Jump to content

M1894 krag, noen anslag om verdi?


høggern

Recommended Posts

En bekjent har en M1894 langkrag, produsert på KV i 1917.

Denne er så langt jeg kan se nummerlik, men sluttstykket var låst inn et sted å kunne ikke ses sammen med resten.

Låskassa er ikke boret, å den fremstår i ok stand uten rust, men med normal slitasje. Skjeftet er i ok stand.

Med våpenet følger orginal reim. Pipa er full av olje/støv/noe så jeg har ikke pussa og vet ikke om tilstanden på pipa, men det ser ikke ut som det er en ille pipe.

Dersom sluttstykket er nummerlikt, hva er en slik børse verdt? Denne børsa blir det vurdert å selge om noen er seriøst intressert.

 

NB: dette er ikke en salgsannonse, men et spørsmål om noen vet sånn ca hva en vanlig ubesudlet langkrag går for.

Link to comment
Share on other sites

Ja om verdien er så lav så er det bare å passe på å få sendt den til spikerverket. Man må ikke finne på å la børsa få muligheten til å bli en billig inngangsbilett for en med interesse for gammel norsk historie som attpåtil kansje kan brukes til hyggeskyting eller mere på en bane med påfølgende glede over eventuell egen mestring som resultat. Bare til å veive i gang smeltedigelen altså.

 

Angående verdi ville jeg kansje ventet til noen med greie på krag uttalte seg og ikke bare ta "bransjens vurdering" med i beregningen. Min mening er at enhver børse som kun behøver en puss for å kunne fungere og muligens også plukke svarten på 100meter er som bruks/rekreasjonsvåpen mere verdt enn de 500 kroner tidligere anslått. Og en hver eier av en fungernede Krag med respekt for seg selv burde være villig å overdra denne verderlagsfritt til ny eier dersom interessen for å ivareta historisk arv ikke lenger er til stede. Unødvendige spikerverksforesendelser burde straffes med offentlig uthenging og hån.

Link to comment
Share on other sites

Og en hver eier av en fungernede Krag med respekt for seg selv burde være villig å overdra denne verderlagsfritt til ny eier dersom interessen for å ivareta historisk arv ikke lenger er til stede. Unødvendige spikerverksforesendelser burde straffes med offentlig uthenging og hån.

Hvorfor det egentlig ?

Om folk er så gnien at de ikke er villig til å gi noe for slike børser, så kan man vel likegjerne levere til spiker ?

Link to comment
Share on other sites

De blir som regel dyre nok før en har dem ferdig transportert og lovlig registrert.

 

Og har en flere fra før så gidder en ikke gå så veldig langt opp lenger for noe som kanskje bare er halvveis, men som alikevel burde ha vært spart på.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det egentlig ?

Om folk er så gnien at de ikke er villig til å gi noe for slike børser, så kan man vel likegjerne levere til spiker ?

For å glede andre - har du forsøkt det noengang? Kan faktisk anbefales!

 

Og er man så gnien at man heller ødelegger fremfor å selge billig... well..

Link to comment
Share on other sites

Ja om verdien er så lav så er det bare å passe på å få sendt den til spikerverket. Man må ikke finne på å la børsa få muligheten til å bli en billig inngangsbilett for en med interesse for gammel norsk historie som attpåtil kansje kan brukes til hyggeskyting eller mere på en bane med påfølgende glede over eventuell egen mestring som resultat. Bare til å veive i gang smeltedigelen altså.

 

Angående verdi ville jeg kansje ventet til noen med greie på krag uttalte seg og ikke bare ta "bransjens vurdering" med i beregningen. Min mening er at enhver børse som kun behøver en puss for å kunne fungere og muligens også plukke svarten på 100meter er som bruks/rekreasjonsvåpen mere verdt enn de 500 kroner tidligere anslått. Og en hver eier av en fungernede Krag med respekt for seg selv burde være villig å overdra denne verderlagsfritt til ny eier dersom interessen for å ivareta historisk arv ikke lenger er til stede. Unødvendige spikerverksforesendelser burde straffes med offentlig uthenging og hån.

 

Tja nå vet ikke jeg hva du mener med "bransjens vurdering" men rundt om i div butikker som har krag ståendes så ligger de fra 500kr og oppover.

 

Vil du ha min prisvurdering?

 

Spikerverket neste....Spesielt ombygdevåpen. En orginal kan plomberes og glede gammlinga i noen år til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Og en hver eier av en fungernede Krag med respekt for seg selv burde være villig å overdra denne verderlagsfritt til ny eier dersom interessen for å ivareta historisk arv ikke lenger er til stede. Unødvendige spikerverksforesendelser burde straffes med offentlig uthenging og hån.

Hvorfor det egentlig ?

Om folk er så gnien at de ikke er villig til å gi noe for slike børser, så kan man vel likegjerne levere til spiker ?

 

Er her helt enig med AndersG, fin måte og få tatt vare på de gamle Kragene :!:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel først og fremst at det å ta vare på en gammel Krag nå tar opp plass i "garderoben", eller står i veien for å ha mere egnet redskap til konkurransebruk. Hadde det vært fritt fram å eie så mange Krager en vil så hadde jeg trengt større skap, men slik er det jo ikke :(

 

Dermed er det slik at de ferreste vil se seg tjent med å ha mer enn en Krag, om noen i det hele tatt. Og da må man velge hva som skal taes vare på: Pene og/eller sjeldne eksemplarer, eller slitne skytterlagsbørser som det går tretten på dusinet av.

 

Jeg er i alle fall overbevist om at denne problemstillingen har medført et stort prisfall på eldre våpen generelt, og de mest vanlige typene spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...