Jump to content

7 x 33 Sako - " hylseforming "


Tomas

Recommended Posts

Om jeg ikke husker helt feil så er denne patronen en forlenget 9 mm Para, hylser kan kjøpes fra Bertram for ca 25 kr stk. Kan det være en eller annen patron som denne hylsen kan formes fra. D.v.s. en patron med nærbeslektet hylsekropp. Noen med kunnskap?

 

Hvilket annet kaliber kan det være naturlig å kamre et våpen i dette kaliber i, har forstått at dette finske våpenet er en bolt action, og da med en forholdsvis kort låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket annet kaliber kan det være naturlig å kamre et våpen i dette kaliber i, har forstått at dette finske våpenet er en bolt action, og da med en forholdsvis kort låskasse.

 

Mulig jeg misforstår. Men er det slik at du ønsker et våpen i kal. 7x33 Sako. Det er som du nevnte basert på 9mm Parabellum pistolammo. Det var slik at etter krigen ville finlenderne ha et lite våpen til småviltjakt. Det var dårlig med verktøy til kamring. Men 9mm verktøy hadde dem nok av og strekte hylsa så langt det var mulig og det stoppet opp på 33mm. Hvorfor kuledia ble 7mm husker jeg ikke. Og det var en kort låskasse Sako lagde. Denne fikk modell betegnelsen L46.

Det produseres ikke fabrikk ammo eller hylser til en vettig pris lenger.

Jeg vil foreslå at du ser etter en brukt Sako Vixen eller CZ. Og får montert et løp i 7x35. Du omformer da remington sine 221 fireball hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil så bruker 9mm para og 222Rem samme hylseholder.

 

Nope, det er en merkbar forskjell på de to hylsene.

 

Takker for flotte svar, nå har ikke jeg rukket å få tak i mål på disse hylsene dere nevner, men kanskje andre har mål. Ellers så finnes vel det i Ladeboken. Vedr. om jeg har, eller skal skaffe børse i dette kaliber. Så dreier seg dette om en kamerat bosatt i Rakkestad som har en slik Sako i 7 x 33. Sidne jeg vel har ladet en god del ulike patroner gjennom 40 år, så kunne det vært morro og kunne hjelpe han med ammo. Dere nevner søk i Sverige og Finnland, noe tips om hvilke sider jeg kan søke på?

Link to comment
Share on other sites

Tonheim lager kuler til 7x33 :-)

 

John-A

 

Men hvor lenge holder han på da? Siste jeg hørte var at han dro utenlands. Er det bare et rykte?

Uansett så synes jeg kulene er alt for dyre i forhold til hva du får...[

 

Disse kulene regner jeg med at er blykuler?

Link to comment
Share on other sites

Tonheim`s kuler er homogene. Dyre men i en 7x33 fra 1949 samler 3 skudd under 2cm på 100m. Dette er i tillegg en helstokk.

Kulene er en kopi av størrelsen til sako kula. Men siden de er homogen blir de litt lettere. Solid(fmj) kula er ca 65grain og hulspiss 63 grain.

Oppfører seg eksemplarisk i vilt.

Nå blir det nok flere som blir å starte produksjon av kuler til 7x33`n. Vet at tonheim gutta kan være litt vanskelig å få tak i til tider.

Men de svarer da på mail nu og da. Og de har ofte salg annonser på Finn.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...