Jump to content

Gonger


TRG-22sksk

Recommended Posts

Tror du må opplyse om hva du skyter med, og hvor tykk jernplata er.

Skyter du hull i "jernplata" blir det lite lyd.

Om plata ikke henger fritt og får vibrere, blir det heller ingen klang, bare et klask.

Om gongen din står nærme, vil skuddsmellen dekke over treffet. Det samme gjelder ekko av skuddsmell.

 

Jeg har tykke jernplater (ikke Hardox) og får innimellom gjennomskyting med jaktammoen opptil 200m. Papp-ammo lager bare fine små krater på avstander over 100-150m. Selv .22LR høres godt på 50-200m.

 

Tips: Malerforretninger har S-kroker for å henge malingspann til 13kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bit av et tysk krigsskip liggende. Plata er omtrent 70x40 cm og ca 20 mm tykk. Lurte på å henge den opp på skytebanen, men den er så tung at jeg minst må ha vaier for å binde den opp.

Den burde vel gi fra seg et passelig gong, men hva om jeg i tillegg henger opp en tung fastnøkkel eller noe sånt bakpå plata, for å gi den et klonk til når plata svinger tilbake?

Link to comment
Share on other sites

Du kan få hele tre forslag fra meg:

- Jens Jensen på Elvebakken kan helt sikkert hjelpe deg.

- Suhr på Aronnes kan sikkert også hjelpe. (Husker ikke navnet på verkstedet)

Begge alternativene koster.

Jeg har fått laget mine gonger på videregående. Elevene sveiset Hardoxplater sammen av avkapp, og lagde stativer. De tok alt som prosjekt. Jeg betalte materiellet.

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Blir litt OT dette da, meeen om en sveiser gonger sammen av avkapp i hardox 450 kvalitet, eller tilsvarende, vil gongen sprekke opp i sveisesømmene, før eller senere. Når prosjektilet treffer, settes plata i frekvens, med det til følge at de sammensveisede bitene blir stresset såpass at de sprekker opp i sveisen, selv ved valg av rett tilsatsmateriale og evt forvarming av materiale forut for sveising.

 

Hvor lag tid det tar før gongen sprekker opp er selvfølgelig avhengig av slitasje (antall treff den utsattes for) og avstand det skytes på :wink:

 

Vi merker dette på våre metallsilhuettfigurer, som hver vår må innom "doktoren" få å få sveiset på løse fotplater. Sprekker uten unntak opp i sveisesømmene.

 

Uansett.... lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hang opp ei plate i skogen i vinter. For det meste 30-06 som er brukt på den. ca 250 meter.

Blir lett oppspist, men så lenge det bare er meg som skyter på den skal den vare en stund.

Tror den er 12-15mm. Hentet i restecontaineren til et lokalt sveiseverksted. Fikk tre slike.

St%C3%A5lplate.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...