Jump to content

Gåsepatron


LoD

Recommended Posts

Jeg er en helt fersk jeger som har som mål å felle en kanadagås eller to i høst. :D Jeg har kjøpt meg en lincoln premier o/u hagle i 12/89. Jeg lurer på hvilke patroner dere anbefaler til jakt på kanadagås, hva er deres erfaringer? Jeg kjøpte noen federal premium blackcloud stålhagl da selger anbefalte dette, størrelse BB. Vekt er en og en halv ounce, jeg vet ikke hva dette blir i gram(kansje noen kan svare på dette :) ).

Link to comment
Share on other sites

Enig med Gåsejegeren her. Stål er ikke jaktpatroner. Og det spiller ingen rolle om vi har prøvd dem eller ikke. Stål er lett og mister fort hastigheten. Og BB er så grovt at antall hagl er begrenset, selv i en magnumpatron. Dermed blir det fort store hull i skura. Dette og egenvekta begrenser fornuftig skyteavstand mot smått vilt.

 

(tåler vi litt rettskriving? Det heter ikke hvært, men verdt, etter ordet verdi) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der tar du fulstendig feil,federals 12/89 39gr premium tror jeg de heter er helt rå.Har testet de på både 35 og 50m, de gikk rett igjennom katalogen på 35 meter derfor satte vi den på 50 da gikk den 350 sider, dette var nr2. Jeg sier ikke man skal skyte på 50 meter med disse, men på 35m blåser du gåsa rettt ned. mvh -m-

Link to comment
Share on other sites

Der tar du fulstendig feil,federals 12/89 39gr premium tror jeg de heter er helt rå.Har testet de på både 35 og 50m, de gikk rett igjennom katalogen på 35 meter derfor satte vi den på 50 da gikk den 350 sider, dette var nr2. Jeg sier ikke man skal skyte på 50 meter med disse, men på 35m blåser du gåsa rettt ned. mvh -m-

Tviler egentlig ikke på anslagskrafta på stål nr 2 på 35m, men er mere skeptisk til skuddbildet. Noen som vet hvor mange hagl det er i en 39g stål nr 2, og i en 42g wingmaster nr 4?

Link to comment
Share on other sites

Hei har vært noe ball med kammersiden så det kom nesten det samme 3 ganger. Men men, stål nr2 ca 170 hagl på 39 gram, wingmaster tipper jeg ca 180-190 på en 42 gram nr4. Jeg skal teste stålet en gang til men husker jeg ikke feil satte den 140-150 hagl på innsiden av sirkel på 35 meter.Dette var med en trang choke, -m-

Link to comment
Share on other sites

Var ikke federal black cloud jeg testa, er det de med kant på det ? De slår uansett ikke wingmaster og

winchester xtended range.Stålhagl byr meg imot til bruk på gåsa uansett om de har kant eller ikke, koster på

meg wingmaster eller xtended range.

 

Flott at du koster på deg wingmaster patroner. Men hva er problemet med å bruke gode stålpatroner? Hvis gåsa ramler når man skyter på den med federal eller wingmaster, så spiller det vel ingen rolle?

 

Etter det miroku erfarer her så må det vel gå an å innrømme at det finnes alternativer utenom wingmaster?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Gåsejegeren her. Stål er ikke jaktpatroner. Og det spiller ingen rolle om vi har prøvd dem eller ikke. Stål er lett og mister fort hastigheten. Og BB er så grovt at antall hagl er begrenset, selv i en magnumpatron. Dermed blir det fort store hull i skura. Dette og egenvekta begrenser fornuftig skyteavstand mot smått vilt.

 

Hele greia med blackcloud er at de bruker omtrent samme forladning som man bruker når man lader TSS-hagl. Den er laget av tykk plast og er ikke splittet i front. Haglene ligger inne i forladninga et stykke etter den forlater munninga. Dette gir mye tettere skuddbilde. Skal derfor skytes i åpen choke.

Link to comment
Share on other sites

Brukte BlackCloud 12-89 #2 selv på kanadagås ifjor, merket ingen forskjell på dødelighet ut til 30 meter mot Rottweil Magnum bly 12-76 #2.

20 av 20 Kanadagås datt rett ned i smellen, måtte ikke løpe en gang.

Derimot var rekylen og smellen noe mer ubehagelig med BlackCloud, selv i halvautoen.

Lenger en 30 meter hold ble det aldri, så der kan jeg ikke si noe men da vil selvsagt hevishot eks. Wingmaster være overlegen stål pga egenvekten.

 

Ja det var i Sverige så bly var lov

 

Som SuperZ sier så SKAL BlackCloud skytes i åpen choke pga. waden. Skyter du en annen Federal i åpen choke får du ett totalt forskjellig skuddbilde, da selsvsagt mye mer spredning. Test skuddbildet på en plate på 30 meter, det er ikke værre en det.

 

Husk på jakt å skyt på de gjess som er i kantsone/ikke har andre gjess rett bak i skuddbildet for å unngå å sette en eller fler hagl i feil fugl. Sideskudd eller skudd rett mot brystet er best.

Link to comment
Share on other sites

Mange delte meninger her merker jeg. Jeg får teste det der med åpen choke mot 1/4 og 1/2 som jeg egentlig hadde tenkt å bruke. Er det slik att den vil spre mer med trangere choke? Når det gjelder rekyl så kan jeg tenke meg at det kansje hadde blitt noe mer behagelig om jeg brukte noe annet en stål. Disse blackcloud patronene i 12/89 sparker noe helt forferdelig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Merker vel ikke noe til rekylen når man jakter!? Hvor fikk du tak i blackcloud i 12/89, og til hvilken pris? Ser de bare har i 12/76 på Winge Våpen, som er sjappa jeg sokner til. Ikke så verst pris på dem der forresten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte patronene i hos min lokale våpenhandler, vet ikke hva prisen var da jeg mer eller mindre fikk de gratis etter å ha brukt 10 høvdinger på ny hagle. Det er sikkert ikke så viktig med rekyl under jakt, men jeg har ett tydelig blåmerke i skulderen etter jævelskapen :lol:. Jeg har nettopp investert i en kolbekappe av gummi, får håpe det hjelper på.

Link to comment
Share on other sites

Hvor fikk du tak i blackcloud i 12/89, og til hvilken pris? Ser de bare har i 12/76 på Winge Våpen, som er sjappa jeg sokner til. Ikke så verst pris på dem der forresten.

 

Jaktdepotet selger de. Koster ca 12kr per skudd. 42g.

 

Trangere choke vil virke mot sin hensikt da den vil forstyrre ladningen på tur ut av løpet. I tillegg er ladningen vanskelig for choken å trykke sammen, så faren for å ødelegge våpenet er tilstede.

 

Jeg kommer til å teste med imp. cyl.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor gode stålpatroner det finnes - blir ikke dette brukt på jakt.

 

Ikke alle vil trenge gjennom - og Murphy`s lov er sikkert angjeldende :? når fuglen legges på tallerkenen.

 

Et stålhagl i jekselen - gir "liksom ikke etter" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor gode stålpatroner det finnes - blir ikke dette brukt på jakt.

 

Ikke alle vil trenge gjennom - og Murphy`s lov er sikkert angjeldende :? når fuglen legges på tallerkenen.

 

Et stålhagl i jekselen - gir "liksom ikke etter" :wink:

 

Hvis du kun skyter med hagl som er mykere enn jeksler og plomber er jeg spent på hva det er.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

til gæs bruger jeg kent stell shot med 32 gram hagl st 1 (4 mm) og det virker rigtig godt ud til 30 - 35 meter og der er slet ikke nogen problemer med at skyde gæssene døde ...

 

jeg bruger 1/4 eller 1/2 boring i min beretta ekstrema halvautomat

 

MVH Billy

32gram 4mm stålkuler. Om jeg ikke tar feil, så blir dette ca 120 kuler. Med normal spredning så vil man ha alt for dårlig dekning i haglskura på 30-35m. Jeg ser jo at gjessene er døde, men med tanke på mulighet for skadeskyting, så ville ikke jeg brukt det på så langt hold.

 

Poenget er, at det ikke er bare gjennomslagskraft som teller. Du skal også treffe viltet i vital del, eller med så mange hagl at det blir liggende. Og hvis du går opp til 4mm hagl for å ha nok energi ut til 35m, så blir det for få hagl til et bra skuddbilde.

 

Men for all del. Jakt bare med stål dere. Jeg bruker stål kun til leirduer.

Link to comment
Share on other sites

til gæs bruger jeg kent stell shot med 32 gram hagl st 1 (4 mm) og det virker rigtig godt ud til 30 - 35 meter og der er slet ikke nogen problemer med at skyde gæssene døde ...

 

jeg bruger 1/4 eller 1/2 boring i min beretta ekstrema halvautomat

 

MVH Billy

32gram 4mm stålkuler. Om jeg ikke tar feil, så blir dette ca 120 kuler. Med normal spredning så vil man ha alt for dårlig dekning i haglskura på 30-35m. Jeg ser jo at gjessene er døde, men med tanke på mulighet for skadeskyting, så ville ikke jeg brukt det på så langt hold.

 

Poenget er, at det ikke er bare gjennomslagskraft som teller. Du skal også treffe viltet i vital del, eller med så mange hagl at det blir liggende. Og hvis du går opp til 4mm hagl for å ha nok energi ut til 35m, så blir det for få hagl til et bra skuddbilde.

 

Men for all del. Jakt bare med stål dere. Jeg bruker stål kun til leirduer.

 

stål sætter et tættere skudbilled med åbne shoke end bly hagl gør det skal du lige huske :D

 

32gr stål str 1 gir et rigeligt tæt skud billed til at kunne skyde en gås død på 30-35 meter men det er jo forskelligt fra gevær til gevær så man må ud og teste lidt :D

 

min kompis bruger 28 gr str 2 (3,75 mm) med en hastighed på 500 meter pr sekund og med 1/2 boring og han kan osse skyde gæs ud til 30-35 meter uden problemer :D

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på åssen du jakter mener jeg. Jeg jakter i layoutblinds med mange lokkefugler og lokker med fløyte og får gåsa så nærme som mulig før jeg skyter. Det vil si rundt 25m eller nærmere. Og de kan komme latterlig nærme vis man klarer og holde seg. Første gang jeg testa Black cloud i fjor og de fungerer veldig bra etter min mening. Men og sitte på trekk hvor gåsa kan komme på lange hold så vet jeg ikke. Men vil tro at en del kommer an på skytteren. Så prøv ut litt forskjellig ammo og ta det du føler for. Ha trua på det du bruker og tren mye det er det viktigste. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nå vert på banen og testet denne blackcloud patronen. Den ser ut til å virke helt fint med 1/4 og 1/2 trangborring, den sprer omtrent som forventet. Spredningen ser ut til å vere forsvarlig til opp til 35m med 1/2 og 25m med 1/4.(drepeevnen vet jeg ingenting om, kun skuddbilder)

Åpen trangborring derimot vet jeg ikke hva jeg skal konkludere med, det ble noen merkelige skuddbilder som var trange men som såg ganske tynne ut :?: . Synest jeg merket enn viss treffpunktforandring for hver gang, men det kan skyldes skytteren. Jeg blir litt usikker på slike resultater så jeg kommer ikke til å bruke åpen trangborring på jakt.

 

Hvor står det forresten att blackcloud skal skytes i åpen trangborring? Jeg finner ingen info om dette på verken nettet eller på patronesken.

Link to comment
Share on other sites

Black cloud er stålhagl og bør ikke skytes i trangere en halv(mod), tror det blir trangt nok, husk at stål

sammler ganske mye, tror nå det finnes bedre patroner en black cloud stål til gåsa. Stål= fatigmanns gnål :lol:

velg heller hagl med tyngre egenvekt og gå opp til hagl nr4, da får du mer hagl i patronen og bedre dekning

på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor mange sider inn i en tlf katalog man bør komme igjennom på 30/35m hold for at det skal være greit til gås eller annet hardskutt vilt? Hadde vært artig å sjekka, har blackcloud 12/89 nr3 liggende. Tenke jeg skulle teste disse.

Link to comment
Share on other sites

Du bør også skjekke dekningen på ei skive, se etter hull i svermen, vanskelig å si

det med inntregning i tlf katallog. Mener jeg så en test av de i jakt for ikke så

lenge siden, det sto at det hadde lite for seg med kant på haglene slik black

cloud har. Stål er generelt for dårlig til gås på så langt hold som 30-35 mtr,

ville ungått å skyte på over 25mtr med stål.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på åssen du jakter mener jeg. Jeg jakter i layoutblinds med mange lokkefugler og lokker med fløyte og får gåsa så nærme som mulig før jeg skyter. Det vil si rundt 25m eller nærmere.
Veldig godt poeng. Jeg tviler ikke på at de fleste stålhaglpatroner er gode nok til å legge ned ei gås som kommer inn for landing på rundt 20m. På den andre siden, hvis man jakter ved kysten og skyter på overflyvere, er det mer sjelden at gåsa kommer på noe mindre enn 30-35m. Til slik jakt bruker jeg HS (nå HD), US6 i nedre og US4 i øvre. IC og halv choke. God nok dekning på alle fornuftige hold og gjennomskyting på 35m.
Link to comment
Share on other sites

Sitter og grubler på om jeg skal velge imp cylinder eller mod choke på gåsepremieren,

hagla er en halvauto. Skal jakte fra layout blind for første gang og det sies at holdene

blir korte når man jakter med blind, patronen jeg bruker er winchester xtended 12/76.

Denne patronen skyter sinsykt trange samlinger, trangere en wingmaster hd, bør vel

sikert velge åpen choke kanskje for å treffe på kort hold, er grågås det skal jaktes på.

Haglene i denne patronen har tyngre egenvekt en wingmaster hd, så den er sikert

slagkraftig på lange hold med mod choken, men da blir det vel for trangt på kort hold

igjen. :lol:. Grublet meg fram til at jeg skal lege i en impact tm hagl nr 3 patron som første skudd

og xtended hagl no 3 som nr to med mod choke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis patrona skyter enda trangere enn HD, ville jeg ikke valgt noe trangere enn IC. I blytida var 1/2 standardchoke for nedre løpet. HS/HD skyter sånn grovt sett 2 grader trangere enn bly gjorde, og med slike hagl bruker jeg - som sagt - IC i nedre og har felt gås på hold opp mot 30-35m.

 

Men det kommer jo helt an på antall hagl i patrona. 36g norsk nr. 4 er sånn omtrent 200 hagl, så jeg ville nok valgt en haglstørrelse/ladning som inneholdt ihvertfall omkring 150 hagl hvis dette skal være et noenlunde fornuftig resonnement.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i de senere år brukt Mirage 12/89 stål BB. Gåsa deiser i bakken på hold over 30m. Tre av fire er stein dau når de treffer bakken. Jeg var lenge skeptisk til stål, but I'm now a believer.

Patronene kjøper jeg på Jaktdepotet. Ca 12 kroner smellen, mener jeg å huske.

Link to comment
Share on other sites

Men hvor mange nr 4 hagl får du i en 12/76 og hvor mange BB hagl får du i en 12/89? Er det mulig at dekningen ikke er så dårlig alikevel når man bruker så store patroner? Jeg mener dekningen i blackcloud BB i 12/89 er bra ut til 35M.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok meg bryet med å skjere opp en blackcloud 12/89 med BB hagl og telle antall hagl. Det var 104 hagl i den patronen. Jeg hadde ikke noe 12/76 i nr 4 for hånd men jeg skar opp en 12/70 nr5, denne hadde 269 hagl!

 

Så nå får de som har greie på det fortelle meg hva dette betyr :)

Link to comment
Share on other sites

Så nå får de som har greie på det fortelle meg hva dette betyr :)
Det nøtter'nte å bare lempe en neve med hagl etter fuglen, de må treffe også, vettu :)

 

Hvis det er få hagl i patronen, blir det glissent i haglsvermen, og du risikerer å treffe med kanskje bare ett eller ingen hagl. Da vil - i beste fall - fuglen flakse ned i en spiral, og du må løpe den opp og avlive den. I beste fall. I verste fall flyr fuglen videre med hagl i buken og tarmene.

 

Hvis det er mange hagl i patronen, blir svermen tettere. Hvis nå haglene bare er tunge/raske nok til å slå gjennom viltet, vil du få en tre-fire-fem-seks (eller flere) hagl i fuglen, og den vil gjerne gå rett ned som en sekk. Knall & fall.

 

Når man jakter stor fugl på litt lange haglehold, er altså poenget å finne ei patron som gir god nok dekning (altså ikke for store hagl, for da blir det færre av dem) samtidig som hvert enkelt hagl lager nok ugagn i viltet til å drepe på skikkelig vis (altså ikke for lette eller for langsomme hagl). Derfor sverger jeg til HD-hagl i moderat størrelse (US6-US4) og moderat ladning (omkring 36g i 12/70). Liten haglstørrelse gir nokså mange hagl i patronen, HD gir ganske tunge hagl som holder fart og energi lenger utover, og moderat ladning gjør at disse haglene lempes avgårde i solid hastighet. Også prøver jeg å holde skudd på mer enn ca. 30m hold (med feilmargin betyr dette at jeg sjelden skyter på særlig mer enn drøyt 35m). En alt for vanlig feil - kanskje særlig på gåsa - er å velge tung ladning ( :arrow: lav hastighet) med stooore hagl ( :arrow: dårligere dekning) og tro at man kan skyte på hold som ikke egner seg for hagle.

Link to comment
Share on other sites

Vis det bare er 104 hagl i en bb 12/89 ville jeg heller ha godt opp til hagl nr 2, jeg som

sako liker best hd hagl no 4 med 36-40grms ladning. Dette gjir flere hagl i patronen og

bedre dekning, samtidig som egenvekta på haglene er så høy at det gjir hvært enkelt

hagl rikelig med slagkraft.

 

 

Noen som har peiling på hvor mye 1 3/4 oz er i gram ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner såvidt å bli overbevist her. Jeg tror jeg skal kjøpe noen av de nevnte patronene og teste skuddbildene. Prisen er ikke så nøye da jeg ikke regner med å få skutt så veldig mye gås i år.

Link to comment
Share on other sites

Ja de koster lit de patronene, 45kr pr skudd for turkey loads 49grms ladning egenvekt 12,5 og waterfowl

load med 38grms ladning egenvekt 16,2 koster 55kr pr skudd. Bryr meg lite om prisn, kun det beste er godt

på gåsa. De kan være lit vanskelig å få tak i, fant de på nordskog jeg og fikk de sendt til nermeste forhandler,

fikk også med en 10paknig på kjøpet da jeg kjøpte franchien. NB disse patronene har en heftig rekyl

Link to comment
Share on other sites

Federal Heviweight T15 imponerte meg stort i en enkel test jeg gjorde i fjor. ( testen ligger i en lignende tråd her på forumet). Overgikk bla. Remington VmHD klart med tanke på inntrengning og samling. At noen har gamle Rottweil WH som favoritt til hardskutt vilt tror jeg henger sammen med at de ikke har testet og sammenlignet med dagens alternativer.

Link to comment
Share on other sites

var en kompis av meg som prøvde disse federal black cloud i 12/89 her i fjord på gås jakt,han var meget fornøyd med de :)

 

men som han også sa:de er vedig brae til og være stål.

 

jeg lader til hagla selv siden jeg ikke har råd til å ligg å skytt med patroner til 50-60kr stykke.jeg synes rett ogslett at en ursell hagel patron ikke er verdt så mye uannsett hva som måtte være i den,men det er bare min mening da :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...