Jump to content

Vekt på jakthalge


Kolbein

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg ny jakthagle til høsten. Vekt er noe som mange er opptatt av når det er snakk om jaktvåpen. Jeg har sett meg ut ei beretta 686 med justerbar kolbekam. Hagla står i butikk og jeg var innom i dag for å se nærmere på den. Vekta på denne låg faktisk på hele 3,7kg :shock: (jaktmodell). Balansen i våpenet virket veldig bra og hagla føltes ikke tung da jeg hadde våpenet i hendene. Har gått med tunge våpen før på jakt men med en langt dårligere balanse i våpenet. Hagla jeg har sett meg ut er utrolig flott å se til, og blir trolig vanskelig å la den gå fra seg p.g.a for høy vekt.

 

Er det andre her som har tunge våpen på jakt og kanskje denne beretta modellen? Skytemessig foretrekker jeg tyngre våpen, har kanskje noe med at jeg driver med leirdueskyting, men samtidig vil kanskje et kilo merkes etter en hel dag med jakt i høyfjellet.

 

Noen som har erfaringer å komme med?

Link to comment
Share on other sites

3,7 kilo høres litt mye ut for min del. Er nok bortskjemt med hagla mi, som veier 2,8 kilo, men har prøvd en på 3,2 kilo på rypejakt. Kompisen fikk tilbake den etter en halvtime da jeg heller ville bruke min egen! Merket den halvkiloen ekstra ganske fort faktisk (nå er jeg selvfølgelig ikke noe digert dråg med overarmer som låra på normale folk!).

 

Er ellers litt usikker på om tyngden er noen fordel i skogen, om du har tenkt å bruke den til det og, særlig om du går støkkjakt. Der kreves det veldig ofte svært raske skudd. Her er lett hagle en fordel. I hvert fall gjelder det meg. I tillegg må man hele tiden gå klar til skudd, dvs man får hvilt armene lite.

 

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe meg hagle tyngre enn 3 kilo i hvert fall, om ikke noen gir meg en Merkel o/u usannsynlig billig (de tror jeg veier ca 3 kg)!

 

Går du med hund er det nok samme hva du går med. Da kan du jo få hvilt armene i blant og ha hagla hengende i skuldra mens hunden jobber.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det et spørsmål om hvordan du jakter. Bruker du en stående hund kan du drasse på nesten hva som helst, men hvis du går på støkk eller med støtende hund er det kun en lett hagle som gjelder. Ulempen med lette hagler er at de automatisk blir litt mer vinglete så de fleste skyter nok bedre med en på 3 kg pluss, men jeg har etterhvert blitt brukbar med min lettvekter.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe meg ny jakthagle til høsten. Vekt er noe som mange er opptatt av når det er snakk om jaktvåpen. Jeg har sett meg ut ei beretta 686 med justerbar kolbekam. Hagla står i butikk og jeg var innom i dag for å se nærmere på den. Vekta på denne låg faktisk på hele 3,7kg :shock: (jaktmodell). Noen som har erfaringer å komme med?

 

Min 686 Silver pidgeon med 71 cm løp klokker inn på 3,2 kg.

Synes det høres rart ut at den du kikket på veier 500 gram mere!

Link to comment
Share on other sites

3,7kg er definitivt i den øvre vektklassen.

 

Til jakt på høyfjellet eller for støkkjegre ville jeg personlig vært på nippet til å kalle den lite brukbar.

 

Normalt gode jakthagler veier i området 3-3,3kg. Under 3 er for lettevektere å regne og er vanskeligere å skyte 100% med.

Link to comment
Share on other sites

Hagla vil bli brukt for det meste til rypejakt og skogsfugl, både med og uten hund. Hagla ser mer eller mindre lik 686 E som skal vere sporting varianten av 686, bare at denne har smal sikteskinne som er typisk for jaktmodeller. Slik jeg ser det, er det ellers lite forskjell mellom disse to. Jeg fikk forklart at grunnen til at hagla er noe tyngre enn normalt, er at eksklusive tresorter er mer kompakt og veier noe mer enn standard tresorter. Om dette er tilfelle, har jeg ikke erfaring til å mene noe om, men virker logisk. Ellers har jeg jaktet med en gammel winchester mod. 101. Denne veide jeg til ca 3,5kg her hjemme. Har hatt en del jaktturer med denne uten å tenke nevneverdig mye på vekt eller blitt sliten etter en lang dag med jakting.

 

Takk for responser så langt, er interessant å vite hva erfaringer andre har mtp på dette, og jeg ser absolutt poenget med velge noe som er lettere siden det skal brukes til jakt. Ser at det er en her som går på jakt med en tungvekter. Har ikkje brukt dette på jakt, men hatt noen runder på leirduebanen med denne modellen. Suverent våpen!

Link to comment
Share on other sites

Har en Valmet 412s som jeg bruker til den slags jakt.

Ganske tung børse har jeg hørt folk si, men for meg spiller det liten rolle om børsa er et halvkilo tyngre.

Om du skyter bedre med en tyngre hagle så er jo valget lett. Du sliter deg ikke ut på å bære på hagla uansett vil jeg tro:)

 

Lykke til med valget:)

Link to comment
Share on other sites

Drasser på ca 3,5 kg både på stående hund og støkkjakt. Det går i grunnen greit så lenge man er vant med det.

Folk med ultralette hagler knekker sammen når de prøver børsa mi, og jeg treffer ingenting med tannpirkerne deres...

 

Men jeg hadde kanskje gått ned på trekvaliteten om det hjelper for å bli kvitt 2-300 gram. Synes 3,7 kg var i overkant for en jaktbørse, særlig på støkk.

Link to comment
Share on other sites

har en 3.8 kg sporting baikal som ble brukt siste sesonger... mens kameratene hadde lett vektere på 2.7kg og 2.8 kg.

Etter 1 dag i fjellet så merker du ikke forskjell, og du blir "sterkere" etterhvert. Vi var oppe på 9 dagers turer, og etter 4. dagen så begynte jeg å bli grådig lei hagla. De ble grådig lei haglene sine etter 5. dagen.

Blir en vane sak, og hvis balansen er god så får du fortsatt en god sving på hagla.

vil uansett anbefale å ha reimfeste og ei reim sånn at du ihvertfall får noe avlastning =P

Link to comment
Share on other sites

Hagla skal nå fortsatt bæres?

 

Selv om en halvkilo fra eller til ikke virker som all verdens vekt der og da er det ikke umulig at det kjennes etter 8-10 timer i fjellet.

 

Særlig hvis du topper børen med 8-10 ryper :)

 

Jeg bærer ikke mer enn det absolutt nødvendige på jakt, overflødig vekt, er nettopp det, overflødig.

 

Skulle jeg hatt hagle til bane hadde valget vært noe helt annet men ikke tusan om jeg bærer mer enn jeg må, selv om jeg kan..

Link to comment
Share on other sites

Eg ville si at når man er vandt å gå med tunge våpen er det ikkje noe problem å gå hele dagen med den, men motsatt er sikkert verre. Eg bruker en remington 870 mag og kan gå med den på rype fjellet hele dagen uten at det er helt j..... Det som man blir vant å gå med er ikkje noe problem spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Ja har tenkt litt denne uken på om jeg skal slå til på hagla eller ikke. Blir trolig til at jeg går for en som er noe lettere, muligens en white onyx. er ca et halv kilo lettere og er dermed i en litt mer passende vektklasse for jakt enn den justerbare 686'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
få dere muskler. Ekte mannfolk jakter, ekte mannfolk har muskler, har du muskler er det ikke noe problem å jakte med tung hagle. For min del går jeg med en baikal med ca 3,6 kg og en howa rifle på ryggen. Klarer fint en 10 timers jaktdag! ;)

 

 

Du må jammen vere sterk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trener styrke 4 ganger i uken, gjort det i 3 år! er 17 år og tar 100 i benk :) liker å trene + at jeg trener for å få mest ut av jakten!

 

Du er jammen en liten morroklomp du :lol:

Det hadde ikke skadet om du hadde like mye forumvett som styrke!

 

Det med at du trener for å få mest ut av jakten er det artigste jeg har hørt, hvertfall i dag :lol: Du blir en bedre jeger av å jakte mye å skaffe deg erfaring/trening i praktisk jakt (kansje også teoretisk) men at du får mer ut av jakten med styrketrening er bull :wink:

 

 

Jeg er også 17 år, men jeg har 13 treninger i uka. Derav 5 styrketreninger.

Synes i grunn at vi smårollinger her på forumet ikke har noen rettigheter til å uttale oss om hva som gjør en mann til en mann..

Vi er lærliger/nybegynnere i både jakt og livet generelt dalla. Så ikke tro du er noe :lol:

 

Personlig vil jeg ha en lett autohagle. Har gått mye med 3,5 kilos hagle på jakt går helt greit det, bare liker ikke å være "halvsliten" i skuldre da skuddsjangsen kommer. Har da lite med å være mann eller ikke..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...