Jump to content

Tanfoglio Gold Match 9mm.. noen med erfaring om denne?


IBICO

Recommended Posts

Får meg en Tanfoglio gold match 9mm som første våpen og regner med andre har vært borti denne før. Er det noe spesiell ammo den liker? Jeg må og finne meg bly ammo nå når jeg skal skyte innendørs til vinteren..

Bør jeg polere laderampe eller andre ting for å få den opptimal, eller er den 100% perfekt fra rett ut av eska?

 

Tenkte å kjøpe noe ammo til den på mandagen siden jeg får den forhåpentligvis tirsdagen til uka. Spør om den lokale butikken her har noe spesielt utvalg av ammo, men om det er noe spesielt jeg bør styre helt unna hadde det vært kjekt å vite før jeg brenner av unødvendige penger på feil ammo.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med nytt skytejern! :)

 

Du skal ikke behøve å polere rampe eller andre ting.

Om du vil forbedre avtrekket litt er det mange ting du kan bytte eller modifisere.

Nomalt kommer Gold Matchen med ca. 2.5kg's avtrekk - noe hardt for de fleste.

Avtrekkerne fra Tanfoglio er også løse og dårlige, så en Henning Flat Trigger er

en god oppgradering.

 

Har best erfaring med Winchester og CCI i Gold Match'en.

Men prøv uansett flest mulige typer du kan få tak i.

Kjøp en pakke av hver og prøv selv på banen, så finner du raskt ut

hva pistolen din liker best.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med nytt skytejern! :)

 

Du skal ikke behøve å polere rampe eller andre ting.

Om du vil forbedre avtrekket litt er det mange ting du kan bytte eller modifisere.

Nomalt kommer Gold Matchen med ca. 2.5kg's avtrekk - noe hardt for de fleste.

Avtrekkerne fra Tanfoglio er også løse og dårlige, så en Henning Flat Trigger er

en god oppgradering.

 

Har best erfaring med Winchester og CCI i Gold Match'en.

Men prøv uansett flest mulige typer du kan få tak i.

Kjøp en pakke av hver og prøv selv på banen, så finner du raskt ut

hva pistolen din liker best.

 

Lykke til!

 

CCI har de visst lokalt her til salgs, så får se på mandag.

 

Er det mulig å fikse litt på det originale avtrekket uten å måtte bytte avtrekker, og evt hvilken deler`?

 

Har sjekke litt på http://www.tanfoglioparts.com

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har en Gold Match som jeg er veldig godt fornøyd med. Avtrekket er som noveske sa litt tungt men det er enkelt å fikse på for en flink børsemaker. Min skal inn til en liten sjekk i vinter og da skal avtrekket lettes. Skyter stort sett hjemmeladninger, og har vel hatt en 5-6 forkilinger på ca.3000 skudd.

Angående presisjon har jeg best erfaring med Winchester 115 gr.hulspiss.

Mvh

Gold Match

Link to comment
Share on other sites

får prøve meg litt frem skjønner jeg. Må lese meg frem til hvordan man mekker på pistol avtrekk o.l.

 

Har en mosquito som jeg fiksa opp så den fungerer med CCI standard velocity, men avtrekk er vel litt mere kluss. Må evt. kjøpe et ekstra sett originalt avtrekk så jeg har backup om jeg fucker til noe.

Jeg er fiklemekker delux.. Tror ikke jeg har noe som helst jeg har kjøpt som er originalt..

Link to comment
Share on other sites

Nå høres det ut som at jeg skal bare hive meg i gang med fil og dremel her med en gang.. Slapp helt av. Jeg pleier å både lese meg frem til og høre med andre som har peiling før jeg begynner med noe som helst.

Når jeg skulle polere laderampa og korte rekylfjæra til mosquitoen brukte jeg flere dager med lesing, youtube videoer og prating om det med andre skyttere på et stevne ute på Finnsnes før jeg begynte med noe som helst. Og nå fungerer Mosquitoen nesten helt perfekt med vanlig CCI standard velocity ammo istedenfor å måtte kjøpe noe magnum ammo.

Link to comment
Share on other sites

Polygon løp har sine egenskaper, og kan vere mere sensitiv på ammo en vanlig riflede løp.

 

Skal du få noe fornuftigt svar på det med ammo, så må det komme fra dem som vanligvis

skyter med polygon løp. Mener dem fleste Tanfoglior leveres med polygon løp såfremt man

ikke har spesifikt har bestilt eller byttet til vanlig riflet løp.

Link to comment
Share on other sites

Er polygon løp jeg får på den. Vet de er litt picky på ammo så derfor jeg spør litt. Så langt har jeg lest meg fram til at 124gr roundnose er en grei kule å bruke. Har Lee sin støpeform for 125gr roundnose som jeg tenkte å teste senere når jeg får utstyr nok til å støpe og lade.

 

Jeg vet noen våpen har litt trang hylsekammer og gjør at de sliter med å kaste ut hylsene. Vet ikke om dette gjelder Tanfoglio.

 

Men det blir litt mye synsing foreløbig.. Får se når jeg får pistolen til uka og får skutt litt. Når samlingen kommer får jeg vel finne den beste ammoen å bruke.

 

@Gold Match .. Får du bra samling med 115gr?.. Har lest sånn til nå ihvertfall at den går best med tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel helst mantlede kuler som funker best i slike polygon løp.

Men det kan vere at blykuler funker også vist dem er støpt med en hard blylegering.

Det er sikkert noen der ute som har erfaring med det.

 

Jeg ville spandert etpar høvdinger på riflet løp, så slapp man å lure på hva som funker.

Link to comment
Share on other sites

Skyter nesten bare med blykuler i min Tanfoglio med polygon pipe en ultra match.Har hatt Tanfoglio med vanlig rifling også,en combat.Med polygon løp kan jeg lade hardere før det oppstår blying i pipa.Polygon løpa til Tanfoglio har jeg lest er produsert hos Walther.Uansett glatte og fine og vell polerte løp.

Beste kula i min ultramatch er en Hensley& Gibbs con neset på 125 grain.samler 10 skudd under 5 cm på 25 m med annlegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 124grs rundneset "magma" kule fra Clarry Haglund. Disse kulene liker jeg veldig godt. Men det ser ut som Tanfoglioen min liker alt av blykuler. (Iallefall de jeg har prøvd.) Ladningen jeg bruker mest er 4,5grs N340. Brukte 4,8 før, men etter å ha kronografert har jeg godt over 130 i faktor med 4,5grs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme ladning som urogallus 4.5 gr N340.Har prøvd mange typer blykuler i min tanfoglio,blandt annet:lyman 120gr round nose ,saeco 125 round nose, lee 120 con nose ,Rcbs 124 Round nose med gaschek,Rcbs 115 con nose,Rcbs 124 con nose,lee 120 Round nose ,lee 102 round nose,men endte til slutt opp med en H&G # 7 con nese kule på 125 gr.Ser ut til at con nese kulene samler best i min tanfoglio.nest best går Rcbs 124 cn og nr 3 er lee sin 120 gr cn.

Merka at jeg kunne lade lyman sin rundnesekule noe hardere enn de andre kulene.Kanskje fordi den har 2 smøreriller.Rcbs sin gaschek kule er også veldig presis og ligner på Saeco 120gr kula.Med priser rundt 40 øre på gascheken lønner det seg å bruke en rimelig mantlet /elektrolyttbelagt kule i stedet.

Link to comment
Share on other sites

De hadde bare Winchester 115gr til 150,- eska hos den lokale våpenbutikken. Men det er ingen som har hatt problemer med at våpenet klikker eller ikke klarer å mate neste skudd når dere har testet forskjellig?

 

Tenkte å kjøpe de bare for å ha noe å skyte med også leste jeg på forumet her at Winchester "white box"? (om det er de samme som jeg fant) var fine hylser å lade selv. så kan jeg i det minste ha noen fine hylser til senere.

Link to comment
Share on other sites

det skal nevnes at tanfoene med polygonløp ikke har "ekte" polygonløp, men en slags avrundede rifler.

 

Hva er forskjellen på ekte og uekte polygonløp ? og hva har det idenne tråden å gjøre :mrgreen:

 

Over til Tanfoglio GM:

Hadde en slik pistol for en del år siden og den fikk jeg dessidert best samling med ved bruk av HP kuler :D

Best med Hornady 125 gr HAP og Remington 125 HP kuler

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en en Gold Match 9mm i ca 2 mnd. nå. Har skutt stort sett Fiocchi 115gr og noe hjemmeladet med Haendler & Natermann 123gr(tror det var 123gr) HP.

 

Det har blitt ca 600 skudd uten feilslag eller andre uønskede hendelser.

 

Forøvrig en veldig bra pistol, og eneste jeg har å utsette på den er presisjonen. Tidligere kunne jeg skylde på at Tanfoglio Combat'en nærmet seg utslitt og at det var derfor at jeg fikk spredning, noe som var en en veldig hvit løgn selvsagt.

Men nå har jeg et våpen hvis presisjon overgår meg som skytter.

Så da utgår alle unnskyldninger!

Link to comment
Share on other sites

Etter å lest manual og exploded diagram ser jeg at Tanfoglio selv kaller denne modellen kun for "MATCH" ??.. "GOLD MATCH" har en løs ekstra front og et slags adapter/buffer nede ved spring guide.

 

blir det ikke litt feil av norsk selger å kalle denne for Gold match?

 

http://www.intersport-bogstadveien.no/default.pl?showPage=19899

 

gold match exploded diagram

 

http://www.tanfoglio.it/uploads/docs/goldmatch.pdf

 

 

Match exploded diagram

 

http://www.tanfoglio.it/uploads/docs/match.pdf

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor flink skytter du er IBICO, men jeg vil tro at du skal være veldig flink før denne pistolen hemmer utviklingen din.

Istedenfor å lese masse og så mekke, ville jeg brukt den energien på mengdetrening. Ingenting kan erstatte trening!

Er avtrekket for lett, så kan du komme i trøbbel på stevner. Husk at avtrekket veldig ofte blir lettere når våpenet er varmt. På min Gold Match er det på rett under 1,8kg, og det synes jeg er perfekt. Enkelte hevder faktisk at du ubevisst har et løsere grep på pistolen når avtrekket er veldig lett.

 

Men privilegiet med å eie ditt eget våpen er at du kan gjøre akkurat som du vil. Så kjør på! :D

 

Edit: Hvis det er den pistolen på linken fre Intersport som de kaller TANFOGLIO GOLD MATCH. 9mm. til Kr 13.490-.

Denne:

http://www.intersport-bogstadveien.no/images/IMG_1150(1).JPG

 

Så er det etter min ringe kunnskap en Gold Match.

Er det ikke det, har jeg også blitt lurt der jeg kjøpte min!

 

Slik som dette: http://www.tanfoglio.it/uploads/docs/goldmatch.pdf ser ikke min Gold Match ut.

Min har ikke kompensator slik som den på tegningen. Og etter hva jeg vet så leveres ikke Gold Match med kompensator originalt.

 

De største synlige forskjellene er:

-6"løp på Gold Match mot 5" på Match(denne het tidligere Ultra Match, og skal etter min viten være nesten identiske)

-Gold Match har fire 4mm hull på hver side til feste av siktemidler som f.eks Aimpoint.

-Gold Match har lettet sleide. 4 avlange hull på toppen framme med siktet.

-Alle de Match'ene jeg har sett er Duotone(sort sleide, blank ramme), mensGold Match er helblank.

-Større sikringsfløy på Gold Match

Som sagt er det mange andre forskjeller men dette er de mest synlige.

Det skal ikke være problem å se forskjell på de to modellene, se bilder nederst.

 

Hvis du har kjøpt en Gold Match, men fått en Match ville jeg høflig men bestemt kravd å heve kjøpet eller fått refundert en slump med penger. For all del, Match'en er en veldig bra pistol, men listeprisen på en ny ligger 4-5 tusen under Gold Match.

 

Av en eller annen grunn ligger den engelske delen av Tanfoglio sin sider nede, men du forstår hva som er hva. Så får du se om du klarer bedømme hvilken modell du har.

Gold Match:

Specs: http://www.tanfoglio.it/uploads/catalog ... tchjpg.jpg

Bilde: http://www.wingevapen.no/productimages/ ... 0Match.jpg

 

Match(Ultra Match):

Specs: http://www.tanfoglio.it/uploads/catalog ... tchjpg.jpg

Bilde: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=402

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

OT:

 

Tidligere kunne jeg skylde på at Tanfoglio Combat'en nærmet seg utslitt og at det var derfor at jeg fikk spredning, noe som var en en veldig hvit løgn selvsagt.

 

Kan du ikke heller fortelle den egentlige grunnen, eller skal jeg? :lol:

 

 

Hehe! Prøvde jo meg med en liten nesten usynlig innrømmelse der at det var en hvit løgn ang. slitasjen på den gamle.

Men resultatene taler sitt tydelige språk. Jeg skyter veldig mye bedre med Gold Match'en enn med Combat'en.

 

Det er jo en bedre pistol, men placebo-effekten av å handle et nytt våpen har vært påtakelig.

Men som sagt, jeg skyter mye bedre med den nye, av hvilken grunn driter jeg i så lenge jeg fortsetter å slå deg!

Link to comment
Share on other sites

@RonnyL Det er en gold match jeg har. Står og det på sleiden, men jeg stusset over at Tanfoglio sin side har kun exploded view med en annen front, mens den de kaller kun for Match ser lik ut som den jeg har.

 

Har skutt på to stevner nå i finnsnes med lånte våpen og har gjort det sånn ok.. rundt 85 poeng. 22LR innendørs får jeg 9 og 10 treff med noen sleiver utenom, men klarer å holde meg til det svarte ihvertfall. :D

Gikk veldig lett å gå over til 9mm og revolver Magnum1 fikk jeg til meget bra synes jeg selv med 33 av 39 poen. (Hadde jeg bare fått med at man lader med 5 skudd istedenfor 6 på første stand så.. :evil: fikk 2 poeng trekk.. )

 

Så jeg håper at ved å kjøpe et "godt" våpen bør jeg ikke kunne klage over våpenet ihvertfall. Og den satt godt i hånda. Blir spennende på skytebanen i dag for å prøve..

 

Jeg så det fulgte med 2 ekstra rekyl fjærer i forskjellig styrke.. Er det ved forskjellig ladning?

 

Var ikke helt fornøyd med innvendig finish på sleiden eneste.. Var merker etter maskinering hvor det lå igjen kantspon som ikke var pusset vekk. Tenkte til den prisen så kunne de tatt seg litt bry med finish.

 

Skifte over til links magasinutløser var også endel pjesk. gikk ikke helt etter bruksanvisningen så måtte ta ut sear og avtrekk, men fungerer perfekt nå. Justert skruene til avtrekker og så den stopper akkurat når hammeren løser ut og stopper hvor jeg kan ta nytt avtrekk. fjærpinnen som holder på plass magasinutløser og posisjonerer avtrekksmekanismen bak til hane må og shimmes. Den beveger seg når man tar avtrekk siden hullet er litt større enn pinnen og gjør at det lugger litt når man tar avtrekk. Tar litt gunbutter på den og har en shim nedi hullet så burde den bli stødig og fin

Link to comment
Share on other sites

Det er nok bare litt dårlig fremstilt. De har sikkert samme tegning på flere våpen, siden de i utgangspunktet er nokså like. Du kan sikker sette på kompensator på din også, men det skal ikke jeg. Den er så fin og stilren at den beholder jeg original. Den er nesten like fin som en 1911.......nei, nå drar jeg den litt langt her! :shock:

 

Sleivene dine er med 90% sikkerhet dårlig avtrekk. Og eneste måten å bli kvitt det er trening.

Tips: La noen andre lade magasinet ditt, og så legger de i en blindpatron. Da vet ikke du når den kommer og du vil lett se om du napper eller andre feil. Her er det viktig at du er ærlig med deg selv og skyter som du pleier.

 

Kan ikke si at jeg har funnet noen slike spor av dårlig finish.

Husk også at de fleste våpen trenger endel skudd før de har gått seg til. Bare pass på å holde den ren og oljet. Så blir det ikke unødvendig slitasje og du har et bra våpen i mange år.

 

Jeg må vertfall gjøre noe med huden inni hendene. Alle de andre våpnene mine har gummigrep, utenom denne. Og etter 7 år med kontorjobb er huden inni hendene litt vel sart, så jeg blir ganske sår etter en runde på banen. Ikke verre en at jeg bare er rød, men det er nok til å stjele litt konsentrasjon på 6 sekunderen på Hurtig Militær.

Jeg tror nok den mest hensiktmessige treningen er å skyte mye med Gold Matc'en! 8)

 

Jeg legger høyre tommel oppå sikringsfløyen, og ventre på sleidestoppen. Da sitter den som støpt i hendene og jeg får minimalt med munningsløft. Men er du links, så sliter du nok litt med det grepet.

 

 

Gratulerer med et, i mine øyne, fantastisk våpen. Nyt det, bli vant med det så har du mye gøy foran deg. Den gamle Combat'en min har jeg skutt minst 15000 skudd med. Den går som en kule ennå, og når jeg plukker den opp, og sikter kjenner jeg at det er akkurat son å ta på de beste favorittskoene. Den sitter perfekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lurer på om noen har ladedata og COL for TC kuler og Tanfoglio gold match?.. Noen med personlig erfaring på området og har funnet en fin ladning?

 

justert noen 120gr TC kuler, men nærmeste jeg kommer på COL er 28 og noen få.. Går jeg ut til 29 blir smøreringen å vises. lada en dummy i magasinet for så å manuelt kjøre den i kammeret og dra sleiden bak for å kaste den ut. Ingen problemer der ihvertfall.

 

Tenkte å teste data jeg fant her på forumet, bare litt svakere siden jeg har mindre COL. Jeg har Remington hylser og Magtexch small pistol primer med Lee 120gr TC. Skal kjøpe N340 krutt da jeg ser det blir mye brukt.

 

Tenkte å kjøre samme kruttmengde på både 120gr og 124gr.. Så justerer jeg ut ifra resultat.

 

9MM

Hylser: Remington

Primer: Magtech Small pistol

Kule : Lee 120gr TC / senere også Lee 124gr TC

Krutt: 3.8grn N 340

COL: 28MM

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...
  • 7 months later...

Kjøpte meg ein ny gammel modell gold match fra karlslunde sport, med i kofferten fikk eg 2 ekstra fjærer. Det vil sei, ei svakere og ei hardere en den som er montert. Så lurer eg jo på når skal eg bruke de forskjellige fjærene?, sto lite og ingenting i manualen ialefall.

Bør eg skifte til den hardeste om eg skulle skyte fabrikk ammo f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...