Jump to content

XXL riflepakke, første rifle.


Ferskingeen

Recommended Posts

Våpenet er Ok det.

Kikkerten er brukbar til jakt og som begynner kikkert i forbindelse med jaktfelt.

Det du vil oppleve med dette og andre våpen som er bygget etter prinipet med støtte mellom løp og forskjefte er at de er lite glad i varmskyting.

Men det kan en enkelt fikse.

Dette er hovedsak et jaktgevær, men du kan bruke det som et begynner gevær til det du vil.

Link to comment
Share on other sites

Riflen er kjempe bra!!!. Har ikke sånn selv, men har klådd litt på dem. Det er ei solid og robust rifle. Lurer faktisk på å kjøpe meg ei sånn sjøl til rifle nr2. Kaliber 30.06 er også et fint kaliber til elg. Bitte litt tips, legg i en tusen lapp eller to, å kjøp en litt bedre kikkert, for det vil du ikke angre tror jeg. Har sjøl en sånn Bushnell og det er ei grei kikkert i gode lysforhold, men ikke den beste i dårlige lysforhold, som det ofte blir under storvilt jakt. XXL har mange "kikkertpakker" å velge i. XXL har ofte gode priser på Nikon sikter, og det er gode sikter for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Har denne rifla selv, og er kjempefornøyd. Jeg valgte å sette på en annen kikkert, noe jeg er svært fornøyd med!

Hvis en vil ha bedre presisjon, har jeg sett laminatstokk til denne til ca 1400 kroner, inn til Norge ifra USA. Da havner en vel fortsatt billigere ut enn f.eks en Tikka T3?!

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er Ok det.

Kikkerten er brukbar til jakt og som begynner kikkert i forbindelse med jaktfelt.

Det du vil oppleve med dette og andre våpen som er bygget etter prinipet med støtte mellom løp og forskjefte er at de er lite glad i varmskyting.

Men det kan en enkelt fikse.

Dette er hovedsak et jaktgevær, men du kan bruke det som et begynner gevær til det du vil.

 

Hvordan fikser man det?

Regner med at siden dette er en rifle beregnet på å ha et trykkpunkt under løpet, så er det vel ikke noe smart å frilegge løpet?

Link to comment
Share on other sites

Sigurd2verud: Man får ikke noen problemer ved å frilegge løpet. Fordelen er at løpet blir mindre sårbart for treffpunktforandringer ved varmskyting/temperaturforskjeller og trykk på forskjeftet ellers.

 

Ferskingeen: Dette er en meget bra rifle. Kommentar til optikken: Personlig ville jeg ha gått for et kikkertsikte med lavere minste forstørring. Elgjakt foregår ofte med svært korte skuddavstander og dyr i bevegelse. Da er et sikte med 1,5x som minste forstørrelse mye bedre egnet enn 3x som dette kikkertsikte har (jeg ville aldri ha valgt et sikte med så stor minste forstørrelse til elg). Et sikte som 1,5-6x vil jeg si er merkbart bedre til generell elgjakt enn det som xxl har satt på denne rifla.

 

Det er utrolig mange flere elg som skytes på 20m enn det er på 200m. Kommer elgen veldig nære ser man bare hår i et kikkertsikte som har for høy forstørrelse.

 

Illustrasjon:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble ikke dette våpenet testet/ vurdert av Lien i det siste eller et av de siste "Jakt", påmontert en Zeiss kikkert, totalpris ca 9000??? Kom vel greit ut av det ved testing, hvis jeg husker riktig.

 

Jo, det stemmer. Ble vel omtalt som årets riflekjøp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har artselig mere tro på wheaterbyen enn feks marlin som blir nevt her, den blir rett å slett bannlyst av div våpenforhandlere.

Wheatherby lager kvalitets våpen kansje ikke verdens beste avtrekk eller optikk men det funker kjøp å bruk så har du rifle lenge eller til du finner ut du skal legge i litt mere.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo se nærmere på en Diamond Hunter som også går under navnet Sabatti 90. Holstad Våpen har en kjempepris på riflen. Har en slik rifle selv som jeg er kjempefornøyd med. Suveren presisjon rett ut av esken. Sikring som låser hevarmen og underbeslag til magasin. Jeg vet ikke om sikringen låser hevarmen til weatherby riflen, men Marlin riflen har en sikring som ikke låser hevarmen samt at den mangler underbeslag. Kan bare si at du får mye rifle med en Diamond Hunter til den prisen som oppgis til linken under.

 

http://www.holstadvapen.no/?catid=1243

Link to comment
Share on other sites

har artselig mere tro på wheaterbyen enn feks marlin som blir nevt her, den blir rett å slett bannlyst av div våpenforhandlere.

Wheatherby lager kvalitets våpen kansje ikke verdens beste avtrekk eller optikk men det funker kjøp å bruk så har du rifle lenge eller til du finner ut du skal legge i litt mere.

Lykke til

 

Har denne rifla, og en ting som virkelig har imponert meg et avtrekket. Veldig lett, og null kryp :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit bare at den lokale våpenforhandleren min har testet Marlin XS7 (.308 modellen) og de mente nå at dette var en bedre rifle enn hva du fikk hvis du kjøpte en Weatherby til noen hundrelapper mindre..

 

Men hva man kjøper av rifle burde ikke stå om hundrelapper, men om at du kjøper kvalitet som holder kanskje ett år eller to lenger. Og at du også kjøper noe som du er fornøyd og fortrolig med. :)

Link to comment
Share on other sites

XXL har også tilbud på ulike kikkerter. Det er en egen "kampanje"-kategori på web-butikken deres... Men; det er noe galt med siden deres - og det kan være at du må ta kontakt med xxl internett direkte. Prisen i butikk, er alltid en annen.

Link to comment
Share on other sites

Sa de hva som gjorde den bedre?

 

Denne selgerens synspunkt virket å være at Weatherby var produsert av Howa, og at avtrekk og lignende komponenter var av en veldig billig kvalitet (noe han poengterte at han også syntes Marlin var, men at denne var hakket bedre enn Weatherby).

 

Vil også få frem at jeg bare videreformidler synspunkter som ikke nødvendigvis er likt mine egne, selv om jeg personlig nok ville gått for Marlin XS7.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

 

Var bare nysgjerrig, da jeg akkurat har kjøpt meg en slik Weatherby Vanguard.

Satt å tittet rundt lenge på nettet, for å finne en rimelig første rifle.

 

Så også på Marlin. Hva jeg ikke likte der, var at man måtte bruke sluttstykket for å tømme våpenet for ammunisjon og også kan vel utkasteren være litt slapp.

Ville helst ha løse magasin, men synes her at løsningen til Weatherby var akseptabel. Skulle jeg senere ønske å "bygge på/modifisere" fåes det sett fra Weatherby for å bygge om denne riflen, for å få løse magasiner(DBM).

Ser jo da at mange er skeptiske til at dette systemet, for løst magasin, baserer seg på plast, men jeg benyttet meg av G36 i forsvaret og dette våpenet består stort sett av plast. Virket ikke som noe stort problem på meg.

 

Etter hva jeg har klart å finne ut om avtrekket på denne Vanguarden, så var det dårlig, men har i senere tid blitt forbedret.

Jeg som førstegangsjeger kan i det minste ikke merke noe feil på dette avtrekket, men jeg er heller ikke vant med direkte avtrekk.

 

Ser også at mange skryter av konstruksjonen av bolten, samt utkasteren og den integrerte rekylklakken.

 

Sikringen låser hevearmen. 2 posisjons sikring. Ikke slik som på Howa hvor det ble 3 posisjoner.

 

Stokken er ikke all verden å skryte av og løpet er ikke frittliggende, men det holder for meg, nå.

Dette er også mulig å utbedre, om man skulle få lyst og penger.

 

Som en total pakke, endte jeg hos XXL.

Er i bunn og grunn fornøyd. Fikk riflen, Weatherby Vanguard(30-06), kikkert Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 #4, montasje, en enkel reim og koffert for 11 000,-.

 

 

Mulig jeg bommer litt på terminologi her, men jeg gjorde da ett forsøk og håper dette kan være til nytte for noen andre.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har denne rifla selv, og er kjempefornøyd. Jeg valgte å sette på en annen kikkert, noe jeg er svært fornøyd med!

Hvis en vil ha bedre presisjon, har jeg sett laminatstokk til denne til ca 1400 kroner, inn til Norge ifra USA. Da havner en vel fortsatt billigere ut enn f.eks en Tikka T3?!

 

Hvor kan det skaffes en laminatstok til en XS7 :) ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...