Jump to content

Foldestokk


AHL

Recommended Posts

Er det et nytt våpen så skal det vel spesifiseres av våpnet har denne typen kolbe.

 

Gjelder det montering av denne typen kolbe på et våpen du har anskaffet deg fra før så må du søke om ombygging av våpnet.

 

Ser forøvrig også mange situasjoner der denne typen kolbe er genialt.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om ei boltrifle kan jeg ikke se noen grunn til at det må spesifiseres på forhånd. Enten er det lovlig, eller så er det ikke det.

Bytte av stokk regnes ikke som endring av våpnets karakter og krever derfor ikke noe søking. For halvautomater gjelder det derimot andre regler, men det faller utenfor tråden...

 

EDIT:

var tabu etter gamle forskriften, men nye er det helt i orden på boltopererte rifler, så lenge våpnets totale lengde ikke går under 840 mm (og løpet er min 400 mm).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hørt at du må søke POD om å skifte stokk på en boltrifle.... Det må i så tilfelle ha gått meg hus forbi.

 

Hvor mange er det ikke som har en AICS 2.0 med innfellbar kolbe her i Norge. Kan ikke tenke meg at noen har søkt om å få montere den.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Gjelder det montering av denne typen kolbe på et våpen du har anskaffet deg fra før så må du søke om ombygging av våpnet.

Mvh.

NM149

 

Dette tror jeg er feil.. så sant hele våpenet med foldestokken innfelt er over 84cm i skytbar stand.

HAr du et våpen med løpsbyttesysten og du skrur ut løpet kan våpenet self være under 84cm. (da er det jo bare foldestokken og kassa igjen) Dette er min tolkning av reglene.

 

Men det står da ingentin om at en må søke om og få bytte kolbe på våpenet.

 

Noen som vet om det finnes foldekolbe til mauser M98?? eventuelt kom med link.

Link to comment
Share on other sites

Synsing og svansing... Ring ditt nærmeste våpenkontor og legg fram saken på en skikkelig måte så får du et svar. Ring evt. også et annet våpenkontor og still samme spørsmål. Vær forberedt på å bli frustrert over at de i nabodistriktet får ja, mens du får nei :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

§ 4. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon. For revolvere måles pipelengden fra munningen til fremre kant av tønnen. Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert.

 

Slik jeg klarer å lese av loven er det lov med innskyvbar/follestokk dersom våpenets totale lengde ikke er mindere en 84cm i innfelt tilstand,

og løpet ikke er mindere en 40cm

Link to comment
Share on other sites

@Fat_Dog86:

at munningsbrems ikke skal regnes med i lengden er feil, det gjelder kun løpet...ikke noe i veien for å ha en teoretisk børse med 40cm løp og 44cm munningsbrems/Flammedemper/Snurredass.

Lyddemper regnes så fremt det ikke er en heldemper som en del av våpenet, men flammedemper står det ikke noe om noe sted.

 

Mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

Her har du misforstått, det er kun under måling av løps/pipe lengde at munningsbrems ikke skal taes med. Ikke under måling av total lengde så er det jo våpenets totale lengde vi snakker om. Så da må jo alt taes med, alt fra rekylbremser til kolbekapper som er skrudd fast skal medregnes.

Link to comment
Share on other sites

Her har du misforstått, det er kun under måling av løps/pipe lengde at munningsbrems ikke skal taes med. Ikke under måling av total lengde så er det jo våpenets totale lengde vi snakker om. Så da må jo alt taes med, alt fra rekylbremser til kolbekapper som er skrudd fast skal medregnes.

Og dette er igjen total feilinformasjon. 3 poster over din ser du en direkte sitering fra gjeldende våpenforskrift.

Og jeg kan gjerne kopiere deler av den i mitt innlegg også:

 

"Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert."

Link to comment
Share on other sites

Og her snakker vi om totallengden på våpenet, den teksten du drar frem handler om pipelengde.

Der er det ikke noe tvil, men totallengden er det jeg gnåler om : Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben.

 

Og jeg kan bare tolke totallengde til å være totallengde, det er noe annet om pipelengde selv om de står i samme avsnitt. Og må ikke blandes!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...