Jump to content

Nybegynner pistolskyting: spørsmål om kjøp av pistol


Torbjørn T

Recommended Posts

Hei kjære skyttere og pistolentusiaster.

Jeg har registrert meg på forumet fordi jeg har over tid sett at det er mye visdom og kunnskap her. Det er ingen grunn til at jeg skal behøve å finne opp verken hjul eller krutt på nytt, så i stedet stiller jeg noen spørsmål til dere:

 

1)

Jeg er i ferd med å levere første søknad til politiet for å søke om lov til å erverve skytevåpen. Standardrådet fra alle er å søke om ett våpen; en .22 lr kaliber pistol for skyting på blink. Jeg vurderer å gå rett på 9 mm. Vil dette gi politiet grunn til å avvise søknaden min?

 

2)

Etter å ha vurdert både Glock 17 og 19, Heckler & Koch P30L og CZ-75, har jeg forelsket meg i Beretta 92fs. Dere vet sikkert mye mer enn meg om pistolen, så jeg behøver ikke å komme med alle spesifikasjonene. Jeg kan imidlertid nevne noe av det som var avgjørende for meg: langt løp, lang avstand mellom siktene, safety/decocker, single-/doubleaction, pålitelig, lett å få tak i deler/service, metallkonstruksjon; stor og tung pistol = mindre følt rekyl. Jeg er kjent med historiene om dårlig metallkvalitet på sleiden, men dette gjaldt primært den USA-produserte M9-modellen for det amerikanske forsvaret. Er det noen som har gode argumenter (unntatt prisen så klart) hvorfor jeg bør styre unna en Beretta 92fs?

 

3)

For å hindre to runder med søknad til politiet, og dermed spare et halvt rettsgebyr, vurderer jeg å søke om å få kjøpe tre pistoler på én gang:

9 mm (Beretta 92fs)

.380 acp (Walther PPK)

.44 magnum (S&W 629 Classic)

Det som avgjør om jeg bør søke om tre på én gang er om dette gir politiet grunnlag for å avvise søknaden min. Slik jeg forstår det betaler jeg ikke rettsgebyr hvis jeg får avslag, så i verste fall kan jeg bare søke på nytt for kun ett våpen hvis jeg får avslag. Jeg har forstått det slik at det er behovet som avgjør; klubben min må ha alle programmene hvor våpnene kan brukes. 9 mm brukes til blinkskyting i ulike programmer. Hvilke programmer brukes .44 magnum til? Walther PPK’en i kaliber .380 acp (9 x 17 mm; 9 mm kurz) brukes til praktisk skyting, sivilpistol, tror jeg. Må jeg være medlem av praktisk skyting FØR jeg kjøper våpenet til dette bruket, eller kan jeg si jeg skal bruke den til det om kort tid?

 

4)

En annen årsak til at jeg ønsker å kjøpe tre våpen på én gang er fordi jeg vurderer å kjøpe dem i USA og få dem importert til Norge. Eksportreglene og -gebyrene er utformet slik at det lønner seg å ta over alle tre på én gang. Er det noen som sterkt anbefaler meg å ikke kjøpe våpen i USA og få dem sendt til Norge? Pris Beretta 92fs i Norge er vel rundt 11.000 kroner, mens i USA vil den i norske kroner koste under 3.500,-. Det er med andre ord mye å spare på å kjøpe i USA, selv med gebyrer og frakt på toppen.

 

På forhånd takk for alle gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Nå har disse spørsmålene vært stilt noen ganger før, men her er resultatet av et søk på "nybegynner" i pistolkategoriene.

search.php?keywords=nybegynner&terms=all&author=&fid%5B%5D=15&fid%5B%5D=33&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Budskapet vil uansett være at en pistol eller revolver i 22 "må" man ha om man vil bli god til å skyte.

Nå er ikke rettsgebyret store greiene i forhold til det 3-4 våpen koster, så jeg ville gjerne ha ventet litt med de grovere sakene.

Skal du på død og liv ha litt grovere saker (i tillegg til 22, naturligvis) er det aldri helt feil med en revolver i 38/357 og en pistol i 9mm.

Når det gjelder 9mm, ville jeg holdt meg unna Beretta 92.

Den er rett og slett ikke god å skyte med.

Da hadde jeg heller satset på en CZ 75 eller 85.

 

Velkommen til forumet skal du være.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg for mye uten å kjent på den selv, men det sies at 92en har et helt forferdelig avtrekk. Selv har jeg en SP-01 CZ med det jeg synes er et godt avtrekk etter bytte av hammer og fjær. Hvis du er i nærheten av drammensområdet er det bare å si ifra, så kan det vel ordnes å prøve den. Importere fra USA sies å være et mildt helvete... bare det å få sendt, papirer, noen der som er villige til å ekportere med alt det medfører osv....

 

Må også slenge meg med på de som sier at en 22 bør være et must som først våpe uansett, du trenger MYE trening, både avtrekk, teknikk osv, dette gjøres både best og billigst med en 22. i tillegg har du jo da et våpen å kose deg med. Vil ikke tro at søke på flere våpen som du vurderer vil gi avslag på alle, evt da bare på en av de, har hørt noen gjerne bare godkjenner 2 første gangen for å se at du opprettholder aktiviteten og ikke bare forsvinner ut. .38 ville jeg søkt på til spesialpistol felt hvis du vurderer PPK.

 

Praktisk kan du ikke bruke som grunn da du enda ikke(vil jeg tro) har tatt praktisk kurs, skriv heller militær felt.

44 går i magnum2.

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd og link til relevante tråder.

De fleste rådene jeg har fått lyder i hovedtrekk lik ditt.

I løpet av det siste året vil jeg si ferdighetene mine har blitt bedre, men jeg har langt igjen å gå. En god runde med .22 på 25 m blink er alle treff innenfor 9 og 10, og en dårlig runde er spredning ut til kanten av "svarten". Variabelt, med andre ord. Så jeg er ydmyk ift. råd.

Samtidig forstår jeg ikke hvorfor man skal lære å skyte en .22 hvis det er 9 mm man skal konkurrere med siden. Hvis man skal bli god på å sykle tohjulssykkel trener man vel ikke på en trehjulssykkel? Hvis jeg oppdager i etterkant at jeg har et behov for .22 kan jeg jo bare kjøpe en i etterkant også.

Det er ikke tilfeldigvis noen som vet om et sted man kan prøve en Beretta 92fs?

Link to comment
Share on other sites

Samtidig forstår jeg ikke hvorfor man skal lære å skyte en .22 hvis det er 9 mm man skal konkurrere med siden?

Det er fordi du skal bli god til å skyte og ikke gjøre alle feil i boka med et våpen du ikke så lett oppdager feil med.

Du skal rett og slett bli god til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Razorback –jeg har også hørt det om avtrekket. Primært det første skuddet som er double action. Men de påfølgende single action-avtrekkene skal ikke være så ille. Dessuten går det vel an å modifisere avtrekket. Da vil den ikke kunne brukes i praktisk production, men dette åpner jo opp muligheten for et eget våpen til praktisk. For eksempel en CZ (prøvde en CZ-75 i helgen), en Glock eller en H&K P30L. Jeg er fryktelig svak for den Beretta'en, og det virker lite fristende å kjøpe en pistol jeg ikke liker bare fordi andre sier den er bedre. Men jeg burde jo prøve en 92fs FØR jeg kjøper den.

Jeg har sjekket papirarbeidet som må til for kjøp i USA. Jeg har funnet et firma som eksporterer (mot et gebyr). Det er faktisk overkommelig, og papirarbeidet er ikke et problem for meg. Jeg tenker mer på garantireparasjoner og slikt. Men norske våpensmeder nekter vel ikke å mekke på et våpen selv om det ikke er kjøpt hos dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er heller aldri feil å søke på en 38/357 revolver og kjøpe en med 6"løp... til å begynne med kan den brukes i hele 3 øvelser... grovfelt, revolverfelt og magnum1, selv om det ikke er helt optimalt å bruke den i grovfelt, men du ender opp med å kunne skyte flere øvelser med de våpen man har. 6"-ern har langt nok løp til å klare faktorkravet i mag1 uten å trumplade ammoen. og 22lr er egentlig et must om du skal lære å skyte på en orntli måte, som det er sagt tidligere. du trenger ikke kjøpe matchpistol, men for eksempel en liten valter p22 med demper som du kan leke/koseskyte med.... noen får den til å gå utrolig bra i spesialfelt også.

Link to comment
Share on other sites

Ang. ditt punkt 1; våre venner i politiet kan ikkje avvise en søknad bare basert på kaliber. Om du ønsker å skyte militærfelt eller standard har de ingenting med. MEN bare for å gi et lite råd. Da eg kjøpte mitt første våpen i -97 gjorde eg det samme som du vurderer, kjøpte en 9mm som første våpen. Angrer på det ennå.. 9mm er fint å skyte med, men det er også nesten uunngåelig at små uvaner sniker seg inn.. Den beste måten å skape et godt grunnlag for god presisjon er enten en god luftpistol eller en god .22. Tren med .22 i år, kjøp deg heller en 9mm til neste sesong.

 

punkt 2; Historiene om 92FS er noe du bør ta med en pakke salt.. Det vil ikkje skje noe fælt og/eller grusomt så lenge du bruker normal ammo./ladninger. Det å titte på div. forum på nett kan være underholdende, men sannhetsgehalten er mildt sagt varierende. Men som andre har nevnt her, det er bedre våpen (for militærfelt o.l.). Eksempelvis så synes eg at en søt liten Shadow (CZ) være et bedre valg. Men her som ellers når det gjelder våpen; prøv det du kommer over, velg det som DU liker best. Noen liker mora, noen liker datteren og noen gir faen så lenge det har puls..

 

punkt 3) Vil sikkert være lurt, bl.a av økonomiske grunner, å skyte et år eller to før du begynner med storstilt slakting av sparegriser og innkjøp av våpen. Neste år kan du finne ut at .... (fyll inn hobby) er bedre for deg og mer gøy, du kan sitte med ny leilighet og familie, etc.. Intet som haster, du trenger ikkje kjøpe alt første året..

Du MÅ nok gjennom NFPS sikkerhetskurs og prøve før du blir godtatt som medlem.

 

Punkt 4) Å importere våpen er ille nok, papirmessig, men det kan ikkje sammenlignes med hvor "gøy" det er å få våpen ut av USA.. Uansett vil det jo være bedre å bruke Norske leverandører, selv om de er litt dyrere. Man støtter det lokale næringsliv, lettere å få hjelp, lettere å reklamere ovenfor en Norsk forretning enn "Billy-Bob's garden furniture and guns", etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lufte et par tanker her jeg også:

- Ad Beretta 92FS: avtrekket med spent hane er fortsatt langt fra noe matchavtrekk, den er bygget for militær bruk. En annen faktor er at du bør ALDRI finne på å kjøpe en pistol du ikke har holdt i egne hender. At grepet passer deg er et absolutt krav for at du skal klare å skyte godt med den, og grepet på Beretta 92 er stort og klumpete - helt greit hvis det er det som passer deg.

- Mitt forslag ville være å søke på en 9mm pistol til militærklasse felt med .22 konverteringssett, da kan du få rutine og mengdetrening med billig ammunisjon i .22 med samme grep og avtrekk som du konkurerer med i mil. Cz har en god løsning her.

- En revolver i .44 Magnum er ikke det jeg vil kalle et begynnervåpen. Start heller emd en .357 med 6" løp og skyt endel .38 i den før du begynner å mate den med magnumladninger.

Link to comment
Share on other sites

Ett annet minus med en 92f er at den nok ikke er det letteste våpnet å selge igjen hvis du får lyst på noe nytt. Og annenhåndsverdien blir da lavere. Tipper du må ned mot 50% av nypris. En cz shadow (eller andre som glock ol) derimot vil være enklere å selge og holde seg bedre i verdi.

Link to comment
Share on other sites

Hei kjære skyttere og pistolentusiaster.

Jeg har registrert meg på forumet fordi jeg har over tid sett at det er mye visdom og kunnskap her. Det er ingen grunn til at jeg skal behøve å finne opp verken hjul eller krutt på nytt, så i stedet stiller jeg noen spørsmål til dere:

 

1)

Jeg er i ferd med å levere første søknad til politiet for å søke om lov til å erverve skytevåpen. Standardrådet fra alle er å søke om ett våpen; en .22 lr kaliber pistol for skyting på blink. Jeg vurderer å gå rett på 9 mm. Vil dette gi politiet grunn til å avvise søknaden min?

Nei. Men det er nok litt lite intelegent å ikke anskaffe seg en grei 22lr til trening. Kjøper du en av CZene, finnes der fine vekslesett i 22lr (og det forhindrer normalt ikke kjøp av eget dedikert matchvåpen i 22lr. Søk på veklsesettet til Fin felt).

 

2)

Etter å ha vurdert både Glock 17 og 19, Heckler & Koch P30L og CZ-75, har jeg forelsket meg i Beretta 92fs. Dere vet sikkert mye mer enn meg om pistolen, så jeg behøver ikke å komme med alle spesifikasjonene. Jeg kan imidlertid nevne noe av det som var avgjørende for meg: langt løp, lang avstand mellom siktene, safety/decocker, single-/doubleaction, pålitelig, lett å få tak i deler/service, metallkonstruksjon; stor og tung pistol = mindre følt rekyl. Jeg er kjent med historiene om dårlig metallkvalitet på sleiden, men dette gjaldt primært den USA-produserte M9-modellen for det amerikanske forsvaret. Er det noen som har gode argumenter (unntatt prisen så klart) hvorfor jeg bør styre unna en Beretta 92fs?

Mange, men det har ingen betydning før du har skutt med en, og har skutt med de andre som heller anbefales.

 

3)

For å hindre to runder med søknad til politiet, og dermed spare et halvt rettsgebyr, vurderer jeg å søke om å få kjøpe tre pistoler på én gang:

9 mm (Beretta 92fs) NSF Militærfelt.

.380 acp (Walther PPK) NSF Spesialpistol.

.44 magnum (S&W 629 Classic) NSF Mag 2

Det som avgjør om jeg bør søke om tre på én gang er om dette gir politiet grunnlag for å avvise søknaden min. Slik jeg forstår det betaler jeg ikke rettsgebyr hvis jeg får avslag, så i verste fall kan jeg bare søke på nytt for kun ett våpen hvis jeg får avslag. Jeg har forstått det slik at det er behovet som avgjør; klubben min må ha alle programmene hvor våpnene kan brukes. 9 mm brukes til blinkskyting i ulike programmer. Hvilke programmer brukes .44 magnum til? Walther PPK’en i kaliber .380 acp (9 x 17 mm; 9 mm kurz) brukes til praktisk skyting, sivilpistol, tror jeg. Må jeg være medlem av praktisk skyting FØR jeg kjøper våpenet til dette bruket, eller kan jeg si jeg skal bruke den til det om kort tid?

Nei, kun den eller de søknadene som der ikke kan dokumenteres behov for, eller som på annen måte har feil, vill bli avslått.

Jå du må være medlem i praktisk klubb, og ha dokumentasjon derifra, før du bruke dette som behovsbegrunnelse for erverv.

4)

En annen årsak til at jeg ønsker å kjøpe tre våpen på én gang er fordi jeg vurderer å kjøpe dem i USA og få dem importert til Norge. Eksportreglene og -gebyrene er utformet slik at det lønner seg å ta over alle tre på én gang. Er det noen som sterkt anbefaler meg å ikke kjøpe våpen i USA og få dem sendt til Norge? Pris Beretta 92fs i Norge er vel rundt 11.000 kroner, mens i USA vil den i norske kroner koste under 3.500,-. Det er med andre ord mye å spare på å kjøpe i USA, selv med gebyrer og frakt på toppen.

Hvorfor ikke bare titte til Danmark om du føler du må ut av norge?

På forhånd takk for alle gode råd.

Gode råd? Nei da må jeg anbefale deg å kjøpe:

1 matchpistol i 22lr.

2: CZsp01 med vekslesett i 22lr til Militærfelt og finfelt (så er du klar til praktisk også).

3: S&W 686 til Revolverfelt.

4: Den venter du med til du faktisk vet hva du trenger.

5: Og så må jeg si at du aldri bør kjøpe våpen fordi du har lyst på ett, kun fordi du trenger det (da ender du som regel opp med noe som virker for deg) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fortsatt lurer på hvorfor du skal kjøpe en pistol i .22 når det er 9 mm du skal bli god med, vil jeg minne om Michael Schumacher. Ja, han var veldig god til å kjøre Formel 1. Men tror du han begynte med F1 uten å ha kjørt noe annet først? Han vokste mer eller mindre opp bak rattet på en go kart, og det la grunnlaget for hans senere suksess. Det funket bra for broren også.

 

Så etter min mening kommer du ikke utenom å kjøpe deg en god pistol i .22 for å lære deg å skyte. Og skal du finne våpen som passer deg, MÅ du prøve før du kjøper. Uansett kaliber. Sånn er det bare.

 

Etter den nye forskriften er en kjøpetillatelse gyldig i ett år, så søk gjerne om 4 våpen med en gang. Selv om enkelte synes at et halvt rettsgebyr er lite penger, er det likevel bedre å handle ammo for de pengene enn at de skal havne i statskassen. Pluss at det er kjekt å ha en innvilget søknad dersom det plutselig skulle dukke opp et godt tilbud.

Link to comment
Share on other sites

Vis du er ute etter en revolver så anbefaler jeg at du ser etter en Dan Wesson modell 40, i kaliber 357 supermagnum/maximum med 8 toms løp. Den kan du skyte 38 spesial, 357 magnum og 357 supermagnum i.

Mye revolver for penga. Min går hull i hull på 25 meter, og du har absolutt ikke no problem med å klare faktorkravet på revolverfelt.

 

Min leverer en 180 Grains kule med småhissige 460 meter per sekund med 18 Gr vv N110 bak kula.

Link to comment
Share on other sites

Ville anbefalt deg å søke på både en 22lr, og 9mm i samme slengen.

Har du kikket på Sig Sauer?

 

Ang Walther P22, vil ikke anbefale den som ett av dine først våpen, med mindre du kan få tak i en som er tunet både her og der.

Har en selv, utunet, og den er DYR i drift. Men jeg bruker den ikke mest.

 

Som førstegangs søker bør du holde deg til 2 våpen til å begynne med. Politiet kan komme til å krangle litt hvis du søker på 3 "grove"

våpen, uten å ha .22

Dette er noe jeg har opplevd har skjedd med nybegynnere i vår lokale Pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Som førstegangs søker bør du holde deg til 2 våpen til å begynne med. Politiet kan komme til å krangle litt hvis du søker på 3 "grove"

våpen, uten å ha .22

Dette er noe jeg har opplevd har skjedd med nybegynnere i vår lokale Pistolklubb.

 

ASt ditt politiklammer ikke er i stand til å forvalte lov og forskrift korretkt er et veldiog dårlig grunnlag for å gi råd til de som sogner til andre distrikt.

 

Det du beskriver fionnes det ikke noe som, helst hjemmel tyl å gjøre.

 

Mine råd...

Om du Må ha en 92fs... kjøp den til 3500 så taper du ikke så mye penger når du vil selge den. Vurder eventuelt taurus 92 som regnes som et bedre våpen. (emn en glock eller en cz er enda bedre...)Skaff deg en 22 (Vekslesett, revolver eller ok pistol). Om du ksal ha en liten pistol er vel .32 ACP mer praktisk en .380 og igjen billigere og enklere å skaffe skudd til.

Ville også valgt en .357 fremfor en .44 som færste revolver. (Desuten er det billiger å skyte med)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har bare et kjapt spørsmål som går litt på det det snakkes om i denne tråden. Som nybegynner skyter jeg kun med .22 så langt men ønsker nå etterhvert gå over på 9mm, praktisk osv.

 

Mitt spørsmål går på .22 skyting med kun en hånd. Dette er malen i klubben jeg trene og to hånds skytting er liksom "ikke like bra". Men for meg som 100% aldri ønske konkurrere med luft/.22 hvor man må skyte med en hånd, hva gir best trening for fremtidig bruk av 9mm hvor man holde med to hender? Gir en hånds skyting like god/bedre effekt siden alle skyter med en hånd? Eller er dette bare fordi man skytte en hånd i konkurranse at det er vanlig å trene med en hånd?? Skyte man kanskje 9mm med en hånd visse ganger i praktisk også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nok ikke boka, men støtter jo bare skytehånda med den andre, så lærer man seg teknikk fra grunnen av så er jeg sikker på at kulene sitter der de skal med begge labbene på grepet også. Drev og forsket litt for en tid siden, og med svak hånd hadde popperne fine dager, selv med støtte fra sterk hånd :oops:

feil blir tydeligere med enhånds, lettere og korrigere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du er i en NSF - klubb. All skyting med luft og krutt på bane er enhånds.

 

I feltskyting har det blitt en sedvane i klassene fin og grov (.32) at en standplass er tohånds, en liggende og 8 enhånds.

 

9 mm bruker du i miliærfelt. Her er det blitt sedvane at 8 standplasser er tohånds, en er enhånds og en er liggende (tohånds). Det samme gjelder revolverfelt.

 

Det vil alltid være smart å lære seg grunnleggende skyting med .22 og enhånds. Da lærer en å få korrekt siktebilde, ta gode avtrekk osv osv. I tillegg er ammo billig slik at du får skutt mye.

 

Når du begynner med 9 mm, må du trene både enhånds og tohånds. I praktisk skyting er det mest tohånds, men også her legges øvelsene opp slik at du noen ganger tvinges til å skyte enhånds og noen ganger også med dårligste hånd.

 

Ingenting kommer av seg selv, og det virker som du, i motsetning til trådstarter, har forstått at det ikke finnes noen snarvei til å bli en god pistolskytter. Den sannsynligvis mest ansette, norske praktiskskytter, Vidar Nakling, skriver i sin bok at øvelser i ren praktisk skyting får vente til en er på et tilstrekkelig nivå i presisjonsskyting (s. 23). Han skriver at et passende inngangsnivå kan være:

 

med autopistol i minor kaliber (9 mm)

fra fri stående stilling

uten tidsbegrensning

skyter en ti-skuddserie

mot en IPSC-skive på 25 meter

med minst 8 A-er

 

Lykke til videre :-) Det er aldri bortkastet å skyte mye presisjon, enhånds med .22.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du er i en NSF - klubb. All skyting med luft og krutt på bane er enhånds.

Ikke 100% korrekt. Hurtigmilitær og hurtigrevolver skytes stående fri.

 

9 mm bruker du i miliærfelt.

Og hurtigmilitær.

Er tillatt i grov også, men gir handicap i forhold til rørtang.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt korrekt Gringo. Jeg prøver å se de store linjer når jeg skriver til en nybegynner, men jeg skal skjerpe meg.

 

Kan ta et par korreksjoner med en gang: 1. Det jeg skrev om feltskyting, er kun en sedvane. Reglementet er identisk for alle fire klasser. Det skal være minst en standplass med hver av stillingene stående enhånds, stående fri og liggende. 2. Grovfelt kan skytes med andre kaliber enn .32 S&W long.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode råd.

 

I andre tråder på dette forumet og andre nettfora i inn- og utland merker jeg meg at man får ulike råd. Noen mener en ting er lurt og bra, mens andre argumenterer flammende for at det samme er dumt og dårlig. Det beste rådet må være å prøve våpen før man kjøper. Siden vi ikke bor i USA er det litt mer kronglete å selge/kjøpe dersom noe ikke innfridde forventingene. Jeg må innrømme at jeg aldri har holdt i en Beretta 92 fs, og at oppfatningen min av pistolen kan endre seg etter jeg har prøvd den. Men det beste rådet er uansett å nettopp prøve den. Den og flere andre.

Når det gjelder kandidater til .22 lr, så har jeg vurdert Walther P22 eller Sig Sauer Mosquito. Men akkurat som for Beretta 92 fs, kan man finne negativ omtale av pistolene. Mange forteller om mateproblemer og lignende. Mitt inntrykk -som fersking- er at det er mer "driftsproblemer" med .22 enn med 9 mm.

 

Noen kommentarer fra meg til innleggene:

Adarma –takk for fint og morsomt innlegg.

HighPower –takk for gode råd. Jeg ser for øvrig at det finnes kadett-sett/vekelsett til Beretta 92 fs for .22 lr. Da får jeg trent både .22 og 9 mm med samme våpen. Dette må være en fordel.

BOK –takk for tipset. Jeg vil nok, dersom jeg kjøper en 92 fs, kjøpe en ny. Og vil nok da heller aldri selge den igjen heller. Mulig jeg kjøper de fleste våpen i Norge, men akkurat Beretta’en importeres nok fra USA siden det blir 1/3 av norsk pris. Men kanskje jeg kjøper noe helt annet etter å ha prøvd dem.

Lærlingen – i min pistolklubb skyter de fleste med 9 mm hele året, og etter å ha skutt en del med både .22 og 9 mm heller jeg i retningen av å gå rett til sistnevnte kaliber. Jeg trenger våpnene til å trene med og å skyte stevner. Jeg er ikke medlem av praktisk pr. i dag, men tar sikte på å prøve det ut etter mange anbefalinger. Jeg burde kanskje også nevnt jeg har skutt mye luftpistol for en del år tilbake.

Domino – takk for gode råd. En bra sammenligning også for øvrig.

Skjøttarstuggun – takk for sparket ;-)

Link to comment
Share on other sites

I feltskyting har det blitt en sedvane i klassene fin og grov (.32) at en standplass er tohånds, en liggende og 8 enhånds.

 

9 mm bruker du i miliærfelt. Her er det blitt sedvane at 8 standplasser er tohånds, en er enhånds og en er liggende (tohånds). Det samme gjelder revolverfelt.

Dette er kanskje sedvane der du skyter, men ikke nødvendigvis andre plasser. Her i Troms har man i fin- og grovfelt som regel en liggende, en tohånds (ikke alle bruker dette), kanskje 3-4 med beste hånd og resten stående fri.

 

På militær og revolver har man også med en liggende og en stående med to hender (fortsatt ikke alle som bruker denne). Kun en med stående beste hånd og resten stående fri. Slik gjør vi det her oppe, sånn ca. Noen avvik vil det selvsagt være, men det er tydelig at det er geografiske forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

og noen ganger også med dårligste hånd.
NSF har vel ikke 'dårligste hånd' på programmet lenger....

Når det gjelder skyting med begge hender er vel dette også skjeldent? Tvungen tohåndsskyting altså... Selvsagt kan det være endel å tjene på å holde våpenet med begge hender hvis skytetiden er kort, eventuell forflytning mellom målene er stor og / eller rekylen er betydelig. Men med en 'stiftemaskin' i .22 som er skreddersydd for beste hånd blir det som regel upraktisk med syltelabb #2 på skjeftet.. :P

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er enig i det. Men i feltreglementet står følgende om stillinger:

 

Følgende skytestillinger er obligatoriske:

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres stående med

en hånd.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres stående fri.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres liggende fri på

magen.

Ved de resterende sju (7) standplasser står arrangøren fritt å velge in-

nenfor de forannevnte stillinger.

I tillegg kan følgende skytestillinger benyttes:

- Knestående stilling

- Stående med begge hender

- Sittende stilling

Og både i år og i fjor har jeg skutt feltløyper der "stående med begge hender" ble brukt. Men ikke i den utstrekning som Skjøttarstugun beskriver. Det er nesten så jeg mistenker at han har blandet sammen "stående fri" og "stående med begge hender".

 

Det er for øvrig litt morsomt å se reaksjonen til enkelte medskyttere og funksjonærer når man velger å skyte en stående fri standplass med beste hånd. Det hender at en vennlig sjel gjør meg oppmerksom på at "du har lov til å holde pistolen med begge hender".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Torbjørn,

Hvordan er fremgangen? Blir du noe klokere?

 

Jeg skal skyte inn ett innlegg som faktisk jobber litt imot "grunnfundamentet".

 

Når jeg startet med Pistolskyting for 4år siden var jeg egentlig i samme oppfattning som deg.

Jeg hadde skutt så mye med "rørtang .22" at jeg var lei. Begynnte å bli lei allerede før min 6mnd periode var over.'

Følte liksom at dette ikke var det jeg tenkte og ønsket med Pistolskyting.

Så en dag fikk jeg prøve en "Grovpistol". Først en .357 og så en 9mm. Det var en åpenbaring, og jeg gledet meg til å kunne

kjøpe meg selv ett Våpen.

 

Tiden kom, og etter mye grubbling gikk jeg for en 9mm som første våpen.

3,5år etter jeg tok den avgjørelsen angrer jeg ikke på i det hele tatt.

 

Det var morro, veldig morro å skyte mye 9mm, og jeg ble bare bedre og bedre.

Nå i ettertid eier jeg en .357/.38 og en .22lr.

Jeg kjøpte .22lr for ikke så lenge siden, bare for å faktisk skyte litt med den og, og trene litt.

Men, hadde jeg gått for en .22lr som førstevåpen hadde den nok lugget å støvet ned i ett våpenskap i dag, for da hadde jeg mista interessen.

 

Saken din er nesten superlik min egen egentlig.

Mitt førstevåpen: Beretta 92fs! Fra USA!

Igjen, angrer ikke ett nanosekund.

 

Hva kan jeg si, 92`en passer meg perfekt. Jeg har store "labber", og med Hoguegrep(eneste med 92 var dårlig standardgrep), jeg liker avtrekket, jeg liker tyngden.

Våpenet passer perfekt, og jeg, uten å skryte, må si at jeg skyter ganske bra med den.

 

Nå er jeg i utgangspunktet ikke en konkuranseperson, så jeg skyter stort sett for rekreasjon og interne stevner.

Så jeg kjøpte ikke med tanke på konker, men med hva jeg likte å skyte :)

Siden jeg også er en Lader, har jeg funnet noen veldig gode loads til 92`en som jeg er meget fornøyd med.

 

Å importere fra USA er ikke noe problem. Ja, det tar tid og det er en papirmølle uten like(må jo sende papirer i posten, ingen mail eller fax der nei).

Beretta er uten tvil lønnsomt å ta fra USA, standard ting som S&W og alle de andre er ikke.

Jeg kjøper kun Våpen som faktisk er vansklig(eller urimelig dyrt) å få tak i Norge, som f.eks Beretta og Springfield.

 

Om du sogner til enten nedre Romerike eller Oslo kan vi sikkert møtes å ta en prat og la deg presse igjennom noen skudd fra Berettaen!

 

Gi meg en PM!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Takk for fint innlegg, og beklager sent svar. I løpet av seksmånedersperioden har jeg ikke rukket å bli lei .22 lr. Siden jeg er fersk innen pistolskyting, er alt spennende. For ett år siden hadde jeg aldri holdt i en pistol en gang. Men du verden for en flott hobby. Jeg er fascinert av at ”maskinen” (våpenet) er ganske perfekt og nøyaktig, og at det er jeg som menneske som avgjør utfallet av skuddet. I tillegg har jeg oppdaget at pistolskyttere er fantastisk trivelige mennesker, og miljøet er svært godt.

 

Jeg takker ydmykt for tilbudet om å se på din Beretta 92fs. Jeg har imidlertid levert papirer til ”Onkel Blå” i sommer, og etter rask saksbehandling av Oslo politidistrikt, fikk jeg kjøpstillatelse til 1 x .22 lr + 1 x 9mm + 1 x .44 M. Allerede før papirene var ferdig behandlet hadde jeg sikret meg en Beretta 92fs som lå å ventet på meg. Jeg har nå skutt 400-500 skudd med denne pistolen, og jeg liker den mer og mer. Jeg har alltid trodd jeg hadde små ”kontorhender”, men sammenlignet med mange er de nok ganske store. Grepet på Berettaen er det beste jeg har kjent noen gang, og det virker som om den er laget for meg. Avtrekket er vondt og langt, men jeg synes SA-avtrekket er til å leve med. Jeg er jo ikke vant til annet.

 

Jeg ville ha en pistol med ekstern hammer, decocker/safety, og jeg ville ha DA/SA-avtrekk. Jeg ville ha et våpen som fungerer problemfritt, og ikke gir mange FTF/FTE, slik at jeg må stå på banen og fikle med tomhylser som har kilt seg fast. Så langt har hver patron jeg har fôret den med sagt ”bang” og ruslet ut løpet, og hylsene har hoppet ut til høyre. Jeg har ikke pusset våpenet enda. Hvor ofte pusser du din? Du må gjerne gi meg noen tips om våpenpuss, for jeg er helt blank –i motsetning til Berettaen, som begynner å bli møkkete nå.

 

Til å begynne med skjøt jeg for lavt med pistolen. Men etter å ha forsøkt å skyte fra en skytebukk, ser jeg at på 25 m treffer den nøyaktig der jeg sikter (med ”nøyaktig” mener jeg samling midt i blinken med spredning på 7-8 cm). Derimot er spredningen større når jeg holder den ”fritt” med begge hender, stående (dvs. normal skyting). Men dette er som nevnt innledningsvis ikke pistolens feil. Det er skytteren det er noe galt med. Men det er her trening kommer inn i bildet, og trening er kjempegøy.

Det hører også med til historien at jeg vurderer å kjøpe en .22 lr for trening av avtrekk, og at jeg har kjøpt en S&W 629 .44 magnum. En rekylmaskin kun for moro skyld.

 

Takk for innlegget ditt, og takk for råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...