Jump to content

Langholdskyting 17-18april.


Poacher

Recommended Posts

Jeg vil takke Poacher og Castor for atter en vellykket langholdsskyting. Mye lunefull vind gjorde at trefffprosenten sank noe fra forrige gang. Men god trening til årets kammersmell. :mrgreen:

Ser det at prosjekt ommbygging av remington kasse for alvor må gjennomføres. 8)

 

Etter en lang kjøretur hjem til sørlandet, med et stopp innom Ulefoss og Holla skytebane for rekognosering av camp til Kammersmellen 2010, så var det godt å komme hjem.

 

Takk for en trivelig helg, og takk til Minuteman for prøveskyting av 338 LM. Gud, jeg vil ha ei rifle i dette kaliberet, men prøver hardt å motstå fristelsen.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Takk for en trivelig helg, og takk til Minuteman for prøveskyting av 338 LM. Gud, jeg vil ha ei rifle i dette kaliberet, men prøver hardt å motstå fristelsen.

 

Mvh

TRG-22

 

For å hjelpe til med å motstå fristelsen, kan jeg bidra med en oversettelse av ett hjertesukk fra en amerikaner med en TRG:

Jeg trodde riflen skjøt .338LM, men det den egentlig skyter er 50 lapper, en hver gang jeg trekker i avtrekker`n...
:mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Det er alltid en god følelse i kroppen etter denne langholdskytingen. Man lærer mye og får testet ut begrensningene sine. Kult å trene uten annlegg, men med "jegerstropp" med jaktrifle helt ut til 500m

Nok en gang en stor takk til castor som korigerte meg sikkert inn på de lengste holdene selv med varierende vindretninger og styrke.

 

Fikk litt lyst på GS kuler i .277 etter å ha sett slike på bane 14. Fant noen på 105 grains og BC 512, vi får se til neste år, først må jeg skaffe nye hylser.

http://www.gsgroup.co.za/270105SP187.html

Link to comment
Share on other sites

Budget .338 er vel omtrent det jeg har laget meg.... .338 Edge :wink:

 

En .338 RUM med 250grs kuler er ingen dum langholdskaliber det heller. Begge er relativt rimelige.

 

Hele våpenet hvor kassa er rettet i alle bauger og kanter MED kikkertsikte kom på under 40 lapper totalt for meg.

 

.338, eller hvilken som helst dedikert langholdsrigg er vanskelig å få til billig, når du samtidig forlanger ekstrem presisjon. Dersom du firer på presisjonspotensialet, og merket på kikkertsiktet, så ramler tusenlappene fort av :idea: "Hva er bra nok" er det man må spørre seg. en ting er sikkert, når du skyter på langholdet og hører gooooong i det fjerne etter at du ser plata svinge etter treffet så er du virkelig bitt av .338 basillen..

 

Det gikk ca 1.700 i ammo i helgen, så dette er ingen billig sport, men du verden hvor moro det var!! Verdt hver krone! 8)

Link to comment
Share on other sites

Takker for en fin helg på Hengsvann,det var som vanlig utrolig moro.

Det blei utfordrende forhold dager begge,med tildels kraftig vind,men det er det jo lite å gjøre noe med. :wink: I dag,dagen "derpå" er det seff så og si vindstille........

Artig med foredrag om jakt under "fjerne" himmelstrøk,takk til foredragsholder for dette.

Link to comment
Share on other sites

firer på presisjonspotensialet

Jeg vet ikke om alle er enige men:

 

Det er ingen grunn til å ta fram en .338 om du har andre rifler i andre kalibere som er mere presise - på det aktuelle hold. Skal det være noen vits må .338en være mer presis enn 6.5en, over en viss vindstyrke og over en viss avstand,

.338 har sin store fordel i lav vindavdrift, og delvis i flat og forutsigbar kulebane utover de 1000-1200m det fungerer å skyte med 6.5.

 

Jeg ser dette veldig tydelig med .223 vs 6.5-284, På tross av dårligere papirballistikk fungerer .223 bedre enn 6.5-284en fordi den er mye mere presis. Egenspredningen til .223en er kanskje 7-10cm @ 750m, og når jeg og vinden veiver ut 10 til så er det ennå på gongen med margin, men når 6.5ens egenspredning er 20-25cm @750m, og jeg veiver 10cm, da er det av. Selv om vindavdriften i teorien er 1cm mindre...

Et annet eksempel er min (håpløse) skyting med .22LR og 300m, med CCI std. og Fiocchi Maxac er det nokså nyttesløst om det blåser litt - kulene er overalt - med god ammo er det bare å korrigere seg inn og voila, samlingene kommer.

 

Min erfaring er derfor at presise rifler har mindre vindavdrift enn upresise - iallefall vet du hva som er vindavdrift og hva som er slengere. Om en skal sjonglere 3 ukjente variable, sin egen skyting, den ukjente delen av vinden, OG riflas slengere, så blir det for mye for meg iallefall, og håpløst å lære noe, eller å ha noen glede av skytinga.

 

Så slik jeg ser det, skal en ha custombygd .338, så blir det "highest quality" i alle ender. Og det er slik de .338en jeg har sett til nå har vært, så får en heller fire på finish, stokk, magasin, - eller bare spare lenger.

 

Håper bare jeg rekker det mens det ennå er lov.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo først og fremst en hobby og da handler det om å ha det morro - og det er som kjent en idividuell sak - men for meg handler dette om mye mer enn bare ren presisjon. Ja, grunnene jeg hadde til å kjøpe en 338 lapua før jeg fikk børsa handlet om teoretiske verdier som ekstrem BC og treff på lange hold. Nå etter nesten 1000 skudd med Armalite'n er forelskelsen bare blitt større, men det handler mye mindre om teoretiske verdier og mye mer om følelser. Jeg digger store belteløse hylser, jeg liker å fylle nesten 100 grs krutt bak en 300 grs kule, jeg har stor morro av å blåse hatten at trauste DFSere med rekylbremsen (eller utløse bilalarmer flere meter unna). Noe av det aller morsomste med langholdsskyting er jo den direkte responsen man får når man "gonger" og ikke mye gonger bedre enn 338 i diverse kalibre. Og dersom man bommer - ja da ser man ofte nedslaget tydelig gjennom egen kikkert og kan gjøre direkte korrigeringer. Alt dette er vel verdt de få kronene mer det koster å lade en 338.

 

Ladeprisen på mine 338 lapua ligger rundt 10-12 kr smellen og det er det vel verdt. Faktisk har jeg innsett forlenge siden at pga av mine livsvalg mht til utdannelse og jobb kommer jeg aldri til å kjøre dyre sportsbiler eller bo i de finere husene på Oslo vestkant så "utskeielsen" med å skyte 338 lapua kontra f.eks. 308 eller 6,5x55 unner jeg meg med den beste samvittighet. Ha en fortreffelig kveld!

8)

Link to comment
Share on other sites

Bra sagt Minuteman!

 

Hvis min nye 338 leverer 20mm samlinger kommer jeg ikke til å bli deppa fordi min 6.5 Grendel kan levere 7mm?

Det er her jeg lurer, når jeg treffer med .223 (greit nok at det sier "piff - - ping" istf. "BAAANGGG - gonnnngggg") og bommer med 6.5 (pang-stilt) så skyter jeg ikke med 6.5. Det er bare meg...

Samme på jakt, all skytinga på banen forteller meg at jeg treffer mer med den mest presise rifla, altså blir den med, mens den andre blir "safe-queen" - hadde .223 vært lov på elg hadde jeg tatt den foran 6.5en, så fikk jeg heller skyte mellom to ribbein :lol:

 

Så om jeg har en 338 og opplever å treffe med 6.5 men ikke med 338, så gidder jeg ikke å drive å lempe skudd utover med den men skyter med det jeg treffer med.

Igrunnen tror jeg at om en har en 338LM/NM/Edge/RUM så er det for å bruke på de lengste og vanskeligste skuddene med mest vind - og slutningen min blir at det må være den mest presise rifla i skapet.

 

Er dere uenige i dette? Minuteman, om du bomma med 338en, og traff med 308en, hvilken ville du skyte med?

 

K

 

PS. JEg har full respekt for standpunktet "det er gøyere fordi det smeller mer" - det er gøy :D , men jeg liker best å treffe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får bare prate for min egen del.

Jeg har kjøpt meg en TRG 42 med litt tilbehør og en PMII 5-25, så driver å setter sammen en ny rigg i 338LM.

Jeg har andre rifler som også vil fungere på lange hold. Men har alltid hatt lyst på noe grovere enn 6,5 og .30 kaliber.

Og når .50BMG og andre kaliber som 408Chey ikke er enkle å få tak på i Norge, ble det en 338 LM.

Dette gjør jeg ene og alene fordi jeg har lyst og mulighet til det.

 

Jeg føler jeg har litt mer å gå på når jeg skyter på mål på ukjent avstand hvor det er viktig med ett raskt korrigerings skudd.

Da er det en fordel med lav vindavdrift, flat kulebane og tydelige nedslag.

Snakker da om konkurranser som FinnSniper og Simo Häyhä Competition.

 

Så får vi bare håpe riggen blir presis nok til å bekjempe stålplater ut til 1400m.

Link to comment
Share on other sites

M67: Jeg uttalte meg på generelt grunnlag om presisjonspotensiale i langholdsvåpen: Våpen som skal treffe på lange hold må være bra, uansett kaliber, og det koster penger... Jeg bygget min .338 for at den skulle gå virkelig godt, og sparte heller inn litt på totalprisen ved å sette på et NF sikte, og ikke et av prestisjemerkene. Jeg tror løpet og kassa mi gjør større utslag enn et PMII sikte gjør når det virkelig gjelder på lange hold, gitt pengene jeg har lagt i den. Dette er etter mitt syn den enkleste metoden å spare penger på uten at det går utover resultatet i skiva. Det finnes annet enn Zeiss og PMII som duger...

 

I sannhetens navn skal det sies at det er lettere å treffe med en 6,5 enn .338 på hold opp mot, og kanskje litt over 1000m om forholdene er gode. Det er muligens (?) lettere å treffe med .338 om forholdene er dårligere på nevnte hold. Når du snakker 1200m + er det ikke mye å lure på lenger... 8)

Er enig med deg M67 i resonnementet at man må skyte med det man treffer med, alt annet likt. Samme gjelder grovkaliber på jakt. Det hjelper ikke med stor kule om den ikke sitter der den skal. Punktum.

 

Når det gjelder skytegleden med en .338, så er hele poenget med dette kaliberet for meg å ha en rekkevidde opp mot 2km (dette skal prøves så snart jeg har godsnakket med et par fjellstyrer...), og enkelt både se og høre at jeg treffer gongene på hold fra 750m og ut. Selv rosa du slår bort i malingen på gongen blir betraktelig større, 19,2 gram bly og kobber må et sted gjøre av seg når det flatklemmes, og gjør at du ser treff gjennom 22x på kikkertsiktet meget lett på 965m, og enda lenger unna om man får sjansen. Stein pulveriseres når du treffer de, i større grad enn den delingen man får til med 6,5 og .308 som jeg har sett virkningen av før. Det er liten tvil om hvor kula blir av når du skyter med en .338...

 

Dessuten er .338 et glimrende kaliber til langholdsjakt. Jeg skal ikke legge skjul på at dette våpenet er tiltenkt bruk på litt lenger hold enn de foreskrevne 200m i norsk hjorteviltforvaltning.. Det blir den dagen jeg mestrer rifla, og andre faktorer. på et høyt nivå.

 

Det du EGENTLIG leter etter M67 er vel noen virkelig gode argumenter for IKKE å kjøpe deg .338?? :lol:

Bare gi opp, og bygg deg en fullblods .338! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M67 - prøver du nå å argumentere for at det er lettere å sjekke damer med Lada enn med Porche fordi du får råd til å cruise lengre? :lol:

 

Ja, 308'n min samler bedre enn 338'n på 100 meter, men det har vært mye mer morsomt å finne ladninger og skytestillinger til sistnevnte. En god utfordring er bare krydder i hverdagen. Å vinne en million i lotto er sikkert behagelig - men å tjene en million på hardt arbeid gir mye større tilfredstillelse!

 

Enig med Kiwi- du har sluppet opp for unnskyldninger - legg bort fornuften og løp og kjøp!

8)

Link to comment
Share on other sites

Ble det meg mot røkla nå 8)

 

Bare gi opp, og bygg deg en fullblods .338!

Ja, det er jo det jeg sier! Er jo ikke uenighet å spore. Fullblods, ikke kompromiss. Liten vits i å brenne 20k når en trenger 40 for å gjøre det ordentlig? Da heller la vær.

Mulig jeg er for å kompromisse på f.eks. magasin? Det er flere 1000 å spare, hva synes? og stokk, iallafall til å begynne med. Sikte kan "lånes" fra anna rifle til å begynne med. (eller Busk diopter :lol: )

 

Akseptabel presisjon

:?

 

du har sluppet opp for unnskyldninger

Ånei du , det sørga kemneren for :(

Ellers hadde vi diskutert leveringstider :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Angående magasin på langholdsrifle er det bare tull. Jeg bygde inn en 4" boks i rifla mi siden den primært skal være en jaktrifle for mellomlange avstander, og da er det "greit" med tre patroner tilgjengelig..

Om våpenet kun brukes til bane er magasinet det aller første jeg ville kuttet ut :!:

 

Man MÅ heller ikke ha taktisk stokk, selv om glassfiber gjør seg på et slikt våpen :oops:

 

Uansett, jeg gleder meg til M67s tråd om .338, den regner jeg med kommer før vi aner :D

 

 

Denne kemneren, den er du ikke alene om å ha et anstrengt forhold til om dagen... Noen som har tips om kreative og lovlige fradrag..?

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var mulig å trekke fra utgifter til behandling av div lidelser hvis total behandlingssum passerer ca 8900kr i året. Vil vel si at skyting kurerer div lidelser og er pr df en behandligsform. Da bør det være mulig å trekke fra disse utgiftene på ligningen. Det bør vel ikke være vanskelig for 338 skytterene å kvitere for over 8900kr i bare ammo pr år :D

 

Har etter denne helgen blitt enda mer glad i "standard patrornen" min til langholdsskyting. Den klarer faktisk det utrolige å treffe konsistent ut på 965m selv i sterk vind, samler bra på skiva gjør den også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...