Jump to content

Fiskestang


ultralight12/70

Recommended Posts

Hei. Litt feil å ta opp fiske her på et jaktforum, men regner med det er noen ivrige karer på det og her så jeg prøver meg.

Skal gå til innkjøp av ny fiskestang til å ha med på sommerens fjellturer. Vil ha en liten praktisk stang og snelle.

Har sett på denne sammensettningen: Shimano Exage 1000 FB snelle og en stang som heter Shimano Exage AX stc Mini Tele 6` Ser ut som en snerten liten sak. Men lurer på om 6`blir for lite, at en får dårlig "snert" på stanga. Også er jeg i tvil på om Shimano 1000 blir en for stor snelle. Kommer til å fiske ørret i fjellvann primært. Fireline? Hvilken tykkelse tenker folket, og om det kanskje går på farge,så hva? (Ganske fersk på fjellfiske så alt av tips taes imot med stor takk!)

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag:

Stang: 8 - 9 fot med lett kastevekt (ca 2 - 15 gram eller så). Fordel om du vil prøve flue og dupp og ikke bare sluk. Har selv en 9 1/2 fot, firedelt. Perfekt til flue og dupp, og fungerer også bra til andre ting.

Snelle: ganske liten. Trenger ikke store greiene da fjellørreten ikke har voldsom snittvekt. En liten snelle tar greit opp ørret opptil 2 kg likevel.

Snøre: Fireline fungerer fint. Trenger ikke grovere enn 0.12. Denne har bruddstyrke på 6 - 7 kg. Trekk fra litt på knuten. Holder lenge til ørreten i fjellet. Har dratt opp gjedder på opptil 6 kg med dette uten store problemer (snelle og stang slet mer). Jeg bruker brun Fireline, men om det er bedre en Fireline Crystal eller den grønne, aner jeg ikke. Har alltid brukt den.

 

Relativt lang stang, liten snelle og tynt snøre gjør at følelsen med fisket er mye bedre. Småslukene går utrolig langt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg 6 fot blir i korteste laget, selv til ultralett fiske. Helst bruker jeg stenger på 9 fot eller mer. Jeg ville heller valgt en tredelt stang på 9 fot hvis det var mulig. Husk at det skal være slukvekter fra 2 - ca 15 gram og det går bedre med lengre stang synes jeg.

 

Når det gjelder snøre så kan du trygt bruke ganske tynn "fireline" siden denne tåler stor belastning. Tipper 0,15 mm er mer enn nok. Fargen på snøret har jeg ikke brydd meg om, og dette vet jeg ikke om har betydning.

Link to comment
Share on other sites

HAr hatt en 6' med max kastevekt 10gram i mange år. Dette er spesiell redskap, og ikke et valg av førstestang til fjellfiske, men utrolig moro. 1/2 kilos ørret på denne er GØY.

 

Men, enig med ko-stens og Predator. Stangen beskrevet dekker et langt større felt.

Du skriver at du er relativt fersk på fjellfiske, så en firedelt eller "smugler" utgave med flue og sluk potensiale er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje heilt kva andre har erfart, men eg brukte Fireline i 1 sesong, då det viste seg med spinnerfiske, så blei det eit helsikens surr på lina til stadigheit. Den er enormt fin å kaste med, og den er slitesterk, men når det gjeld spinnerbruk med denne, så har iallefall eg dårlig erfaring med den og gjekk tilbake til vanlig type sene året etterpå...

 

Ellers så vil eg anbefale ei stang med kastevekt i klassen 2-10 gram kontra 3-15 gram, og kanskje i rundt 8 fot. Eg har prøvd begge deler og den lette stanga er finast å kaste små sluker og spinnere med, samt at den kjekkere å fiske med.. :)

Link to comment
Share on other sites

Var visst noen fiskeintresserte her og, godt å se :)

Har fått anbefalt 6`men som dere skriver 8-9`føler jeg og er mer riktig, så tenker jeg går for 8`da så har vi et slags kompromiss! Men den snella, 1000 er såvidt jeg skjønner et størrelsesbegrep fra Shimano, har noe peiling på om den kan være fin til mitt fiske? (Står at det anbefales en liten 500 med den stanga jeg tenkte på, men da er det mulig at de tenker på 6`stanga!?)

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik, en 6 fot stang (har en på 5,6 fot selv) er ypperlig til sitt bruk. Dvs der det er trangt å komme ned til vannet/bekken og mye vegetasjon som gjør det vanskelig å kaste med lengre stenger. Fiske i vann der en ikke har slike obstruksjoner vil en oppnå lengre kast med en lengre stang.

 

Du skriver at du vil fiske på fjellturer, og da er kanskje ikke mye vegetasjon og slike hindringer en realitet? og i såfall ville jeg gått for en lengre 9-11 fot. I dag får en flere gode stenger som er både 3 -og 4 delte, noe som gjør at de ikke tar noe mer plass i sekken enn en tradisjonell todelt stang på 6 fot. Om du bør bruke fireline er jeg usikker på, har kun erfaringer med dette snøret fra sjøfiske med sildesluker som ikke gir så mye tvinn.

 

Jeg har en sjøørrettstang fra daiwa, 3 delt, rundt 11 fot. Kastevektene på denne er nok litt for tunge for fjellfiske, men jeg mener det er produsert en lignende daiwastang nettopp for dette. Ellers så vet folk i sportsfiskeforretninger (ikke tradisjonelle spotsforretninger med et lite hjørne med fiskeutstyr) akkurat hva som behøves.

 

Jeg synes du burde gå for en lengre stang enn den du i utgangspunktet har tenkt på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes multifilament sene er bra til sitt bruk, men det har sine begrensninger. Alt for tynn sene kan ogsaa gi problemer med seneleggingen. Er sena for tynn og seneleggingen kanskje ikke helt perfekt saa vil sena fort skjaere seg ned i spola. Dette er mest problematisk med multiplikator sneller, men jeg har opplevd det med haspelsneller med for tynn sene ogsaa. Naar det kommer til dette med tvinn paa sena saa oppstaar dette ofte naar man legger paa sena forste gang. Ikke tre en penn gjennom spola med den nye sena og sveiv i veg, da har du ferdig tvinna sene for den har vaert i vannet. for at sena ikke skal legges opp med tvinn saa bor den legges paa hos forretning eller andre som har utstyr for det. Multifilament i steinete elver har jeg ogsaa daarlig erfaring med, den blir fort slitt mot kvasse steiner. Til kasting, dregging osv. hvor sena ikke faar for mye juling mot stein saa syntes jeg multifilament er overlegent goy aa fiske med da den har veldig liten strekk, og gir dermed mye bedre feeling med hva som skjer "daer ute".

Link to comment
Share on other sites

5-6' er genialt til småfiske, men som andre har sagt så får man ikke så heftige kastelengder med den som med ei på 9-12'.

Selv har jeg begge deler og "alt" i mellom og bytter stang etter humør. Det er noe spesielt å kjøre en fin ørret på ei kort lita stang, selv om det ikke er noe mindre morsomt å ta en like stor fisk på ei lang stand med lavere kastevekter.

Om du går for den kortere stanga sats på en ørliten bit høyere kastevekt. Jeg ville gått for sånn ca 5-18g, dette for å kunne ta i litt mer under kastet. På lengre stenger syntes jeg det er helt rått med kastevekter rundt 2-12g, gjerne så lange som mulig. Morsomste stanga jeg har kjørt fisk på må nok ha vært en Fenwick Black NightHawk 12,6' 2-2g kastevekt. Å gå for en mellomting, 6-8', er selvsagt også en mulighet. Men personlig liker jeg ytterpunktene bedre.

Om man skal kaste med flue og dupp (ai ai ai... flue bruker man fluestang til.. :roll: ) Så velger man "så klart" en lang stang.. Lange kast, god kontroll og kan ha mange fluer uten problemer.

 

Senevalg... tja... her er det mange meninger. Jeg bruker firefire (og andre multifilamentversjoner, kaller alt fireline her nå for enkelhetsskyld) og vanlig sene om hverandre. Men til fjellfiske er jeg ikke i tvil, legg igjen fireline spolen hjemme. (de fleste Shimano sneller kommer med to spoler) I klart vann og litt skeptisk fisk kan den senetypen skremme fisken fra bett. Dette gjelder dog ikke alle steder, men har helt klart merket forskjell mange ganger. Om du går for fireline anbefaler jeg at du kjøper en rull eller to med fluorkarbon sene som du kan bruke som sjokkfortom. fireline har som kjent ikke strekk, og på kort sene kan du oppleve å miste mer fisk en med vanlig sene. Sjokkfortomen i fluorkarbon blir også usynlig for fisken, så der er ikke like skeptisk. Jeg bruker vanlig monofilamet på fjellet, i 0.16 til 0.22 (ca) alt ettersom hvor stor fisk det er i området. Med lange tynne stenger kan man lett lande store fisker med dette. Bare ikke press fisken for hardt. :wink: Selv bruker jeg Siglon V og Stroft. Med fireline kan man selvsagt ha tynnere sene, men den tåler ikke rare greiene av mekanisk slitasje mot f.eks en stein eller liknende.

 

Snelle.. Shimano deler snellene sine i 500 og 1000 er til ultralett og lett fiske. Holder i massevis. Større blir bare unødvendig. Til så små sneller vil jeg anbefale en med frontmontert brems. Disse har større bremseskiver og tåler en kamp med en storfisk bedre enn ei snelle med bakmontert brems. Jeg bruker sneller i 1000-størrelsen på både de korte og de lange stengene mine. Større snelletyper bruker jeg kun til havfiske, gjeddefiske og laksefiske.

 

EDIT: En liten advarsel. Lange stenger med lav kastevekt er ofte litt knot å kaste med til man venner seg til det. De er så myke at stangtuppen slår i alle mulige retninger til man får kontroll over det. Hadde engang ei stang med kastevekt 1-6g som var 11', den var helt håpløs til jeg fikk teknikken. Dessverre tåler ikke så myke stenger alt for mye, så den døde en alt for tidlig død.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fisket mye på fjellet i mitt liv, og eid noen stenger/sneller. For generellt fjellfiske foretrekker jeg (som flere) ei stang på 9-9,5 fot, og ei medium størrelse snelle med god snørekapasitet. Snella bør ha minst 2 kulelager.

 

Jeg har Fenwick Black NightHawk 9,6 fot, kastevekt 5-20 gram. Jeg fisker mye med dupp, derfor litt tyngre kastevekt. Samtidig kan jeg virkelig "dra på" litt i kastet med denne, og den når langt nok! :wink: Snella er ei Shimano ZX 4010. Bruker 0,20 - 0,25 nylon på dette bruket. Dette utstyret er solid nok til sjøørret og laks opptil 7-8 kg, og er allroundutstyret mitt.

 

Til virkelig morofiske har jeg ei knøttlita Fenwick Black NightHawk på bare 4,6 fot, med en knøttliten Shakespeare Synergy 200 snelle med 3 kulelager. Dette er virkelig ultralight! :D Kastevekt 0-7 gram! Bruker Sølvkroken Extreme 0,15 nylon på denne, bruddstyrke 2,7 kg.

normal_DSC02039.JPG

 

På dette vesle utstyret har jeg fått sprek innlandsørret på 2,4 kg og røye (på isfiske!) på 2,5 kg, noe utstyret taklet helt greit. Bare man vet å bruke bremsen riktig og kjøre fisken lenge nok! :wink: Sinnsykt artig! :D

normal_DSC02036.JPG

Røye 2,5 kg, påskeaften 2010.

 

Jeg har gjort hva jeg kan for å like multifilament istedet for mono nylon, men jeg har ikke blitt fortrolig med det. Som andre har påpekt; det floker seg lett (umulig å få opp flokene) og skjærer seg ned i spolen under belastning. Det flises også lett mot stein og bunn. Jeg har nå multifilament av god tykkelse (0,22) kun på den største snella mi som jeg bruker til sjøfiske.

 

Til fjellfiske og allroundfiske er og blir nylon det beste. Nå tildags så er det så mye tynn og sterk nylon at behovet for multifilament for lange kast er blitt mindre. Fordelen med nylon oppveier ulempene, og motsatt ang multifilament.

Link to comment
Share on other sites

Oi, her var det mange med god peiling, blir nesten litt forvirret.

Men for å si det enkelt:

Kan denne stanga:http://www.sportsdeal.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10464_10499&products_id=7032

Og denne snella:http://www.sportsdeal.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10464_10466_10467&products_id=6821

 

Være noe for en "nybegynner" når det gjelder fjellørret, i 8`stang som er vant til å fiske med fiskesett kjøpt på Spar for 299,-

Link to comment
Share on other sites

beastmasteren blir levert med trekk, ikke tube. Jeg er personlig ikke helt vill etter beastmaster, synes aksjonen er noe langsom, og stanga føles noe seig. Den tåler imidlertid "alt" og er veldig kjekk å kjøre fisk på. Speedmasteren (også en shimano stang) liker jeg bedre enn beastmasteren, den er kvikkere i aksjonen, og gir en veldig god følelse å fiske med. Den er imidlertid noe dyrere enn bestmasteren, men blir også levert med tube.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett dette, men hvis ingen har et KJEMPE argument til en hobbyfisker for å styre unna går jeg for teleskopstangen på 8`og den 1000 snella fra Shimano, får sikkert ikke fisk uansett :) Ser bare så deilig ut å ha den stanga med futterale som har plass til snella og, så har jeg full kontroll på sakene. Hehe, der var nok en arbeidsdag slått ihjel, takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei

jeg har fisket mye med teleskopstenger i ymse prisklasser, er helt enig med deg at di er lette å ta med seg å at den er klar til bruk med snella på.

men når det gjelder fjellfiske ville jeg aldri reist med en stang.

jeg ville hatt 2 stykker, en 9 fot og eventuelt en liten fks teleskop.

må du fiske langt ute så er det best med stang som tåler lange kast med tung slukvekt og den korte stanga kan du fiske med mens du vandrer.

tenk om det er kjempe fiske og du knekker fiskestanga, trur ikke sportdeal leverer varer ved vann:)

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler! Skal du til fjells, ta med to stenger. Det blir gjerne endel trasking over lengre distanser for å komme frem til drømmevannet. Da er det jaggu kjedelig å knekke den ene du har med...

 

En kompis og jeg skulle fem dager i Femundsmarka for endel år siden. Det første kompisen gjorde var å tråkke på sin ene stang da vi satte opp teltet ved det første vannet, første dagen! Så han fisket med 20 cm kortere stang noen dager... Hadde kun med èn haspelstang (og fluestanga), så den fikk uhyggelig forsiktig pleie etter den sørgelige skjebnen til kompisen sin stang!

 

Har alltid med tre stenger sjøl. 9,5 foteren, en 6 foter, samt en fluestang (9 fot). Som tidligere nevnt er den lange stanga firedelt. Fluestanga er seksdelt, så de tar ikke plass heller. Minsten er todelt. Den lille stanga er størst under frakt!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en stang med kastevekt rundt 2-15g. Da har du mulighet til å pælme ut et dupp og.

Jeg har hatt både dyre og billige stenger og må ærlig si at jeg ikke har fått noe mer med den ene eller andre.

Legg pengene i multifilament og sluker/utstyr.

Det er greit og ha ekstraspoler med ferdig påspolet nylon/multifilament i forskjellige tykkelser med seg på tur.

Bruker du multifilament er vell det ikke så nøye.

Link to comment
Share on other sites

Min lettspinnstang er 8'6" og firedelt. Kastevekt fra 2-10 gram. Vil i alle fall ikke ha en kortere stang. Man kaster lengre og så er det lettere å styre fisken unna siv, røtter og steiner. Har en Okuma snelle i 2000-størrelsen, men angrer at jeg ikke la litt ekstra på for en litt bedre Shimano. Snella funker fint, men den er ikke silkemyk :) Bruker Power Pro multiline på 0.10 Har enda ikke slitt den.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange fine meninger. Det er bra.

 

Jeg har fisket mye mer enn de fleste tenker jeg. Og jeg har valgt 2 stenger som jeg drar med til fjells.

 

1. Stang: Tica ultralight 11` 4-delt.

Snelle: Tica SA 2500. med 0,18 monofilament.

 

Dette er en nydelig stang å kaste med. kaster langt med lette sluk f.eks 4 grams spesial. Noe toppet i aksjon som gir god snert i kastet. Du trenger ikke dra på for å kaste langt.

11 fot er langt, ja, men den er helt suveren med tanke på å styre fisk til land. Bruker denne stanga og til duppfiske med 15 grams dupper. Da bare vipper jeg ut duppen og den kan og gå langt.

Snella er og prefekt. God og jevn brems. Ikke noe ABS følelse med å kjøre stor fisk på denne snella. Kontant i sveiv og gode kulelagere.

Valget av sene er etter mitt syn avgjørende på aksjonen i stanga. Jeg liker toppaksjon i stanga og lader da snella med 0,18 maxima. Den nye maximaen er sykt sterk. Meget slitesterk for stein og div drit i vannet.

Vanlig monofilament (sene) er mere slitesterk for slitasje over fjell enn multi liner. Min mening og erfaring.

 

 

Stang 2 er en Tica Discovery 7` 3-15 gram. Dette er den korte robuste stanga av de to. Noenlunde samme aksjon, og er perfekt til bekkefiske ved vegetasjon, men og en litt tyngre sak for tyngre sluk i fjellvann når vinden blåser.

Snellevalget er det samme. Tica SA 2500 ladet med 0,20 maxima.

 

 

 

Jeg styrer unna multiliner. Berklays "Fireline" er faktisk noe av det dårligste alternativet når det gjelder multifilament. Da er det flere andre som er mye bedere. Power Pro og Sølvkrokens Extreme er virkelig to gode liner. De tåler mye mere slitasje enn Fireline som har ett mye større navn i Norge. Ikke vet jeg hvorfor, men mulig fordi de var først ute med superline. Min mening er å styre unna multiliner, og heller bruke vanlig sene da med en mere toppaksjona stang.

 

Multiliner har ikke noe form for tøying i seg. Den strekker seg ikke. Da er min mening at en må bruke helaksjona stang for ikke å røkke kroken rett ut av kjeften på fisken.

Ved bruk av toppaksjona stang, bør du velge en line som strekker seg litt. Sene. Da røkker du ikke kroken rett ut.

 

Da har jeg gitt mine valg og de er absolutt å anbefale. enten det ene eller det andre. Mulig begge to :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etterhvert opp arbeidet meg et litt for stort utvalg av stenger. Til årets fjelltur tar jeg med to stk. Ei 9 fots 4-delt precision stang med oppgitt kastevekt 2-15 (burde vært 2-12). Med ei shimanosnelle i 1000str med 0,10 fireline og noen meter nylonfortom på ca 0,22. Denne brukes til spinnere, små skjesluker o.l. Kan absolutt anbefales til trådstarter!

http://www.villmarksbutikken.net/produkter/fiske/haspel+multi/haspelpakker/Precision+PS+%28fire+delt%29+9%60+2-15g+med+Shimano+Seido+1000FA.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwlzMX_.ips

 

Og ei 5-delt guideline 12,6 fot kastevekt 7-35g. Denne er grom for å kaste sildesluker laaangt ut. Noe som ofte er nødvendig i de langrunne vatna jeg fisker. Denne har shimanosnelle i 2500str. med 0,15 multi og noen meter ca 0,25. Til tross for at det er ei ganske kraftig stang er den artig å kjøre fisk på, vel å merke når det er litt størrelse på fisken!

 

Begge stengene har tube. Jeg vil veldig mye heller ha ei flerdelt stang enn teleskop! Om du får mer fisk er ikke sikkert, men de er mye bedre å fiske med!

 

I tillegg tar jeg med ei fluestang klasse 5, 9-delt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håper det er greit jeg låner denne tråden litt..

 

Ser nå det er på tide å kjøpe seg nytt fjellfiske utstyr. Har egentlig ikke satt med så mye inn i fiskestenger, snører og div. Magasinet har satt ned prisene på noen stenger ser jeg på nettsiden deres, lurer på hva kammerfolket syns om denne comboen: http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1778

Er ikke ute etter toppklasse til mange høvdinger, bare et ok sett for å ta med på tur.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hva du pleier å fiske med og str på fisken der du fisker. Men i utgangspunktet synes jeg det virker litt for kraftig til normalt fjellfiske. Ei stang på f.eks. 2-15g vil for de fleste funke bedre. Men det spørs som sagt hva slags fjellfiske du skal bedrive. Selv har jeg ei stang på 9 fot 2-15g og ei 12,7 fot 7-35g med på fjellfisketur. Den siste brukes til å kaste laangt med sildesluker.

 

Se pakkene de har på skittfiske.no. http://skittfiske.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=1190&g0=1&g1=30&g2=118&visavdeling=1&g0txt=&g1txt=28.%20SUPERTILBUD&g2txt=Haspelstenger,sneller

 

Kjøper du et sett til rundt 1000-lappen har du et utstyr som bør fungere meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Brukbar stang. Den koster i følge Skitt fiske rundt 1 400,- ordinært. 700,- på salg nå. Snella koster ca 400,- hos Avkroken fiske (ordinært 700,-), så den er nok ikke det helt store. Holder helt sikkert en stund. En tusenlapp totalt er ikke dyrt da. Bedre snelle kan en jo kjøpe på messe senere om man føler behovet.

 

Edit: Som nevnt ovenfor, 5-20 kan jo være litt mye. Litt ufølsomtå fiske med 2 - 4 grams spinnere kanskje. Denne: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54428 hos Skitt fiske kanskje? Lang nok å dra med seg gjennom krattskog, men dog. Her får man en som er moro å kjøre fisk på. :)

 

Enda en edit: Denne: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=46400, sammen med denne: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49888 kan også fungere greit og koster ikke skjorta.

 

Det er en jungel å velge i!!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er stort sett ørret jeg fisker og her er det sjeldent å ta noe over 2,5kg. Hadde egentlig tenkt meg ei stang på rundt 9', selv om den på 11' så fristende:D (har jo gammel stanga når en skal fiske i lavlandet i krattet, får tenke litt på det)

Kom fram til 2 alternativer på skittfiske.no

Som sagt har jeg ikke noe bred erfaring når det gjelder stenger, vet ikke hvor mye mer stang man får jeg om man spytter i noen lapper...

 

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=51986

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54988

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...