Jump to content

HAREJAKTA 2010/11


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Harejakt med drivende hund er en jaktform jeg gjerne skulle ha prøvd meg på, men er ikke mange med harehunder her i området. Mine egne hunder (kleiner münsterlander) tar stand på haren de :) Stas det og, men ikke som en god los! Dog, hvis alt går som jeg tenker så blir det en harejakthelg for den lokale ungdomsgruppa i november, da med drevere :)

Link to comment
Share on other sites

Harelos med drivende hund er dritartig, når det meste klaffer. :D Jeg bruker basseten til det, og det funker som snus, men kan ikke sitte på ræva i 5-6 timer siden basseten sjelden jager mer enn 1-2 timer. Men det er lenge nok, og action og moro er det! :D

 

PS: Setter meg ikke ved bilen i første veikryss heller, man må da få litt friluftsliv! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, misforstå meg rett, jeg kunne mer enn gjerne tenkt meg å prøvd denne jaktformen selv. :)

Mulig vi jakter i samme terreng,så du kan godt få være med meg å lære litt!Har en hund på gang nå som er 17mnd,begynte i fjor med ham,så hvor god han blir utover høsten i år aner jeg ikke..men vanvittig jaktlyst har ham!nesten for mye..når slike hunder drar på langtur,og er borte 12timer,savner jeg en Petit..men ikke hver tur det bli så mange timene da.Tror det blir mye Hare her i år!Gleder meg,men en uke fuglejakt først!

Link to comment
Share on other sites

Åh, det hadde jo vært genialt da. :) Veit ikke helt hvilket terreng du jakter i, men jeg har nå både bil og anledning til å kjøpe dagskort hvis mine to sesongkort ikke skulle holde. :)

 

PS: Har forresten sendt deg en mail Cameron, iom at PM ikke funker.. :)

Link to comment
Share on other sites

Åh, det hadde jo vært genialt da. :) Veit ikke helt hvilket terreng du jakter i, men jeg har nå både bil og anledning til å kjøpe dagskort hvis mine to sesongkort ikke skulle holde. :)

 

PS: Har forresten sendt deg en mail Cameron, iom at PM ikke funker.. :)

Ikke fått mail,men plutselig fått pm som er besvart..

Link to comment
Share on other sites

Må si det begynner å klø litt her i gården også. Har ei dunker-tispe på 14 mnd nå som våknet bra til liv i vinter. Blir skikkelig spennende å se hvordan utviklingen går nå utover høsten. Ikke noen bakdel heller at det er godt med hare her oppe i nord, nærmere bestemt Senja.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har i grunn alltid vært fascinert av harejakta, og lyden av haralos i marka gjør godt :D . Så nå har jeg en snart 5 mnd gammal herlig beagletispe, som skal ofres mye tid på i høst. Skal nok bli rådyrbikkje også, men vil prege den først på hare, og det er det bra med i terrenget mitt i agder,samtidig som det er skrint med rådyr. Slapp den der nede i ferien, da jeg ikke kunne se at den var noen trussel for noen. Etter noen ganger hadde hu faktisk noen utslag på opptil 200 meter.. :) . Skal bli en spennende høst .(ved varmen) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å vente helt til i morgen tidlig ;) Slapp kl. 1820 og det startet som vanlig første slippet for året. Blåbærjakt og noen småturer. Virker som han ikke helt husker hva som er moro :oops: men ca 1920 fant han noen hareperler og halen rørte såvidt på seg men han begynte å nøste i jordekanten, et par runder inn på jordet også inn i skogkanten. Ser på peileren at nå er det virkelig fot på gang, hører etterhvert et støyt med påfølgende uttak :D Kl. 1930. Losen går så i skogen langs jordekanten og opp på veien, (erfaren hare dette ;) ) over brua og inn i skogen mot fjellfoten. Deretter går det så det synger nederst i fjellsia, ca 600m til det dreier nedover igjen. Nede ved elva blir det et lite tap. Og siden dette er første slipp vil jeg ta det litt rolig og bestemmer meg for å kalle inn. Blåser i fløyta, ser han begynner å bevege seg mot meg, blåser en gang til og samtidig hører jeg gjentaket :roll: Da går losen for fullt igjen mot et stort jorde bak oss, reiser oss opp og ser og der kommer pus tvers over jordet med Taiko 50 m bak, for et syn og for en musikk :D også skal denne luringen på veien igjen, losen går i hundre bortover veien ca 300 m før det blir tap. Jeg prøver igjen å fløyte inn, dumme meg. For villdyret er våknet og hare er det som gjelder :D

Får jo etterhvert koblet en stolt gutt som skal fortelle oss hele jaktturen som han bruker å gjøre. Han skravler fælt når han har jaget hare og bare må fortelle :lol:

Og i morgen tidlig er det pån igjen :D Jammen er det godt å være igang :D

10.3 km og 5.9 km/t

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble hare på Hasta la Vistas Ebba i dag også. Første dyret som er skutt for henne! Høsten i fjor kom nok litt tidlig på henne og hun er nok et typisk eksempel på seint jaktmoden basset. Dessverre er hun litt "barnslig" ennå. Men du verden for en hjerteknuser. Blir spennende å se utviklingen hennes utover høsten, ser masse positive tendenser :)

Link to comment
Share on other sites

Morro å lese om mange vellykkete jakt og treningsturer!! For min del ble jaktstarten en bedrøvelig dag, Måtte avlive Dunkern min på 7 år 3 dager før jaktstart. Han ble stygt revet av en annen hund i bygda og dermed blir det en laaang og tom høst for meg.

Har selvsakt begynt å leite etter hvalp, men tror jeg venter til over jul før jeg får den i hus.

Blir å følge harejakta 2010-2011 her inne jeg da!!

Skitt jakt til dere alle

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen spennende loser med bassetene Ares og Thyra i helga, harer så vi også, men det var ikke mulig å få dot i tetta og smale overganger. Er nesten så man må velge seg skytbare overganger som på bildet under, og håpe haren kommer der. Håper på fall i løpet av høsten! Synes det virker som det er mer hare i år enn før, selv om det er glissent i forhold til ute i øyene.

 

47399_1371176364249_1376942356_30879403_7223288_n.jpg

Harejeger på post i ei kraftgate.

Link to comment
Share on other sites

Lørdagen var første jaktdag hjemme så jeg og 4 andre dro til ei jakt-hytte på fjellet fredags kveld.

Lørdags morgen var det et nydelig vær og dro de andre ned i skoggrensen etter rypa mens jeg gikk opp i fjellet etter hare. Gikk opp og over på andre siden av fjellet i et bra terreng og så tre harer med en gang.

Skjøt den første på 150 m og måtte leite i 20 min før jeg fant den :) Rett etter kom neste hare på 70 m og etter 15 min kom dagens siste. Den satte seg 150 meter nedenfor i en bratt fjellside. Når jeg skjøt den trillet den ytterligere 150 m lenger ned før den stanset opp. :x

 

Når jeg endelig kom meg opp fjellsiden igjen med tre harer på sekken var jeg så sliten at jeg bare begynte turen tilbake til hytta. Da var klokken 1130 og jeg brukte 2,5 timer på veien tilbake :oops:

 

Neste dag var ikke været mye å skryte over og jeg gikk bare en kortere tur før jeg gikk tilbake og pakket sekken.

De to første :D :

47741_442074506976_635346976_5559020_7502474_n.jpg

 

Nydelig utsikt :D Et bilde med mobilen klarer desverre ikke å gjengi det...

60182_442074536976_635346976_5559021_8327613_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gordon Setteren vår kan ikke spise bein. Hun er ikke vant til det. Men basseten derimot, hun er altetende.

 

Nå har hele skroget til haren gått ned :)

 

Testet å knekke noen ribbein og de så ut til å splintres helt fint. Ikke skarpe men sprø og porøse i konsistensen. Hun spiste også to harelabber da jeg slaktet haren, med skinn og alt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...