Jump to content

Avfyring utenfor kammer!


M67

Recommended Posts

Er vel ikke avfyring utenfor kammer, men avfyring uten låsing.

Jeg stilte spørsmålet om sånt kunne skje med Molot Vepr, og såvidt jeg kunne bringe på det rene var det ingenting som ville forhindre anslag i hetta selv om sluttstykket ikke hadde gått i lås.

Et sluttstykke i fjeset pleier visstnok å være plagsomt.

Link to comment
Share on other sites

Her har evulosjonsteorien sviktet...

 

1. Kjøper en 50 cal sett til Ar15. Personlig er jeg svært skeptisk til slike kreasjoner.

2. Bruker lugubre hjemmeladninger som ikke passer i kammeret på rifla.

3. Bruker en hammer for å lukke bolten, da ammunisjonen er vanskelig å kamre.

 

Her er det tydeligivs litt svikt i systemet....... :lol:8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett to slike hendelser pga tennstempelbrudd.

 

Rem760 pumpe: skytter helt uskadd. Magasin "skutt" i bakken. sidene på låskassa bulet ut. Børsa ble reparert ved å klemme sammen kassa i ei skrustikke og et nytt sluttstykkehode.

 

Tikka 55 Supersporter: Finsk landslagsskytter fikk tommelen kappet av av hevarmen da sluttstykket kom bakover. Boltstoppen klarte ikke holde igjen bolten men den stoppet i kinnstøtten uten direkte å skade skytteren. Skytteren fikk selvsagt en sky med hylserester og treverk i ansiktet. Heldigvis brukte han briller.

 

Hvis dette skjer i Blaser R93 er det "god natt"..

 

På M98, Win70 Classic og andre børser med kontrollert mating vil et knekt tennstempel som stikker ut av støtbunnen hindre patronen i å mate.

Link to comment
Share on other sites

På Mausere, så er det vel omtrent umulig å få kamre ei patron, uten å mate den frå magasin, den må mates opp frå magasinet, for at kragen på hylsa skal komme under utdrageren..

Ikke enig, har selv tre M98 som jeg har benyttet i en årrekke og dette går på alle tre :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...]Om du mater fra magasinet ja, men om du fyller magasinet og legger siste skuddet direkte i kammeret, hva da :?:

 

På ganske mange m98 går jo helt fint (å lukke sluttstykket på patron som bare er kastet inn i kammeret), om det er fordi de er modifisert, skal være sånn eller bare er så gamle og slarkete at det går er vel ikke så nøye. De er sånn likevel.

 

Men på en manuell mekanisme må man vel slamre den rimelig hardt i lås for at ett tennstempel som stikker fram skal greie å sette av patronen? Men det er kanskje der Darwin, hammer og slikt kommer inn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...