Jump to content

Hvor mye er en eldre Sako forester verdt?


kjetilh

Recommended Posts

Har muligheten til å kjøpe en Sako forester av min svigerfar. rifla er nesten ikke brukt, og har ikke blitt skutt etter at børsemaker beddet den for 10 år siden. Sitter en eldre tasco elgbanekikkert på den også.

Har etterlyst pris, men ikke fått noe svar.

bør jeg gå for denne, eller fortsette å se etter howa eller rem 700 som jeg hadde tenkt meg tidligere??

Hvordan er det å skaffe syntstokk til en gammel forester?

Link to comment
Share on other sites

Du bør kjøpe rifla.

Jeg betalte 4500 for min i 2002, denne var mye brukt. Og ville sikkert gitt 6 tusen for ei slik en i dag.

Å skaffe synt stokk til rifla er ikke like enkelt som å handle melk og brød. Sako har flere modeller som er ganske lik hverandre, det er stort sett rekyl klakken som er litt forskjellig, dermed vil det fort kreve børsemaker jobb å få en stokk til å passe. Jeg lurte lenge på å kjøpe Bell & Carson, da disse hadde en grei pris. Men beit i det søte eplet å kjøpte Hi-teck stokk ferdig tilpasset fra Rafdal. Denne koster vel ca 5000 i dag.

Bruk heller trestokken noen år, så oppgraderer du når det passer.

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp! Dette er bra børser, særlig om de er lite brukt. Hører stadig vekk at de er bedre enn de nye 85-modellene også. Forester er ca 30 år gamle, men en lite brukt og med beddet stokk bør da være verdt minst 5 - 6 000,-. Sats heller på denne enn en billigbørse med myk plaststokk, som du ganske sikkert kommer til å bytte etter hvert likevel.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

jeg hadde en Sako Forester og solgte den. Det er vel ikke ett våpen jeg har angra så mye på at jeg solgte. KJØP den, er mitt råd. Meget bra børser. :D

Hadde gitt 6000,00 for den glatt :D

Link to comment
Share on other sites

Alle roser Sako Forester. Jeg har motsatt erfaring.

 

Jeg kjøpte en brukt Forester i 1996. Stokken hadde da en sprekk, og jeg antok det var årsaken til den heller labre presisjonen. I 1998 invisterte jeg i en McMillanstokk som jeg kjøpte av Ragnar Hansen, som også beddet børsa.

 

Presisjonen ble litt bedre, men var aldri noe å skryte av. Uten at jeg målte den vil jeg anslå den til omtrent en snusboks med gode ladninger. Godt nok til jakt, men ikke noe særlig mer. Nye Recknagel-montasjer hjalp ikke.

 

Etter noen år ble presisjonen værre. Heldigvis ble økonomien etterhvert bedre, og jeg fikk Rafdal til å tilpasse og montere et Lilja-løp. Lilja skulle være det grommeste som var å oppdrive. Rafdal antydet at treskuddsamlinger på 10mm slett ikke var noen heksekunst dersom jeg fikk meg et sånt løp..

 

Dessverre hjalp ikke det nye løpet. Eller; det hjalp, men ikke så mye. Masse testing med forskjellige ladninger, kuler og kjøpepatroner, men ingenting hjalp. Presisjonen var rett og slett dårlig. Børsa ble sendt tilbake til Rafdal, som hadde den hos seg i et år(!).

 

Etter et år ga Rafdal opp. Da hadde han forsøkt tre forskjellige piper, men uten suksess. Noe forbedring fikk han ved å stramme fremre skjefteskrue svært hardt, men børsa går fortsatt dårlig.

 

Med "dårlig" mener jeg treskuddsamlinger på 40-50mm, og det syns jeg er dårlig av ei børse som bare består av super-deler (McMillan-stokk, Lilja-løp, Recknagel-montasjer, Zeiss-kikkert og altså Sako låskasse).

 

Hva som er galt med børsa vet ikke jeg. Og tydligvis ikke Rafdal heller. Eller noen andre jeg kjenner. Jeg sitter ihvertfall igjen med en børse som går dårlig, men som det ikke er fristende å selge siden jeg har brukt så mye penger på den.

 

Altså: Kjøp gjerne Sako-Forester. De er kjempefint laget med stål og greier. Men test presisjonen først. Og jeg skal ihvertfall ikke ha flere Forestere!!

Link to comment
Share on other sites

Som stor entusiast av disse flotte våpen må følgede understrekes; jeg har ombyggd M98 et par ganger og funnet ut at det ble både dyrt og halvdårligt.

 

Selv har jeg en Sako AV i .30-338 som har tjent meg i mange år og ei ny pipe står for tur, den som sitter i er ikke av upperste kvalitet og slikt skaper magesår over tid...

 

I denne prosessen finner jeg det formålstjenelig å rette gjenger og lappe låsklakker i samme operasjon, da er jeg helt sikker at presisjonen er helt på topp ( ikke de to-tre hundre første skuddene) Vi må huske at produsjonen av eldre våpen ikke har samme standard som CNC maskiner kan fremvise, nå vil jeg heller ikke ha ei børse som "gviner" med tydelig CNC lyd i sluttstykkegangen. Slike "avvik" som skjevheter finnes i alle eldre våpen, det er litt opp til eier å korrigere og mye opp til børsemakeren som skal rette gjenger etc..

Link to comment
Share on other sites

Får håpe jeg slipper alt for mye arbeid med denne sakoen, Selv om ny stokk er høyt på ønskelista.

Hvordan er denne Hitech stokken til Roe? jeg liker gode, feite forskjefter med skikkelig grep. Hogue stokken er egentlig perfekt syes jeg.

Får vel uansett vente til han finner ut av pris før jeg jubler for høyt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få den som ferdig "drop in". Da er det bare å skru det sammen og skyte. Mange anbefaler imidlertid en beddejobb, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Farge kan du velge selv, strukturlakk i svart, grått, grønt og brunt. Ellers farger i topcoaten i forskjellige kamuflasjemønster. Se hjemmesiden til McMillan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble anbefalt av en børsemaker å satse på en forester, men da måtte jeg finne en som var laget før 84eller 85, da de vistnok etter dette hadde rekylklakk som ikke var av stål. Fant en i .308 til 7500 med kikkert og en aldrene hausken std. Jeg kommer aldri til å selge denne riflen!

Link to comment
Share on other sites

Til dere som "glatt" hadde gitt 6000 eller lignende for denne: hvor var dere for fire måneder siden?? Da solgte jeg nemlig ei fra et dødsbo her på Kammeret. Dette var en Forrester AII, som nesten var ubrukt og med en helt grei eldre kikkert på.

 

Den gikk til slutt for 4000.

 

Min påstand er således at det er lett å bruke penger som ikke reellt skal ut av egen lomme, samt at rifla har vist en reell markedsverdi som for tiden ligger på 4000.

 

Altfor lite i forhold til hva den BURDE vært verdt, men slik er det nå, bra for deg :-)

 

Til trådstarter: Anbefaler deg å by din svigerfar 4000 for rifla.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som "glatt" hadde gitt 6000 eller lignende for denne: hvor var dere for fire måneder siden??

 

Jeg har en sjøl! :wink: Den får jeg ehm... gratis hvert øyeblikk og! :mrgreen: Søknaden er på vei i posten.

 

Har lånt den i snart fem år faktisk (voldsomt slit å skrive lånekontrakter i hytt og pine!!! Men det er best å følge reglene).

 

Nydelig å skyte med og topp presisjon. Det eneste jeg vil sette fingeren på er at stokken kunne vært større, rett og slett. Noe kort kolbe, og noe tynt grep, i tillegg litt "billig" treverk, men det er ikke noe problem å få byttet stokk på en slik. Det kommer jeg til å gjøre med tiden. Originalstokken skal pusses og fiffes og stå til pynt! :)

 

4 000,- var billig for ei så bra rifle mener jeg. Hva får man ellers til den prisen!? Er børsa i topp stand er det verdt mer mener jeg, men å by 4 lapper er jo en grei start.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har selv en Sako L579 (Forester) fra 70tallett, og er sånn passe fornøyd. Kjøpte den nesten ubrukt for mange år siden i Tyskland.

Børsa var kamra i .243 orginalt, men har nå fått ei Sauer pipe i 7.62.

 

Når jeg sier at jeg er sånn passe fornøyd er det flere grunner til det.

Børsa har veldig fin utvendig finnish, men begynner du å plukke den fra hverandre er det til og gråte av. Alle flatene og gjengene er mer eller mindre skjeve og maskinert som om det ikke fantes skam. :cry:

Orginalløpet er noe av det skjeveste jeg har sett. Når det er sagt så må det sies at presisjonen til tross var meget bra de 3-4000 skuddene den levde.

Børsa kom orginalt bedda fra Sako, men den var dårlig og hadde kort levetid. Måtte gjøres på ny for å takkle rekylen av .308.

Bolten er en fuck upp konstruksjon, den har en påklippsett metallskinne som hjelper til med "styringen" av bolten i låsekassa. Denne skinna kan løsne (tro meg dette har jeg opplevd) å skli fremmover av rekylen. Det som skjer da er at bolten ikke kan åpnes før skinna er presset på plass igjen. Praktisk?? :shock:

Snakket med en erfaren Afrikajeger, som sa at denne var det vanlig å rive vekk dersom man skulle jakte farlig vilt. :shock:

Montasjesystemet suger og er jævli dårlig etter min mening. Etter en røff båttur måtte rifla innskytes på ny. Jeg endte opp med å frese bort det orginale for så og skru/lime på en picatinny (ala Roe's).

 

Konklusjon: Ville jeg ha brukt 6000 på en i dag? Definitivt nei. Hadde heller spandert en tusenlapp til, å kjøpt en Tikka T3 (med plast) :shock:

Når det er sagt så kan jeg si at jeg heller aldri ville kjøpt en orginal rem.700, er litt i samme gata som gammel Sako.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...