Jump to content

Blying i 9mm Sig Sauer X-SIX


Lærlingen

Recommended Posts

Jeg var p?anen og testet noen hjemmeladninger til Min Sig Sauer X-SIX i dag, jeg skal lade en del bly da den ene banen jeg har tilgang til kun tillater dette.

 

Jeg har v? s?eldig ??n haug med data fra en klubbkamerat, og etter ?a lest til ?ble stort og v?s?estemte jeg meg til ?r?f?nde:

 

Kule, 125gr CN fra Kulegrossisten.

Hylse, CNC 9mm Luger

Tennhette, Remington No. 1 ½

Krutt, 4gr N320 (faktisk doseringen l?ppimot 4,1gr)

Patron lengde, 28,6mm

 

Presisjonen var bra, men det ble en del blying i l?.

S?p??t blir da hva kan gj? for ?liminere dette s?ye som mulig.

 

Jeg er jo helt ferskt p?ette, men har lest meg ganske greit opp p?emaet, men det st?ikke s?y konkret om dette.

 

Noen tanker jeg har gjort meg er som f?nde:

Redusere kruttet til 3,8gr, og sette patronlengden til 29mm da kula er ganske lang og g?forholdsvis langt inn i hylsa.

 

Kunnskap tas imot med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Sjekk diameter p?ula, er den mindre enn l?dia, f?du gasser som presser seg forbi kola og smelter b?flata med blying til f?. Om du har flere muligheter p?iameter, pr?357, s?356, .355 anser jeg som ?i god garanti for blying, selv om l? skulle ha samme dia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du bruker vitavouri N320.Dette kruttet lager mye bly i mine l?gs?ikk over til N340 og lader litt moderat (4,5 gr p?amme kulevekt),Dette gjorde susen i min Tanfoglio Ultra match.Til og med min Marlin camp 9 rifle liker blykuler ladd med N340.

 

Dette er sterkt med p? redusere dine blyings problemer, 340 krutt isteden for 320 :wink:

Men veldig feil diameter p?ula (en st?se feil betyr ingen ting), er aldri bra, hverken for blying eller pressisjon.

 

For?g m?u alltid regne med att det blyer litt,,, ofte mye i 9mm.

 

Et annet tips er ??ver til platerte kuler, feks XXL`s , BARRY kuller.

Samme pris som blykuler fra Kulegrosisten, men ingen blying.

 

Platerte kuler er lagd for bruk innend?og ellers p?aner som ikke tillater annet enn blyprosjektiler.

Er tillatt p?lle baner i Norge :D

Link to comment
Share on other sites

Husk det er ikke alle som kj? kuler av kulegrossisten ,noen st?r faktisk selv!!!

Dermed er kobberbelakte kuler utelukket for min del.

9mm er kjent for ?lye med st? kuler.For ?nng?ette,m?u seise kula etter l?iameteren i ditt l?u m?gs?olde trykket litt lavere enn max.Men ?ade 9mm med N320 og blykuler,det er ?e om blying.Har pr?med svake ladninger og N310 i 9mm ogs?ette kruttet blyer enda mere enn 320,fakisk fikk jeg blying i en glock 17 f?rykk og rekylimpuls var kraftig nok til at den mata opp ny patron fra magasinet.

Det finnes jo en kule fra RCBS som har gaschek for 9mm.

Annbefaler dere ?ese en artikkel fra v?njornalen der forfatteren pr? ?ade 9mm til majorkravet.Han fikk ogs?orskjellig grad av blying etter hvilket krutt som ble brukt.

Jeg har ogs?ada 9mm med Hercules Bluedot krutt.Dette kruttet er det som blyer minst,men Bluedot er ikke ?ppdrive her hjemme lengre :cry:

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen s?angt alle sammen.

 

Kula st?oppgitt til ?? .356, men n?jeg m?r kula s??jeg .356,5 - .357. N?ar jeg slugget l?, og etter det s??r kula det samme :?:

 

Bruke 340 krutt til bly er notert.

 

Skulle gjerne ha brukt platerte kuler, men jeg har spurt om dette og f? nei.

Link to comment
Share on other sites

Kula st?oppgitt til ?? .356, men n?jeg m?r kula s??jeg .356,5 - .357. N?ar jeg slugget l?, og etter det s??r kula det samme :?:

 

En presset wadcutter er ?oretrekke til slikt. Evt sett kula p?t solid underlag og gi den et rapp p?esa, m?s?t diameteren har ?til minimum .358-359. Da b?u ha nok til ??lugget pipa skikkelig.

 

Et annet triks er ?ttersm?kulene med Lee liquid alox, det fettet er helt suverent.

Link to comment
Share on other sites

Ein bør alltid starte med å slugge løpet. Kjøp/støyp deretter kuler som er .001 til .002 tommar over løpsdiameter, og sjå kva som gjev best resultat. Feilen mange ofte gjer at dei brukar for harde kuler, hjelp det å gå over til raskare krut kan det vere tegn på at kulene var noko harde i utgangspunktet. Det er nesten slik at litt for mjuke kuler er betre enn litt for harde, iallfall når det ikkje er snakk om magnumkaliber. No veit eg ikkje hardheita på Kulegrossisten sine kuler, men skal ikkje forundre meg om dei er litt for harde. For harde kuler i forhold til trykk vil føre til at basen ikkje vil tette skikkelig mot løpet, og ein får gas cutting slik C.Patron beskreiv ovanfor. Løpsoverflate og kulefeitt kan óg vere utslagsgjevande faktorar, mange har f.eks. opplevd betre resultat etter lapping av løpet. Men som regel er det tilstrekkeleg å finne kuler med riktig diameter og hardheit for å redusere, eller i beste fall eliminere, blying.

 

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gidder, så kan du rulle kulene i LEE Alox (Eventuelt Tectyl - omtrent det samme.). Den ekstra smøringen vil normalt redusere blyingen litt. Ulempen med denne smøringen er at den avgir gass når du skyter, lukter ganske mye, og noen plages med den.

 

Uansett så vil blykuler blye litt, Du kan ikke skyte like mange blykuler som mantlede kuler uten å pusse. Min .45ACP måtte pusses etter 200 skudd, da kunne man se blyrestene i løpet. Et annen alternative er kuler med bunnkopp, men noe blying får du uansett.

 

At du ikke får lov til å skyte belagte kuler, lukter forøvrig kål lang vei!

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det vil avhenge veldig fra våpen til våpen, med gode kuler og godt fett bør man tåle mer enn 200 skudd før man må pusse. Selv den gamle CZen min klarer bedre enn det når jeg smører med liquid alox, har faktisk skutt pipa ren for begynnende blying etter 60 skudd uten alox.

Link to comment
Share on other sites

I revolveren min var det kritisk å bruke rett diameter på blykula for å unngå problemer. Med halv til hel tudendelstomme over løpsdiamter ble problemet med blying borte. Bruker veldig blødt bly, men selv med magnumladninger uten gas check så er det ikke noen problemer.

 

Rett diameter på kula er det viktigste. Det tyder min erfaring på så langt hvertfall....

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne ha brukt platerte kuler, men jeg har spurt om dette og f? nei.

 

Da vet de ikke hva de har sagt nei til !

Platerte kuler å anse som blykuler når det gjelder fare for rekosjetter, MEN når det gjelder innendørs luftkvalitet er det en helt annen verden :wink:

Som dag og natt.

Etter å ha skutt platerte huler i 10 år vil jeg si at et blykule forbud på hjemmelaget ammo er på sin plass, når det gjelder innendørsbaner. :D

Link to comment
Share on other sites

Du har allerede fått svar angående kulediameter og hardhet, og jeg kan ikke være annet en enig i dette. Samt flytende alox, det virker!!

Men en viktig ting når du skal skyte bly, puss løpet gullende rent om du har skutt mantel først. Nye piper kan være litt "rå" og samle mantel. Og mantel virker som et bremsebelegg på blykuler. Lykke til, du har vertfall et godt våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Da vet de ikke hva de har sagt nei til !

Platerte kuler å anse som blykuler når det gjelder fare for rekosjetter, MEN når det gjelder innendørs luftkvalitet er det en helt annen verden :wink:

Som dag og natt.

Etter å ha skutt platerte huler i 10 år vil jeg si at et blykule forbud på hjemmelaget ammo er på sin plass, når det gjelder innendørsbaner. :D

 

Årsaken er vel at det er vanskelig å se forskjell på pletterte og mantlede kuler i patroner. Dette kunne vel ordnes ved at standplassleder hadde med seg en liten fil, men nå har styret altså valgt å være konsekvente på kobberfarge på kule = ikke lov å skyte. Dette gjelder utendørsbanen vår.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært så heldig å få en pose med nydelige hjemmestøpte .357 kuler som har fått en spa behandling med carnabu voks og eteriske oljer for alt hva jeg vet, av klubbkamerat ”700 ADL”(tusen takk), samt noe mantla snadder som jeg gleder meg til å få testet.

 

Så da får jeg prøvd med en størrelse større kule.

 

Nå føler jeg kanskje også har vært litt uklar på hva jeg skal bruke ladningene til. Formålet er ikke en faktorladning, men å finne en presis ”grovpistol” ladning som er fin å bruke på banen til å trene seg opp på 9mm skyting med.

 

Jeg har fått masse gode råd og hjelp, pipa ser veldig ren og bra ut men jeg skal gå over den med mantel/bly fjerner, flytende alox er også noe jeg har notert.

 

Jeg så tilfeldigvis en artikkel i Våpen tidningen om hjemmeladning for PPC bruk hvor X-SIX’n gikk bedre på 50 meter en Neuhausen, tror ikke jeg tørr å vise frem den til Neuhausen gutta i klubben :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har et forslag til en mantla 115 -125gr 9mm kule til feltladninger, gjerne CN/CNFP til en grei pris?

 

Du sier i forrige innlegg at du har lest Våpen tidningen og test med din pistol.

 

Svaret på hvilke kuler du bør bruke står i den artikkelen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du sier i forrige innlegg at du har lest Våpen tidningen og test med din pistol.

Svaret på hvilke kuler du bør bruke står i den artikkelen :wink:

 

Jo og ja, men den ”Norma” kula koster såpass at det blir det ganske mye annet å velge i på det prisnivået.

Link to comment
Share on other sites

Du sier i forrige innlegg at du har lest Våpen tidningen og test med din pistol.

 

Svaret på hvilke kuler du bør bruke står i den artikkelen :wink:

 

Nå regner jeg ikke med at det fysisk var han sin pistol som ble testet og da blir gjerne svaret et litt annet, men Norma kula går bra den, men det gjør mye annet også. Jeg bruker selv ei Winchester 115grs HP, med rett ladning. skyter den bedre enn 50mm på 25 meter med de fleste av mine 9 mm pistoler. Noen av pistolene mine liker også 147 grs kuler, men ikke alle, andre går bra med 124 grs, men altså, for meg er standard kula den nevnte 115 grs`en. Andre pistoler vil kanskje ha andre preferanser. Ingen er helt like. Men mitt første bud for å oppnå god presisjon, er: start med ei god kule, vanligvis hullspiss.

Link to comment
Share on other sites

Du sier i forrige innlegg at du har lest Våpen tidningen og test med din pistol.

Svaret på hvilke kuler du bør bruke står i den artikkelen :wink:

 

Jo og ja, men den ”Norma” kula koster såpass at det blir det ganske mye annet å velge i på det prisnivået.

 

Du har jo allerede fått tipset om Barry kulene på XXL :lol:

 

 

Ellers er det nærliggende å tipse om lignende tråder i fleng her inne på kammeret (om lading av 9mm, med masse ladedata ),,,, men jeg velger å ikke gjøre det :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers er det nærliggende å tipse om lignende tråder i fleng her inne på kammeret (om lading av 9mm, med masse ladedata ),,,, men jeg velger å ikke gjøre det :mrgreen::mrgreen:

 

Jo da og takk for tipset, jeg tror jeg har lest de fleste trådene om ladning av 9mm, men det er vel også slik at hva som til en hver tid finnes for salg varierer ganske mye, og i tillegg så kommer det også stadig nye produkter.

 

Stor takk til ”PPC-skytter’n” for nettopp et slikt produkttips på PM. :D

 

Nå er jeg også så heldig og få utrolig mye bra hjelp fra klubbkammerater, men for meg så er det også viktig å faktisk forstå den kunnskapen andre deler med meg, slik at jeg ikke bare seiler av gårde på andres viten uten å faktisk lære noe.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet en del ladninger til Sig’n. De som fungerte optimalt var:

 

3,3gr N320, 125gr .356 CN Kulegrossisten, L28,65, hastighet 989,58 Faktor 123,7

 

4,0gr N340, 125gr .356 CN Kulegrossisten, L28,65, hastighet 1007,3,6 Faktor 125,91

 

I tillegg så har jeg testet H&N sine kobberbelagte gulrøtter.

 

3,6gr N320, 125gr .356 HP H&N, L27,65, hastighet 1008,9 Faktor 126,12

 

Når jeg kom ned i kruttmengde/hastighet så ble det mye mindre blying, men den ladningen som blyet minst var faktisk 3,3gr N320. Der var det bare et ti tals bitte små flekker av bly i begynnelsen av løpet etter 30 skudd. 4,0gr N340 ga ikke så veldig mye mer blying, men noe, og det var vanskeligere å få ut.

 

Jeg har også testet noen Lee CNFP .357 kuler ”700 ADL” har støpt, men kun til kronografering. Jeg skal lade opp noen flere for å teste for blying. Uansett så bør jeg bruke .357 dimensjonerte kuler.

 

Når det gjelder presisjon så virker det som om alt går bra i pistolen, tett og fint, og det er heller skytteren det står på. Beste seks skudds serie i dag ble tre niere og tre tiere, så det lover godt.

 

Ellers syntes jeg pistolen er topp å skyte med, veldig håndterbar, selv for en nybegynner.

Nå skal det sies at jeg har handlet flere våpen, også selvfølgelig en .22, en Benelli MP90s World Cup. Den er en drøm å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Du bør få litt mere fart på kulene fra HN, da skal du se presisjonen blir bra. Jeg lader til en faktor på rundt 135 og får meget bra presisjon på 50 yards.

 

Nå vet jeg ikke hvilken avstand du tester presisjonen på men jeg mener holdet bør strekkes en del lenger enn 25m for å se forskjellene tydeligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare fått testet på 25m, men kan sikkert få testet på 50m bare banen åpner.

Jeg test ladet noen forskjellige ladninger med høyere hastighet/faktor for å kjenne om det kjentes annerledes ut mht rekyl og presisjon.

 

Jeg testet:

 

3,6gr N320, 125gr .356 CN Kulegrossisten, L28,65, hastighet 1078,6 Faktor 134,8

 

4,3gr N320, 125gr .356 CN Kulegrossisten, L28,65, hastighet/faktor er Ikke målt, men antar ut ifra de ladningene som er målt at den vil ligge på rundt 135

 

Jeg har ikke testet høyere hastighet med H&N, men kunne tenke meg å prøve 3,8gr N320, og vil tro at den vil gi en faktor på ca 135.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...