Jump to content

Rype skutt med vismuth.


gordon setter

Recommended Posts

Har dere skutt på papp? Kanskje ikke patronen passer hagla? Skjøt en god del fugl med Eley Vismuth 32g i høst.

 

Har ikke prøvd patronen i min hagle, men han skadesjøt to til på denne måten kompisen min.

Mulig at holdene ble for lange på sittende rype. Men 30-35 meter burde vært greit...

Link to comment
Share on other sites

Mange av vismutpatronene har for dårlig utgangshastighet i utgangspunktet, og det blir mye værre i kalde temperaturer. På kråker har jeg hatt mye bedre resultater med gode stålpatroner som feks Rio 32g blue steel med utgangshastighet på over 440m/s. Kråkene detter ut mot 40m med den medisinen i en modified choke.

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ser ut som at haglepatronen går tett når man skyter på sne eller vann, kan det avsløres store hull i svermen når man skyter på papp. Mulig at lav utgangshastighet i kulda kan være svaret på hvorfor rypa fløy. Vet ikke om hvordan vismut er i forhold til bly på vilt, vet bare at de har lavere egenvekt. Kanskje så mye lavere at det har en betydning? Ser at mange vismutpatroner er svakt ladet, noen som vet hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Grøsser ved tanken på alt vilt som pines der ute,etter å blitt skutt med stål og vismut..har brukt vismut litt sjøl,men aldrig mer!Til Rype og Orrfugl bruker jeg helst Nitedal Rype Tungsten Matrix.den er bra men dyr.Zinkhagl er og katastrofalt dårlig..

Link to comment
Share on other sites

vi har skudt med vismuth, i danmark i mange år, og det er IKKE lige så godt som bly, det kan du være helt sikker på.

det jeg har funden frem til, er at tungsten kommer meget tæt på bly til lange hold, en anden patron som også er god til

lange hold er hevi shot, hevi shot har højer egenvekt end bly, men er lige så hård som stål, så du vil nok stadig se fugle, flyve efter skud til fugle på jorden, men det er helt sikkert at haglen går igennem fuglen, så den vil helt sikkert dø efter lidt tid, men da de hevi shot, jeg har brugt sætter et tæt skud billede, vil de fleste fugle nok blive ramt i hovedet eller i nerve systemet, og så bliver de jo på stedet de er ramt.

lige en ting til eley vismuth, kan ikke lide frost grader, de tager meget fart efter at have været udsat for frost.

du kan se test af patronere her http://www.jaegerforbundet.dk/page575.a ... umber575=3

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det dumt at haglene er like harde som stål

Jeg får iallefall tannlegeangst bare av tanken, selv om de sier de går igjennom.. OG de trolig gjør det - jeg har nå bitt i blyhagl så de stoppet iallefall noen ganger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på det selv, og har skutt og spist 30-40 duer skutt med stålhagl, og enda ikke fått et hagl i kjeften :shock: De går som regel gjennom på duene hvis det er grei hastighet og hold under 30m. Skjøt en røykylling med alphamax nr 4 vismut på 10m i høst bakfra, og der var det mye hagl inni.. et eller annet gjør den forskjellen tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre det er brukt zoom på kameraet, så skulle nok den der pent ha blikket over og blitt liggende, ja.

 

Har sagt det før, og sier det igjen: de "nye" patronene må testes på papp på ulike hold. Det som lager fin spredning i en børse kan lage svære hull i børsa til neste mann.

 

Så en testskyting i Villmarksliv (?) for et par år siden hvor de tok med temperatur som faktor. Jepp, til dels store avvik.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er 35m, så er det nok en del hull i svermen ja. Jeg har skutt en del papp med nr 6 på 30m og halv trangboring. selv der kan rypa overleve i hullene. Og så er det vismut da. Vismut er lettere enn bly og mister farten tidligere. Prinsippet blir det samme som å kaste peanøtter og popcorn. Uansett utgangshastighet, så går peanøtterne lenger.

 

Har dessuten hørt at rypa kan leve videre med blyhagl i kroppen etter skadeskyting, men med vismut i kroppen forgiftes de og dør.

Har ingen dokumentasjon på dette, men en skremmende tanke mht. bestanden.

 

Fine bilder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klart patroner bør testskytes på papp på diverse avstander med flere choker!Og avstanden bør kortes inn flre meter i .forhold til bly.Men det er no galt med egenskapene til vismut,stål og tinnhagl i tillegg til at hastigheten er for lav..Brukte selv eley rype vismut us nr 6.Beste skuddbilde jeg har fått av noen patron før,men fuglene ble bare slått ned og ikke drept evt de flø videre..jeg skyter ikke på over 25m.Går med åpne choker.Vet om flere som har dårlig erfaring med disse vismut til Hare og større fugl,selv med us 5 og 4!Hagla sitt såvidt innenfor skinnet.Fatter ikke at det kan være humant!Ikke alle nybegynnere ser forskjell på 22 og 30meter f.eks,når de avfyrer skudd mot småvilt,så er redd det er mye skadeskyting ute og går!Jørund Lien,nevnte om Tinnhagl at fuglene bare ristet ved treff og fløy videre på avstander de alltid datt med bly!Mener selv at Tungsten Matrix er det som likner mest på bly,men skuddbildene er ofte ikke så jevne..Håper en dag at uvitende byråkrater som aldrig har tatt i ei hagle,vil igjen innføre bly i Norske skog og fjell,det er tross alt det mest humane for viltet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet skuddbildet i hagla mi med diverse vismuthpatroner, og faktisk så var eley 12/76 nr 4 den patronen som gav flest "hull" i pappen på 30 meter. Jeg bestemte meg for å testskyte etter en merkelig andejakt der noen ender gikk i bakken men var sprell levende, mens andre så ut som kjøttdeig (nesten).

 

Satt litt på spissen, så var resultatene fra min test at; "enten så treffer en med en veldig tett sverm hagl, eller så treffer man med ingen/veldig få hagl".

 

Jeg fikk mye penere skuddbilder med eley 12/70 nr 5. Litt færre hagl, men mye tettere bilde opp til 30 meter på papp (nå kommer som regel endene nærmere en 30 meter) og jeg har opplevd økt antall ender som dør i smellen etter å ha gått over til en angivelig svakere patron. Dette tror jeg også har litt med at utgangshastigheten er større i mindre patroner.

 

På rype bruker jeg vismuth 12/70 nr 5, og har egentlig opplevd ganske bra drepeevne ved bruk av disse patronene, men dog sittende rype på 35 meter har jeg ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Har jo felt en del fugl greit med vismuth, men begynner å lure på om skuddhold er viktigere en med tidligere blypatroner.

Man må rett og slett nærmere.

Men dette er en rype, må jo gi mye værre resultater på sittende storfugl eller gås.

 

Siden du sansynligvis sitter med bildene i større format kan du ta bilde 1 og 3 og samenligne ser ut til at bilde 3 avtegner haggelskura greit i snøen

 

Kan se ut til at det ikke er haggelmatrialet sin skyld men at det er på grensen til bomskudd

Link to comment
Share on other sites

Syns det ser ut som glissent skuddbilde. US 4 på 35 meter vil sannsynligvis inneholde flere hull og områder med lite hagl. Hvilken choke ble brukt? Jeg skyter konsekvent med trangeste choke på sittende fugl. Skudd på papp vil kjapt vise dekningen.

I tillegg kan nok lav hastighet på haglene spille inn. Lading av haglpatroner har lært meg at høy hastighet er alfa og omega, spesielt med stål og vismuth. Heller 32 gram med Vo på 440 m/s en 40 gram med Vo 370 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Vistmut er ca. 10% letter enn bly, dette gir 10% mindre energi i haggel med lik diameter og hastighet. Derfor mister de farten også fortere. Videre er det mye av vistmut patronene som har hastigheter rundt 300-350 ms ved 20 grader, mistenker det har sammenheng med at vistmut er så sprøtt.

Om man har en vistmut patron med 300 ms og en blypatron med 360ms er det 35-40% forskjell i energi mellom dem...

 

Det kan vel forklare litt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på mange lignende situasjoner, også på under 20 meter med vismut.

Har ved flere tilfeller klart å "kle av" rypa fjærdrakten i lufta og den har fløyet like godt,

men funnet den igjen noen hundre meter unna skuddplassen. Når jeg da flår den, "ryr" det gjerne hagl fra fjerdrakten og skinnet,

som ikke har trengt skikkelig inn.

tror jeg at Eley ikke har ladet disse patronene sine så hardt, da jeg i senere tid har skutt litt med Rio sin vismut 36g ammo,

med noe bedre resultat. Ihvertfall har rypa gått i bakken etter synlinge fulltreffere rundt 20 meter.

Har også begynnt å gå opp til haglstørrelse 4 etter ryper de siste årene.

 

Tips; ta og flå rypa og se "fasiten" om det kan være hull i skuddbildet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...