Jump to content

Storvilt - Første gang


icecold

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal for første gang prøve meg på storviltjakt, har fra før jaktet mye småvilt i form av rype/hare etc.

 

Jeg skal nå kjøpe meg en rifle, og lurer litt på hvilket kaliber og kikkertsikte jeg skal gå for!

 

Det jeg hovedsaklig skal jakte er hjort, reinsdyr og kanskje elg en gang i fremtiden.

Jeg har lest en del ang. temaet, og funnet ut at kanskje 30-06 er det beste for mine formål? (har da også sett meg ut Norma Oryx)

Stemmer dette?

 

Jeg lurer også på hvilket kikkersikte jeg skal gå for.

Her har jeg sett meg ut et Tasco 3-9 x 50, men vurderer sterkt et zeiss til rundt 14 000 selvom det kanskje er langt over det jeg har tenkt å betale. (2,5-10x50)

Vil dette ha stor betydning for meg som nybegynner?

 

Takker for alle svar! =)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp allrounderen 6,5x55, flatskytende kulebane, lite rekyl, feller tiur/hjort/elg og rein like bra. Forholdsvis billig amo(øvelse og jakt) Ang.kikkert så har du penslet inn rett. Dersom du må velge, sett pengene i en GOD optikk (Zeiss eller Swarovski) og gjerne rundt 2(2,5)-50(56) da har du en kikkert til det meste! Skom over trådene her på Kammeret, så vil du se at meningene er mange men den røde tråd er 6,5 til praktisk jakt. Kjøpte den selv som "ny førstegangs jeger" og har ikke angret 1 sek. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Du finner nok mange tråder om dette her inne! Og det er nok mange meninger også !

 

Men hvis elg ikke er førstevalget, vil jeg nok støtte valget av vårt "nasjonalkaliber", 6,5x55. Og også det at du bør legge forholdsvis mye av tilgjengelige grunker i optikk. Om ei rifle koster 5 eller 25 lapper, er bruksverdien omtrent lik, men på optikk får en det en betaler for - og særlig er det lett å få det en ikke vil betale for (dvs.: Styr unna billigoptikk).

 

Hvis kontoen ikke tillater den beste optikken i første omgang, er det en del i "mellomklassen" som gjør jobben - Leupold og Meopta kan jeg hvertfall gå god for.

 

Du bør også vurdere om du har bruk for 50 - 56 mm diameter, dvs. om du skal drive "bøjakt" under krevende lysforhold. 30 - 42 mm gir lettere sikter (det vil du merke i reinsfjellet) og muliggjør lavere montering.

 

PS: Den Kongsberg'en i 30.06 er et godt kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Først: Takk for så mange raske svar!

 

Jeg heller nok mot zeiss på kikkertsiktet, tror jeg får påskoste meg det!

 

Når det gjelder kaliber så er jeg fortsatt usikker, en børsemaker jeg snakket med mente 30-06 var tingen.

Er kulebanen på f.eks. 30-06 veldig forskjellig fra 6,5x55 ???

hva er ulempene med 30-06?

 

Denne har jeg sett på: Savage Rifle 16FCSS 30-06, den koster veil 9000 og jeg får den ubrukt for rundt 6000, vil dette

være et godt kjøp??

 

noen som vet hvem som er leverandør/importør av swarovsky?

Link to comment
Share on other sites

Dette glir omtrent som og spørre hvilken hund som er best!

Til trådstarter kjøp det lomboka tillater,men ikke det billigste og styr unna ukjente merker.

denne testen sier jo ikke så mye når di ikke bruker det beste av swarovski til sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kaliber så er jeg fortsatt usikker, en børsemaker jeg snakket med mente 30-06 var tingen.

Er kulebanen på f.eks. 30-06 veldig forskjellig fra 6,5x55 ???

hva er ulempene med 30-06?

 

 

For normale jakthold har nok ikke kulebanen noe å si på disse to kalibrene...

Er vel ingen direkte ulemper med 30-06, men kanskje litt dyrere ammunisjon og litt mere rekyl.....

Link to comment
Share on other sites

Kaliber:

Det vanlege rådet: Gå for ein av "dei 3 store" viss du ikkje ladar sjølv. Kva du for ein av dei 3 du velger, er litt smak og behag. Dei er ganske like i ytelse og bruksområde, men alle 3 har sine plussar og minusar.

 

Sikte:

Både Zeiss og Swaro er siker av meget god kvalitet. Du vil truleg bli godt fornøgd uasnett kva av dei to, eller andre sikter i den klassen, du velger. XXL m.fl. har noken Zeiss-modellar til forbløffande låg pris. Meir kikkert for pengane er vanskeleg å finne. Ellers er det mange gode sikter i mellom-klassen, i alle fall om du ikkje skal jakte mykje i dårleg lys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går nok da for 30-06 som kaliber!

 

Med tanke på pris, så får jeg alle siktene relativt billig i forhold til veil. utsalgspriser.

men får ..... ikke tak i zeiss i norge, for å finne ut hvem som er leverandør, noen som har en epost/internettside?

Swarovsky ble for dyrt gitt!

 

Åssen er det med lyddemper på slike våpen? fordeler/ulemper?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg vil anbefale en 6,5x55 til en ny jeger. Det er en kjensgjerning at de fleste skyter bedre med mindre rekyl, og som igjen gir bedre selvtillit på jakt. Det er også greit å ha ett kaliber man kan skyte myyyye med uten at man må avslutte pga smerter i skuldra. Det er alt for mange som er på banen som er helt ferdig etter 15 skudd.

Lyddemper anbefales på det sterkeste.

Hilsen en med tinitus

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke bekymre deg for kulebane. Under normale forhold er dette helt uten betydning, tro meg! De fleste som maler i vei om flat kulebane har kun en teoretisk tilnærming til dette. Det som derimot kan være et poeng er at de fleste (alle) skyter bedre med mindre rekyl. Dette favoriserer jo 6,5 i så henseende. Når det gjelder optikken synes jeg det blir en smule tullete at neste ingen trekker fram mellomskjiktet av kikkertsikter, men ALLTID skal det anbefales fra absolutt øverste hylle... Du kommer sinnsykt langt med en Nikon/Meopta, gjerne brukt... Rart ingen har anbefalt deg en stjernekikkert fra Hensholdt ennå..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

for det første så ville jeg vurdert og kjøpt meg ei brukt 3006 for eks en gammel sako eller tikka og satt på en kikkert av grei kvalitet kansje med lys, fått evt en børsemaker til og beddet om det ikke er gjort og justert og polert avtrekket,og resten hadde jeg kjøpt ammo og skøti maaange skudd heller en og kjøpe deg ei dyr børse som det virke som mange gjør her og er mer opptatt av og skryte av prisen.blir ikke noe bedre jeger av det :P

Link to comment
Share on other sites

Edit: Nå har jeg skrivi elg her mange ganger.. men som du selv sier er det mest hjort, rein og kanskje litt elg du selv skriver..

 

Nå skal jeg passe meg for å tråkke noen på tærne.. og jeg ønsker ikke å skape noen kaliber diskusjon, men.. det er ikke til å komme i fra at 6,5 er i nedre sjiktet til hva som er godkjent på elg. Det i seg sjølv er jo ikke negativt. Den har nok anslagsenergi og alt er såre vel. Trådstarter vurderer 30-06 og jeg personlig mener dette er et kaliber som er midt i blinken på elgjakt. Og egner seg også godt til det meste anna, jeg har brukt min 30-06 på toppjakt med lette kuler og veldig flat kulebane. Helt topp. Jeg har skutt DFS skyting i mange mange år, riktig nok ikke på noen år nå. Jeg kan ikke si at jeg synes at rekylet i en 30-06 er så mye mer skremmende enn i en 6,5. (Jeg er riktig nok bygd for å absorbere rekyl.. :wink: ) Men så er det jo også slik at økt rekyl vil forsterke evtuele feil skytteren gjør.

 

Som trådstarter selv skriver så har en del skyteerfaring derfor går nok dette bra :) Kort og godt: Har du lyst på 30-06 så kjøper du det, det er også viktig at du kjøper det du vil ha .

Det er et kaliber som er skreddersydd for storviltjakt, i allefall i mine øyne. :D

 

Og når det gjelder optikk, det er klart du klarer deg lenge med f.eks Nikon eller Bushnell. Jeg har selv hatt noe av dette, jeg fremdeles en Bushnell elite 3200 3-9x50 på min 30-06. Men når en må betale veilendene pris på mellom 5-7000,- for disse kikkertene også så ville nok jeg persoling anbefalt og lagt på en frognertier og kjøpt en Zeiss.. (Jeg har prøvd begge deler..)

 

Men dette er kun mine tanker ..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da bestilt meg våpen, merke: Savage i 30-06.

Har også sett litt rundt, og funnet ut at Oryx kanskje er best på hjortejakta? eller tar jeg helt feil da?

 

I tillegg kommer jeg til å kjøpe et Zeiss kikkertsikte, litt usikker på hvor mye jeg legger i det, men rundt 8000 maks tenker jeg.

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...