Jump to content

Rifle / hagle som 16åring


Kvamsgutten

Recommended Posts

Hei, nå las jeg akkurat et innlegg i en tråd her og slik jeg forstod de så kan man jakte alene med rifle viss man jakter på småvilt?

Jeg mente man ikke kunne de, og nesten så jeg håper og :lol::lol: siden jeg har jaktet på rev siden jeg var ( lokkjakt) å de var ikke alltid enkelt med hagle, men har en rifle i skapet, men var jo bare 16/17 år å nå er jeg snart 18 å da finner jeg ut at de kanskje er lov med rifle alene på småvilt? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Eg har lese samme lova som killermax pratar om no. Hugsa fadern ikkje trudde på med so eg skreiv den ut og synte han. Hugsa ikkje kor eg fin lova men lova ville sei dette : så lenge man jaktar småvilt kan ein 16 åring gå på jakt med alle slags våpen som er kvalifiserte til jakt. å så lenge kalibera held etter dei krava dei skal brukast til. (t.d at man kun kan bruke 22LR opp til harens størrelse) Så rifle er tilatt på småviltjakt for oss under 18 år! :)

Link to comment
Share on other sites

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan

gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon,

og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en

person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i

første ledd.

 

Edit; la inn link:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-005.html#12

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På an igjen.. :roll:

 

Her er ett svar som kom fra NJFF til en som lurte på et tilsvarende spørsmål i en tidligere tråd:

 

I mitt utmarkslag, der jeg er sekretær og jaktkort-utsteder, fikk vi problemstillingen servert iår, da sønnen til en grunneier ønsket å kunne jakte rådyr sammen med sin far. Jeg var egentlig rimelig klar på hva jeg mente, men sjekket det med NJFF for å være sikker. Her er svaret fra NJFF:

 

"Aldersgrensen er ikke knyttet opp mot hvilken type våpen som benyttes. I forskriften er rådyr definert som storvilt, og aldersgrensen er derfor 18år. I opplæringsøyemed kan en delta fra fylte 16år. Dette gjelder uansett om det benyttes hagle eller rifle. Ved bruk av rifle, må en avlegge storviltprøven – det gjelder også de som er under opplæring (16-18år). De som er under opplæring trenger ikke å betale jegeravgift, men for å være med på opplæringsjakt på storvilt må jegerprøven være bestått.

 

I DNs rundskriv om jakt og fangst er dette beskrevet slik:

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret."

 

Det vil si, at det er alder, og ikke våpen som er avgjørende.

 

Så i klartekst: Ja, du kan jakte småvilt alene med rifle som 16-åring..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å lure på hva NJFF og de andre kursarrangørene egentlig tar seg betalt for...trodde sånt som dette hørte til jegerprøvekurset.

 

Aldersgrensa for småviltjakt er 16 år, greit nok, men om det er begrenset til hagle eller om man kan bruke rifle :?:

Jeg aner ikke, og det er over 20 år siden problemstillingen var relevant for meg...

 

Men en ting er sikkert, hvis man er mellom 16 og 18 år OG har en lovlig registrert rifle i 6,5x55 OG det virkelig er tillatt å bruke rifle på småviltjakt..

Ja da er det ingenting i veien for å bruke nettopp denne 6,5x55'en på småviltjakt, den klarer nemlig kravet som forskriftene setter for jakt på alle jaktbare arter her på det norske fastlandet.

 

Det finnes ingen øvre grense for kaliber til jakt på småvilt, bare en nedre grense for kaliber til storvilt, holder et kaliber kravet til storvilt kan den lovlig brukes på alt vilt i Norge.

HVIS MAN HAR LOV Å BRUKE RIFLE PÅ SMÅVILTJAKT NÅR MAN ER UNDER 18 ÅR vel å merke :!:

 

Hmm, hadde jeg hatt litt vett i skallen så hadde jeg ikke sittet her og tastet, men heller vært ute i skogen og sett etter noe matnyttig. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok dessverre ikke lov. Grensen er samme (18år) for alle våpen.
Det er korrekt at du kan jakte småvilt alene, men da med hagle.

Rifle må du som nymfejeger sier vente med til du blir 18 år.

 

å????ikke det nei???da må dere lese igjenom ørtogførti tråder om samme emne,der er det diskutert opp og ned,og konklusjonen i samtlige tråder er at du kan jakte med både hagle og RIFLE fra fylte 16 med bestått jegerprøve!!!les litt lovdata før dere svarer i hytt og gevær!

Link to comment
Share on other sites

Off, ja skjønner virkelig ikke hva jeg tenkte på når jeg sa at det kun var lov til hagle når du var under 18 år.

 

Jeg må vel ha koblet det slik at du kan ta jegerprøven når du er 16 og dermed tenkt jegerprøve=hagle.

 

Litt flaut med tanke på at jeg selv søkte om (og fikk innvilget) og erverve egen rifle når jeg var 16. :P

Link to comment
Share on other sites

hva betyr da denne loven jeg skrev lenger opp her?

 

Dette er hentet fra våpenloven kapittel om ervervelse av skytevåpen.

Man kan få innvilget lisens på skytevåpen fra fylte 16 år, men må ha samtykke fra foresatte. Dvs det er verge/foresatte som skal sørge for korrekt våpenbehandling og oppbevaring og kan stilles til annsvar ved eventuellt missbruk, overtredelese av våpenloiven.

 

Det hjelper også lite om riflen man erverver er registrert som konkurranse/ treningsvåpen, da denne ikke kan benyttes på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så lei folk som svarer på spørsmål uten å ha noe samsvar med lovverket.

Skal ikke være nødvendig med 2 siders diskusjon, på et spørsmål som er så enkelt å svare på.

 

Er jo litt kjedelig med et forum der alle trådene kun får 1 svar da. =(

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

OT .. men siden det var snakk om rådyr så lurer jeg på en ting. Når jeg tok jegerprøven så fikk jeg beskjed at når man fyller 16 (og bestått jegerprøven) så kan man jakte på rådyr (som småvilt) med hagle, men ikke med rifle før man fyllte 18 år. og like etterpå då fikk jeg høre av en fyr, at rådyr var storvilt og at man måtte ha fylt 18.. har derfor ikke fått noe fasitsvar på dette , så spørsmålet mitt er: er rådyr storvilt eller ikke? og vis det er det, finnes det ingen unntak "Feks. Hagle" eller andre ting? jeg hadde satt veldig pris på vis dere kunne forklart litt "grundig" om dette, siden jeg blir litt forvirret av at noen jeg kjenner, kjenner noen som har sagt det og det...... :?:mrgreen: Det jeg heller ikke kan skjønne er at, jeg leste to forskjellige jegerprøvebøker, og de hadde to forskjellige meninger om dette, :shock:

Link to comment
Share on other sites

OT .. men siden det var snakk om rådyr så lurer jeg på en ting. Når jeg tok jegerprøven så fikk jeg beskjed at når man fyller 16 (og bestått jegerprøven) så kan man jakte på rådyr (som småvilt) med hagle, men ikke med rifle før man fyllte 18 år. og like etterpå då fikk jeg høre av en fyr, at rådyr var storvilt og at man måtte ha fylt 18.. har derfor ikke fått noe fasitsvar på dette , så spørsmålet mitt er: er rådyr storvilt eller ikke? og vis det er det, finnes det ingen unntak "Feks. Hagle" eller andre ting? jeg hadde satt veldig pris på vis dere kunne forklart litt "grundig" om dette, siden jeg blir litt forvirret av at noen jeg kjenner, kjenner noen som har sagt det og det...... :?:mrgreen: Det jeg heller ikke kan skjønne er at, jeg leste to forskjellige jegerprøvebøker, og de hadde to forskjellige meninger om dette, :shock:

 

De har aldri blitt enige om rådyr er storvilt eller småvilt, men en ting er sikkert; JA, du kan jakte rådyr med hagle! Men kun i den ordinære jakta (25/9-23/12), og IKKE i bukkejakta. Der det kun lov med rifle, og du må ha skutt storviltprøva! :wink:

Link to comment
Share on other sites

De har aldri blitt enige om rådyr er storvilt eller småvilt, men en ting er sikkert; JA, du kan jakte rådyr med hagle! Men kun i den ordinære jakta (25/9-23/12),

 

Men kan jeg jakte med rådyr (med hagle) vis jeg er 16? that`s the question :wink: . eller er det kanskje ingen fast svar på det da, siden de ikke har bestemt om det er stor eller småvilt? Skulle jo gjerne hatt det et konkret på dette en gang for alle :|

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er definert som storvilt blant annet i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

Man kan jakte på rådyr med hagle. (I likhet med gaupe, jerv m.fl. som også er definert som storvilt.)

 

Men man må uansett være 18 år for å jakte rådyr alene, også med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...