde en funksjonsfeil idag, men det var min egen forbanna feil.. fikk en squibload..

 

Kronograferte du disse ladningene? Jeg ville trodd at det var forskjell mellom GFL og Geco i .45 og mellom GFL og Win i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare kronografert 9mm, denne kom ut med snitt på 1177 FPS i min M&P 9 L , det var ikke veldig mye variasjon over de to magasinene jeg kjørte igjennom kronografen. Det ble bemerket av en annen som fulgte med at han var overasket over hvor lite variasjon det var fra skudd til skudd.

 

Kan prøve å få kronografert 45acp ladningen hvis jeg finner en som har lyst å låne bort kronografen sin igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Tiger Black

Bra det du har lagt ut men hvis jeg får lov til å komme med en liten annbefalning er det at når man lader ammo selv eller skyter med fabrikkladninger, bruk skytebriller, har selv hatt 2 tillfeller hvor ladningene mine ikke har gått helt etter planen den ene er en 45 acp med dobbel dose 320 (brukte skytebriller) og der stod det en mantel bit rett foran pupillen min i skytebrilla, den andre var en for liten ladning i en 45 LC med 320 krutt, det ble mod 25 cabriolet.

Kai

 

Skal ikke si at du bør gå over dine laderutiner :mrgreen:

 

Men, er mest interessert i hva slags våpen det er du har klart å destruere så effektivt :D:D

 

 

 

Kan virke som det er en S&W mod 25 :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Tiger Black

Bra det du har lagt ut men hvis jeg får lov til å komme med en liten annbefalning er det at når man lader ammo selv eller skyter med fabrikkladninger, bruk skytebriller, har selv hatt 2 tillfeller hvor ladningene mine ikke har gått helt etter planen den ene er en 45 acp med dobbel dose 320 (brukte skytebriller) og der stod det en mantel bit rett foran pupillen min i skytebrilla, den andre var en for liten ladning i en 45 LC med 320 krutt, det ble mod 25 cabriolet.

 

Kai

 

 

Takker :D

 

jah, N320 gir ganske lite krutt i spesielt en 45hylse, jeg bruker N340 så den fyller godt opp.

 

Har prøvd å dobbel lade under kontrolerte forhold, det vil si at jeg prøvde med overlegg å fylle ei hylse to ganger, og med 9mm så rant det over, og 45'ern så var hylsa godt proppfull, dette var ikke så vanskelig å se og det var ikke mulig å sette ei kule nedi uten å legge merke til at noe var potensielt farlig.

 

Men skytebriller er jo ikke noe dum ide. Setter det opp på handlelista.

Link to comment
Share on other sites

Har en squibrod liggende jeg og i tilfelle. Håper jeg aldri får bruk for den..

Etter å sjekket hver enkelt hysle i pressa når jeg lader (og ganske lei av det) så har jeg bestilt meg en slik sak som forhåpentligvis gjør ting litt enklere.: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180495101144&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Scroll midt ned på siden, som en ser finnes det her i landet også (har kjøpt en, men har ikke testet den ennå).

http://www.holstadvapen.no/?catid=1250

 

P.s. Hva bruker dere til squibrod?

Link to comment
Share on other sites

Vi måtte improvisere, "gunfreak" og undertegnede sto ved siden av hverandre når dette skjedde. Vi måtte improvisere litt , men han fant en tynn skrutrekker og jeg satte en .22LR tomhylse på skru-delen av denne, jeg tok løpet ut av pistolen og så banka vi ut kula ved hjelp av en bok og litt rå makt. Men det funka fint, ingen skader i løpet eller skrutrekkern.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

ja det var en S&W mod 25 i 45 LC og ja laderutinene har blitt meget forbedret dette skjedde i starten da jeg begynte å lade, og jeg har vel ladet en ca 80000 til 100 000 etter denne erfaringen, (ja jeg er praktisk skytter) uten noen dobbelt ladninger.

 

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...