Jump to content

22 LR ? -Tips og tricks max presisjon ??


Flashman

Recommended Posts

Jeg har de siste dagene sittet å lest til øynene har blitt store og våte om diverse tweaks og tricks i forhold til .22 lr rifler uten at jeg har blitt så veldig mye smartere.

 

Informasjonsinnhentingen har vært lett inspirert av "kaster første skuddet" tråden til Jerognal på forumet her, men jeg sitter igjen med fler spørsmål enn svar tror jeg, så spørsmålet mitt er relativt åpent:

 

Hvilke erfaringer har dere med tuning av rifler i .22 LR i forhold til konsistent presisjon og funksjon ??

 

Litt sånn teskjemetodikk i forhold til hva jeg har sett omtalt på US fora og mener kan være av interesse for fler enn meg: oppretting av støtbunn, polering av kammer, lapping av pipe (både fire, bly og pusselapping dog ikke på samme pipa), rekamring med tilbakesetting etcetera...

 

Kjør debatt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre koseskytingen på hytta litt mer presis, tok jeg sandpapiret fatt for å gjøre pipa frittliggende på en Marlin mod 60. Det anbefales IKKE (men mindre man vet hva man gjør, i motsetning til meg..), avtrekk fungerer nå kun om bakre festeskrue til kasse er løs.

 

Ikke akkurat noe debatt innlegg, men ett lite tips fra denne kanten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ble vesentlig bedre på min 452 etter at jeg frila løpet ja.

Avtrekket har jeg limt en liten bit av toppen av en ølboks på searen (tror jeg), og kappet 1,5 runde på avtrekksfjøra, da ble det smoooth avtrekk uten kryp 8)

Kombinert med en tofot fra dealextreme, så har jeg en skikkelig sniper av en salong :mrgreen:

 

Hva mener dere om kapping av løpet? Blir veldig langt med frontmontert demper på 452 std.

Link to comment
Share on other sites

Det som er endel mer utbredt i uniten enn her er jo disse løpstunerene. Skal visstnok kunne utgjøre merkbar forskjell, men det krever vel endel kunnskap og tidsbruk for å få det ordentlig til...

 

Ellers så er det vel intet annet kaliber som er så presisjonsavhengig av lotnummer, ammunisjonsprodusent osv?

Link to comment
Share on other sites

Framgangsmåten synes meg lik den for alle andre rifler, en starter med et godt utgangspunkt. Det er ei kvalitetsrifle, først og fremst med et løp av høy kvalitet og en anstendig avtrekk.

 

Så får en sette igang med å teste ammo, alt som ikke står "match" på kan en like godt vente med, selv om unntakene fins. Om en kronograferer ammoen kan en få en enkel pekepinn om det er vits i å teste videre, høy ES = la ungene skyte opp skiten... Lav ES = test grundig.

 

Ellers så er det vel intet annet kaliber som er så presisjonsavhengig av lotnummer, ammunisjonsprodusent osv?

Det jeg har syslet med av .22LR har bekreftet dette til en viss grad, noen lotter er bedre enn andre, men god ammo er god ammo uansett. Og de fleste produsentene har god ammo på øverste hylle - de har den bare ikke overalt. Og en kan ikke vente at den koster 50 øre smellen...

 

krever vel endel kunnskap og tidsbruk for å få det ordentlig til

Og ikke minst skyteferdigheter, man må faktisk kunne skyte bedre enn ammoen. Selv har jeg "buttet" rundt eller i underkant 10mm@ 50m - eller rundt 3mm @ 15; nåværende teori er at jeg rett og slett ikke skyter bedre.

 

"Tuner" er igrunnen neste naturlige steg - vi får se.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt, ett lodd som løper på tilpassede gjenger som skrues frem og tilbake på gjengepartiet til du "treffer" et sweetspot hvor pipen svinger korrekt i forhold til ammoen og gir tettere grupper....

 

Relativt legmannsmessig fremstilling, slik jeg har oppfattet det...

Link to comment
Share on other sites

Ohh, genialt!

Har fått med meg at børseløpet svinger i et skrått 8-tall når man skyter, og at hvor på denne syklusen kula slippes ved, styres av tid i løpet, som igjen styres av settedybde, men det er jo ikke mulig å endre på .22lr sånn praktisk sett, så da gjør kanskje denne tuningen samme nytten?

 

Hvis man får vertikale, dårlige samlinger bør man gjøre noe med dette, men med horisontale samlinger ligger man i endene av 8-tallet, og har maks presisjon. Var i hvertfall noe slikt jeg leste på en amerikansk nettside tror jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...