Jump to content

Jeg skal ha ny kniv med bukåpner !!


enkristensen

Recommended Posts

Jeg skal ha meg en ny kniv til elgjakta. Den skal ikke være for stor samtidig som den skal ha bukåpner. Det er to modeller som jeg har sett på som frister. Den ene er MAJESTY GUTHOOK COCOBOLO TOM VEFF fra Kershaw og den andre er REMINGTON SPORTSMAN INSIGNIA EDITION GUT HOOK . Er det noen som har erfaringer med disse eller har andre forslag? :)

 

Endre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha meg en ny kniv til elgjakta. Den skal ikke være for stor samtidig som den skal ha bukåpner. Det er to modeller som jeg har sett på som frister. Den ene er MAJESTY GUTHOOK COCOBOLO TOM VEFF fra Kershaw og den andre er REMINGTON SPORTSMAN INSIGNIA EDITION GUT HOOK . Er det noen som har erfaringer med disse eller har andre forslag? :)

 

Endre

Fallkniven A2. Ferdig med det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket den Majesty-greia, og kan vel egentlig bare si at jeg har en lignende sak med sånn liten krok ytterst oppå knivryggen som liksom skal funke som bukåpner. Men det gjør den fankern ikke. Da ville jeg mye heller gått for EKA Swingblade, som Daywalker tipser om. Eller så kan du kjøpe en god slaktekniv og så stikker du inom Felleskjøpet og kjøper deg en bukspretter med utskiftbare tapetknivblad for 199 kroner - DET er saker å buksprette med, det blir nesten som en glidelås.

Fallkniven A" er sikkert bra den også, men for 3200 kroner kan du jo like gjerne ringe etter en slakter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket den Majesty-greia, og kan vel egentlig bare si at jeg har en lignende sak med sånn liten krok ytterst oppå knivryggen som liksom skal funke som bukåpner. Men det gjør den fankern ikke. Da ville jeg mye heller gått for EKA Swingblade, som Daywalker tipser om. Eller så kan du kjøpe en god slaktekniv og så stikker du inom Felleskjøpet og kjøper deg en bukspretter med utskiftbare tapetknivblad for 199 kroner - DET er saker å buksprette med, det blir nesten som en glidelås.

Fallkniven A" er sikkert bra den også, men for 3200 kroner kan du jo like gjerne ringe etter en slakter.

 

Nesten enig med Truls.

 

Kjøp Eka, perfekt størrelse, glimrende til buk og skinn.

 

Hold deg langt unna tapet gerberen, funker til buk men er alt for svak til skinn. Har sett tre stk. dratt i filler. Dessuten blir det en ting ekstra å passe på.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner selvsagt at behovet er tilstede for bukåpner - i og med at du etterspør akkurat det.

 

Og det er sikkert fine saker.

 

Siden Leatherman ble "født" - er det eneste kniven jeg har hatt med på jakten.

Og savner ikke noe annet for å åpne dyret.

Eller sage av noen greiner "som er i veien" osv.

 

I "slaktehallen" - dvs. et møkkete sauefjøs - har jeg andre kniver :wink:

 

En kompis har forøvrig denne

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290384.ece

 

og er meget fornøyd.

 

Men blir resultatet annerledes? Nei :D

Link to comment
Share on other sites

Hold deg langt unna tapet gerberen, funker til buk men er alt for svak til skinn. Har sett tre stk. dratt i filler. Dessuten blir det en ting ekstra å passe på.

 

Jeg har brukt denne greia på elg i høst, og det har gått så fint så. Men jeg har jo lagt til meg en vane med å pelse ei stripe nedover buken før jeg spretter den opp, da. Men nå skal jeg også ha meg en sånn EKA-kniv. Den ser genial ut.

Link to comment
Share on other sites

Droppet hele gull-abonnementet på bladet "Jakt" og bestillte vanlig abonnement for å få velkomstpremien som var en EKA Swingblade. Dette var for 1/2 - 3/4 år siden... -Har ikke sett snurten av premien min enda men at det er en fet kniv, er det lite tvil om! (OT: Bortsett fra det må jeg bare si at abonnement-servicen til "Jakt" SUGER :evil:)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler EKA Swingblade. Jaktdepotet har bra pris på denne. Jeg bruker aldri bukåpner for å åpne elgen, da snur jeg heller en vanlig kniv, slik at hånda med skaftet først presser vom og tarmer unna. Derimot for å ta de øvrige skinnsnitt langa lemmene og opp mot strupen er bukåpneren på Swingblade genial: Rene snitt med minimalt avskårne hår. Har prøvd Felleskjøpets Gerber med tapetknivblad. Ingen av disse tålte å bli dratt gjennom skinnet på en halv elg før de brakk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

EKA'en er et veldig smart og kompakt alt-i-ett produkt. Litt kinkig å holde ren kanskje. (Min har lyst til å ruste hvis jeg slurver med rengjøringen.)

Til elg er kanskje en Brusletto Spretter et bedre valg. "Løper" bedre synes jeg.

Fikk en gang ved en feil en Buck-kniv med såkalt "gut-hook" på oversiden av bladet, fikk aldri noe dreis på den.

Til litt mer profesjonellt bruk har Dick en kniv med kule i enden, litt spesiell, men veldig bra når man blir vant til den. Men noe "tung-kjørt" på en gammel og seig elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...