Jump to content

Slakting av villsvin


wunderbaum

Recommended Posts

Hei

 

Etter en vellykket tur til Bengt Brage har jeg nå 5 griser hengene i garasjen. 1 på 42 kilo og resten rundt 10-12 kilo.

 

De små hadde jeg planer om å hellgrille. Derfor tenkte jeg å skolde de imorgen. Den store blir flådd og slakta på vanlig måte.

 

Problemet er at jeg er rimelig fersk innenfor dette og vet ikke hvordan man går fram for å skolde og slakte gris på best mulig måte. Noen som har noe tips til hvordan dette gjøres? Finnes det noen bra nettsider med informasjon om dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg kan ingenting om emnet, men fant mye bra på Youtube. Gode videoer som viser slakting og forskjellige måter å "skinne" villsvin på. Kanskje noe som kan gi deg noen tips? Jeg søkte på "skin wild boar".

 

Lykke til og gratulerer! :)

 

-Stigster!

Link to comment
Share on other sites

Da var grisene slaktet. Skolding fikk vi ikkeno greie på. Planen var å helgrille de små men når det etter en time med skraping så ut som grisen hadde vært kjørt over med en grasskløpper ga vi opp å flådde den. En erfaring rikere, neste gang skyter vi større griser blir mer mat og omtrent like mye jobb. Og vi får prøve å alliere oss med en slakter :lol:

 

Jeg brukte også 308 norma nosler og kjøttødeleggelsen var også massiv. Smågrissene hadde utgangssår som man kunne få knyttneven inn i med nyrene hengende på utsiden . Den store måtte vi kappe vekk mesteparten av bog og nakke. Neste gang tror jeg jeg prøve kuler som ekspanderer mindre på griser under 100kilo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Når de flamberes så sitter vell "hårene" igjen? Er ikke skoldinga for å få ut hele basten når det skrapes? Blåselampen er vell for å ta "dunet", Bare lurer...

Hadde billig ribbe med skjegg stubber sist helg som jeg mistenker har smakt blåselampa, ikke noe å anbefale :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Flambering av villsvin hørtes gøy ut :lol::lol::lol::lol:

Må vel stinke noe grønnj.. lig. De fleste villsvina jeg skyter er godt impregnert med tjære så de burde brenne ganske godt ! Tror ikke det vil lukte noe særlig godt. Nei villsvin flår jeg og vil eg ha svor får det bli på juleribba !

Det går fint å heilgrille kultinger uten skinn og. Har prøvd det et par ganger og kjøttet ble både saftig og mørt. Må bare være litt forsiktig med varmen.

Villsvin er SVINAKTIG godt nesten uansett hvordan det blir tilberedt. Favoritten i heimen er villsvingryte laga i den gamle slageren fra 80 tallet : Rømertoph. Leirform med lokk for de som er for unge til å huske denne. Villsvinkjøtt, gjerne med bein, rotfrukter inkl søtpoteter, småløk, svisker og gjerne litt mørk sirup, et par timer i ovnen på 140 gr og garantert suksess i heimen !!

Villsvin er etter min ringe mening det eneste viltkjøttet bortsett fra bjørn som er godt når det er gjennomsteikt. Bjørn er hakket bedre spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

I USA flår de som regel villsvinene uansett om de skal helgrilles eller ei. En del bruker tapetkniv og striper grisen før de trekker av skinnstrimlene (høres merkelig ut men de gjør nå en gang det) mens andre flår de som en flår et hvilket som helst dyr.

 

Fordeling med flåing er at en kan smøre rub på dele dyret før grilling = mer smak.

Link to comment
Share on other sites

Har skud og slakta Mange Villsvinn . Jeg har prøved det også og Skrape den engang Mange år Sieden . Ikke gøy :) ! Til hellgrille die må du flå die . Det Sitte Mange hårroter i fett på Ryggen og die lukter og smaker elendig ved grillig . Grilled Villsvinn er fantastisk mat . Fink to tre uke Sieden men 65 og 93 slakta er litt for stor . Skal prøve igjen om to uker .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...