Jump to content

krag jørgensen prosjekt med kikkertsikte !?! (m/bilde)


Recommended Posts

Syns det er viktig at disse flotte riflene blir tatt godt vare på. Jeg ville nå ha hatt en mer klassisk stokk på rifla, slik at våpnet kunne ha blitt mer lik slik den orginale elgkragene var. Men det er nå min mening da. Hvilken kaliber er det forresten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter ideen om å tilpasse KJen til dagens utfordringer. Riktig gjort får du et klassisk smykke, "feil" gjort får du fortsatt en Krag. Med tid og råd skal det nok bli jakt-Krag av min også. Hvis du søker litt, finner du tråder om andres suksesser, sælig 35VRMs. Richards Microfit har fresemal for norsk Krag, men også Aafløy og Bredvold har erfaringer på stokkfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kaliber er det forresten?

 

det er 6.5x55 :wink: pipa er så pass lang så jeg skall klare å oppnå annslagsenergien til storvilt når jeg lader selv. :D

 

jeg tankte den skulle bi en krag som så ganske moderne ut :roll:

 

den kommer sikkert ikke bli brukt så masse men tror ikke den blir med på noe større en rådyer jakt :P

 

noen som har bildet av kragen sin som de vill legge ut? :D

Link to comment
Share on other sites

koster meg ingenting å pusse den opp så :lol:

få hør din mening da? :P

Spiker...Sånn der fikk du meninga mi :mrgreen:

spiker?!?! :x

 

syns den er en grei småvilt rifle jeg :roll:

 

og når det ikke koster med fem flate øre hvorfor skulle jeg ikke bruke noen timer på å pusse den opp?

Link to comment
Share on other sites

Du WinchesterM94, du er vel klar over hvor moderne Krag Jørgensen rifla var da den kom? Det sier jo ikke rent lite at den ble aprobert av det militære i både Danmark, USA og Norge. Det faktum at det har kommet mer robuste kasser i etterkant er en kjent sak, men det betyr jo ikke at Kragen var dårlig da den kom?? At den fremdeles blir brukt i stangskyting, og klarer å hevde seg er også en morsom kuriositet.

 

Jeg får en Krag i hus om noen dager, den skal få ny pipe og bli med på jakt neste år. (Rekker ikke å få den klar i år). Skal legge ut noen bilder om noen dager.

Link to comment
Share on other sites

arti å høre at det ikke er bare jeg som har interresse for kragen :lol:

 

gleder meg til å få skutt den inn men trenger en kikkert og hær i brønnøysund har ingen gutikker kikkert!! :x

 

skall til Mo i rana den 25 nå og da skal jeg se etter kikkert :D

Link to comment
Share on other sites

Spiker...Sånn der fikk du meninga mi :mrgreen:

 

Vel, det blir ikke spiker av min riktig enda. Etter ei noe mislykka feltskyting i vår stoppa jeg på banen på hjemoverturen, mest for å sjekke om det var børsa eller brukerfeil.

 

Av fire femskuddsserier på 100m, med godt anlegg, var den dårligste 28 mm og den beste 15 mm. Jeg har litt å gå på før jeg trenger Sauer.

 

Et klassisk tennstempelmontert diopter og tilhørende forsikte gjør seg vesentlig bedre enn kikkert.

 

Edit: Lagt til bilde:

 

Rigbystyle.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et klassisk tennstempelmontert diopter og tilhørende forsikte gjør seg vesentlig bedre enn kikkert.

Tennstempelmontert? Hørtes både komplisert og noe vaklevorent ut, det der!

 

Jeg har også lurt på kikkertmontasje - kanskje litt mer solid enn å montere på tennstempelet! Jeg har lyst til å prøve en liten, lett kikkert, med en heimesnekra montasjesak som kan settes i siktefoten til Busk-diopteren! Eventuelt å lage en slik siktefot, men så lang som mulig for utsparingen i sida på låskassen, og med to "festeskruer". Men det blir vel i beste fall 2011 før noe vilt faller for den - .

Link to comment
Share on other sites

Tennstempelmontert diopter ser veeeldig bra ut da :)

Har et bilde her fra vapentidningen men sliter med å komme meg inn på "galleriet" for å legge det ut.

 

Den S&k montasjen tveraali bruker funker kjempebra den. Jeg skal skyte opp med kragen påmontert en sånn :) Tenkte å bruke kragen som reservevåpen og seljakt.

 

Edit: skriveleif...

Link to comment
Share on other sites

28259_417279871976_635346976_4905771_8124613_n.jpg

Har testet mye i det siste men kikkerten er ikke så egnet til å skyte små samlinger med sine 2x forstørrelse.

 

Den beste ladninga ser ut til å være 120 grs sierra hpbt i 820ms. Dagens største overraskelse var at jeg fikk 156grs mega opp i 755ms med samme trykk 8)

Link to comment
Share on other sites

Spiker...Sånn der fikk du meninga mi :mrgreen:

 

Vel, det blir ikke spiker av min riktig enda. Etter ei noe mislykka feltskyting i vår stoppa jeg på banen på hjemoverturen, mest for å sjekke om det var børsa eller brukerfeil.

 

Av fire femskuddsserier på 100m, med godt anlegg, var den dårligste 28 mm og den beste 15 mm. Jeg har litt å gå på før jeg trenger Sauer.

 

Et klassisk tennstempelmontert diopter og tilhørende forsikte gjør seg vesentlig bedre enn kikkert.

 

Edit: Lagt til bilde:

 

Rigbystyle.jpg

 

:? Krag.............hæ?? :?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Snadderkikkert det der DrBalder, tarseg fint ut på kraga vil jeg tro.

 

For de fingernemme kan man kjøpe en gammel weaver og plukke ut optikk og retrikkel av den for så å lime inn i et passende kobberrør.. justeringen er jo utenpå, så det må gå å få til - gøyalt prosjekt kunne det blitt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...