Jump to content

Valp etter jaktchampioner, eller ikke?


Ranger

Skal foreldrene være jaktpremierte?  

87 members have voted

  1. 1. Skal foreldrene være jaktpremierte?

    • Ja, begge må være championer JCH
      22
    • Minst én JCH, den andre en 1.premie
      39
    • Én må ha minst en 1.premie
      5
    • Nok hvis de sier foreldrene jager
      21


Recommended Posts

Jevnlig kommer temaet om man skal kjøpe valp kun etter foreldre som er meritterte på jaktprøver, så jeg lurer på folkets kriterier for å velge valp.

 

Må foreldrene være Jaktchampioner, holder det at den ene er det, eller er det ikke så nøye med disse jaktprøvene i det hele tatt? Se alternativer på avstemming.

 

La oss forutsette at det er gjennomsnittlig gode resultater i generasjonene bakover, minst 50/50 jaktpremieringer og en grei porsjon championer. Dette fordi det er viktig også å sjekke linjene bakover.

 

Jeg driver med drivende hund, men her tar vi med alle kategorier jakthunder som kan stilles på jaktprøver. Kjør gjerne debatt, men i ryddige former er dere snille. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja burde kanskje tatt med noe om det i avstemminga, men det ble ikke plass til så lange kriterier... La oss forutsette at det er gjennomsnittlig gode resultater i generasjonene bakover da, 50/50 jaktpremieringer og en god porsjon championer. Kan legge det inn i første innlegg.

Link to comment
Share on other sites

NB: Følte jeg måtte endre på det siste spørsmålet i avstemmingen, fra

"Bare foreldrene jager så er det greit" til

"Nok hvis de sier foreldrene jager".

Dette fordi de færreste har mulighet til å være med begge foreldrene på jakt på forhånd, og må ta oppdretter/eieres ord på det.

 

Inntil videre har jeg lagt inn muligheten til å endre svaret, men det var bare 9 svar hittil, så det vil ikke være særlig signifikant hvis det blir mange svar her.

Link to comment
Share on other sites

Avstemming blir jo, som du delvis er inne på selv, litt ufullstendig. Personlig liker jeg å vurdere linjene lenger bak enn foreldre, samt også om et JCH er oppnåd på hvor mange forsøk og gjerne hvor gammel hunden var når det skjedde. Heller en far/mor som ble JCH 3 år enn en som slumpet til sin tredje 1. premie 7 år gammel etter utallinge 0. premier.

 

Satt på spissen, men bildet er vel ikke så svart-hvitt som JCH eller ikke-JCH.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur ikkje at det er serleg mange virkelig gode jakthunder som ikkje blir stilt på prøve. Har man tid til å drive frem en god hund så har man jaggu tid å gå prøve og. Men det er mange slags forestillinger for hva som regnes som en god jakthund, derfor er nok ei jaktprøve det nærmeste man kommer et nøytralt verktøy for å måle hundens nivå. Men hunden behøver absolutt ikkje vera champion viss jeg sjølv har jakta med den og veit kva den er god for. Men eg tykkjer den må ha minimum 1pr på jakt før jeg kjøper valp etter den. Dette fordi jeg i seinere generasjoner vil ha muligheten til å dokumentere at det er jakt i stamtavlen. Ser at fleire påpeker at man må se på bredden i kull til foreldre, er ikke helt uenig i det, men min erfaring er at foreldreindividet er det viktige. man veit tross alt lite om hvilke muligheter resten av kullet har fått til å utvikle seg.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kamerat som har en fuglehund som nok er av de bedre i Norge, men siden han ikke har gått en jaktprøve med den er den verdiløs som avlshund..

Den er ikke verdiløs som jakthund hvis den stilles på prøve og beviser det du sier. Det er en nøytral vurdering av en uhildet dommer som kan avgjøre om denne hunden faktisk er så god som du sier.

 

personlig synes jeg nesten det er mer avslappende å kjøpe hund der en ikke har det presset på seg med at den skal prestere på prøver osv.

Det er ikke alle oppdrettere som krever at hundene stilles på prøver, de kan ønske det, men gir deg valget. Eller de kan be om å få låne hunden og stille den på prøver sjøl, hvis de ser mon i avlsmaterialet.

 

Har du ikke tenkt å avle på hunden så behøver du selvfølgelig ikke stille den på prøver.

Link to comment
Share on other sites

Alle oppdrettere med respekt for seg selv og rasen, ønsker at så mange som

mulig av avkommene blir stillt på prøver. Dette for å kunne bedømme at de er på rett vei og

gjør riktige valg i sitt oppdrett. Bak dette kravet ligger det også et brennende ønske om at jakthundene

de selger faktisk får et liv som jakthund :D

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke tenkt å avle på hunden så behøver du selvfølgelig ikke stille den på prøver.

 

Det där är ett stort problem för oss som har en liten och udda ras med få jaktprovsmeriterade individer :(

För att våran ras ska utvecklas vidare som jakthundsras, så är det helt avgörande om "vanliga" hund-ägare ställer upp och meriterar sina hundar eller inte! (För en större ras är det kanske inte lika viktigt?)

Link to comment
Share on other sites

Om foreldrene er championer eller ikke er for meg ubetydelig. Det som derimot betyr noe for meg, er at foreldrene er gode jagere. At ikke hunder er championer kan henge sammen med at det ekstriørmessige ikke er som det skal, noe jeg personlig bryr meg lang.... ja, dere skjønner.

 

Jeg er tilogmed så gal at jeg kunne funnet på å kjøpe valp etter ei blandingsbikkje. Så lenge jeg vet med sikkerhet at foreldrene er gode, bryr jeg meg ingenting om papirene, om de eksisterer eller ikke, er perfekte.

Link to comment
Share on other sites

Kan være vell så viktig å se lenger bak i linjene, samme med foreldres søsken.

Enig med Taiko her. Sjekk gjerne besteforeldre og oldeforeldre og få oversikten over "hele linja".

En annen ting, dersom jeg ikke husker helt feil, stammet iallefall 4 av 1o deltakere i drevNM for dachs fra foreldre hvorav

minst en ikke var merittert i jaktprøver...og dette er virkelig dugandes jakthunder.

Link to comment
Share on other sites

Da er i sa fal 6 av 10 etter premierte... Det som nok mange ikke tenker på er at det gjelder å optimalisere mulighetene, det er nok ikke i alle hjem hvor det er ok å fjerne en hund og et familie medlem hvis den ikke fungerer. Da blir du drassende med ubrukelig hund i en stor del av livet ditt. Nå gir jo ikke flotte stamtavler en garanti, men det er jo opplagt at hvis ledd etter ledd jager bra øker muligheten for å få en brukbar hund.

Link to comment
Share on other sites

Som oppdretter er jaktprøving av valpene det eneste dokumenterbare tilbakemeldingen på om valpekullet var bra. Dessverre er det veldig vanskelig å få tilbakemelding, ofte under 5% av valpekjøperne stiller på jaktprøve. DVS at omtrent ingen oppdrettere får noe dokumentert tilbakemelding på valpenes jaktegenskaper. Det gies tilbakemelding om at valpene er trivlige og sunne (ingen reklamasjon på syke valper!) men veldig sjelden noe annet.

Videre vil jo en jakttittel gi verdifull informasjonen i stamtavlen.

Jeg personlig ville aldri kjøpt en hund der ingen i stamtavlene kan vise til oppnådde jakttitler.

Selvsagt vil gode men upremierte jakthunder kunne gi gode valper men hvis dette foregår i større grad vil det etterhvert bli vanskelig å dokumentre for ettertiden hva slags egenskaper forelder /besteforeldre har hatt.

Som oppdrette bør en vell kunne dokumnetere hva slags valper en prøver å få frem/ ikke bare selge valper!

 

Ideelt sett skulle alle jakthunder vært prøvd under minst 3 forskjellige dommere, så skulle nok avlen ha tatt seg kraftig opp.

Link to comment
Share on other sites

Som oppdretter er jaktprøving av valpene det eneste dokumenterbare tilbakemeldingen på om valpekullet var bra. Dessverre er det veldig vanskelig å få tilbakemelding, ofte under 5% av valpekjøperne stiller på jaktprøve.

Veldig enig med deg! :) Men 5 %, hva slags rase® snakker du om da? Min hund og alle søsknene hans er stilt på jaktprøver, har inntrykk av at de fleste i min rase gjør det. :)

Link to comment
Share on other sites

For å ta "min" rase fox terrier eller hihunder gennerelt, så er det jo kun hiprøve som gjelder.

Kunsthi er ikke mange av her til lands, mitt nærmeste ligger 4-5 timer bilkjøring unna (en vei) og det koster godt over 1000 lappen tur/retur.

 

Nå kan man selvsagt bare ta en sjanse og stille på prøve, men for å kunne få bra premiering, så må man trene ofte.

Det sier seg selv at det er ikke aktuelt, da er det "bevis" på pratisk jakt som gjelder. Antall felte vilt for hunden osv...

 

Men om man snakker om fuglehunder, drivende hunder osv som kan trenes nærmest hvor som hels i skogen, så er jeg enig at man godt kan etterstrebe å stille på jaktprøve.

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett skulle alle jakthunder vært prøvd under minst 3 forskjellige dommere, så skulle nok avlen ha tatt seg kraftig opp.

 

Kommer med en påstand satt litt på spissen:

 

Dagens jaktprøver dokumenterer egenskaper med så lav arvbarhet, og er så sterkt påvirkelige av miljø (hvor eieren utgjør over 90%), at systemet med jaktprøver i særdeles liten grad er egnet til å gi en rask positiv avlsframgang hos jakthundene.

 

Kort sagt har vi alt for lite datamateriale, alt for usikkert datamateriale og alt for små populasjonsstørrelser til å selektere ut de beste individene. Vi avler på pene hunder som presterer godt innenfor en gitt ramme, når vi istedet skulle ha avlet på funksjonelle hunder som avler gode egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Javell, Så det er bedre å avle på udokumenterte hunder.

Satt på spissen, siden du knapt ser hunden under jakt, er det kunn målet du bedømmer. En hund med godt mål vil derfor være helt avgjørende for bedømmelsen. Men målet er vanskelig å trene opp, er vell 100% arvelig er jeg redd. Etter mine erfaringer så er søket og jaktlysten også i høy grad arvelig selv hos dachs.

Får du dokumentert meget godt mål, søk og jaktlyst så er du langt på vei til å få god jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler det mangler ett alternativ. At en VET at begge foreldrene (og aller helst et par hakk til bakover) jager godt.

Om en skal bruke bikkja i videre avl, kan det nok være greit med premierte foreldre, da det skaper mer trygghet hos valpekjøpere som ikke kjenner til første punkt...

Link to comment
Share on other sites

Kommer med en påstand satt litt på spissen:

 

Dagens jaktprøver dokumenterer egenskaper med så lav arvbarhet, og er så sterkt påvirkelige av miljø (hvor eieren utgjør over 90%), at systemet med jaktprøver i særdeles liten grad er egnet til å gi en rask positiv avlsframgang hos jakthundene.

 

Dette utsagnet er ikke bare satt på spissen, det er rett og slett off center.. hvor har du hentet en slik påstand fra ?

 

Min påstand vil si omvendt, 90 % arv og 10 % miljø. Jeg understreke at jeg holder stående fuglehundraser utenfor.

Dokumentasjon som jaktprøver gir er viktige for rasens fremme, og det sier så mye om enkeltindividet.

 

For å få en statistikk som er fullstendig må også avlsarbeidet ligg inne som en faktor med resultater av avkom og innavls grad. I sverige er en database som er et godt eksempel på dette.

 

Et bønn til NKK er; opprett en database med jaktprøveresultater (drev) gjerne inn i dogweb som viser jaktlige egenskaper i generasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Javell, Så det er bedre å avle på udokumenterte hunder.

 

Hvor har du lest dette?

 

Satt på spissen, siden du knapt ser hunden under jakt, er det kunn målet du bedømmer.

 

Ja, mål og målbruk er et godt eksempel på egenskaper som kan bedømmes rimelig uavhengig av miljøfaktorer. Labber, pels, helse (til en viss grad) er andre eksempler.

 

En hund med godt mål vil derfor være helt avgjørende for bedømmelsen. Men målet er vanskelig å trene opp, er vell 100% arvelig er jeg redd. Etter mine erfaringer så er søket og jaktlysten også i høy grad arvelig selv hos dachs.

 

Hvor mange ulike aleller tror du i fellesskap bestemmer egenskapen "jaktlyst"? Og hva er god jaktlyst ? Hvordan måler du dette? Kan hundens kondisjon påvirke jaktlysten? Og hvis det er slik at kondisjon påvirker jaktlysten, skal en da trekke hunder i god kondisjon for poenger for jaktlyst, eller plusse på ekstra for hunder som er i dårlig kondisjon? Kondisjon har jo ikke noe med hundens avlsmessige verdi for egenskapen "jaktlyst" å gjøre...

 

Får du dokumentert meget godt mål, søk og jaktlyst så er du langt på vei til å få god jakthund.

 

Ja. Er det dermed sagt at det er en god avlshund? Hva med resten av kullet - har de et godt mål, et godt søk og god jaktlyst? Hvis de også har det kan det godt hende at vi er inne på noe, hvis ikke... vel... da er nok resultatet av et kull en del mer uforutsigbart.

 

Jeg sier ikke at jeg vet hvordan dette burde gjøres bedre, jeg sier bare at vi må være såpass kritiske at vi innser at vi nødvendigvis ikke har et system som gir en god avlsfremgang pr. i dag. Og i allefall ikke en optimal og rask avlsfremgang. Spesielt ikke når man synes å være livredde for alt som lukter av innavl. For å spisse avlen må man nødvendigvis avle på de beste individene (genotypisk) fra hver generasjon, for å få bedre individer i neste generasjon (i snitt). For å vite hvilke individer som er best, trenger en et stort datamateriale. Såpass stort at en kan vurdere et individ inkl. slekta til individet, før en avgjør om dette individet har gode gener eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det heter seg at man skal avle på den beste halvdelen av en populasjon. I en artikkelserie på NKKs sider sies det at det er bare 7-20% av hundene det avles på, i forskjellige raser.

 

Finnes det noen statistikk over hvor stor andel av de ulike rasene som er stilt på jaktprøve en eller flere ganger?

Vært morsomt å se hvilke data som faktisk finnes. Hvor mange hunder som er brukt i avl, hvor mange av dem som er jaktpremiert (og premiegrad) osv.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge hundehold og avl på hunder er en fritidsinterese for folk flest. Og avl drives mer eller mindre tilfeldig i småskala kjøkken-oppdrett over hele landet så skal det nok bli vanskelig å enes om hva som er riktig bruk avlsdyr/oppdrett.

Og når det gjelder dachs så har man jo spor, utstilling, hi, og drev, +familiehund som helst skal avles frem i samme hunden!

Må selv inndrømme at det er flott at så mange driver småskala kjøkkenoppdrett så lenge målet er å få ut gode hunder. Et mangfold av dachs der ulike egenskaper er prioritert gjør dachsmiljøet spennende. Hadde vi klart å få frem en rase der alle var like så hadde mye av spenningen med avl gått vekk spør du meg. Har hund selv bare for hobby/jakt og ære være de som vil bruke sin tilmålte tid på seriøs avl. Jeg vil heller bruke mine fritimer i skauen.

Hvis man skal sammenligne hunde avl med husdyravl, der et lite forskermiljø på ÅS har krysser frem en ny type egenskap hosku , med eller uten genteknologi, så ville det ikke være min retning for raseavl

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen statistikk over hvor stor andel av de ulike rasene som er stilt på jaktprøve en eller flere ganger?

Vært morsomt å se hvilke data som faktisk finnes. Hvor mange hunder som er brukt i avl, hvor mange av dem som er jaktpremiert (og premiegrad) osv.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med andre raser, men for bassetene kan man gå inn på årbøkene på klubbens nettsider og se på drevprøve(og utstillings-)resultater. For min rase tilbake til 1997 på nettet.

 

NKK har enn så lenge bare utstillingsresultater for bassetrasene på dogweb, er vel bare som Taiko sier, bare raser tilsluttet NHKF som det er begynt å bli ført inn jaktprøveresultater på der.

 

Dogweb har imidlertid stamtavler med oversikt over titler, opphav, avkom og søsken med mer.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått noe innsyn i jaktprøvegjennomføringen på både langbeint støver, "småhund" og elghunder i de senere år, må jeg desverre innrømme at jeg har totalt mistet troen på disse prøveformene...

 

Det står hunder som er JCH rundt omkring hvert hushjørne i det ganske land, som ikke kan jakte mus en gang, om livet deres var avhengig av det. Mange av disse hundene blir påfallende ofte unnskyldt under jakt, men fem strake 1. premier, inkludert todagers, det har dem.....

 

Jakthunder innen disse gruppene bedømmes i dag etter delvis feil kriterier og av en dommerstand som etter min mening har alt for høy grad av korrupsjon/kameraderi og latskap, til at jaktprøver kan brukes som avls fremmede metode. - Og for de av dere som tror dette er løse påstander, så er det ikke det. Jeg har mengder med dokumentasjon!

 

Så lenge penger, ikke rasen eller blodslinjas beste/fremgang, er det viktigste for oppdretterne, tror ikke jeg at vi kommer til å komme lenger/få bedre hunder enn det vi har i dag.

 

Derfor tar jeg hvalper etter hunder som har bevist, overfor meg, sin styrke i skogen og skulle det tilfeldigvis være en bastard, så tar jeg mye heller den enn en hvalp fra et kull med foreldre som har hele stamtavla full av double CH.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

NKK har enn så lenge bare utstillingsresultater for bassetrasene på dogweb, er vel bare som Taiko sier, bare raser tilsluttet NHKF som det er begynt å bli ført inn jaktprøveresultater på der.

 

Det har begynt å komme inn drevprøveresultater for Bassets i Dogweb også, men jeg så at så langt er det bare resultatene fra den første ordinære prøva i høst som er lagt inn. Resultatene fra den andre ordinære prøva eller fra bevegelig prøve er ikke lagt inn enda.

Link to comment
Share on other sites

... når vi istedet skulle ha avlet på funksjonelle hunder som avler gode egenskaper.

Ikkje vanskeleg å vere einig i det, likevel veit vi lite om kva som gjev slike "gode egenskaper". Eg veit mange har synspunkt på kva det er, men faktabasen er svært liten. Pr i dag er det nok slik at det er genetikarane på Ås som veit mest om genetisk korrelasjon og kovarians, men deira data gjeld ikkje hundar. :( Likevel trur eg at ein kan lære ein del av den forsking desse folka driv med og verte litt meir audmjuke i høve til kva vi meinar å vite om denne problematikken.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått noe innsyn i jaktprøvegjennomføringen på både langbeint støver, "småhund" og elghunder i de senere år, må jeg desverre innrømme at jeg har totalt mistet troen på disse prøveformene...

 

Det står hunder som er JCH rundt omkring hvert hushjørne i det ganske land, som ikke kan jakte mus en gang, om livet deres var avhengig av det. Mange av disse hundene blir påfallende ofte unnskyldt under jakt, men fem strake 1. premier, inkludert todagers, det har dem.....

 

Jakthunder innen disse gruppene bedømmes i dag etter delvis feil kriterier og av en dommerstand som etter min mening har alt for høy grad av korrupsjon/kameraderi og latskap, til at jaktprøver kan brukes som avls fremmede metode. - Og for de av dere som tror dette er løse påstander, så er det ikke det. Jeg har mengder med dokumentasjon!

 

Så lenge penger, ikke rasen eller blodslinjas beste/fremgang, er det viktigste for oppdretterne, tror ikke jeg at vi kommer til å komme lenger/få bedre hunder enn det vi har i dag.

 

Derfor tar jeg hvalper etter hunder som har bevist, overfor meg, sin styrke i skogen og skulle det tilfeldigvis være en bastard, så tar jeg mye heller den enn en hvalp fra et kull med foreldre som har hele stamtavla full av double CH.

 

Hans

 

 

Jeg har ikke så mye peiling på drevprøver da jeg ikke har drevet dette i noen grad. Selv om jeg har støvere selv. Fuglehunder , og jaktprøver for stående fuglehunder har jeg drevet endel med , og her må jeg bare si at jeg har sett topp premierte hunder som jeg ikke ville hatt om jeg fikk de gratis !

 

Så her er jeg helt enig med deg Hans , jeg tar heller valper etter foreldre jeg har jaktet med eller sett selv , om så det skulle være bastarder !!!!!

Link to comment
Share on other sites

Til Taiko og Fenrir:

Problemet med slik dokumentasjon er at den går ut over så VANVITTIG mange 2. og 3. personer. Jeg er ikke klar for å ta ansvar overfor dem. Jeg har bare brukt dette for å gjøre mine egne valg i veien videre med jakthunder.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

OK. Sidan det er slik skal eg ikkje be deg om å legge den fram heller. MEN, det er ikkje særleg lurt å vise til dokumentasjon ein ikkje kan vise føre seg; slikt vert fort oppfatta noko i nærleiken av "brønnpissing".

Ynskjer deg lykke til på vegen viare. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ranger: det alternativet "nok hvis de sier foreldrene jager" er nok det valget jeg faller på. Dette etter samtaler med Erik Petersen fra Kennel Aaen i Danmark. Han anbefalte meg valp fra et kull der ingen av foreldrene ble premierte, men jeg mener at det sier sitt om jaktgarantien på bikkjene når en så anerkjent mann innenfor fuglehundmiljøet går god for de.

 

Ellers deler jeg litt av meningen til Finskstøver, at hvis man sitter på sånn info, bør man gjøre noe med det. Det betyr jo ikke nødvendigvis at man skal anmelde forholdet, men ta saken opp med den/de det gjelder på en saklig måte og få ryddet opp i det.

Link to comment
Share on other sites

Hører mange klager på jakthundene. Mener dere at alt var mye bedre før i tiden! Min erfaring med dachs-drever-NEG er at aldri har vi hat så greie og omgjernglige hunder på jaktlaget noen gang. Før jager hundene til neste dag, var mannvonde og å nærme seg fallet var risikosport. Nå er fremdeles jaktlysten er på topp, men stort sett har vi hundene inne til lunch og hundnee er faktisk glad i mennesker. Til og med ungene kan klappe alle jakthundne i laget.

Aldri har vell så mange dachser blitt jakt premieret som i de siste årene!

At det finnes jakthunder som er ubrukelige i dag ja men det fantes da i bøtter og spannn før også.

Snakk med prøvedommere å se hva slag ser faring de har aldri har det vært så mange gode hunder på prøver som nå

 

Når jeg stiller på drevprøver med dachsene mine så har jeg nå begynt å ta med en astro til dommeren slik at han til hver tid kan bedømme hundens arbeide . Håper jeg på den måten før en bedre bedømming/ tilbakemelding.

Klart at dette kan slå begge veier, men jeg har ikke noe behov for å skryte på meg god hunder, ei eller få drevpoeng som hunden ikke fortjerner. Men min erfaring er at mange jegerer som har en god hund ofte ikke tør stille de på drevprøve forde er redd for bedømmingen (tenk om hunden skulle få 2-3 pr.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også ting er bedre i dag enn det var før. Ta dreveren for eksempel, der har det skjedd mye med gemyttet. For 20 år siden måtte jaktlaget holde seg godt unna fallet, mens hundeeieren nærma seg rådyret og bikkja med støvlene først. Satt litt på spissen. I dag kan man klappe de fleste drevere (og andre raser) mens de står på viltet.

 

En kjenning ga meg følgende tommelfingerregel når det gjelder avl:

Den viktigste egenskapen til et avlsdyr er å produsere gode avkom.

:arrow: Bedre enn foreldre

:arrow: Bedre enn snittet i populasjonen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...