Jump to content

Våpen på buss?


alsvigen

Recommended Posts

Jeg er ikke innehaver av bil og kjenner ikke mange i studentbyen min. Problemet mitt er å komme meg til skytebanen som ligger noe utenfor byen, som for ordens skyld er Tromsø. Er det lov å medbringe våpen på buss? Noen som kjenner reglementet her? Forslag til andre måter å komme seg til banen uten å bli arrestert?

Link to comment
Share on other sites

Fiolinkasse :D:D

 

Hvorfor må mann på død å liv lage et problem av dette.

 

Er det ikke bare ta bussen med våpenbaggen over skuldra som om det var hva som helst :D

 

Trenger jo ikke flashe GLOCK i tryne på andre assasjerer heller :roll:

 

Kjører rett som det er kollektivt med våpen og da sitter jeg som regel med baggen mellom/under bena, ingen som reagerer på det.

Link to comment
Share on other sites

Bare å ta den med, har gjort det mange ganger selv. Har vel ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått over torgallmenningen, i bergen, med kofferten for å gå å ta bussen.

 

Så lenge du oppfører deg som det verdens mest normale sak, så bryr de fleste rundt deg seg fint lite. Det jeg synes er litt gøy, er å se hvem det er som jakter, når du ser de eldre karene smiler når de ser våpenkofferten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Går som regel greit, men en anonym våpenkoffert kan være en grei investering. Noen avledende klistremerker (golf, billiard, blokkfløyte-inspirert etc) kan heller ikke skade. Du bør dog sjekke reglene for selskapet så du ikke bryter noen regler.

 

Selv har jeg hatt med både rifle og hagle på Sørlandsekspressen uten noen problemer. Bare ikke legg de i bagasjerommet, der har du ikke nødvendig kontroll med de (ref § 84 av Våpenforskriften).

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke mye om disse vedtektene da jeg sjeldent reiser langt med våpen uten bil. Men innen oslo reiser jeg til å fra skytebanen med pistol, og ønsker derfor å rydde litt opp her: DET ER LOV Å HA MED VÅPEN PÅ RUTER SINE TRANSPORTMIDDLER!!

 

Teksten lyder: Følgende ting kan ikke tas med: Ildsfarlige og eksplosive stoffer, motordrevne sykler/redskaper, ladde våpen, skarpkantede/illeluktende gjenstander og annet som åpenbart kan være til sjenanse for andre.

 

De snakker kun om ladde våpen, noe som ikke er lov å transportere noe sted, og kun svartkrutt er eksplosiver!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

alsvigen: Snakker vi om rifle eller pistol?

 

Om man skal ta buss så ser jeg ingen problem med å ha pistol og ammunisjon i en sekk på ryggen. Når det gjelder rifle så ser jeg heller ingen problem med å reise med en våpenkoffert. Jeg har reist flere ganger til Værnes, Oslo, Kongsvinger med AG3 o.l. i våpenkoffert, aldri vært noe problem med det. Når det gjelder lengere reiser bruker jeg å ta ut en vital våpendel og ha den i en liten ryggsekk, dette er blant annet pålagt når man reiser med fly.

 

Hvordan bane er det du bruker å være på i Tromsø forresten?

Link to comment
Share on other sites

Har tatt bussen (Møreekspressen) med rifla mi utallige ganger og det har alltid gått bra. Eg informerer alltid sjåføren om at sluttstykke er av. Spør videre om våpenet kan ligge i et eget bagasjerom grunnet kikkertsiktet, og det har sjåføren alltid vert positiv til. Liker dårlig å måtte ta med våpenet inn på bussen viss det er snakk om langtur.

 

Det er berre snakk om sunn fornuft så går det bra, sjølv i et land som Norge ;)

Link to comment
Share on other sites

Enkelte selskaper nekter folk med våpen og være med sånn som feks Unibuss/Sporveien i Oslo

 

 

Jeg reiser ofte med våpen på Trikk og T-Bane, riktignok korte våpen i søte små kofferter, men dog. Har aldri opplevd å bli stilt noe som helst spørsmål om dette.

Ingen medpassasjerer har heller noen gang reagert på dette.

Link to comment
Share on other sites

så lenge man opptrer diskret og som om det er en selvfølge at du har med deg kofferten din (kanskje instrumentet ditt) så stusser få folk. Jeg prøver å være så diskret som mulig bare jeg går til bilen med rifla, da det ikke er ønskelig for meg at noen av naboene ser at jeg har våpen...

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt så paranoid i dette landet ang. våpeneiere/jegere, at det virker som de som bestemmer har sett for mye på amerikansk realityaction som bl.a. cops o.l......

Jeg skjønner ikke hvorfor justisdepartementet ikke bruker tid og ressurser på andre ting enn lovlydige våpeneiere/ jegere...DET ER IKKE DER PROBLEMET ER !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...