Jump to content

Nosler Custom competition 6,5mm 140 gr. Erfaringer?


Mikkel

Recommended Posts

Har kjøpt 200 stk av denne på XXL. Tanken var presisjonsskyting på bane. Har bare skutt noen prøveladninger med N150, men presisjonen er ikke det jeg er vant til i min eldre Tikka. Hadde større forventninger til denne kula. Samler bare såvidt innenfor 10'eren på 100 meter. Veit at jeg må prøve noe annet krutt enn N150 før jeg forkaster kula, og N160 skal anskaffes snart. Men er det noen andre her som har prøvd denne kula i større omfang enn meg?

Link to comment
Share on other sites

Mikkel: hvilken samling får du med andre kuler i Tikkaen?

 

Det meste annet jeg putter i børsa, samler innenfor ca 20mm på 100 meter uten alt for mye eksperimentering. Alt fra 156 grains Oryx, til 85 grains Sierra Varminter. Ser ut som det er gode erfaringer med kula ute og går, så jeg får teste den litt til...

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen ladetabeller med Nosler og Vihtavuori krutt, eller er alt er customladninger?

 

Jeg har kjøpt .308 168 gr, men finner ikke ladedata, så skulle gjerne hatt noen tips på min og max ladning.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen ladetabeller med Nosler og Vihtavuori krutt, eller er alt er customladninger?

 

Jeg har kjøpt .308 168 gr, men finner ikke ladedata, så skulle gjerne hatt noen tips på min og max ladning.

bruk ladedata for 168 grs sierra MK. Så gjør du som alltid ellers, begynner på minimumsladningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har brukt denne til dfs baneskyting, gikk veldig bra i saueren min. Løpet har fått ca 1000 norma golden target fabrikk skudd før jeg testet disse kulene så det ville sikkert samlet bra med det meste av kuler. 40 - 41 grain av mine n19 loter og col 76mm var oppskriften min.

Testet 5skudd med kikkert i benk på 200m og fikk 27mm samling med 4 i en klyse og 1 litt fra. Om de var skyterfeil eller ladningen som var årsaken til en utenfor vet jeg ikke da de er testet for lite.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sauer 202 6,5x55:

Testet N19 og Nosler CC 140 gr. 43 gr - 44 gr. 790 ms - 805 ms. På 44 gr fikk eg utrolig jevne hastigheter men presisjonen er fraværende. 40-50 mm. COL 76mm.

Presisjonen var faktisk best med 43 gr N19 selv om hastighet varierte mye her..... :|

 

Er faktisk usikker på hva jeg skal teste videre...

Lengre COL?

Svakere ladning?

hadde jo håpet litt hastighet for bedre langholdsegenskaper.....

 

Tips mottas....

Link to comment
Share on other sites

Jo greit det Høggern. 790 er greit nok, men det var dette med presisjonen....

 

Gamle carbonpipa likte heite ladninger men sauerpipene er upløyd mark for meg....

Får vel prøve å gå både ned og opp litt....

 

Vil COL ha mye å si for pres tro? Gammelt ordtak i 6,5 var jo å dytte kula enda lenger ned... eller prøve med 77 mm?

Link to comment
Share on other sites

min erfaring med sauerpiper og 140 grs kuler er at 770-800 msek er flott. Men at høyere hastigheter og kan gå helt fint.

Skal man ha særlig over 800 ville jeg vurdert tregere krutt.

I tillegg ville jeg passa på å ha mer enn et kaliber kulehold. Med noslerkula betyr det vel col på max 77mm om jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som den fulle sjømannen er i ferd med å bli edru... :mrgreen:

 

COL 76 og 77 mm prøvd men da sprer det som en Onkel-Skrue hagle.

MEN: På COL 75 mm og 42,5 gr N19 begynte ting å skje .... :P

Da klarte jeg faktisk 5 skudd i en akseptabel samling.... (og det var jo et stort framskritt men langt fra godt nok når 120 gr. MK setter 10 i ett rufsete hull.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
min erfaring med sauerpiper og 140 grs kuler er at 770-800 msek er flott. Men at høyere hastigheter og kan gå helt fint.

Skal man ha særlig over 800 ville jeg vurdert tregere krutt.

I tillegg ville jeg passa på å ha mer enn et kaliber kulehold. Med noslerkula betyr det vel col på max 77mm om jeg ikke husker feil.

Har finmålt litt siden jeg har begynt å lade med denne kula og 77,5 er max COL på min Sauer med orginalpipe. Da er det 0 friflukt. Jeg måtte sette COL til 76,2 for å få en kaliber kulehold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Både Nosler og Hornady har forholdsvis lave maksladninger til sine 140-grains kuler med N-160 krutt. Begge presenterer ladedata samlet for flere kuler med noe forskjellige egenskaper. I Nosler ladebok utgave 6 er det 41 grain N-160 som er max. Tilsvarende for 140 grains kuler i Hornadys ladebok er også 41 grain max. Lapua har ladedata for 139 grains Scenar (ikke SJ), der max er 41,2 grain. Og CC og Scenar er vel ikke veldig ulike. Men når jeg leser andres erfaringer med N-160 og CC ser jeg ladedata som er betydelig høyere enn 41 grain. "Normalen" av presenterte ladedata ligger på mellom 43-45 grains N-160.

 

Så hva er egentlig realiteten? Er Lapua, Nosler og Hornady konservative når det gjelder ladedata, eller er det en del av det som ligger ute av "personlige" data veldig høye (ikke nødvendigvis i deres rifle, men generelt)?

Link to comment
Share on other sites

Så hva er egentlig realiteten? Er Lapua, Nosler og Hornady konservative når det gjelder ladedata, eller er det en del av det som ligger ute av "personlige" data veldig høye (ikke nødvendigvis i deres rifle, men generelt)?

Lapua osv presanterer ladedata som skal være sikre og under max kammertrykk for kaliberet i alle våpen i kaliberet.

Amatørers ladedata er sikkert kansje muligens under max kammertrykk for kaliberet i det våpenet personen har benyttet.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag vært på banen med min brand spanking nye Magnetospeed V2 for å teste fabrikk og hjemmeladninger. Begynte helt safe med å skyte Norma JM, så Norma DL Bane deretter noen hjemmeladninger og til slutt Norma sine billige trenings ammo, NP Trainer.

 

----	----	----	---- 		
Series	1	 Shots:	10		
Min	834	 Max	861		
Avg	846	S-D	7		
ES 	27				

Series	Shot	Speed   		Ammo	Temp = -2°C
1	1	861	 m/sec  	Norma Jaktmatch 120	
1	2	851	 m/sec  		
1	3	845	 m/sec  		
1	4	844	 m/sec  		
1	5	850	 m/sec  		
1	6	841	 m/sec  	Norma DL Bane	
1	7	850	 m/sec  		
1	8	848	 m/sec  		
1	9	834	 m/sec  		
1	10	837	 m/sec  		
----	----	----	---- 		
Series	2	 Shots:	10		
Min	791	 Max	834		
Avg	811	S-D	19		
ES 	43				

Series	Shot	Speed   			
2	1	792	 m/sec  	Nosler Custom Competition 140grs, 38grs Viht N-150, COL 76,2	
2	2	795	 m/sec  		
2	3	795	 m/sec  		
2	4	791	 m/sec  		
2	5	792	 m/sec  		
2	6	831	 m/sec  	Nosler Custom Competition 140grs, 40grs Viht N-150, COL 76,2	
2	7	827	 m/sec  		
2	8	834	 m/sec  		
2	9	824	 m/sec  		
2	10	831	 m/sec  		
----	----	----	---- 		
Series	3	 Shots:	5		
Min	826	 Max	840		
Avg	831	S-D	5		
ES 	14				

Series	Shot	Speed   			
3	1	831	 m/sec  	NP Trainer	
3	2	840	 m/sec  		
3	3	826	 m/sec  		
3	4	827	 m/sec  		
3	5	835	 m/sec  		
----	----	----	---- 		

 

http://dl.dropbox.com/u/29200196/260113.pdf

 

Er noe overrasket over at jeg faktisk får bedre fart enn oppgitt på Norma DL. Ellers er jeg fornøyd med farten på CC140 grs og 38grs N150. 40grs N150 er også målt som dere kan se men den er litt overladet. Tennhettene begynner å få merke etter å ha blitt presset inn i hullet til tennstiften. Skal prøve en 39grs ladning neste gang og se men 38grs går veldig godt i min børse.

 

Forøvrig så synes jeg at Magnetospeed'en er utrolig grei å bruke. Jeg har null erfaring med andre Chrono'er men Magneto'en virker akkurat så enkel og grei som jeg håpet på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...