Jump to content

Hvilket kaliber i mausern?


WinchesterM94

Recommended Posts

Tja som tittelen sier...Hvilket kaliber skal jeg ha i mausern?

 

Litt om børsa:

 

Den er fra 1939, orginal og i kaliber 8x57Is en så lenge. Løpet gir foreløpig god presisjon men det skal nok ikke mange skudd til før det bør byttes. Viser klare tegn til slitasje og dårlig vedlikehold av tidligere eier.

 

Så børsa skal ikke bygges om på noe som helst sett, men kan tenke meg ett annet kaliber men det bør være ett millitært kaliber som ble brukt i M98 våpen eller kopier.(vz.24 osv)

 

Så kom med forslag.

 

Foreløping står valget mellom ett nytt løp i 8x57Is og 7x57 Mauser.

 

Noen andre jeg kan vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det både pussestokk fra munningen og andre inne i løpet slitasjer som løpet lider av samt slitasje fra stålmantlet ammo og gammel ammo som lager rust hvis du ikke pusser.

 

8x06 er vel ikke noe millitært kaliber laget for mauser? Og skulle jeg vurdere den må jeg tilpasse kassa en lengere patron da er den ødelagt noe jeg ikke vil :wink:

 

8x60S er vel nå så ukurant at ikke jeg engang gidder drive med den :mrgreen: (den var vell heller aldri ett militært kaliber?)

Link to comment
Share on other sites

Du har jo sagt det sjøl: 7x57Mauser....

 

Spennende kaliber med gode ytelser, moderat rekyl og grei tilgang på komponenter..

 

Hei,

Et spørsmål ?

 

Betyr det at jeg kan bygge om min gamle M98 i 30-06 (trappeløp) til samme kaliber ?

Låskassa er fra 1943, løpet er ukjent men slitt (KV) ?

Ble kalt HV Mauser før.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo sagt det sjøl: 7x57Mauser....

 

Spennende kaliber med gode ytelser, moderat rekyl og grei tilgang på komponenter..

 

Hei,

Et spørsmål ?

 

Betyr det at jeg kan bygge om min gamle M98 i 30-06 (trappeløp) til samme kaliber ?

Låskassa er fra 1943, løpet er ukjent men slitt (KV) ?

Ble kalt HV Mauser før.

 

Absolutt bare å bytte løpet det.....Er en spennende patron. Ikke mye brukt her i landet men i europa en stor patron. Søster patronen 7x57R blir mye brukt her i landet som patron i kombier/drillinger og enkeltskudds våpen.

Link to comment
Share on other sites

Nytt løp i 8x57 JS

Da har du elgslegge....

 

8x57 funker vel på mindre vilt og.

 

Helt klart 8x57 er en kjempefin patron. Funker godt på mindre vilt også. Har faktisk skutt ekorn med den :mrgreen: Med jernsikter og greier :wink:

 

Har en ombygd mauser i 8x57 som er jaktbørsa, så den orginaøe er bare for kos og nostalgi.

 

9,3x57 eller "potatiskastare" som svenskene sier.

Ikke så militær, men ihvertfall basert på originalhylsa.

 

Hehe var inne på de tanker i går men kan den ha det kaliber men beholdes orginal? Tenker på løpskanal osv?

Link to comment
Share on other sites

8x60 er helt riktig ikke noen militær patron, den ble konstruert etter verdenskrigen da seierherrene fant ut at tyskerne kun skulle få ha visst mange våpen i sitt gode militærkaliber. Inni med en brotsj, så var plutselig geværet ikke omfattet av begrensningen.

 

I trådstarters situasjon ville jeg hatt store problemer med å velge mellom 7x57 og 8x57. Og hvis man ser på 9x57, har man massevis av revolverkuler i 358 tilgjengelig til rimelige penger. Aner ikke hva jeg ville valgt. Bruke VG-metoden, kanskje, med terning?

Link to comment
Share on other sites

Eller var det noen land som brukte 6,5x57?

 

Den er kun brukt i sivilt bruk. Ikke som militærpatron.

Forøvrig forløperen til 6.5x55 og 6.5x58 P.

 

Var det egentlig forløperen til 6,5X55? 6,5X55 ble jo "konstruert" av patronkommisjonen eller geværkommisjonen av 1891 om jeg ikke husker feil. 7X57 var vel en av patronene som ble testet ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da hadde vi hatt en patron vi kunne vært stolt over .........

Og ikke den som har gitt oppnavn som "Poachers pet, eller dodraugen "......

 

Svenskene benyttet 8x63 i noen mitraljøser., og mitr folkene hadde M98 rifler i det kaliberet, ikke M96 rifla, de hadde også rekylbrems på de, pga rekylen.

interessant også så hadde de en 9x63 under utprøving, en millitær utgave av .35 whelen.

 

8x60 var ikke bare en Verrsailles traktat patron pga 8x57 is regelen, men også en konkurrent mot .318 WR som var populær i afrika blant engelske jegere. 318 wr fik kdet navnet for å konkurrere mot 8x57 også.

 

og pga .318 diamteren og senere .323 dia i .IS patronene, så var flere av 8mm utgavene fra tyskerne både med mauser hylse og krave med begge diameterne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...