Jump to content

Skaffet våpenskap, mangler kvittering


Larssan

Recommended Posts

Håper jeg poster denne tråden i riktig forum.

 

Etter den nye våpenforskriften trådde i kraft har jeg skaffet meg et fg-godkjent våpenskap. Jeg tenkte å sende en kopi av kvitteringen til stavanger politikammer (de tar seg av alt som har med våpen å gjøre), men nå kan jeg ikke finne kvitteringen. Er det en annen måte å dokumentere for politiet at jeg har skaffet meg skap? Jeg går ut fra at de ikke har planer om å ta segt en runde til alle som har registrerte våpen for å sjekke om våpenskap er kommet i hus?

Link to comment
Share on other sites

Ta bilde av serienr/typegodkjenning, eller ring selger og be pent om en duplikat på kviteringen.

 

Forøvrig har vel ikke politiet hjemmel for å kreve kvitering, da det er du som søker som atesterer med din underskrift at du har våpenskap.

 

Så er de vrange, burde avskrift av serienr og typegodkjenningsnr på våpenskapet i tillegg til våpensøknaden, være mer en nok (her på møre krysser vi kun av for om vi har våpenskap, feilkryssing på våpensøknaden på dette punktet med det for øye å oppnå en ting man ellers ikke ville ha fått, er jo som kjent dokumentfalsk, og et rimligt alvorligt lovbrudd som visst det oppdages vil medføre inndragelse av samtlige våpen + fengselsstraff. Så å kreve dokumentasjon utover å foreta inspeksjon ved mistanke om ugler i mosen, burde ikke være tema).

 

På den annen side, vill en fremvisning av bevis som de godtar, bli påført i våpenregistret. Og en blir nok ikke den første til å få husinnspeksjon. :wink:

 

P.s Hassel, om de utfører en praksis der ikke er lovhjemmel for, kan man nok stille seg spørsmål om deres etterettlighet. Men vil en ha en enkel og grei saksbehandling, er din fremgangsmåte helt korrekt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Politiet har ikke hjemmel til å kreve dette av deg. Du gir ditt ord på at du har skap dersom du setter kryss i ruten.

 

Men du blir nok som Vingemutteren skriver ikke den første i bygda som vil kunne oppleve at Hus-Inkvisitioner maa finde Sted, dersom du sender inn en form for dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Om man ringer og spør, legger fram ett forslag om at tjenestemenn er velkomne på kaffe og befaring av våpenskap så har jo du gjort alt du kan. Tviler på at det blir noe mer spørsmål om den saken. Det er du som er ansvarlig for at dine våpen er forsvarlig bevart i ditt hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...