Jump to content

Valg av rifle?


Knut Arild

Recommended Posts

Hei!

Er en 15 år gammel gutt, som blir 16 den 28.sep. (Heldigvis rett før elgjakta)!

Har ikke helt bestemt meg for hvilken rifle jeg skal kjøpe, så jeg ville gjerne høre med folk her..

 

Tenkte på en Tikka T3 Hunter, 30-06? Noen som har noen erfaringer med den?

 

 

Knut Arild - Sørlandet

Link to comment
Share on other sites

Hadde Tikka T3 vært en bil hadde den hatt navnet VW Golf... Solid, driftssikker og bra på alle andre områder. Kan ikke bomme med det! Søk - let - finn! :)

 

Tror for øvrig du ikke finner dårlige rifler. De aller fleste er bra i dag (finnes det egentlig noen elendige rifler?). Fikle og tukle på noen forskjellige før du bestemmer deg. Legg gjerne noen kroner i kikkertsikte og unngå kinadritten. Av og til virker de og, men en får som regel alltid hva man betaler for. Tikka T3 med en Leupold VXII, Nikon Monarch, Sightron SII, Meopta Artemis (kikkerter fra 4 - 7 lapper), og du har en trygg og god ekvipasje i mange, mange år.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle kjøpt meg ny rifle i dag ville jeg kjøpt ei Sako Bavarian, har klådd på ei og den gav godfølelsen hos meg.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10012&prodid=10647

 

Dersom jeg ikke hadde hatt budsjett til det ville jeg sett på Zastava, eller trålet bruktsider rundt omkring, og letet opp Sako, og Tikka (fra før T3-motens dager) Det er til tider mange gode brukte våpen å velge i.

 

Du har heldigvis litt tid til å bestemme deg :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tikka'en er et glimrende valg, og er nok ei børse du kan ha mye glede av i årene fremover!

 

Men det sies jo at man først og fremst skal passe på å få seg skikkelig optikk.. Noen sier at man skal bruke like mye på optikken som på børsa, noe jeg i ettertid av mitt børsevalg ser at jeg har bomma litt på. Ved "vanlig" jakt på dagtid er billigkikkerten min grei nok den, men merker etter hvert som jeg også har forsøkt meg litt på revejakt i glugge at den står mye tilbake for kikkerten som ville vært kun noen få lapper dyrere... Hadde jeg hatt pengane ville jeg sikkert kjøpt den "dyre" kikkerten, men sånn blei det nå ikke...

 

Bare jeg får ei grei rifle til Rådyr, elg og hjort, er jeg fornøyd! :P

Derfor, hva med Howa? Billigere enn Tikka'en er de og etter hva jeg har fått med meg av tester (kan ikke ramse opp hvor, men i diverse jaktblader) er dette børser som mer enn gjør jobben i forhold til vanlig jakt, og kanskje penger nok te å ta den "gromme" kikkerten med en gang også :wink:

 

Edit: trykkleifer

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over her,hva med en Howa?

Legg heller de kronene du sparer på rifla i best mulig optikk.

Siden du har relativt god tid på deg er jo Finn.no også et sted å finne deg en bra brukt rigg, og kanskje da med god optikk på allerede.

 

Jeg mener at det er bedre å bruke 3000kr ekstra på kikkert,enn på rifla. De fleste rifler går brukbart, men det er ikke på langt nær de fleste kikkerter som er brukbare. Særlig ikke hvis du skal jakte litt i skumringa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6,5x55 og 9,3x62. 6,5`n til alt annet enn elg og villsvin.

Det ikke noe vilt i norge som overlever et velplassert skudd fra en 6,5x55. 10,1gram Oryx i 6,5 er medisin som virker på det meste.

6,5 har den rimligste trenings ammunitjon, og trene bør du gjøre mye frem imot elgjakta, behagelig å skyte med, stort utvalg av ammo,stort utvalg av våpen (europeiske).

Hvis du ender opp med et amerikansk våpen så ville jeg valgt 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd..

 

Jeg kommer nok til å bruke ca. rundt 5-6000 på ett godt kikkertsikte, det er jo som sagt veldig viktig!

 

Hva slags kaliber har dere ?

 

Har selv en Sako .308 fra ca 1980. Fenomenalt fin! Gått mellom 500 og 1 000 skudd, arver den av fruens bestefar. Fin åt æljen den! Hadde jeg skulle kjøpt ny hadde jeg nok valgt 6,5x55 sjøl. Jakter ikke elg eller annet storvilt. Ville hatt 6,5 pga at jeg rett og slett liker det kaliberet. Snill rekyl og god nok til all jakt i Norge. Det hevdes den er litt pinglete på elgen, men det har jeg jammen hørt folk si om .30-06 og. Jeg kommer aldri til å jakte elg da jeg rett og slett ikke er interessert i det, så derfor trenger jeg heller ikke noe kraftigere, men ville hatt muligheten til å jakte hjort og rein feks da det er mer "eksotisk" for en fra det flateste hedemarken enn elg. Skal du primært jakte elg velger du .30-06. Det er tross alt den kraftigste av "de tre store". Smett på en lyddemper, og du har noe som også er morsomt å skyte med.

 

Har faktisk bare løsnet skudd på dyr med Sakoen en eneste gang på fem år, en bever. Den døde. Nå har jeg akkurat adoptert ei nett lita frøken som heter Brno (les: Samantha) Fox i .222 Rem (et kaliber som umiddlebart kunne bli tatt for å være en nyfødt .308...). Det betyr at Sakoen kommer til å bli enda mer innelåst enn før. .222 holder til alt av min type jakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei...

 

hadde samme problemet som deg for akkurat 1 år siden.. skulle ha min første rifle til elg og rådyr.

valget mitt havnet på en howa 1500 i kaliber 30.06, helt ok rifle.

det jeg gjorde var å kjøpe en pakke med kikkert og alt. dette var en billig bushnell. den gikk i stykker under elgjakta. ble stort sett brukt på bane gjennom en sesong ca 500skudd. tålte egentlig ingenting. mulig jeg var uheldig med akkurat min kikkert, men men.....

 

istedet for å kjøpe en ny bushnell la jeg i ekstra kronasjer og kjøpte en meopta meostar 3-12x56. det ble en forandring for å si det sånn...

 

så derfor kan jeg anbefale deg en howa, god solid rifle, og legg heller pengene i kikkert... meoptaen er en god å rimelig kikkert av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror en t3 lite i 3006 blir ubehagelig å skyte med da rifla blir altfor lett (2.8kg) værtfall uten lyddemper :?

 

Svinger innom og kommenterer umiddelbart før jeg haster videre til neste tråd! Enig! En kamerat kjøpte seg en slik i .30-06. Den sparket ganske ubehagelig den. Han skjøt så blodspruten stod fra neseryggen. Kombinasjonen Meopta 3-12x56 (liten øyeavstand på den gitt!) og T3 Lite og .30-06 var ikke god, så han ble skuddredd. Så kjøpte han og fikk på en Hausken std demper. Vips, rekyl og lyd nesten borte! Fyren skyter jo som rene Vebjørn Berg! Ganske formidabel forskjell i grunn.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg faktisk en t3 i 30-06 med meopta, og dette var den første rifla jeg fikk. Er uten demper. Og selv må jeg si, selv om alle reagerer på rekyl forskjellig, så synes jeg ikke dette er så alt for galt. Er riktig nok over 1.90 og spiller håndball, så er vant med å få en trykk, men skyter som regel med tskjorte uten problemer.

 

Men selvfølgelig, dette er forskjellig for alle. Bor du i Bergen, kan du få prøve :wink:

Link to comment
Share on other sites

.30-06 gir ikke uhåndterbar rekyl (bruker selv en Ruger KM77Mk-II .30-06 med Meopta 1,5-6x42), men krever mer trening å håndtere enn f.eks. 6,5x55.

En T3 i .30-06, gjerne en light-utgave, er en rifle som dekker de fleste behov på en glimrende måte. Det er langt mellom børser som går bedre enn T3-en rett ut av esken.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har jo ikke sagt noe om budsjett, så hva man en måtte anbefale eller mene så

er det jo i tåka kostmessigt.

 

Kanskje skulle han kjøpt en brukt mauser 98 til 500-1000 kr, og satset på en kikkert til 10.000.

Om det da er 30-06 eller noe annet så kan han bytte det bort uten å tapt mere en 1000.

 

Er ikke så dumt å starte med en slik løsning. Da har han børse med sjel som han kan

ragge som han vil og om han snubler i røysa, så behøver han ikke vere redd for børsa iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke få noe mere vetugt svar en det som er hentydet. Ja...dem du nevner er ok.

Men du må holde dem, ta på dem, studere detaljene og bli enig med deg selv hva som passer deg.

 

Du må gå i en butikk og bruke god tid. Studere finish, se på magasinløsning, ta ut/inn bolt, rigle og kjenne etter slakk, kakke på alt og vite hva som er stål og plast, sikte med dem, kjenne på vekta. Tenke etter hvordan du vil ha dem slik som i den tråden som ble nevnt ovenfor. Selgeren må vente eller gjøre noe annet. DU må bruke den tiden du mener er nødvendig.

 

Når godfølelsen er på plass, så er det det som du kjøper. Det finnes ikke noe annet svar tror jeg.

 

Det finnes et par gode kikkerter til en relativt rimelig penge Zeiss 2.5-10x50 og en Nikon Monarch (tror jeg). Det er saker fra 5-7 tusen på xxl. Ellers er det mye man kan bestille fra Opticplanet blandt annet.

Kjenner ikke den du nevner, men ble fortalt engang at man bør se på VX-III kvalitet. Dette kan vere helt feil, og det kan godt vere den er ok til ditt bruk den du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Enig med S.O.N., og slenger på følgende råd:

Hvis du ikke har marginer oppover i budsjettet ditt, så IKKE klå på langt dyrere våpen som Sauer, Blaser o.l. Det eneste du oppnår med det er å bli usikker på om den riflen du har råd til er bra nok. Og tvil ikke, det finnes ikke nye rifler på markedet i dag som ikke er bra nok til norsk storviltjakt. Noen er bedre enn andre, men alle er i stand til å gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...