Jump to content

Presisjonsproblemer A-Bolt 30-06?


Odd

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg hentet min nyinnkjøpte rifle i dag, Browning A-bolt S/S i 30-06 og dro rett på skytebanen. Rigget meg til i en benk med sandposer som støhold. Allikevel klarte jeg ikke få samlinger på mindre enn ca 7-10 cm. Når det er sagt, så brukte jeg billi treningsammo fra Sellier & Bellot, men har klart å få langt bedre samlinger med andre børser.

 

Er det noen som kan anbefale noe treningsammo som går litt bedre? Browning er vel kjent for å ha "out-of-the-box-accuracy" trodde jeg...

 

Jeg takker for alle innspill!

 

Odd

Link to comment
Share on other sites

Du må huske på at det er ikkje all ammo og alle kuler som går like godt i alle løp, før eg ville ha sendt den inn, så prøv i det minste med f.eks Norma Jaktmatch i rifla di. Går ikkje den heller betre, såville eg fått den undersøkt..

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også at løpet ligger helt fritt. Det er ikke alltid at det gjør det på A-bolten rett ut av eska. Dette kan ha stor innvirkning på presisjon. Hvis ikke det ligger fritt er det bare å pusse litt der det ser ut som stokken. Du kan kontrollere dette ved å dra et ark på undersiden av pipa mens den er montert på stokken.

 

Har selv en A-bolt og den likte ikke Sellier, men samler 20mm med Jaktmatch.

 

Men som sagt, før du gjør noe annet bør du først prøve med annen type ammo. Men spredning på 7-10 cm hørtes likevel veldig mye ut :?

Link to comment
Share on other sites

Har også ein A bolt i 30-06 som eg skaut inn i vinter med Sellier & Bellot. Fekk bra samlinger då, med -10 grader i lufta. Når eg så skulle prøve rifla i mildvær med samme ammo, greidde den ikkje å samle bra. Prøvde då Norma Jaktmatch, og problemet var løyst.

 

Kan nok vera ein god ide å prøva ein annan ammo først!

Link to comment
Share on other sites

Og mitt inntrykk er at rustfrie piper trenger litt flere skudd før de "setter" seg.

Har et carbonløp med rustfri kjerne. Den begynte ikke å gå skikkelig før etter et par hundre skudd. Men da kom den til gangs.

 

Og børsa trenger nok bedding, om det ikke er gjort.

Link to comment
Share on other sites

som sagt tidligere, ring og hør med nordskog! 10 cm skyldes nok ikke patronene. 10 cm er mye på 100 meter :shock:

jeg ringte nordskog da jeg fikk min a-bolt og hadde problemer med presisjonen. de ville ha inn rifla med en gang. fikk da også høre at hvis jeg gjorde noe selv mistet jeg garantien og hvis det da var produksjonsfeil som gjorde at den ikke samlet kunne jeg ikke reklamere på den og få det dekket!

rifla leveres med presisjonsgaranti så vil da si at alt av patroner man får kjøpt burde samle bra :D min abolt samler alle patroner jeg har prøvd under 3cm etter at jeg fikk den tilbake fra nordskog.

Link to comment
Share on other sites

trolig ikke i du får det i annet enn 9mm Parabellum, .223, .308 og .30-06, men er ikke sikker. Vet at Jakt og friluft i arendal har fått det inn (leste i jakt og fiske) til 6kr. skuddet for 168 gr FMJ og SP (lik pris) og 4 kr. skuddet for FMJ .308, 20% rabatt ved 500 stk...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en A-bolt som jeg kjøpte en gang på midten av nittitallet. Den var også beddet fra fabrikken. Når jeg løsnet riflen fra stokken såg jeg på beddingen. Den var beddet med den såkalte sorbitsklysen og det kan vel knapt kalles bedding. Men uansett har jeg ikke presisjonsproblemer på min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en A-bolt som jeg kjøpte en gang på midten av nittitallet. Den var også beddet fra fabrikken. Når jeg løsnet riflen fra stokken såg jeg på beddingen. Den var beddet med den såkalte sorbitsklysen og det kan vel knapt kalles bedding. Men uansett har jeg ikke presisjonsproblemer på min rifle

 

 

A-bolt på midten av 90 tallet?? :?

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok virke som rifla er litt kresen. Prøvde med Lapua Mega, og fikk til tider bra samlinger. Hvilke ammunisjon får dere gode samlinger med, trening og jakt?

 

Takk for alle innspill så langt! :)

Link to comment
Share on other sites

Min a-bolt samler jevnt bra med alt av ammo, men S&B likte den ikke; var veldig treig å kamre. Norma Jaktmatch samler ca. rundt 25mm.

 

Jaktammo husker jeg ikke for de siste to årene har jeg lada selv. Med hjemmelada helmantel 167grains (Scenar og Matchking) har jeg hatt 3skudds samling nede i 11mm.

Link to comment
Share on other sites

....du skulle heller ha kjøpt Tikka T3 vet du...hehehe :lol:

 

Nei da, smak og behag, håper du finner ut av det med våpenet ditt. 10 cm hørtes mye ut. Sjekk skruer og montering av kikkertsiktet. Sjekk mekanismen, samt utførelsen av beddingen, og at pipa er frilagt inn til låskassen. Sjekk at låseklakkene på bolten tar jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Har du nå sjekket skruene og prøvd annen ammo? At samme ammo går glitrende i en annen børse spiller ingen rolle, da børser er forskjellige.

 

Hvis ikke presisjonen er der nå, kan du sjekke låseklakkenes anlegg mot kassa. Tørk av fett og smørning og se om det er merker etter kontakt på alle 3. Er det vanskelig å se bruker jeg en mørk tusj og tusjer bak på klakkene, setter i bolten og tar ladegrep ett par ganger, ut og ny inspeksjon.

 

Er det dårlig kontakt, er det ofte årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...