Jump to content

Tjuvjakt på hjortevilt


Hundkær

Recommended Posts

Strengt tatt har vel ikke dette noe med jakt å gjøre, men fant det som mest naturlig å legge det under Storviltjakt.

 

Nå på ettervinteren er det funnet 3 skutte elger i et område hvor det vinterfores elg. To av dem har mest sannsynlig gått ned i smellen, den tredje kan ha gått et stykke (treff i leverregionen).

Om det er flere vites ikke, men det kan ikke utelukkes :evil:

 

Hva rører seg i hue på folk som gjør dette??? :shock:

Link to comment
Share on other sites

er det noe værre å skyte kråker ulovlig i hekketida,enn å skyte mink som har unger i hiet?bare fordi det er jakttid på minken,er det like lite humant,som på andre dyr med unger.....

 

Nettopp dette eg vil fram til. Samme reglane til etikk og varsomhet bør følgast uansett. Men no går vi litt OT, her.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå på ettervinteren er det funnet 3 skutte elger i et område hvor det vinterfores elg. To av dem har mest sannsynlig gått ned i smellen, den tredje kan ha gått et stykke (treff i leverregionen).

Om det er flere vites ikke, men det kan ikke utelukkes :evil:

quote]

 

Anmeld fanskapen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Anmeld fanskapen. :evil:

 

Er anmeldt!

Men, dette er dessverre ikke prioritert hos lovens håndhevere.

Tjuvjakt av jaktbart vilt later til å stille på linje med vinningskriminalitet, dvs "vi registrerer anmeldelsen, men har ikke kapasitet til å gjøre noe utover det" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Anmeld fanskapen. :evil:

 

Er anmeldt!

Men, dette er dessverre ikke prioritert hos lovens håndhevere.

Tjuvjakt av jaktbart vilt later til å stille på linje med vinningskriminalitet, dvs "vi registrerer anmeldelsen, men har ikke kapasitet til å gjøre noe utover det" :roll:

 

Ja, da føler man seg rimelig hjelpeløs. :( Men ingenting kan skjules i evig tid. En dag kommer sannheten for en dag.

Link to comment
Share on other sites

HVis noen tyv-skyter et eller annet utenom yngle-tida, og har til hensikt å spise eller nytte fangsten på et eller annet vis, kan jeg forstå det. Sier ikke at det er greit, men det kan jeg forstå. Men hvorfor noen skulle ønske å ta livet av en elg for bare å la den ligge kan jeg rett og slett ikke forstå. Hva kan motivasjonen til slikt være... Tviler på at det er fordi den kansje har ødelagt en rundball eller to.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg virkelig legger godviljen til, så greier jeg under ingen omstendighet å finne unnskyldninger, eller forstå krypskytting. Jeg må også ta meg selv i å kalle dette for "...jakt", fordi det har ingenting med jakt å gjøre. Det er krypskytting.

Jeg leser støtt og stadig i avisene om "ørnedrap", "bjørnedrap", og "ulvedrap". Hvorfor ikke kalle krypskytting for "drap"?

 

Jeg begriper heller ikke at det finnes folk som i det hele tatt er villige til å risikere å miste våpen, og jaktløyve for mange år, for noen stakkars kjøttbiter. Vi har da sosialkontor som kan hjelpe, dersom folk sulter?

 

Hadde jeg tatt slike på fersk gjerning, så vet jeg hva jeg ville gjort. Men jeg skal ikke sette det på trykk, da Fulmen med stor sansynlighet vil si det er oppfordring til ulovlighet, så jeg skal derfor avstå.

 

Men igjen - anmeld slike forhold med en gang, og gå til avisene dersom Politiet ikke viser interesse.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg har forstått situasjonen i dette tilfellet er disse elgene bare blitt liggende etter at de er skutt??

 

Hvis dette er tilfelle er det jo ikke en vinningsforbrytelse. Da er det drap.

 

Og vil ikke situasjonen overfor lovens lange arm bli annerledes??

Det ble tidligere referert til vinningsforbrytelse.

 

Tør ikke si her hva jeg vil kalle det, men syns det er forferdelig synd at ordet "....jakt" blir brukt. Eller kanskje rettere misbrukt.

 

Bukkebrøl, du hadde kommet til å få god hjelp.

Link to comment
Share on other sites

HVis noen tyv-skyter et eller annet utenom yngle-tida, og har til hensikt å spise eller nytte fangsten på et eller annet vis, kan jeg forstå det. Sier ikke at det er greit, men det kan jeg forstå. Men hvorfor noen skulle ønske å ta livet av en elg for bare å la den ligge kan jeg rett og slett ikke forstå. Hva kan motivasjonen til slikt være... Tviler på at det er fordi den kansje har ødelagt en rundball eller to.

 

Her i området har det blitt funnet et par døde elger som ikke har hatt skuddskader men bruddskader. Ryktene går om at gårdbrukere har trykt elgen opp i rundballdungene og gitt dem en skikkelig runde med lessapparatet på traktoren. Uakseptabelt, selvsagt - om ryktene stemmer i allefall - men når det står 20-30 elg døgnet rundt ved rundball-lageret, og går løs på absolutt hver eneste rundball og dermed ødelegger eller skader fôr med en verdi på mange titusener, kanskje enda mer (prisen pr. ball passerte 350 kr rundt juletider) kan man i allefall forstå at enkelte blir frustrert.

 

Hos meg stod det ni elg ved rundballene i 2 måneder i vinter. Jeg kjørte bort de ballene som var hardest skadd så de fikk stå i skogkanten å spise istedet. Det fungerte nogenlunde, de spiste opp 10-12 ball og skadde ca 20 til. Jeg var derimot såpass fremsynt at jeg søkte om midler for støttefôring (holder elgen unna vei og jernbane ved å fôre hos meg) i god tid - og bestilte ekstra rundballer i god tid...

Link to comment
Share on other sites

HVis noen tyv-skyter et eller annet utenom yngle-tida, og har til hensikt å spise eller nytte fangsten på et eller annet vis, kan jeg forstå det. Sier ikke at det er greit, men det kan jeg forstå. Men hvorfor noen skulle ønske å ta livet av en elg for bare å la den ligge kan jeg rett og slett ikke forstå. Hva kan motivasjonen til slikt være... Tviler på at det er fordi den kansje har ødelagt en rundball eller to.

 

Det er jeg forsåvidt enig i. Hvis man som tjuvjeger skyter dyr til egen vinning for å få seg litt gratis kjøtt, og samtidig holder seg for god til å skyte mordyr fra kalv så er man faktisk en kriminell med samvittighet. Men tjuvjakt er forkastelig uansett og det er rett ut smålig å skyte dyr utenom jakttiden. Personlig syns jeg dette er en gjeng tapere med totalt feil dragning til spenning. Ser ikke no annen grunn til tjuvjakt enn for spenningens del.

 

Bånnruske av taperne er de som tydeligvis dreper for å drepe. Hva er vitsen? For noen år tilbake ble det skutt ei elgku i området her under jakta som var medtatt og avmagret. Under slakting fant de fire 22LR i kua. Mest sannsynlig hadde ho godt sånn en god stund. Jeg skulle uten problem gjellet slike mennesker med gærne siden på kniven uten problemer........

Link to comment
Share on other sites

- men når det står 20-30 elg døgnet rundt ved rundball-lageret, og går løs på absolutt hver eneste rundball og dermed ødelegger eller skader fôr...

 

Fungerer det med høye strømgjerder? Isåfall, vil det vel tjene seg for inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...