Jump to content

HAREJAKTA 2010/11


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har sluppet ung-hunden(12mnd) et par ganger om kvelden etter å ha sett hare i veien, hu har da hatt los i rundt en halvtime. Idag var jeg derimot ute på "vanlig" slipp hvor hun endelig tok ut hare helt selv for første gang siden båndtvangen opphørte. Bikkja(Hamiltonstøver) klemte til og losen varte i 25min for så å få tap i 40min, påstikk igjen og drev 10min før hun mistet sporet helt. Er strålende fornøyd med innsatsen!!!

Link to comment
Share on other sites

Endelig er tiden kommet for meg :) Er i Lofoten nå for å jakte, først og fremst, hare. Blir nok en del predatorer i samme slengen, da det er plenty av det her.

 

Anyways, jeg og brodern tok oss en liten formiddagstur i dag, og etter en liten halvtime ble det uttelling:

 

IMG_1499.jpg

 

Kunne ikke bedt om bedre vær. Vi skjøt noen kråker og litt diverse i samme slengen (ønskelig å få rypebestanden opp igjen) så rifla ble flittig brukt i dag. Ikke hver dag man kan gå i t-skjorte i slutten av september i Lofoten. Burde vel egentlig leta fra termodressen.

 

IMG_1507.jpg

 

IMG_1500.jpg

 

En nydelig jaktdag, med forhåpning om bedre i morgen :)

 

Skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

Da er de første helgene med harajakt over. Lurte på hva folk synes om harebestanden rundt omkring.

Jakter selv i Sør-Odal (hedmark) og der virker det som om bestanden er relativt god.

Har riktignok hatt problemer med å finne harabeitinger de dagene jeg har vært ute. Det har vært noe regn og relativt fuktig værtype.

Er det noe feil med nesa til beaglen min, eller er det flere som har problemer med å finne nattbeitinger?

 

De harene vi har sett og hatt los på har vært hareunger fra i sommer.

 

Det har vært flere tilfeller hvor vi har fått ut hare, uten at hunden har hatt "fot" i forkant.

 

Forøvrig fine forhold for kaffe og flesk!

 

Odalsjeger

Link to comment
Share on other sites

Fine forhåld for jegeren er gjerne det motsatte for bikkja er min erfaring :wink:

Det kan vel kanskje være en tanke at det etter en relativt kald vår og sommer

så er naturen litt på etterskudd. Og at pus da kanskje beiter på litt andre ting

og andre steder på denne tiden i år enn tidligere

edit.

Hadde ute en vidfaren en i går :?

Ble en fin og utfordrende los :)

file.php?id=95

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble en hare på meg i dag. Hadde kun rifla på skuldra, og plutselig ser jeg en hare som sitter under ei bjørk. Jeg ber bikkja sette seg, tar fram rifla og sikter litt over hodet på den, bang. Skuddet traff i nakken og harepusen var stein dau tvert. Aldri skutt noe på så kort hold før med rifle, ble vel ca. 5-6 meter.

 

Det som var litt kjipt var at dette kun var en liten årshare. Var vanskelig å se at den var så liten da den satt sammenkrølla under treet.

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur i går , men regna og var ganske kraftig vind .

hadde los men haren kom ikke på post , prøver igjen til helga

venter på og skyte første haren for hu nå , også er nok løpe tida ikke langt unna .

prøvde og kopierer adresse fra facebook , men funker ikke med bilde .

noen andre måtter og legge inn bilde på ?

har du eget prog for og legge inn spor logg etter jakt taiko ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slept russerstøveren Basun noen ganger i år og mistenker at det er svært bra med hare i Østerdalen i år. Han har hatt rundt 8 slepp og samtlige har vært på ettermiddagen, men det har blitt los hver gang, som oftest innen en halvtime. De fleste losene hittil har vært litt for hakkete, men regner med at det blir bedre utover høsten.

 

Jeg legger ved et bilde av sesongens første hare for Basun

IMG_0395.jpg

En fornøyd støver med sitt bytte

 

Les hele jakthistorien på www.jaktgutta.com

Link to comment
Share on other sites

Var i skogen idag, og for en dag!

Etter og ha hatt 2 fugleloser så løsnet endelig ting.

Dina fant en harebeiting og fulgte sporet. Etter en 20-30min så tar hun ut og losen gjaller rundt i 25min omtrent, jeg flytter meg nærmere tapet og gir hunden ros og go'prater med henne litt før hu fyker avgårde for å søke videre.

30min senere så ser jeg på pejlen at hu beveger seg mot uttaket igjen, og Dina tar ut haren igjen. Losen går da enda en runde på 20min i området før hun får tap i et kvarter, losen starter igjen og jeg hører at den kommer rett mot meg.

Plutselig får jeg øye på haren som kommer i jevnt driv inne i skogen parallelt med traktorstien som jeg står på. Jeg rekker bare og tenke at "ikke si at den sniker seg unna nå også", men få sekunder etter så spretter haren ut på stien og jeg rekker å skyte. Dina kommer i fin los under et minutt etter haren.

Er helt vanvittig stolt og fornøyd med unghunden(ca13-14mnd). Høres ut som en gærning men det får så være, ikke hver dag det blir skutt hare for ny bikkje.

 

Telefonbilder_030.jpg

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble tre harer på meg i går. Alle skutt innenfor en og samme time.. Nokså høy harebestand i det området jeg har jaktrett i Lofoten.. Skikkelig gøy.

 

Men i morgen er det tilbake til Oslo, men er tilbake i Lofoten for å jakte mer hare om 3 uker, og gleder meg allerede. Da er den nok blitt hvit, noe som ikke akkurat er noe fordel for harepusen i Lofoten, hvor det aldri snør.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Revejunkie-Gratullerer på første hare foran Dina-nå løsner det vel for henne.Jeg har vart ute med Aura 2 turer opp i hedmark men ble bra med fot uten og klare ta ut pus så dro jeg nå sist helg igjen så da ble det rådyr los:( en runde før jeg stopa henne så det var fy fy og rett hjemm og på søndag tror jeg hu tok ut hare men så fersk rådy møkk rett ved siden av hvor hu tok ut så da måtte jeg koble henne ut men det var sauer med lam rundt der dagen før så umulig og finne ut om det var lam som drett eller rådyre men hare møkk var i plent 100 meter unna.jeg tror jeg kommer til å strøme henne på rådyre for sikerhet sin skyld,beste løsning inntil..

Link to comment
Share on other sites

Da er de første helgene med harajakt over. Lurte på hva folk synes om harebestanden rundt omkring.

Jakter selv i Sør-Odal (hedmark) og der virker det som om bestanden er relativt god.

Har riktignok hatt problemer med å finne harabeitinger de dagene jeg har vært ute. Det har vært noe regn og relativt fuktig værtype.

Er det noe feil med nesa til beaglen min, eller er det flere som har problemer med å finne nattbeitinger?

 

De harene vi har sett og hatt los på har vært hareunger fra i sommer.

 

Det har vært flere tilfeller hvor vi har fått ut hare, uten at hunden har hatt "fot" i forkant.

 

Forøvrig fine forhold for kaffe og flesk!

 

Odalsjeger

 

 

På Åsnes Finnskog er det noe bedre med hare enn i fjol. Har ikke hatt problem med å finne fot,men Beagle tispa på 2 år jeg har er ikke redd for å gå unna bortimot 1km.

Har tenkt å still på Odalprøven i høst. Eneste problemet med henne er at hun er altfor trang.

Link to comment
Share on other sites

Jakttur i Ljørdalen (Trysil) denne helga.

 

Resultatet ble en liten ung-hare på søndags morgenen. Virket som det var bra med hare på det området vi jaktet.

Haren trykte hardt og var vanskelig å få ut, men du så gøy når den endelig tok beina fatt. Interessant å jakte i mer åpne områder hvor man ser mer av hvordan hunden jobber, samt hvordan haren beveger seg i losen.

 

Nå er det dessverre opphold i jakta i Odalen, pga av elgjakta. Kanskje vi tar en ny tur til nordover til Ljørdalen?

Usedvanlig gode forekomster av tyrived der oppe!

 

Skitt jakt til alle sammen!

 

Odalsjeger

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten tur etter jobb i dag.

 

46351_1517347785880_1600051205_1207752_1320797_n.jpg

3 harer skutt i samme los, opp ei li :D

 

33764_1517350785955_1600051205_1207768_6913466_n.jpg

Etter dagens dont, 10 stk på 2,5 time :P

 

33764_1517350825956_1600051205_1207769_3742403_n.jpg

Fangst buret etter noen dagers jakt på jobbøya mi, ligger vel en 35-40 stk her.

 

For meg er det Tysk Jakt Terrier som gjelder, harajaktas "formel 1"

 

Tjihi :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var i Lofoten i helga i bursdag, og fikk tatt meg to jaktturer i samme slengen. Geniale forhold; helt bart, og haren helt hvit :) Så MYE hare, men dessverre på litt langt hold.

 

Ble 4 stk. totalt på disse to dagene.

 

792d340b.jpg

Dette var nr. 1. Flere ble det ikke tatt bilde av. Skutt med gamlehagla til fattern, god Sauer&Sohn sideligger :)

 

Denne ble skutt på dag 1, og da var det noen få flekker med snø her og der. Disse regna vekk iløpet av få nattetimer. :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk 7 fotr TJTen i dag :shock:

Åssen går det med dere langbeinte???

 

Vi med langbeinte er nok mye mer opptatt av lange loser en døde harer på veggen (eller i bur) :wink: En god langbeint måles i hvor lenge den jager å ikke hvor mye harer som blir skutt for den! En god hund skal holde på med samme haren hele dagen.

 

En 2 min los med påfølgende smell hadde nok gjort bikkja mi dritsur tenker jeg, den har ikke bruk for døde harer den heller :)

 

Du driver ikke harejakt slik jeg kjenner den hvertfall, misforstå meg rett for harebestanden der du jakter tåler det du gjør, men her nede hadde nok ikke bikkja di strukket til! Jeg sier ikke den er dårlig, bare at den rett og slett ikke hadde hatt muligheten pga dårlig harebestand.

 

Men for å svare deg på spørsmålet så har jeg skutt 1 hare i år, flere tror jeg neppe jeg skyter for det tåler bestanden ikke hos meg :cry:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Den jakta med tysker´n kan ikke sammenlignes i det hele tatt med "normal" harejakt, så der er jeg litt enig med brukeren over her. Å jakte i en slik "dyrehage" er helt sikkert action og moro, men det hadde fort blitt stusslig med en tysker i en vanlig norsk granskog med stor avstand mellom harene, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Åjoda Ranger og h22te, kan sammenliknes med hva som helst, hvor som helst. Da jager vi ALT, og skyter ALT :shock:

Action skal det være på jakt vet du, og da nytter det ikke med late sedate bikkjer :wink:

 

Men viktigst av alt, nå må dere ikke la dere trekke, jeg vet veldig godt hva harajakt med langbeint drivende er.

Skriver dette her inne i tråden, mest for å fyre (litt på dere), og det er jo harajegere flinke til, hvertfall fyre bål :lol:

 

Har hatt flere haraloser her hjemme oxo (sørlandsskoger), der dette eminente dyret nesten er vernet.

Tyskeren duger her oxo, men han legger av hvis det varer over 30-40 min. Så helt av veien er han ikke :D

Har han først fått fot, så er sporjobben vel på høyde med det meste.

Men hjemme så skyter jeg ikke, her skal harepusen overlates til de med langbeina etter jul, og da er jeg med og fyrer (bål) :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Halloen godeste harejegere, er det noen som har jaktet hare på os her? Vi venter på første snøfall da blir det hare jakt på os, noen som har sett hare der? vet det var noen som hadde funne harespor der sist det var snø her på vestlandet, dårlig at folk kan gå på skøyter på diverse vann men ingen sporsnø:(

Link to comment
Share on other sites

Viss det er Os kommune utenfor bergen du meiner xesray trur eg ikkje det er noe vits :roll: har budd her i mange år no, og einaste gang eg har sett hare her på disse traktene var i hagen min for noen år siden. Den var der nesten kvar dag i eit halvt år, noe sånn, og etter det blei den spist av rev for da var det plutselig den som var i hagen :(

Ellers så er haren også fredet og har vert fredet lenge vertfall aust om oselvo kossn det er vest om elvo med harejakt kan eg ikkje uttale meg om, men kjenner folk som jakter der og aldri har eg hørt noe om harespor/sett hare fra dei vertfall..

Link to comment
Share on other sites

Ja det er der eg mener, det var dumt, da er det på tide de opptadere siden på inatur, der står det nemlig hare kan skytes,http://www.inatur.no/infopages/08/23/87/33/Smaaviltjakt-Roedlien-Os-Kommune.html

Har du noen andre steder du vet det kan jaktes hare som ikkje er så sykt langt vekke? med bra bestand? vi jakter uten hund.

Link to comment
Share on other sites

det kan godt være det er lov og jakte hare der det er annet terreng enn det terrenget eg snakker om (aust om elvo), men uansett ville eg ikkje satset på og gå på harejakt sjeldent sjeldent det er hare på områder i os... men er du heldig så mulig, men ville kombinert det med annen jakt ivertfall :D

Link to comment
Share on other sites

det kan godt være det er lov og jakte hare der det er annet terreng enn det terrenget eg snakker om (aust om elvo), men uansett ville eg ikkje satset på og gå på harejakt sjeldent sjeldent det er hare på områder i os... men er du heldig så mulig, men ville kombinert det med annen jakt ivertfall :D

Det var planen, skogsfugl:) Er det noe bestand med det der? De har satt kvoten til 1 så er sikkert lite fugl der.

Link to comment
Share on other sites

Endelig har snøen sunket så mye sammen at vi kunne komme oss på heia. Jeg og Viggo fikk oss en tur i dag, og 5 loser senere, så var det 3 harer i sekken :D

 

151026_1597722835206_1600051205_1358215_1652630_n.jpg

Her er han med de 2 første.

 

Bare 2,5 timer med skytelys for tia, så det må gjøres effektivt, og da er det TJT som gjelder :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...