Jump to content

Hva er forskjellen på zeiss classic og victory?


b9600

Recommended Posts

Det er sikkert spurt om dette før, men hva er forskjellen på zeiss classic 2,5-10x50 og en zeiss victory 2,5-10x50 ?

Prisforskjellen er jo på 6500 kr. Likså må jeg da spørre videre, er det noe forskjell på zeiss conquest 3,5-10x50 og classic bortsett fra 30mm rør.

 

Tenker spesielt på dette å kunne bruke kikkerten til skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Den første koster 6990,- den andre 10990,- på XXL, om jeg husker rett. Conquest er ikke tysk modeller som Zeiss i Norge ikke finner verdt å ta inn. LotuTec er en linse coating som legges på tilslutt på ytter linsene. Det gjør de ganske vann av støtende og lettere å rengjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Classic 2,5-10x50,mens en annen på Hjortejaktlaget har Victory 2,5-10x50.

Jeg har kikket i begge to i skumringen for å sammenligne.Øyet mitt registrerte ikke noe forskjell mtp hvem som var best i skumringen.

 

Så jeg mener spørsmålet blir hvor mye penger du er villig til å legge i kikkerten for å få Loutec belegget.

 

Jeg er knallfornøyd med min,men hadde jeg hatt ræva full av penger hadde det vel blitt en Victory..Just for the hell of it :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Classic 2,5-10x50,mens en annen på Hjortejaktlaget har Victory 2,5-10x50.

Jeg har kikket i begge to i skumringen for å sammenligne.Øyet mitt registrerte ikke noe forskjell mtp hvem som var best i skumringen.

 

Så jeg mener spørsmålet blir hvor mye penger du er villig til å legge i kikkerten for å få Loutec belegget.

 

Det er nok mer en lotutecen som skiller disse kikkertne.

Victoryen er vesentlig lettere, den har i tillegg lengre øyeavstand.

Om synsfeltet er større skal jeg ikke helt bombastisk si, men jeg mener jeg har hørt det.

Jeg har hatt flere classicer, men har i dag to victoryer med lotutec. Dette er klart bedre kikkerter hvis du tar med de nevnte kriterier over.

Link to comment
Share on other sites

unødvendig sitering slettet jmonsen

Det er vel ingen som er i tvil på at Victory er en bedre kikkert.Det er riktig som du skriver,Victory er ca 50 gram lettere.

Når det gjelder eye relief har Classic 800mm,mens Victory har 885mm.

 

Så er det jo opp til folk hva de trenger og hva de ønsker å betale for.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt en Conquest 3-9x50 nå, og den er faktisk rimelig vass i skumringen den og. Eye relief skulle visstnok være 10cm(?) Vet ikke om det er så mye, men det er i alle fall veldig behagelig og lang øyeavstand. har sammenliknet den med fatterns 1,5-6x42, og conquesten var i alle fall på høyde, om ikke bedre. I tysk nr 4, er dette virkelig en knallkikkert! Veldig kort og kompakt kikkert som ser veldig lekker ut på de fleste våpen :)

 

Til 4590,- er det MYE for pengene spør du meg..

http://sportsbutikken.no/index.html?lmd=39939.319491

Link to comment
Share on other sites

unødvendig sitering slettet jmonsen

Det er vel ingen som er i tvil på at Victory er en bedre kikkert.Det er riktig som du skriver,Victory er ca 50 gram lettere og har rundt 3 ganger så stort synsfelt på 100 meter.

Når det gjelder eye relief har Classic 800mm,mens Victory har 885mm.

 

Så er det jo opp til folk hva de trenger og hva de ønsker å betale for.

 

Det er nok enda mer forskjell på vekten når en sammenligner 3-12x56 kikkertene. Jeg mener min gamle 56mm classic veide 850 gram.

Victory 1.5-6x42 er også en virkelig lettvekter sammenlignet med andre modeller.

Link to comment
Share on other sites

Classic Diavari 3-12x56=Weight without rail 575 g / 20.3 oz

Victory Diavari 3-12x56=Weight without rail 520 g / 18.3 oz

 

Dette er sakset fra zeiss.de

Skrev feil i mitt tidligere innlegg også.Field of viev på 100 meter,er likt på Classic og Victory!

 

Så at børsa blir merkbart lettere med en Victory er å ta i :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grove trekk:

 

Zeiss conquest: produsert i østen, sammensatt i USA (selges via side importører)

Zeiss Classic: produsert i europa, sammensatt i tyskland

Zeiss Victory: produsert i tyskland og sammensatt der.

 

Betydelig bedre linsekvalitet etc på victory.

 

MEN til dagsjakt under normale forhold vil ikke forskjellene være like tydelige som prisen.

Classic er egentlig en dyr serie men pumpes nå ut billig for å dempe for bl.a. side importerte conqester etc. Er vel ikke uten grunn zeiss har kommet med en ny billigserie nå.

 

Når det gjelder skumringjakt så spørs det hvor mye penger du vil legge i siktet for å muligens skyte feks en ekstra hjort til. Noen får aldri roen på kroppen før han vet at det beste står oppe på toppen ... :roll::P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...