Jump to content

Gåsepatron


LoD

Recommended Posts

Dengang haglematerialet var bly, og kun bly, ville dette vært mulig å teste ut. Men nå er det vesentlig flere variabler ute og går, i og med at det er en god del forskjellige materialer med forskjellige egenskaper i bruk. I tillegg varierer hastighetene i patroner med samme haglmateriale enormt.

Link to comment
Share on other sites

At noen har gamle Rottweil WH som favoritt til hardskutt vilt tror jeg henger sammen med at de ikke har testet og sammenlignet med dagens alternativer.

 

Dette har du helt rett i. Jeg har brukt svært lite med tid og ressurser på å finne ut hva som er best etter blyforbudet. Idag skyter jeg med stål, for det er det eneste jeg har råd til. Jeg overdriver IKKE når jeg sier at jeg hadde iallefall ti skadeskutte grågjess på samvittigheten i fjor. De seilte bortover horisoten og landet på havet. Hva skal man gjøre? Det er jo indirekte lovfestet at man ikke kan avlive skadeskutt fugl i sjøen!

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere prøve å huske tilbake, bly patroner er ikke det samme som gode patroner. Det fantes både bra og dårlige blypatroner. Man får som regel litt hva man betaler for. Jeg kan vel ikke si at jeg skadeskyter noe mere nå enn før blyforbudet. JEg husker fortsatt fjørspruten sto av noen duer, men de fløy like godt. Har dere statistikk på at dere skadeskyter så mye mere med andre skudd enn bly. Og en annen ting Ivorei. du er vel ikke gammel nok til å ha brukt bly på gåsa i det hele tatt. Jeg tror man får skadeskytinger uansett hva man putter i hagla. Ofte så er det førerfeil som gir skadeskytinger.

Link to comment
Share on other sites

Og en annen ting Ivorei. du er vel ikke gammel nok til å ha brukt bly på gåsa i det hele tatt. Jeg tror man får skadeskytinger uansett hva man putter i hagla. Ofte så er det førerfeil som gir skadeskytinger.

 

Blyforbudet kom i 2005. Da var jeg 16 år og kunne jakte alene. Årene før hadde jeg jaktet med bly under opplæring med min far. Og hvis du mener at det blir like mye skadeskyting med stål som med bly, er vi overhodet ikke enige.

Link to comment
Share on other sites

Og forbud mot blyhagl på gås, ande- og vadefugl (untatt rugde) kom i "Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og småviltjakt m.m. av 1991".

I 1991-sesongen var vel du litt liten til å være særlig aktiv i gåsejakta?

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke forbudt å jakte med bly før 2005! Det er det det handler om! Jeg har ikke skrevet noen som helst plass i denne tråden at jeg bruker/har brukt bly på gås! bare hvilken patron som var min favoritt. Det var vel ikke forbudt å testskyte med bly i 2004 mS?

Link to comment
Share on other sites

JEg forstod det slik på det at det var så mye bedre når man kunne bruke bly på gåsa, at du da ikke hadde noen skadeskytinger. Men om du vet sikkert at du har skadeskutt 10 gås på en sesong, så burde du jo seriøst vurdere å koste på deg noen dyrere skudd, eller så får du korte inn holda og bli bedre med hagla. Det finnes skudd som er mye bedre enn bly, men som koster kanskje 20 kr mere enn bra stålskudd.

Nå vet jeg ikke hvor mye gås du skyter, men om du skyter 200 skudd etter gåsa, så er ikke dette mere enn 4000 kr mere enn å skyte med de dårlige stålskudda dine.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg i at stål gjir flere skadeskytinger en med tyngre hagl ivorei , stål gjir ikke noe slingringsmon

for feilbedømming av avstand, noe som fort skjer på gåsejakt. Å tro at store bb hagl gjør det bedre er bare

tull, selv i en 89mm patron er det bare 100hagl, dette gjir altfor dårlig dekning, ha respekt for viltet og bruk

skikelige patroner med god drepe evne selv om det blir dyrt. De som bruker stål og opplever mye skadeskyting

må som carl-gustav 12 sier entn redusere avstanden kraftig eller kjøpe noe annet en stål, burde egentlig ikke

kome som en bombe at stål gjir flere skadeskytinger, det er bare å se på de ballistiske egenskapene til stål

for å skjønne det.(egenvekt stål 7,1 og feks wingmaster 12)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes skudd som er mye bedre enn bly, men som koster kanskje 20 kr mere enn bra stålskudd.

Nå vet jeg ikke hvor mye gås du skyter, men om du skyter 200 skudd etter gåsa, så er ikke dette mere enn 4000 kr mere enn å skyte med de dårlige stålskudda dine.

 

 

Hvilke patroner er det du snakker om? Har du noen gode tips til gode gåsepatroner til under 30kr smellen er jeg meget interresert. Det går vel 50-60 skudd. Jeg er helt enig i at jeg kan bli bedre med hagla. Men inntil myndighetene ser hvor idiotisk blyforbudet er, kommer jeg til å jakte med rimeligste altenativ. Jeg er ikke interresert i å bruke flere tusen kroner på patroner til gåsejakta. Det skal ikke være nødvendig heller.

 

I fjor kjøpte jeg Remington HeviShot på tilbud. Da var prisen overkommelig, hvis jeg brukte stålskudd som supplemang, altså det første skuddet i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

[...] Men inntil myndighetene ser hvor idiotisk blyforbudet er[...]

På gåsejakt må du nok vente leeenge før det blir noen muligheter til å bruke bly. Typiske gåsejaktområder er vel våtmark, sjø og dyrkamark. Ingen av disse er av de enkleste å vise til at bly har neglisjerbar virkning på (høyfjell og skog er vel det beste vi kan håpe på). Og bruker du rævva patroner, får du vel redusere holdet da. Det har to store fordeler, det blir mindre bom/skadeskyting og du får skutt mindre så patronprisen blir mindre viktig. Ulempen blir, åpenbart nok, færre fugl i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette rundskrivet i loven jeg håper endrer seg hvis blyforbudet oppheves. Å forby bly på arter mener jeg er upraktisk. Her ute, jaktes det ikke gås på våtmarksområder. Vi har nesten ingen. Gåsjakta foregår på holmer og skjær eller på dyrket mark. Jeg mener det ville vært mye mer effektivt og praktisk for begge parter å heller forby bly i enkelte områder og ikke arter.

 

Du skriver rævva patroner. Myndighetene har bestemt at disse patronene er godkjent til småviltjakt i Kongeriket Norge. Jeg er fullstendig klar over viltlovens paragraf som tilsier at man ikke skal utsette viltet for unødig lidelse. Men jeg skyter ikke med leirdueammunisjon, for å si det sånn. 12/76 US 3-4. I butikken hvor jeg kjøpte disse anbefalte selgeren dem på gås. Jeg bruker dem med god sammvittighet. Og "tøyer" ikke holdene av den grunn. Men at skyteferdighetene kan forbedres har du helt rett i.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver rævva patroner. Myndighetene har bestemt at disse patronene er godkjent til småviltjakt i Kongeriket Norge
Mye er godkjent. Men alt som er godkjent passer ikke i enhver sammenheng. For eksempel er V-Max tillatt brukt på storvilt (siden den er en ekspanderende kule), men jeg vil ikke akkurat påstå at det er en kule som egner seg til storviltjakt. I kongeriket Norge har vi fått nokså stor frihet til å bruke vår egen vurderingsevne for å avgjøre hva som er egnet eller ikke, og med denne friheten følger også et ansvar for å bruke denne vurderingsevnen. Det virker ikke som om du helt har tatt akkurat dét innover deg.

 

Jeg er fullstendig klar over viltlovens paragraf som tilsier at man ikke skal utsette viltet for unødig lidelse.
Vel, hvis du skadeskyter såpass mye som du sier, vil jeg hevde at du bryter nettopp den paragrafen. En parallell er bilkjøring: Selv om det står 80 på det runde skiltet med rød kant, har du kjørt for fort etter forholdene dersom du havner i grøfta i 70 km/h. Det nytter ikke å komme etterpå og si at "jammen, det sto 80 på skiltet". Havner du i grøfta, har du gjort en feil. På samme måte: Skadeskyter du, har du gjort en feil. Per definisjon. Og nettopp fordi det kan skje feil for alle, har vi i dag bestemmelser om tilgang til ettersøksekvipasje ved storviltjakt. Shit happens. Men dersom man skadeskyter gang etter gang, er det (kanskje?) på tide å sparke i gang de små grå og tenke etter om det er noe som ikke stemmer helt. Man har nemlig alltid mulighet til å velge å la være å skyte...

 

I butikken hvor jeg kjøpte disse anbefalte selgeren dem på gås. Jeg bruker dem med god sammvittighet.
Jeg har hørt mye rart fra selgere i butikker. Langt fra alt er til å stole på.

 

På grunnlag av det du skriver om terrengets beskaffenhet og antall skadeskytinger, bør du etter min mening enten skyte på kortere hold enn du gjør i dag og la gåsa fly hvis du får den på litt drøye haglehold eller bruke pengene dine på patroner som egner seg bedre for stor fugl på 30-40 meters hold. Jeg for min del kan godt bruke stål på gåsa, men da skal det være maks 20-25 meters hold. På slike hold kan stål egne seg bra, på lengre hold er stål direkte uegnet uansett om det er tillatt materiale eller ikke. Etter min uærbødige mening.

Link to comment
Share on other sites

Ivorei du spurte etter patroner til gås under 30kr pr skudd, de hadde salg på impact tungtsen matrix

i fjord på xxl, til vannlig koster de fra 20-25 kr pr skudd men de ble solgt til halv pris, dette er gode

patroner til gås. Ellers har du en gytorp duplex(42gr ladning) med us3-us5 hagl til 15 kr pr skudd, de kjøpte

jeg på obs sport sist jeg kjøpte de, har skutt gås med den patronen.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver rævva patroner. Myndighetene har bestemt at disse patronene er godkjent til småviltjakt i Kongeriket Norge
Mye er godkjent. Men alt som er godkjent passer ikke i enhver sammenheng. For eksempel er V-Max tillatt brukt på storvilt (siden den er en ekspanderende kule), men jeg vil ikke akkurat påstå at det er en kule som egner seg til storviltjakt. I kongeriket Norge har vi fått nokså stor frihet til å bruke vår egen vurderingsevne for å avgjøre hva som er egnet eller ikke, og med denne friheten følger også et ansvar for å bruke denne vurderingsevnen. Det virker ikke som om du helt har tatt akkurat dét innover deg.

 

 

 

Jeg er fullstendig klar over viltlovens paragraf som tilsier at man ikke skal utsette viltet for unødig lidelse.
Vel, hvis du skadeskyter såpass mye som du sier, vil jeg hevde at du bryter nettopp den paragrafen. En parallell er bilkjøring: Selv om det står 80 på det runde skiltet med rød kant, har du kjørt for fort etter forholdene dersom du havner i grøfta i 70 km/h. Det nytter ikke å komme etterpå og si at "jammen, det sto 80 på skiltet". Havner du i grøfta, har du gjort en feil. På samme måte: Skadeskyter du, har du gjort en feil. Per definisjon. Og nettopp fordi det kan skje feil for alle, har vi i dag bestemmelser om tilgang til ettersøksekvipasje ved storviltjakt. Shit happens. Men dersom man skadeskyter gang etter gang, er det (kanskje?) på tide å sparke i gang de små grå og tenke etter om det er noe som ikke stemmer helt. Man har nemlig alltid mulighet til å velge å la være å skyte...

 

 

I butikken hvor jeg kjøpte disse anbefalte selgeren dem på gås. Jeg bruker dem med god sammvittighet.
Jeg har hørt mye rart fra selgere i butikker. Langt fra alt er til å stole på.

 

På grunnlag av det du skriver om terrengets beskaffenhet og antall skadeskytinger, bør du etter min mening enten skyte på kortere hold enn du gjør i dag og la gåsa fly hvis du får den på litt drøye haglehold eller bruke pengene dine på patroner som egner seg bedre for stor fugl på 30-40 meters hold. Jeg for min del kan godt bruke stål på gåsa, men da skal det være maks 20-25 meters hold. På slike hold kan stål egne seg bra, på lengre hold er stål direkte uegnet uansett om det er tillatt materiale eller ikke. Etter min uærbødige mening.

 

Les det jeg skrev angående å ikke tøye holdene. Jeg har truffet gåsa så fjærfokken står på 20 meter med stålpatroner og gåsa har fløyet videre. Ikke så langt, men langt nok til å seile ut i havet. Jeg tror du hadde forstått meg litt bedre om du hadde kjennskap til mine jaktmarker og måten vi jakter på her ute. At holdene kan bli litt dryge av og til, skal jeg slettes ikke nekte på. Men at jeg er fullstendig klar over ansvaret jeg har ovenfor egen vurderingsevne er det ingen tvil om. Jakter du mye gås selv Sako 30-06? Isåfall, kunne du forestillt deg å være gåsejeger og student idag? Ikke så sinnsykt kult å må leve på nudler og kun nudler i månedsvis på grunn av at jeg må kjøpe patroner som får snusprisene til å virke lave...

 

 

Jeg er ikke enig i at å skadeskyte 5-10 grågås av 40 fellte er mye skadeskyting. Det var spesielt i fjor at gåsa fløy de 100 meterne ekstra som skulle til for å lande på havet. Du hevder at jeg bryter paragrafen og det er rett. Men alle som skadeskyter gjør jo i terorien det. Jeg skjønner poenget ditt, men du skrev dette førdu var klar over hvor mange gås jeg fellte og det blir litt feil. I tillegg er det mye lettere å få tak i en gås hvis man sitter i en blinds ute på en enorm kornåker, kontra havkanten, som vi gjør.

 

Jeg er enig at jeg kan trene mer og bli en bedre skytter. Jeg er også enig i at erfaringen min bare kan bli bedre og større, noe som forhåpentligvis fører til mindre skadeskyting. Jeg er enda ung og har alt og lære.

 

Carl-gustav12: Takk for tipset :)

 

Kom gjerne med flere i denne tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du hadde forstått meg litt bedre om du hadde kjennskap til mine jaktmarker og måten vi jakter på her ute. [...] Jakter du mye gås selv Sako 30-06?
Siden du er student lå jeg nok og krøyp på magen mellom lyngrabbene og rundt svabergene etter gåsa allerede før du var påtenkt. Det har jeg gjort både nord for Herøy og sør for Herøy, dog ikke på Herøy. Men jeg vil likevel tro at jeg snakker av praktisk og bitter erfaring. Både mhp. gåsejakt generelt, og mhp. gåsejakt på Helgelandskysten om enn ikke så mye på dyrkamark og under "blind". Men med både bly, stål og annet haglmateriale.

 

Isåfall, kunne du forestillt deg å være gåsejeger og student idag?
Det tror jeg også at jeg kan. Been there, done that...
Link to comment
Share on other sites

Nå slutter vi å slenge med leppa til hverandre. Det er stor aldersforskjell på kammermedlemmene og sikkert stor økonomisk forskjell også. Ingen ønsker å skadeskyte det de jakter på, det være seg gås eller due og annet vilt, men det er nå slik at ikke alle har råd til å kjøpe smell til 40-50 kr. Skal de da være ekskludert jakten på det viltet de ønsker å jakte på, når de kjøper ammo som er godkjent, men som likevel ikke er annerkjent blant veteranene? Jeg er selv en halvgammel urutinert jeger på 36, og jeg tror at ungdommen er mer ansvarlige i dag, enn de var for 10-20 år siden. Alt går fremover, i positiv retning. Jeg har aldri jaktet med bly, men jeg håper det blir lov igjen om det kan være til nytte for mindre skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Nå slutter vi å slenge med leppa til hverandre
Jeg tror nok at både min ærede motebattant (og nordlending) IvoRei og undertegnede tåler litt temperatur i debatten :)

 

Men dette med gås og hagle er en ting jeg har gremmet meg mye over opp gjennom årene. Gåsa er en stor fugl. Den er omtrent like tung som en middels tiur og har et vingespenn på lengden av en voksen mann. Ei voksen grågås er stor når du har den på haglehold, og den er diger over skinna når du har den på stålhaglehold. Mange tenker ikke over dette og skyter på for lange hold. Jeg veit ikke hvor mange rifleskutte gås jeg har plukket hagl utav når jeg har gjort dem opp. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett en familiegruppe flakse fra hvileplass til beiteplass, med ett individ endel titalls meter bak de andre, en sterk indikasjon på at de har hagl i kroppen. Og det er pinadø ikke mye rart når man ser hvordan enkelte bærer seg ad. Jeg har stått i terrenget og sett gåsa fly over meg, på minst to ganger fornuftig haglehold, og når den har kommet over til naboen hører jeg *bambadabambadabambangbang*.

 

Når man jakter gås på kysten, blir det veldig fort lange hold. Særlig når været er fint, som det ofte er i august, for da flyr gåsa gjerne høyt. I tillegg ser gåsa forbannet godt og oppdager deg fort hvis du ikke sitter 100% i ro og noenlunde kamuflert. Når den aner fare, vil den gjerne stige litt ekstra, eller trekke utenom det mistenkelige på bakken, og holdet blir fort både fem og ti og femten meter lengre. Da jeg var ung og noenlunde ukysset en gang i steinalderen, lærte min gamle far meg at man skal holde skuddet til man kan skjelne øyet på gåsa. En fin tommelfingerregel som jeg har gjort mitt beste for å håndheve i årene som har gått siden. Han lærte meg også at vingesvingfjærene og ryggfjærene er rimelig solide, det er liten vits i å skyte sittende gås med hagle (selv om jeg vet om en som klarte dette, men han hadde griseflaks og traff gåsa i hodet med et hagl). Dette fikk jeg se nokså tydelig den gangen jeg sprang opp ei vingeskutt gås. Den var kommet på vannet og begynt å padle avgårde, så i rein desperasjon satte jeg et skudd etter den. Og haglsørpa slo i vannet i en fin sirkel rundt hele gåsa. La den seg pent ned og døde? Nope, den løftet vingene og prøvde å fly. Heldigvis for meg, for da gikk skudd nr. to inn under vingen og gjorde jobben.

 

 

Etter ganske så mange år etter gåsa har jeg funnet ut følgende:

:arrow: I blytida var 36g norsk nr. 4, 1/2 choke i nedre og norsk nr. 4, 3 eller 2, 1/1 choke i øvre det som funket aller best.

:arrow: Da blyforbudet på ender, gjess og vadefugler kom, kunne man velge mellom stål, stål eller å bryte loven. Jeg har prøvd alt fra US4 (norsk 3) til USBB stål, og hvis jeg må velge mellom å jakte med stål eller ikke jakte gås med hagle, velger jeg i dag det siste. Hvis det ikke tilfeldigvis skulle komme en selvmordskandidat på femten-tjue meters hold.

:arrow: Etter det generelle blyforbudet har vi kunnet få tak i patroner som er bedre enn bly. De nye haglmaterialene som Hevi-Shot, Wingmaster HD, Federal HD, etcetera, etcetera er tyngre enn bly. Det betyr at vi kan gå ned i haglstørrelse mens vi beholder anslagsenergien og dermed få bedre gjennomtrengning og bedre dekning sammenlignet med bly.

:arrow: Ei innskutt rifle er ofte "kjekt å ha" tilgjengelig for å avlive fugl som tross alle forholdsregler kommer seg unna og lander et sted man ikke kan komme til. For eksempel på sjøen, der man ikke har lov til å kjøre opp den skadeskutte gåsa på grunn av forbudet mot bruk av motorbåt til jakt. Ikke at det forbudet alltid har blitt like godt respektert, jeg har også sett skyting fra båt en gang eller flere...

 

Men hovedproblemet er uansett at en del folk er for triggerhappy. Det medfører at de skyter på for lange hold, også tror de at de kan kompensere ved å gå opp i haglstørrelse. Noe som bare fører til dårligere dekning og mer skadeskyting. For å føye skam til skade vil nettopp denne kanoneringen i hytt og vær føre til at gåsa - som er et godt stykke fra dum - finner seg roligere steder å oppholde seg bare en dag eller tre etter at det har blitt lov å skyte på den. Og snipp, snapp, snute, da var gåsejakta ute. Ihvertfall på et par ukers tid, til jegerne har gitt opp og gåsa trekker innover mot land igjen (de som er igjen, da, som ikke har satt nebbet sørover ved første pust av nordabris)

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra skrevet sako, enig i at det har vært mye texas skyting tidligere år, har blitt lit bedre de siste årene.

Ser fortsat mange jegere som ikke har peiling på va gåsejakt går ut på, de prøver å gå etter gåsa som om det

skulle vært rype de jakta på, blir heldigvis mindre av de jegerne for vært år som går, da de fort går lei. Har inntrykk

av at jakt fra blind gjir mindre skadeskyting en ved andre jaktmetoter, det er nettop fordi holdene blir kortere, som

jeg har nevnt tidligere så syns jeg det er forkastelig å jakte gås med stålhagl når man kan få kjøpt hagl med mye

bedre drepeevne, hensynet til viltet bør gå foran vor stort innhoget i lommeboka blir. Nyter ihvertfall ikke og sutre i

etterkant vis man velger stål, er godt kjent vor dårlig stålet er som jaktpatron på hardskutt vilt. Til slutt et godt tips

til de med slunken pengekasse, kjøp skikkelige patroner og reduser heller på antall avfyrte skudd, selv om det gjir lit færre

fugl i frysern, er tros alt ikke noe man skal leve av.

Link to comment
Share on other sites

Clever mirage tungshot str. 4 32gram er super. 25 kroner smellen. Gåsa er i hver fall stein dau når den treffer bakken :D

 

Hvor kan jeg bestille disse? Det er irriterende at det ikke er tillatt å sende eksplosiver i posten, da utvalget her er veldig dårlig. Jeg måtte vel bare innse at patronene jeg har brukt ikke holdt mål og måtte derfor til sandnessjøen å kjøpe patroner. 800kr for 25pk med bismuth 12/76 US 2 :( Og det var det eneste de hadde i tillegg til stål...

 

Noen som vet om noen alternative fraktmetoder? Evt på PM?

Link to comment
Share on other sites

Vel. Noen forhandlere sender med budbiler etc. Jeg kjøpte et par pakker med Wingmaster HD og betalte 135 kr i frakt. Fikk det bringt på døra der jeg arbeider. Koster det samme opp til 5 kg tror jeg, så det lønner seg å gå sammen flere.

 

Kan hente at de krever forskuddsbetaling om du ikke har handlet for 50.000,- fra før, men det er bare å spørre.

 

Spør f.eks. Jakt & Friluft.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ved bruk av lokkefugl og blinds, er det ofte man kan vente til holdet er helt ned i 10-15 meter. Da funker også stål mer enn bra nok... Har du gås på 20 meter, og man treffer, så er gåsa død i de aller fleste tilfeller. Uansett om man bruker bly, bly erstatting, eller stål. Jeg har ikke erfaring fra andre materialer, men jeg vil tro at det meste fungerer hvis man klarer å holde seg til gode hold!

 

Jeg har jakta både hjemme på Smøla, og på innherred. Og jeg har samme erfaring som Sako. Gåsa på kysten flyr ofte høyere, iallefall på finværsdager. Men hvis man jakter korrekt, så klarer man å få ned gåsa til gode hold der også, men det er svært få som klarer å ha nok is i magen til å vente så lenge. Det er noe ALL bør klare å lære seg. Gjør man det, så slipper man å skylde på skudd og egene skyteferdigheter. Med gås på 20 meter er sjangsene myyye større for at du både treffer og dreper.

 

Det er desverre alt for mange uerfarene jegere, som ikke klarer å oppfylle de krav det stilles for å være en ordentlig jeger. Disse ødelegger mye for andre. Det er trist å sitte på jakt, å oppleve det som sako skriver, altså langholsdkyting. Man blir rett å slett forbanna!

 

Jeg skal ikke si at jeg alltid har klart å begrense holdene til det perfekte. Jeg husker da jeg starta, og var desperat etter å felle mitt første vilt. Det ble ofte skutt på for lange hold, jeg har ingen problemer med å innrømme det, men det handler om å lære av sine feil. Å innse at man faktisk jakter feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

bruker blackcloud 12/76 til gåsejakta, og med de jeg treffer, er det ikke mange som ikke dør i skuddet.

 

disse koster 10kr skuddet, som er rimelig billig. jeg er en ny jeger, som treffet 50/50, så det blir litt skudd i året, så liker å holde kostnadene nede.

 

har ingen ting og utsette på blackclouden, men hadde jeg hatt mer penger, hadde det blitt vismuth eller bismuth, tungstein istede for stål

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...