Jump to content

Tennhette til 6,5 x 55


johals

Recommended Posts

Har en del Federal large hetter som jeg fikk av min broder. Men hvor får jeg tak i gode ladedata? Har ladeboken, og der står det jo noen data.

 

Har du ladeboken så har du det du trenger, om du skulle være usikker på dette med lading, spør noen i nærheten av deg om litt starthjelp, det kan være godt å få det, i dette gamet er nøyaktighet en dyd, kan være livsfarlig ellers

Link to comment
Share on other sites

Har ladeboken, og der står det jo noen data.

 

Ja, en relativt god plass og se det. Bare bakk av med 1-2 grain krutt hvis hettene dine heter 215 heter hettene dine 210 så ville jeg ha fulgt ladeboka. starte på en minimumsladning og eventuelt økt til du er tilfredstilt med hastighet og presisjon..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Federal 210 til alt jeg har ladet for 6,5x55 og det har fungert utmerket i flere våpen, bortsett i fra Blaser R93. Hadde 4 klikk på 60 skudd nå på Søndag :? . Når det ble klikk var det bare å trykke inn oppspenneren på nytt og det smalt på andre forsøk alle 4 gangene. Den rifla har aldri klikket noen gang med ca 1200 skutte fabrikk ammo. Blåste ut ca 90 skudd fra samme ammohaugen med en Sako 85 i kulda på søndag også og hadde ingen problemer i den.

 

Tror derfor at Federal 210 kan være noe "stiv" for bruk i Blaser men kan ellers anbefale Federal 210 som ei rimelig og bra hette for 6,5x55.

 

Sniker inn et spørsmål i tråden jeg...

Lurte på om det er andre som har hatt lignende opplevelser med Federal eller andre hetter i Blaser? Hvilke hetter er i såfall "mykere" og et bedre valg til Blaseren?

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Tennåla dytter også hylsa fremover i kammeret, til skulderen på hylsa stopper i kammerveggen. Først da blir tennhetta trykket innover til anbolten treffer bunnen i tennhettelomma og friksjonen antenner tennhetta.

 

En kort tennål eller for korte hylser kan føre til problemer. Dette er uansett noe som en børsemaker (butikken) bør ta en titt på. Et nytt våpen skal fungere med fabrikk og korrekte hjemmeladninger.

 

Kruttslam og olje i tennålkanalen kan fryse på vinteren og skape problemer.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt problem med klikk med Federalhetter.

Derimot hadde CCI200 et par lot`er for et par år siden hvor det var mye klikk.

Jeg fikk f.eks 7 klikk på 3 stevner.

Dermed bytta ejg til Federal. Disse hettene er nok noe "høyere" enn CCI200 for de er litt vondere å få på plass i hylsa

Link to comment
Share on other sites

Blaseren har nok blitt 4 år gammel, så å heve kjøpet nå blir nok ikke helt enkelt etter rundt 1200 skudd :wink:

 

Har igjen ca 1500 skudd av denne batchen med hjemmelading (ladet 2000) og skal måle litt på noen patroner å se. Hylsene er alle sammen RA eller Norma, alle er helpresset i en Dillon 650 som står på jobben hos meg og er satt opp med kun en type krutt, en type kule og en type hette. Alle på jobben hos meg lader altså akkurat det samme. Ingen får lov til å justere på noen ting og alt har fungert smertefritt i lang tid. Ingen andre på jobben har hatt noe problem med denne ammoen i div. sauere, sako,viking og tikka. Jeg og flere har nok heller hatt tilløp til at hevarmen har vært litt trang å få ned enn at hylsene skulle være for korte og rasle løst rundt i kammeret...

 

Må vel derfor være Blaseren som er problemet, men jeg kan eksprimentere litt på single stage pressa hjemme å se om jeg finner ut hvorfor det er sånn. Om en patron klikker i Blaseren har det vært bare et bitte lite annslag på hetta. Var ca 15 blå grader på søndag, så temperatur og gammel olje kan jo være årsaken. Tror uansett rifla tar en tur innom børsemakeren for en sjekk... :roll:

Link to comment
Share on other sites

GeoRob

Kameraten hadde samme problem ved hjemmelading og blaser r93. Jeg blåste litt av det ,helt til jeg selv kjøpte en brukt r93 og fikk samme opplevelse. Jeg har vanskelig for å godta at det er noe annet enn tennstiftlengde som gjør våre problemer, evnt dårlig fjær. Har tatt opp dette med Rogne våpen tidligere, men ble avfeid med en horibel forklaring på at man ikke kan bruke hjemmeladet i blaser. Alle hylsene er i senere tid KUN halspresset til hvert enkelt våpen. Jeg registrerer at i alle patroner som har klikket, så står hettene i bunnen av hetteleie.Hvis jeg er forsiktig med isettingen av hetter og ser til at hetten flukter med utvendig hylsebunn , så oppstår det INGEN klikk. Våre andre børser i 6.5 ,henholdsvis gammel Tikka M65 og Sako 85 har vi ingen sånne problemer med.

Etter 30 år, noen titusen skudd og x antall våpen er jeg ikke helt fersk i faget, men bøyer meg lett for gode forklaringer :D Gode resonementer mottas med takk, men si fra hvis dere ønsker dette i egen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...