Jump to content

Hva koster det med hjemmesydde .44 Mag?


ktm250sx

Recommended Posts

+ invisteringen i utstyr på kanskje 5000.

 

Vist besparelsen mellom ladet og kjøpt er 2 kr, så har du tjent inn invisteringen

etter 2500 skudd. Først DA koster hvert skudd 2 kr. :-)

 

Men ikke bli skremt av det. Du må se på ladingen som en hobby, og des mere du

skyter des mere betaler invisteringen seg ned.

Link to comment
Share on other sites

+ invisteringen i utstyr på kanskje 5000.

 

 

Sludder! om jeg får si det sånn. Man verken må eller bør starte opp med en fullt utstyrt progressiv presse.

Et lee challenger starting kit, eventuelt en turrett press med tilhørende kruttvekt, krutt mål og dier bør ligge på godt under 2000 spenn.

Link to comment
Share on other sites

Når du først er i gang med å regne, kan du godt legge inn i regnestykket at du kommer til å skyte mye mere. :mrgreen: Uansett om du "sparer" litt på å lade, tipper jeg du etterhvert kommer fram til at den største fordelen med hjemmelading er at du kan skyte med skreddersøm. Kjempefordel for dem som har behov for ammo som gjør noe annet enn å smelle. Det gjelder både for faktorkrav og jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet en del .44 mag, og har funnet ladninger som går helt utmerket og holder faktorkravet for mag 2.

 

Jeg tar ikke med kostnadene til innkjøp av utstyr. Det kan du få fra 1500 komplett og opp til mange tusen alt etter hva du vil ha...

 

Mine ladninger:

Kule: Frontier hullspiss 240 grains, kjøpt på XXL: 85 øre.

Klette LSWC 240 grains, XXL: 54 øre.

Tennhette CCI: 25 øre.

Krutt: (N350 - 300 kr. sist jeg kjøpte) 12 grains = 50 øre pr smell.

 

Totalt: 1,62 per smell med hullspiss, 1,31 med blyspiss.

 

I tillegg må du ha tomhylser og de kan du kjøpe engansskutte for ca ei krone stykket, eller nye for drøye 2 kroner, og du kan bruke dem MANGE ganger før de ryker.

 

Kjøpeammo koster vel ikke under 5,50 noe sted, så du sparer minst 3,9 - 4,19 per skudd.

Det medfører at du har spart inn ei presse på å lade 500 - 2000 skudd til .44 mag, alt ettersom hva salgs presse du kjøper...

 

En Dillon XL650 er verdt pengene :-)

 

- Roger

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vihtavuorimanualen oppgjev 12.8 grs N350 som maks for 240 grains kule, mens Ladeboken (har kun utg. 4 for meg i augneblinken) oppgjev 13 grains som maks. Ladedata nemnd ovanfor ligg i forhold til dette heilt i grenseland, så utan trykkdata på den aktuelle ladninga så er eg einig med C.Patron om at den burde fjernast.

Link to comment
Share on other sites

Det som virkelig gjør at du sparer penger på pistol/revolver lading er å støype sine kuler selv.Lee leverer enkle støypegryter for å bruke på kokeplate.Denne sammen med en blyøse og ei kuletang fra lee gjør at du enkelt kan produsere dine egne kuler nesten gratis,avhengig av hva man må gi for blyet.

Har for tiden ikke kuletenger fra lee da disse er i aluminium og jeg er noe "hard hendt" når jeg støper.

Har handla 10 hulls Hensley & Gibbs tenger fra e-bay.Disse er rene kulefabrikken med 100 støpte kuler på 3,5 minutt :D

Link to comment
Share on other sites

+ invisteringen i utstyr på kanskje 5000.

 

Sludder! om jeg får si det sånn. Man verken må elelr bør starte opp med en fult utstyrt progressiv presse.

Et lee challenger starting kit, eventuelt en turrett press med tilhørende krutvekt, krutt mål og dier bør ligge på godt under 2000 spenn.

 

 

Fant en på nett... Lee pro 1000 presse i gitt kaliber (kan velge i flere), inkludert dier og hylsemater. Jeg la på en kulemater, digital kruttvekt og trakt + ekstra rør og trakt til kule og hylsemater. Da kom hele herligheten inkludert frakt på 1800 kr.. mva og fortollingsgebyr i tillegg. (ca 550 kr).

 

Du kan få samme pakke på midwaynorge da treffer du 3000 kr før du vet ord av det.

Link to comment
Share on other sites

www.factorysales.com har alt av LEE-produkter, og billigere enn LEE selv...

 

De sender til Norge for en helt grei penge.

Handlet mye derfra før jeg gikk over til den blå menigheten :-)

 

Min erfaring er at du får det du trenger for omtrent halv pris av norsk pris, ink porto/toll...

 

Nå som dollaren er så lav kan det hende du gjør det enda bedre...

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Pressa har du jo , og disker og kruttmål siden du allerede lader til pistol.. du trenger bare et diesett og fra lee til 3-400 kr så er du i drift... billige 44mag kuler til 50 øre+ fra frontier hetter og knall så er du oppe i 1,25 pr smell , billigere enn kjøpings 9mm.diesettet er inntjent på et bunk. du må selvsagt ha hylser også. Du er allerede i gang når du allerede har ei 550-presse. mye morro for penga. Kjør på.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er vesentlig mer trøkk i en 44 Mag i forhold til en 357. Men skal du lade selv er ikke det noe problem, en passe dose med feks N340 bak en hjemmestøpt kule og du kan ligge på rekylimpuls i nærheten av en 45 ACP.

 

Etter hvert så er det bare å øke på med N110 og tunge kuler.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

44 mag i et stort og tungt våpen er ikke verre å skyte med enn 357 mag i en liten revolver. Nå vile jeg allikevel gått veien om en revolver i 357 fordi den vanligvis er mere anvendelig. Ammo og komponenter er også mer kurant/ billigere i 357/ 38 enn i .44

 

Er du bitt av basillen ender du opp med begge deler allikevel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Joda, Ladeboken ligger lett tilgjengelig på ladebenken. :D

44 mag i et stort og tungt våpen er ikke verre å skyte med enn 357 mag i en liten revolver.
Revolveren jeg har kikket på hadde på løp på 8 3/8 tommer så den veier vel en god del regner jeg med! Prøve å stikke innom butikken i dag og kjenne på den. Hvis ikke er jo .357 sikkert mer enn nok for meg. Har i utgangspunktet bare lyst på en revolver med litt krutt i. :D
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ville vel sagt at med 44 er gøyfaktoren høyest, mens 357 er mest "fornuftig" og egentlig kratig nok. 357 er mer kontrollerbar i lettere og mer bærbare revolvere til f. eks. praktisk skyting(4"-6"). En S&W mod 24 i 44 Special eller en S&W mod 25 i 45 ACP er også gode alternativ til grovkaliber revolvere. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en S&W 629 med 2,5" løp. Var brukt som selvforsvar våpen for Isbjørn på Svalbard. Det fulgte med en pakke fabrikk amo for Isbjørn. Prøvde et par av disse og det skal jeg love deg gav rekyl. Stikk flammen sto i alle rettninger og det så ut som man fotografete på banen med bliz:-) Har ikke sett noen .357 som er i nærheten av det:-)

 

Nå har imiddlertid pangen fått 9" match løp og går som en gud.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke 110 krutt blir prisen 1 kr bare for kruttet pr patron. Med eksempelvis N340 blir prisen rundt 50-60 øre skuddet. Trenger ikke fyre av gårde de tyngste kulene i de høyeste hastighetene.

 

Har endret litt på regnestykket over. Jeg var litt kjapp med pris på krutt, beklager det :?

Men du får hvertfall presset prisen ned til rundt 1 krone skuddet med egenstøpte kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser at en del bruker Frontier, Berrys kuler, mens andre ikke bruker noe annet enn XTP. Har fått anbefaling av en i klubben om å ikke skyte med Berrys ol. i .44 mag, men kun XTP. Noen som har noen begrunnelser til bruk av det ene eller det andre? Prisen per patron øker jo betraktelig dersom man må presse i XTP på toppen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe god grunn til ikke å bruke Berry kuler til ladninger i spec nivå, men til mag ladninger trengs en stabil og kraftig krymp. Det kan være vanskelig å få til med belagte kuler. Selv setter jeg da kulene slik at skuldra er litt under hylse munningen og krymper der. Det gir imidlertid et hylsevolum nær 44 spec og hastighet vil da fornuftig ligge i det høyere spec området.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at eg ikkje vil lade belagde kuler til magnumnivå, er at dei stort sett ikkje er hardare enn at dei i revolvar knapt kan brukast til noko over trykket til 9mm. I ein magnumrevolvar vil ei for blaut kule ekspandere i overgangen til løpet, noko som ofte fører til stor slitasje i konusen og høge trykk. Til specialnivå eller i pistol vil dei nok fungere greit, men i revolvar ville eg brukt betre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det går greit å lade belagte kuler til mag 2 faktor innenfor 44 spec begrensning, som jeg har beskrevet, men til reine magnum ladninger er de ikke egnet etter min erfaring. Nå er ikke trykket i 44 mag av det høyeste, forskjellen til nevnte 9 mm er nå minimal. Så den store faren for overtrykk på grunn av at kulebasen skal ekspandere så mye at det byr på trykk problem, har ikke jeg opplevd. Men for å få magnum hastighet med kort patron, må trykket over standard, eller man må krympe på kulas bæreflate. Det siste kolder ikke kulene på plass i rekylen og noen ganger blir belegget kuttet igjennom med kraftig blying til følge. Bruk heller ganske harde blykyler med god krymperille, eller bra mantlede kuler.

9mm max 38500 psi 44 mag 36000 psi

Link to comment
Share on other sites

Det med 9mm-eksempelet tok eg utifrå hukommelsen, som kan vere litt sviktande innimellom, så samanlikninga blei ikkje så god. Eg har målt hardheit på fleire belagde kuler, desse har lagt på rundt 9 BHN, og det er målt med belegget på. Belegget ser ikkje ut til å bidra med å gjere kula hardare. 9 BHN tilsvarar eit fornuftig makstrykk på rundt 20000 PSI, som er langt unna både .44 mag og 9mm. Slike kuler er nok meir egna til trykket til 45 ACP, 45 Colt etc. Det ein kan gjere, er å prøve å varmeherde kulene, sidan kulene mest sannsynleg innehelde spor av antimon.

Skulle eg lada med belagde kuler i .44 magnum, ville eg iallfall målt hardheita først. Eg har sjølv prøvd å lade belagde kuler til magnumnivå, eg opplevde både separasjon av mantelbelegg og elendig presisjon. Det eg ville gått for er skikkelige blykuler. Best presisjon i dei fleste av mine våpen har eg oppnådd med nettopp, gode blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Vel, etter å ha skutt noen tusen 44 240 grs i 1150 fps, har jeg ikke registrert problem med dem, være seg m.h.t. blying, "mantel" separasjon (kommer av kutting om krympen blir plassert feil), eller dårlig presisjon. Innehar en norsk rekord med slike kuler, men når det er sagt, vil jeg likevel anbefale deg å bruke vanlige støpte kuler, som normalt har hardhet rundt 16 BN. Både trykk og hastighet, samt ikke minst kule diameter i forhold til sylinder åpninger og løps diameter spiller inn i forhold til bøying. Eller mantlede kuler, siste er det enkleste ladeteknisk, men du kan sikkert med en del arbeide få bra presisjon også med bly, eller belagte kuler.

 

Varmeherding er litt vederekommende og jeg tror vel ikke Humbo mener herding av de belagte kulene, selv om jeg leser det slik.

Link to comment
Share on other sites

1150 fps høyrest fornuftig ut for belagde kuler, ofte oppgir dei 1200 fps som maks. Har testa Rainier belagde 45-kaliber kuler i opptil 1600 fps, og dette går i alle fall ikkje så bra. Merka ikkje noko til blying, men som sagt elendig presisjon og mantelbelegget næmast kom ut som støv. Minimal taperkrymp, men godt hold på kula og eg opplevde ikkje kulevandring i så måte.

Folk har faktisk testa varmeherding av belagde kuler, men her kjem det an på kjernane. Som regel er belagde kuler kaldpressa kuler og derfor av av hardheit og legering deretter. Støypte kjernar er som regel hardare, og meir mottakelege for varmeherding. Eg har sjølv ikkje testa dette, og eg tvilar på det er bryet verdt framfor å heller ordne seg med ordinære blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar folkens! Jeg tror jeg skal begynne med XTP, virker som det er det enkleste, selvom de er noe dyrere. Kan vel være greit å prøve ut krympinga på en kule med hard mantel så det ikke så lett kutter seg gjennom. Etterhvert som jeg får noe erfaring får jeg prøve meg på støpte kuler, eventuelt belagte. På en eller annen måte synes jeg det er så greit med helmantel, da jeg slipper å klasse på blyet hele tida. Vil de støpte .44 kulene fra feks. kulegrossisten ha en hardhet på 16BN?

Link to comment
Share on other sites

Ca. på BN

 

Forøvrig, du kutter ikke igjennom mantelen på XTP kula, med mindre du bevisst går inn for det.

 

Belagte kuler har forøvrig kommet i forskjellige utførelser: Dagens standard, somer dobbelt belagte, tidligere et lag og noe, som jeg nesten bare vil betrakte som bly, som er farget av belegget. Et lags opplevde jeg i en del våpen, ble kuttet hull i av riflingene og la gra seg mye bly. Det har jeg ikke opplevd med to lags, med mindre jeg har krympet for hardt på bæreflata og kuttet hull. Derfor krymper jeg dem ikke på bæreflata i det hele tatt, men setter så langt ned at jeg kan krympe over skulderen. Da ladevekt redusertes!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen spesielle die sett som er å anbefale med tanke på krymping i 44? Ser på Lee Factory crimp feks, gir den en bedre evnt. kraftigere krymp enn Dillon diene? Skal snart begynne å lade 44 og er litt skeptisk til at jeg ikke får nok hold på kulene eller en "feil" krymp.

Link to comment
Share on other sites

@ plå:

Mye kommer an på hvilken fart du trenger, dvs. avhengig av kulevekt.

For å være på den sikre siden med god margin mht. blying, bruker jeg tunge kuler i moderat fart.

I mitt tilfelle vil det si 180-grains fra Clarry Haglund i ca. 1150 fps, dvs. faktor på 207.

Blyer ikke og gir behagelig rekyl.

 

@ ktm..:

Jeg bruker Lee standard dier og bryr meg ikke om Factory crimp eller andre fine ting.

Det har ikke skjedd at kulene har rikket seg under rekyl selv om ladningene til tider har vært friske og fine, så det ville jeg tatt med knusende ro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...