Jump to content

Liten brøler på furterommet


Magnus

Recommended Posts

Skulle til å lade noen 357 med 180 gr lrn. Puttet hylser i materen og gikk til verks

Synes dem ble veldig lange, sjekket dem og de var så lange som da jeg ladet dem sist, hmm rare ble dem, lite krymp og jeg hadde skavet litt bly da kula ble trykt ned..

 

Går ikke opp for meg at jeg har puttet i 38 special hylser før det er 7 patroner ferdig.

 

Vil disse være utrygge å skyte ? Kula sitter jo 3 mm lenger ut enn 38special spec så det skulle jo gi like mye volum. LAdningen er 12gr N110.

Link to comment
Share on other sites

Slapp av kærer, har ikke noe med sparing av penger eller testing av våpen, men er interessert i hvorfor det er farlig.

Slik jeg ser det så er det likt innvendig volum i de 2 patronene. Det virker ihvertfall ulogisk for meg at den ene patronen skal gi høyere trykk.

Forutsetningen her er at 38 special patronen skytes i en 357mag revolver.

Her ett bilde av dem

 

CIMG0390_small.jpg

 

Fikset bildet ditt. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at du får noe høyere trykk enn i enn i en .357 hylse, men av to grunner ville jeg banket ut kulene uansett:

 

1) Som allerede nevnt, fare for tynnere gods i hylsa.

2) Lite krymp. Fare for at kulene detter ut under rekyl og låser våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skulle evt tynnere gods være skummelt?

Som Magnus så lurer jeg også litt på hva som skulle være skummelt med dette. Det er jo kammeret som tar trykket, ikke hylsa. Og det værste som kan skje er vel egentlig soting eller at kula blir sittende i løpet.

Kan noen redegjøre for hva som skulle være så skummelt med disse? Ved bruk i et 357 våpen selvsagt!

Link to comment
Share on other sites

Det har hent meg flere ganger at en .38 Spc hylse har havnet sammen med .357 Mag hylsene, og har blitt ladet.

Slike hylser har til og med havnet i våpenet (det skjer selvfølgelig helst på et stevne :twisted: ).

Resultatet er ikke PANG, det er piff..

Siden hylsa er for kort så har den ikke blitt fylt med krutt, og det er skummelt det!

Hvis en ikke oppdager det så risikerer en å sprenge våpnet når neste skudd skytes,

og hvis en oppdager det så er det selvfølgelig bom stopp i skytingen og en masse tapte poeng.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skulle evt tynnere gods være skummelt?

 

Kan tenke meg at det er fordi forskjellen i trykkstandarden for de to kalibrene åpner for muligheten at 38hylsa er tynnere/veikere "der det teller", altså bak. Hvis 38hylsa beviselig er ei 357hylse som er trimma ned burde denne faren falle bort.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor skulle evt tynnere gods være skummelt?

Som Magnus så lurer jeg også litt på hva som skulle være skummelt med dette. Det er jo kammeret som tar trykket, ikke hylsa. Og det værste som kan skje er vel egentlig soting eller at kula blir sittende i løpet.

Kan noen redegjøre for hva som skulle være så skummelt med disse? Ved bruk i et 357 våpen selvsagt!

Dette er en litt forenklet teori som kan være skummel å bruke.

Det er riktig at kammeret skal tåle trykket, men hylsa skal og tåle trykket. OM hylsa er for tynn (beregnet på lavere trykk) vil den kunne kollapse med gassutstrømming som resultat, noe som vil kunne føre til skade både på skytter og våpen. Hylsa er faktisk det svake leddet her, noe de fleste glemmer....

Link to comment
Share on other sites

MM har et godt poeng, har ammunisjonen blitt ladd i en presse med hylseaktivert kruttmål kan resultatet bli at man får en patron uten krutt med alle de problemene det medfører.

 

Ellers: Vi kan gå ut i fra at 38-hylsa har lik eller mindre godstykkelse som en 357-hylse, så med lik totallengde skal man derfor ikke kunne få høyere trykk. Manglende krymp / hold på kula vil om noe gi lavere trykk, så du skal være ganske trygg på det punktet. Men samtidig er 38-hylsene svakere, noe som ikke er helt heldig. Får du utvidelse av hylsehodet kan kruttgasser lekke ut forbi hetta og slå inn i mekanismen, og selv om det ikke er like alvorlig på en revolver som på en rifle er det aldri heldig.

 

Jeg regner med at dette ville gått bra (ikke ta dette som en garanti for noe som helst), det er mange som har innrømmet å ha ladet til magnum-nivå i 38-hylser. Mitt ankepunkt er prinsippet ved å gjøre slikt. Det er en ting å gjøre slikt som et kontrollert eksperiment når det har et klart formål, men å skyte opp feilprodusert ammo er en særdeles dårlig vane. Spesielt når det er snakk om 7 patroner til en verdi av maksimalt noen få tiere.

 

Kulehammeren ble oppfunnet av en grunn. Hvis du ikke har råd til en slik eller å destruere feilprodusert ammo bør du kanskje revurdere om du har råd til å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Har en gang i tiden med for mange hylser på lager og alt for mye tid til overs saget/slipt hylser på langs/tvers. Har limt på tennhette og satt i/fast kuler i noen. Når man viser dem til andre som har interesse får våpen sier dem oftest : Ahhh.... så det er sånn det er!

Ja det er sånn det er og det kan være vanskelig "å se det for seg".

Alle hylser av type 38 spl som er ofret er vesentlig tynnere i godset nederst sammenlignet med 357mag hylser. Jeg mener ydmykt at alle våpen/kaliber er tilpasset med kammer/hylser slik at det burde være sikkerhetsfaktor til overs.

Joda det forskes mye ved mange presser med mange ting. Som regel er det nøye overveide handlinger når man velger å gjøre noe som IKKE STÅR I BOKA..... Som regel går det bra men hvor mye sikkerhetsfaktor er det til overs? Man er sin egen lykkes smed !

Da kan man vel ikke klage til noen hvis fingrer og/eller øyer går?

Har selv gjort endel snåle ting opp gjennom årene og muligens vært heldig.....eller...????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...