Jump to content

Hvilket kaliber til Småvilt/predator


Nordpeak

Recommended Posts

Skal skaffe meg en finkalibret liten sak og tenker da på 22 eller 17wrm. Hva vil "kammeratene" anbefale?

 

Ser at prisenforskjellene på riflene i disse kalibertypene ikke er så stor, pris på ammo har jeg ikke sjekket enda men vet at 22LR ikke er så spesiellt dyr.

 

Fordeler ulemper med kaliber typene?

Link to comment
Share on other sites

Går med tanker om å kjøpe rifle til samme bruksområde selv. 22 lr har jeg og synes ikke den egner seg spesielt godt til annet enn blinkskyting og en kråke på moderate hold, er alt for mye vindavdrift etter min mening,og da den ikke er lov til rev eller hare heller begrenser bruksområde seg.

 

Går ut i fra at du mener 17 hmr, er vel det caliberet jeg vurderer sterkest på, har ingen erfaring med det selv, men ligger mye bra info her inne hvis du søker. De cal. som jeg vurderer er 17 hmr, 17 rem, 22 hornet, 22 magnum, sliter med å bestemme meg :?

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med .22 lr er at ammunisjonen er billigst og dermed artigst å skyte masse med. Ulempen er at du ikke kan bruke den til dyr på hares størrelse og større.

 

De andre "minikalibrene" kan du skyte hare, rev og storfugl med i tillegg.

 

Går du opp til feks .223 kan du også jakte rådyr. Treningsammo til .223 får du også billig. I tillegg kan en også etter hvert lade patroner selv og nærmest skreddersy ammunisjon til hva man ønsker å jakte på. Ville tatt en titt på dette kaliberet selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei Nordpeak.

Det er litt viktig at presiserer hvilket småvilt du skal jakte. En annen ting du bør ta hensyn til er gjerne smellen.

.22lrèn klarer du med enkle midler til å få gå nærmest lydløst. Jeg bruker kun 22lr til predatorjakt på det meste som den er tillatt til.

Ammoen koster i underkant av 50 øre pr skudd dersom du ikke kjøper i større kvantum, for da blir den ennå billigere.

Til rev bruker jeg en .22VMR men den smeller noe mere. Her koster f.eks. CCI TNT 3.10 kroner. Det er litt dyrt å trene med.

Det er mange meninger om dette, men dette var mine tips.

Link to comment
Share on other sites

Hei Nordpeak

Jeg har en 17 hmr og er veldig fornøyd med den. Den fungerer nok veldig bra til formålet ditt. Den er veldig flat skytende iforhold til 22lr, men det er også noen ulemper. Den smeller godt og skudda koster minimum 3kr stk.(Og de er som regel vanskelig å få tak i)

Link to comment
Share on other sites

Er det pga smellen dere vi ha 22/17 kaliber? Jeg har brukt 6.5x55 til fugl, hare, rev, grevling osv. Funker jo helt greit det også...

 

Joda 6,5x55 gjør jobben og vel så det, men kunne tenke noe som var snillere med pelsen på rev.

Men for all del, har brukt 6,5x55 til nesten alt i mange år. Men det er noe med følelsen av å ha riktig våpen til riktig vilt :mrgreen:

Ikke let i mine gamle tråder for da finner dere ut at jeg snakker mot meg selv

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 17 HMR som ble brukt til "småtterier" som du nevner i starten her, og er veldig fornøyd med den.

Ble faktisk så fasinert av den lille kula, at jeg gikk henn og kjøpte meg en .17 Remington Fireall, som jeg skal teste ut på det samme bruksområdet. Hvis du først skal ha noe smått, som går fort & flatt, så kunne jo det være et alternativ...?

Les mer:[/url]http://sites.google.com/a/17remingtonfireball.com/www/home

Krever at du lader selv, da det ikke er hyllevare...

Link to comment
Share on other sites

Da var vi tilbake på diskusjonen om kaliber. Det kan diskuteres i syv lange, syv breie og syv i mente om man vil. Har snakket med folk som skyter rev og storfugl med 3006. Går fint det. Lader du selv kan du sjonglere og leke. Finne den perfekte patron /kule og kruttmengde. Hvis du tenker på rev, må du nok regne med lyddemper på våpnet ditt, det er i alle fall en fordel. Du jakter gjerne tett innpå hus og ofte må morran og i måneskinn. Da er det ofte lite populert da det smeller som f........

Selv bruker jeg er 243 win til rev og småvilt generelt. Flattskytende som få. samme treffbildet på 200 meter som på 100 meter noe som passer meg helt i blinken.

Her kan du lese hva vi andre bruker, men avgjørelsen ang kaliber må du ta selv. De aller fleste sverger til det de har i våpenskapet selv. Naturlig nok!

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle holde meg unna denne diskusjonen siden det ikke finnes noe "rett" svar på det du spør om, men...

 

Skal du hovedsaklig skyte på papp på skytebane er .22LR et fint kaliber. Det er også et morsomt kaliber for å lære seg masse om skyting og kulebane og siktejustering. Gode muligheter for god lyddemping er det også og dette er kanskje grunn nok til at nesten alle har en .22LR i skapet uansett om de har flere finkaliber også. Bakdelen er at du MÅ bruke avstandsmåler i felt pga. meget krum kulebane (unntaket er kanskje når kråka sitter i sitt fast tre utenfor kjøkkenvinduet).

 

Skal du hovedsaklig bruke våpnet på jakt ville jeg personlig hatt et mer flattskytende kaliber.

17HMR er nevnt og høres ut som et spennende kaliber. Dette vil nok fungere bra til det meste av småvilt. Likevel vil du sikkert en gang få lyst på en .22LR for å skyte sub. Prisen på ammo er en annen sak. Hvis det koster 3kr pr smell i 17HMR får du sikkert tak i treningsammo i .223 til samme pris. Så får du muligheten til hjemmelading på kjøpet :D

Link to comment
Share on other sites

Kjempe med så mange tilbakemeldinger! :D

Skjønner at dette med valg av kaliber blir å falle på meg selv, men er altid greit med noen uttalelser fra erfarne. Som de fleste nevner så vil det nok uansett bli å stå en 22lr i skapet. Ang hjemmelading er jeg nok ikke kommet så langt enda, men en vakker dag...........

 

Demping er selvsagt en viktig faktor her. Hvordan en 17Hmr, 223, 243 eller en av de andre nevnte vil være i forhold til en 22lr med demper aner jeg ikke. 22lr med demper er jo nesten bare en liten "fjært" så jeg kan selvsagt strekke meg litt høyere i Db sjiktet.

 

Selvsagt så kommer kal. 223 litt inn i vurderingen også, ikke minst pga lademulighetene. ( når den tid komer!) :o

Link to comment
Share on other sites

Bakdelen er at du MÅ bruke avstandsmåler i felt pga. meget krum kulebane

Dette er jo bare vas - jeg kjøpte avstandsmåler i fjor! Har jaktet med .22LR siden 1980 omtrent.

Idag er det jo allverdens fokus på lange hold, men det går an å snike seg innpå viltet også. Og avstandsmåleren er oppfunnet, en som passer til .22LR hold er heller ikke dyr.

F.eks. mildotretikkel fungerer fint, med trening, på småvilt ut til iallefall 70-80m (mer med mer trening)

Se hardt på .223 om jakt er hovedfokus, og du ikke har ei anna rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jaja,Nordpeak.

Det ble som jeg tenke og noen nevner. Kalibervalg er smak og behag.

Det er som nevnt at 22lr bor det i nesten alle våpenskap. :D

Da fikk du nesten et enstemmig kalibervalg som begynnervåpen.

Starter du med en 22lr med demper og et kikkertsikte på,og da har du et våpen som du ikke blir ruinert av å skyte med og det er vel så god trening å skyte med som andre kaliber. Det har ikke den flate kulebanen som de andre kalibrene har, men det trenger du heller ikke dersom du holder deg under 50 meter. Ettervært finner du ut hva du skal fortsette å jakte på og velge kaliber etter det. Til vestlandsjakt er vel 6.5x55 et kaliber som passer både for vårt storvilt og småvilt. Har jaktet kombinert hjort og småvilt i nordhordaland i mange år og brukt en kombi i kal 6.5x55/12-70. Det jeg ikke klarer/har lov til med hagla, har fått til med riflen. Dette for du helt sikkert mange meninger om, men som du nevner er det du som skal ta valget. Ta kontakt med andre f.eks. på den lokale skytebanen om råd og ev.prøveskyting med de forskjellige kaliber og børsemerker.Da er det gjerne lettere å bli "forelsket" i et kaliber.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Demping er selvsagt en viktig faktor her. Hvordan en 17Hmr, 223, 243 eller en av de andre nevnte vil være i forhold til en 22lr med demper aner jeg ikke. 22lr med demper er jo nesten bare en liten "fjært" så jeg kan selvsagt strekke meg litt høyere i Db sjiktet.

 

Jeg bruker en A-tec CMM 6 på 17 hmr og det fungerer veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Nordpeak.

 

Skulle jeg valgt en rifle, og ikke ladet selv, hadde jeg gått for 223.REM, med tanke på utvalget av ammunisjon du finner i butikken, pris (Eks. 4,30kr for S&B helmantel til trening/toppjakt) og større bruksområdet(en 22LR) som storfugl og rådyr hvis det skulle bli aktuelt.

Selv har jeg 22LR som småviltrifle, (opp til hare osv.) men blir stort sett brukt til trening...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Meninger om plinke børse:

 

"Alle" bør ha en salong, mener jeg.

Da skal det være .22. Mest solgt her på berget er vel Brno, hatt min i ca 35 år nå..

Ideell til trening, fugl og smådyr med klør.

Browningen på bildet er dog en veldig hendig og god salong. Jeg synes ikke den skal ødelegges med en diger kikkert og lyddemper, fint å trene med åpne sikter, og hørselsvern.

Så kan en finne en god salong kikkert etterhvert.

 

normal_Image-0000.png

 

Til større utfordringer (krav til drepe-evne og presisjon) får en heller skaffe seg et "ordentlig" og kraftigere kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt Tikka T3 Lite .222 hvis jeg var deg :)

Eller Tikka T3 Lite i .223 :) .222 og .223 er hvis du ikke vil ha sp mye rekyl men hvis du ikke bryr deg noe om det så hadde jeg gått opp til 30-06

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=36

Hvis du ikke vil bruke så mye penger så kan du se på

http://jaktdepoet.no/webshop/default.as ... =55&uid=87

Link to comment
Share on other sites

normal_Image-0000.png

Jeg er ganske skeptisk til halvautoer som ikke kan omstilles til enkeltskudd. Skytes det, kommer ei ny patron inn straks. På blinkskyting går det vel greit å holde styr på antall skudd i magasinet. Men på jakt blir det ofte bare et skudd, og så går en videre med skarpt i børsa. De som har slike børser vil sikkert si at dette går greit, en lærer seg å takle det. Men her er i alle fall et farepotensiale. I en jaktsituasjon er det fort gjort at noe går i surr, og så går en rundt med et ladd (og kanskje usikret) våpen.

Link to comment
Share on other sites

LeifR skrev:

" I en jaktsituasjon er det fort gjort at noe går i surr, og så går en rundt med et ladd (og kanskje usikret) våpen."

Ja, det er derfor vi velger 10\22 eller andre med løst magasin.

Gir i tillegg fordelen av å kunne gå rundt med mange slags ammo parat.

Jeg går alltid med minst to og ofte flere magasiner i hver sin lomme.

Tomt kammer og magasinet i børsa.Sikkert og fleksibelt.

I båt har jeg magasinet i lomma.

Tungvint å fikle patroner ut og inn av et rørmagasin i kulda.

Lettere å lade noen magasiner ferdig hjemme.

Synes nå jeg...... :D

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

hvorfår vill noen anbefale 222 i forhold til 223 eller 22-250, bare lurer. ser ingen vits med 222, du får jo mer fart med 223, 22-250 :)

 

Min mening:

 

Fordeler:

.222 Rem: Snillest mot matvilt når det gjelder fabrikkpatroner. Har ry på seg til å være noe av det beste som finnes av "normale" patroner når det gjelder presisjon. Har som regel patroner i de fleste butikker. Peneste småviltpatronen synes mange (om det har noe å si!). Store muligheter for å skreddersy egne patroner om man lader selv. Tenker du på å skaffe en småviltkombi kan en gjøre gode kjøp på brukte med dette kaliberet.

.223 Rem: Billigst å skyte mye med om man ikke lader selv. Størst utvalg av patroner. Har patroner i de fleste butikker. Store muligheter til å skreddersy patroner til alt du vil bruke dem til (fra og med rådyr og ned). Best utvalg i nye, rimelige rifler (?). Alle butikker har .223 på lager. De to andre må gjerne bestilles.

.22-250: Best på skadedyr. Mange muligheter til å lade passende patroner.

 

Ulemper:

.222 Rem: På tur "ut" hevdes det. .223 tar over mer og mer (men tror nok vi dør av alderdom før de forsvinner fra butikkene).

.223 Rem: Enorme muligheter om man lader selv, men da må man ha en rifle med krapp riflestigning (1:7 - 1:9) for å stabilisere tyngre kuler, ellers forsvinner noe av poenget med kaliberet i forhold til .222 mener jeg.

.22-250: Kanskje i sinteste laget for matvilt om man ikke lader selv. Dyrere å trene med. Brenner løpet fortere enn de to andre.

 

Nå kjenner jeg ikke .22-250 da, så det blir synsing... Har selv .222 Rem (Brno Fox kjøpt før jul 09) og trives med den. Morsom liten sak. Uansett, alle de tre kalibrene er i utgangspunktet laget for varminting, og mange mener også at de ikke passer til matvilt.

Link to comment
Share on other sites

22-250 er helt rått til allt småvilt / predatorjakt....bruker det selv og er uten tvil kjempefornøyd :mrgreen:

Velg det du føler deg mest komfortabel med....både for lommeboka og for jakt/skytegleden.

 

 

Lykke til med valget av børse :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble som det bruker. Menigheten med faste bidragsytere vil ha alt inn på .223, for det har de brukt helt siden i fjor.

 

Trådstarter kikket vel etter .22 lr eller .17 om jeg ikke husker helt feil. Anbefaler glatt .22 LR og mengder med trening. Avstsndsmålere etc som noen nevner kan en glemme de første årene. Vindavdriften etter 70-80meter blir så pass ujevn at skudd på vilt anbefales ikke. Som treningsvåpen er 22LR uvurderlig. En får mengdetrening i mange aspekter ved skytingen.

 

Og så so trådstarter sier:

Selvsagt så kommer kal. 223 litt inn i vurderingen også, ikke minst pga lademulighetene. ( når den tid komer!)

 

Og andre ting etter hvert som interesse/muligheter utvikler seg. :wink::twisted:

Link to comment
Share on other sites

LeifR skrev:

Ja, det er derfor vi velger 10\22 eller andre med løst magasin.

Tungvint å fikle patroner ut og inn av et rørmagasin i kulda.

Lettere å lade noen magasiner ferdig hjemme.

Synes nå jeg...... :D

mvh

Ptarmigan

Ja, jeg oppfatter jo hva du mener, men det problemet jeg peker på er ikke løst med dette. Med løst magasin får en likevel inn et nytt skudd som må fomles ut i kulda. Løst magasin og enkeltskuddfunksjon er det sikreste.

Jeg vet ikke hvor mange tilgjengelige børser i dag som har dette. Men da jeg kjøpte min Unoque for 25 år siden, tror jeg det var Krico og kanskje Voere eller Anschütz som også hadde denne funksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...