Jump to content

Valp etter jaktchampioner, eller ikke?


Ranger

Skal foreldrene være jaktpremierte?  

87 members have voted

  1. 1. Skal foreldrene være jaktpremierte?

    • Ja, begge må være championer JCH
      22
    • Minst én JCH, den andre en 1.premie
      39
    • Én må ha minst en 1.premie
      5
    • Nok hvis de sier foreldrene jager
      21


Recommended Posts

Jeg tror også ting er bedre i dag enn det var før. Ta dreveren for eksempel, der har det skjedd mye med gemyttet. For 20 år siden måtte jaktlaget holde seg godt unna fallet, mens hundeeieren nærma seg rådyret og bikkja med støvlene først. Satt litt på spissen. I dag kan man klappe de fleste drevere (og andre raser) mens de står på viltet.

Jeg tror det først og fremst er hundeholdet, og at jakthundeeiere er blitt mye bedre på sosial trening med sine hunder som er årsak til dette. 20 år er kun 6 generasjoner hund, så det burde fortsatt eksistert mye dårlig gemytt. Det er sjelden jeg for min del ser jakthunderaser med dårlig gemytt idag. De få jeg har opplevet på jakt, eller som dommer og instruktør innen hund, er blitt slik pga miljø, og ikke av arv(i noen tilfeller også lidelser hos hunden.). I en annen tråd ble det nevnt å vise frem tennene og lign. på utstilling, og dette er en treningsak alle kan få til hvis de legger litt innsats bak. Det er nok ikke slik at om hundens far eller mor biter dommeren, så gjør avkommet det:P

 

 

Edit: rettet fra "hundeeiere" til "jakthundeiere" 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Latterlig å kaste ut disse påstandene!

Sitter en på sånn info, så gjør en noe med det, eller kan det bære preg av misunnelse?

:lol::lol::lol:

 

Du er hjertelig velkommen hit til meg Finskstøver slik at vi kan slippe noen hunder, jeg er med på alt fra og med hare til og med bjørn, så kan vi se hvem som ender opp med å bli missunnelig :lol::lol:

 

 

Når det gjelder drever og dachs, så synes jeg som andre her, at de har hatt en fantastisk fremgang på de områder som er nevnt, men for å holde oss til tråden: Er dette på grunn av avl på foreldredyr som er jaktchampioner? Jeg for min del heller mot å være enig med JørnV.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Hvis en egenskaper er arvbar kan den avles vekk umiddelbart hvis man ikke bruker bærere av genet i avl.

I teorien er 1 generasjon nok. Så lenge avlen er under streng kontroll så går det raskt å fjerne uønskede egenskaper.

Eks, blir det av og til født NEG med korte bein, som regel blir de avlivet. Men hvis det systematisk avles på disse så har de etter få genrasjoner en ny kortbeint rase "KNEG".

Link to comment
Share on other sites

Vis det er så enkelt å at det kan endres på 1 genrasjon?! Hvorfor trengs det da flere genrasjoner?:)

 

Du er hjertelig velkommen hit til meg Finskstøver slik at vi kan slippe noen hunder, jeg er med på alt fra og med hare til og med bjørn, så kan vi se hvem som ender opp med å bli missunnelig

 

Hehe jeg driter i bjørn, er hare/rev/gaupe som ligger mitt hjerte nært, og det er klart en blir litt provosert av uttalelsene dine, men samtidig føler jeg de faller litt for sin egen urimelighet, da du ikke vill legge frem disse såkalte bevisene.

Blir litt som en "pappan min er sterkere en pappan din uttalelse"! :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kjenning ga meg følgende tommelfingerregel når det gjelder avl:

Den viktigste egenskapen til et avlsdyr er å produsere gode avkom.

:arrow: Bedre enn foreldre

:arrow: Bedre enn snittet i populasjonen

 

Som atter bringer oss tilbake til den vanskelige spørsmålsstillingen om hvordan vi vurderer hunder (som avlsdyr) opp mot hverandre...

 

Bare som et lite personlig spørsmål - hvor mange utgaver av verdens beste hund har du vært borti de siste 5-6 årene...?

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt tenkes at jaktprøver,jaktprøveregeler og dommere ikkje er god nok redskap til å velja ut dei beste avlshundane. MEN hadde det vore betre med ingenting? Det og støtte seg på hundeeierens utsagn om hvor bra hunden er skal altså være bedre enn å få den bedømt av en dommer? Har dere som kritiserer dette vore med på dommermøte noen gang? Her må dommeren legge frem sin bedømmelse av hunden for kollegiet, og forsvare sine poeng og vurderingar av hunden. Sjølvsagt så vil prøva fargast av dommaren og kva erfaringar han har frå før, men kollegiet vil hjelpe til og gjera desse vurderingane mest mogleg nøytrale.

Eg veit sjølv kva eg vil ha i skogen, men eg har ikkje tid til å basere valg av hannhund på å oppleve aktuelle kandidatar i skogen. Det hender sjølvsagt at eg tilfeldigvis høyrer ein hund i los når eg sjølv er på jakt, men når eg ikkje har vore med denne hunden frå morgonen av så seier det meg ingen ting. Ein annan ting er at ein sjølvsagt set seg betre inn i ein hund ein tykkjer er aktuell, då må man lesa kritikkar både til foreldre og sysken, gjerne avkom også. Da kan ein fort gjera seg opp eit betre bilete av korleis hunden er i skogen. Det gjeld å forstå at poenga ikkje seier alt. Eg er slett ikkje uenig i at reiskapen vi har for å drive avlsutvelgelse ikkje er riktig gode nok, men jaktprøvene er nå den beste reiskapen vi har hittil.

 

Eit spørsmål som eg kunne tenkt meg svar på frå dei som tykkjer jaktprøver ikkje er verdt noko, kva grunnlag vil dei bruke for utvelgelse av avlsdyr?

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Bare som et lite personlig spørsmål - hvor mange utgaver av verdens beste hund har du vært borti de siste 5-6 årene...? :mrgreen:

Nei det er jaggu ikke mange! 8):lol: Men mora til bikkja mi rangerer nok som den beste, drivende jakthunden jeg har vært borti. :wink:

 

@tulling; Godt poeng!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...