Jump to content

.222 kule og krutt til rådyr


ko-stens

Recommended Posts

Ser nesten ut som om jeg investerer i ladeutstyr når feriepenger og skattepenger kommer en rask tur innom om en stund. Gjelder å bruke dem fort så de ikke blir borte! :lol:

 

Uansett... vurderer å lade opp noen skudd som er høvelige på rådyr. Noen som har formening om hva slags kulevekt og kuler som passer bra? Er for øvrig til en A. Zoli kombi. Vet ikke riflestigningen.

 

Ser i butikkene at det stort sett går i 50 grs kuler til dette kaliberet. Er det noe poeng å prøve litt tyngre? Er jo mest varmintpatroner i 50 grs ser det ut som.

 

Hva slags krutt bør en bruke? Er det like greit å bruke det samme til alle kulevekter. Har noen 30 grs Berger liggende som jeg også tenkte å få puttet i noen hylser.

Link to comment
Share on other sites

Du finner gode ladedata med normakrutt på http://www.norma.cc.

Jeg ville prøvd å bytte ut 62g SP'en med en 60g Nosler Patition. Om den stabiliserer i pipa på kombien har du en fin fin jaktpatron til det meste.

Min tid med 222Rem var før Noslerkula kom på markedet, jeg hadde gode erfaringer med 60g Hornady, 63g Sierra og 62g Norma.

Erfaringer med 5,6x50R og 223 gjør at jeg holder noslerkula for å være et hakk bedre.

Barnes X kuler gjør også 22kalibrer rifler til ordentlige rådyrdrepere!

Link to comment
Share on other sites

Har prøveskutt Sierra 63grs SMP i våte kataloger.Farten var moderat(810m/s)men allikevel ble kulene kraftig deformert.Inntrengning på 70m var over 20cm.Skal poste noen bilder når jeg har fått veid kulene.Skulle teste litt for å se hva som så best ut å bruke til rådyr av 222 og 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Skal holde meg langt unna å anbefale noe som helst, men om du vil vite riflestigningen er ikke det noen stor sak. Neste gang du pusser med en børste - eller annet pusseutstyr med nogenlunde trang pasning i løpet: sett et merke pussestokken, og mål hvor langt du må skyve inn for at stokken skal rotere èn omdreining. Da har du stigningen direkte.

Link to comment
Share on other sites

Skal holde meg langt unna å anbefale noe som helst, men om du vil vite riflestigningen er ikke det noen stor sak. Neste gang du pusser med en børste - eller annet pusseutstyr med nogenlunde trang pasning i løpet: sett et merke pussestokken, og mål hvor langt du må skyve inn for at stokken skal rotere èn omdreining. Da har du stigningen direkte.

 

Aha. Vil det si at stigning 1/14 er 1 omdreining på 14 cm?

 

Ellers ser det ut som om det er endel interessante kuler å velge i! :) 55 grains Trophy Bonded Bear Claw-kuler virker interessante. Mener å ha lest litt om dem en eller annen gang.

Link to comment
Share on other sites

Nesten, men " (tommer, inch) er mer vanlig brukt. Så dersom det ikke er oppgitt noen enhet, er nok tommer mest sansynlig. 14cm riflestigning er ihvertfall ikke sansynlig. Ellers er det med riflestigning som med gjengestigning; dvs. hvor langt "skruen" (prosjektilet) beveger seg pr. omdreining inne "mutteren" (løpet).

 

Edit 1: gramatikk

Edit 2: Lurer på når/om vi blir kvitt tommer, pund osv. for godt? :)

Link to comment
Share on other sites

På 80-tallet hadde jeg en Sako i 222 - og brukte (mot alle odds - iflg. de som forstod seg på det :roll: ) 70 gr. Speer, og Norma krutt. Tror det var 201. Ihvertfall: Hastigheten var ca 800 m/sek, og 3-skuddsgrupper rundt 3 cm. Det ble skutt 24 rådyr med den ladningen - og husker at jeg var kjempefornøyd med virkningen.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt de aller fleste rådyra mine med 222 Rem og vanlig 50 grs Norma blyspiss fra hhv Tikka kombi og Sako Vixen. Alle bogene har blitt spist. Har sett endel rådyrslakt fra elgjakt der rådyr er felt som bifangst med elgammo. De slaktene har ofte sett mye verre ut enn mine. Når dette er sagt ser det også ut til at dyrets tilstand i forhold til stress/adrenalin påvirker graden av stygge skuddskader vel så mye som hvilken kule som blir brukt, bare det ikke brukes en ren varmintkule.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøper dere 50 grs. Rhino og 55 grains Trophy Bonded Bear Claw-kuler? Til en fornuftig penge......

Jeg bruker Trophy bonded i min 22-250, og er synes det er en topp rådyrkule. Koster det hvite ut av øynene desverre. Var lettere før når man kunne bestile kuler fra USA over nettet, det går ike lenger. Si i fra om du finner en måte å handle disse kulene for en fornuftig penge.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet opp 45 gr pbp (tunheim kula) med 22 gr n 135, som jeg skal prøve på rådyrjakta. Det fikk meget posistiv omtale i ett jaktblad når de testet 224 kuler til bruk på rådyrjakt. God inntrenging og høy restvekt og meget stabilt. Kuler over 60 gr har en tendens til å bli ustabile når riflestigningen er 1/14. Unntaket er normas 62 gr sp.

Link to comment
Share on other sites

DSC03005.jpg

 

DSC03004.jpg

 

Bildene viser 2 stk Sierra 63grs SMP Varminter som skal være en brukbar rådyr kule i moderate hastigheter.Kule nr 1 fra venstre har restvekt 38,4 grs og 14,5mm ekspansjon. kule nr 2 restvekt 54,1grs og 15mm ekspansjon.Kule nr 3 er en Sierra Gk 140grs i 6,5x55 skutt i likhet med de andre kulene i blaute kataloger på ca 75m.Den har 75,2grs restvekt og 11mm ekspansjon.222 kulene hadde en hastighet på 810m/s og 6,5x55 785m/s.Inntrenging på 75m ble 222 5-6 oppblautet biltema kataloger(ca 3-4 cm tykk)og 6,5 11 kataloger.På hold opptil 100m med gunstige skuddvinkler så ville jeg tro at 63grs Sierra ville duge,Men,for å ha litt mere margin (og blodspor)så tror jeg at jeg satser på 6,5'en for min første bukk-Toby

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testet ut noen ladninger med Lapuas 55 grs. blyspiss (E369). Brukte N130-krutt, Lapuahylser og Cci-hetter. 19,5 grs N130 gav 883 m/s og 13 mm på tre skudd. Krongraferte fabrikkammo. til 890 m/s. Dette har jeg trua på. Våpenet er ei Brno Fox, Caldwell tofot, A-tec tmm-5 demper og Swarovski Habicht 8x56 sikte.

 

Noen bilder:

 

Sett fra skiva og mot "standplass" på kjørbrua på låven:

DSC08111.JPG

 

Provisorisk ordning for sittende skyting. Sliter med brist i et ribbein, så liggende var ubehagelig....:

DSC08112.JPG

 

Bruker noen blinker for luft -25 m. Når korset er i "svart`n" lar jeg skuddet gå. Har for tiden ikke annet en sportstape som klistrelapp.... :lol: :

DSC08115.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...