Jump to content

Foranhold/siktepunkt for gjess og tilsvarende..


LarsVegas

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er forsåvidt ny i gamet når det gjelder jakt på gjess. Har skutt mye jegertrap og skyter greit over 20 per serie. Men i dag har jeg vært og jaktet på gås og har skutt tre bomskudd. Jeg mistenker at jeg skyter for langt bak. Fullstendig klar over at foranhold varierer med en rekke faktorer (eller vektorer....) men er det noen som har en link eller tilsvarende som greit viser hvilket foranhold man bør ha på en gitt avstand til eksempelvis gås?

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være at du bruker hagl som ikke er store nok. Gjess er jo som flyvende bøfler. De trenger tungt skyts. Jeg mener i hvertfall at det nyttere ikke med 7'ere på gåsejakt. Jeg bruker somregel rifle, men de jeg har skutt med hagla bruker jeg 3'ere på. Men er fort å skyte bak de, det er sikkert. Så hvis du bruker rypepatronene, så prøv å bytt de ut før du er helt sikker på at du bommer. For det er slett ikke sikkert :) Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Finn en sportingbane eller meld deg på en lerduesti, så får du trening i å skyte ting som ikke bare beveger seg fra deg. Nå vet ikke jeg hvilken vinkel disse gjessene fløy, men skal man skyte noe som flyr litt fort på tvers så kan det fort bli veldig mye mer foranhold enn man er vant med fra jegertrapbanen.

Link to comment
Share on other sites

Som kahles sa "bla bla bla riktige patroner bla bla bla"

 

Er ikke uenig i det, men til spørsmålet.

Kommer fuglene sidelengs, på tvers, eller hva vi kaller det, er det nesten ikke mulig å skyte for langt forran. På 25 meters hold er haglsvermen flere meter lang. Går de første haglene forran fuglen, så flyr den inn lit lengre bak i svermen.

Link to comment
Share on other sites

Som kahles sa "bla bla bla riktige patroner bla bla bla"

 

Er ikke uenig i det, men til spørsmålet.

Kommer fuglene sidelengs, på tvers, eller hva vi kaller det, er det nesten ikke mulig å skyte for langt forran. På 25 meters hold er haglsvermen flere meter lang. Går de første haglene forran fuglen, så flyr den inn lit lengre bak i svermen.

 

Jeg mener bare det at Gjess er ikke de raskeste flygerne i jaktsituasjoner. Der de enten går inn for landing når når du skyter, eller er i flukt. Når han sier han skyter bra på leirdue, så syntes jeg det var rart at han "bomma" på gås. Som burde være og er mye lettere å treffe i flukt HVIS man har riktig avstandsbedømmelse som kan være et problem, som noen sier her. Derfor ville jeg prøvd tungere skyts, som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent er haglesvermen noen meter lang på 25 meters hold. Dette var noe vi alle (heromkring) lærte da vi tok jegerprøven. Det er vell også godt skissert og forklart i Jegerprøveboka.....

 

Ikke i min, det er skissert at svermen er sigarformet, og det stemmer kanskje i noen tilfeller, men om den skulle vært flere meter lang på 25 meters hold så måtte det vært så stor forskjell i vekt el. dimensjon på de individuelle haglene at de fleste ammunisjonsprodusenter ville skammet seg, vi snakker jo om en forskjell i utgangshastighet på haglene på kanskje 20 prosent for å få til noe sånt.

Ellers er det jo bare å se på film av haglesvermer filmet med highspeedkamera, på alt jeg har sett av dette så er svermen en ganske rund klump.

Kanskje haglesvermen var mer sigarformet i gamledager før man fikk forladning. Med forladning blir jo alle haglene dyttet like fort ut og den eneste måten de kan forandre hastighet ift. til hverandre da er om det er forskjell i størrelse eller vekt på haglene.

Link to comment
Share on other sites

Gjess er store fugler, og vi lures til å tro at farta er lavere enn den er. De flyr fort!

 

Mitt råd er:

Fokusér på nebbet på gåsa, ikke kroppen. Tenk foranhold på nebbet, og så tar du i litt til.

Dette er et av de beste rådene jeg har lest om sånt, så nå skal jeg bryte en av mine egne regler for innlegg her på kammeret og simpelthen si:

 

+1

 

Husk også på at siden gjess er store fugler er det lett å undervurdere avstanden. De fleste gjør dette. Hold skuddet til du kan skjelne øyet på fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Haglsvermen er vesentlig kortere med hard ammo (Stål, Hevi-shot osv..) enn myk ammo (bly, tungsten matrix (?), tinn osv)

Dette er av den enkle grunn at mange av de myke haglene deformeres noe i skuddet både pga aksellerasjonen og choken. Det sier seg selv at hagl med forskjellige aerodynamiske egenskaper flyr forskjellig med forskjellig luftmotstand. Derfor er feks en stålsverm relativt kort (1m-1,5?), mens en blysverm er relativt lang (2-2,5m?)

 

Dermed er det lettere å bomme med feks stål på sideskudd eller andre skudd som krever mye foranhold. les forøvrig boka "Haglskuddet og haglpatronen", står mye bra der! Feks et regnestykke som viser at en stokkand på 35m hold i full speed 90 grader på skytteren krever 3m(!!!) foranhold med en patron med 400m/s utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg det er mer snakk om noen få etterslepere i så fall, man kan ikke regne med at svermen har en effektiv lengde på 2 meter og så si at man har noe å gå på i skytingen fordi noen av haglene henger etter. I OL i Beijing var det masse highspeedkamera av dueknusing, jeg kan ikke huske at noen av de svermene var spesielt avlange. og der ble det brukt bly.

 

På slutten av den kjente slowmotionvideoen til Werner mehl er det også noen haglesvermer, alle disse ankommer målet i en forholdsvis fokusert klump., kan jo anta at holdene ikke er så lange på den videoen, men når hastigheten er såpass lik så synes jeg ikke det virker logisk at det skal forandre seg veldig mye på 25 meter.

 

http://splodetv.com/video/high-speed-shotgun-footage

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

LarsVegas, dersom du skyt "greit" over 20 på leirduebana, slik du skriv, er du vant med å svinge børsa og med å tenke forhanhald. Flygehastigheiten på gås ligg på mellom 50-55 km/t. Det er målt under trekk, noko som oftast skjer på "god vindretning". I skotsituasjonar der fuglen kjem inn lågt vil farten høgst truleg vere lågare.

 

Tar du utgangspunkt i at ei leirdue kan ha opp mot den doble farten av dette, gjerne heilt mot 30 m/s, er eg stygt redd det er haglvalg/avstandsbedømming som er hovudproblemet ditt så langt på gåsejakta, ikkje evna til å svinge/halde framfor.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Edit: hmmmm

 

 

Den siste videoen du linker til er et godt eksempel på akkurat at svermen er sigarformet og forholdsvis "lang". Ja, det er et såkalt "can-shot", altså haglesverm fra en tanks. Men poenget er det samme.

 

Slemmo: Jeg har aldri sagt at hele svermen er dødelig eller effektiv... Men svermen som er skissert i min bok er også sigarformet og distanse samt grader er skrevet langs og foran svermen på bilde. Videre, bortsett fra den svermen som er linket over, er de alle filmet stort sett med harde hagl eller like etter munning.

 

EDIT: Sorry OT

Link to comment
Share on other sites

var nok litt store overslag fra min side der ja, men dere skjønner poenget. Hvor stor forskjellen er skal jeg ikke uttale meg om. Tror også det har mye med forladningen å gjøre som slemmo sier.

Nei, sett i den choken som gir trangest skuddbilde med den aktuelle ammoen, kjøp inn noen patroner i tungt materiale som flyr fort med grei nok størrelse, og skyt ikke på lenger enn 25m, da tenker jeg gåsa skal dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

På leirduebanen, trapbanen altså, treffer jeg flere av de duene som går ut mot sidene enn de som går rett eller neste rett fra meg. Har fått forklart at det er pga at svermen er så lang, og godtatt det.

 

@slemmo Videoen du linket til var nesten som en "øyeåpner". Jeg kan mindre om hagleballistikk enn (jeg trodde) jeg kunne i går.

Link to comment
Share on other sites

Folk sier de rareste ting og rare ting kan fort bli etablerte sannheter i et lite miljø før man vet ordet av det, hvis du treffer på sideduene så er det fordi du har riktig foranhold.

Så neste gang noen sier at haglesvermen er flere meter lang kan du bare si at det stemmer ikke, for det har du lest på internett :D

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi du svinger gjennom, hvis du prøver å skyte med fast foranhold så vil du se at cm. forskjell i foranhold resulterer i bom fordi svermen passerer forbi dua før den kommer frem, når du svinger gjennom og tenker at du skal trykke på avtrekkeren når du er på målet så er i realiteten løpet forbi når avtrekkeren trykkes inn og svermen forlater løpet, jo fortere du svinger relativt til målet jo mindre foranhold trenger du når du trekker av......enkelt forklart.

Hvis det var sånn at haglesvermen var flere meter lang ville det knapt nok være noe poeng å holde skeetkonkurranser (eller andre konkurranser for den saks skyld) fordi man da bare kunne skyte sånn passe langt foran og treffe alle duene, men sånn er det ikke. På stasjon 3 må man ha ca. 1 meter foranhold og på stasjon 4 ca. 1 meter 30 cm.

skyter du 1,30 foran på stasjon 3 så bommer du.

 

Dessuten hadde det ikke hjulpet noe med lang sverm hvis du ikke hadde foranhold uansett, den ville jo vært bak dua.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...