Jump to content

Remington Seven-260/308-6,5 Grendel


Recommended Posts

Grendel er bsaert på 7,62x39-hylsen og er en trivelig lite patron.

 

Min børse er bygd på en Zastava "mini-mauser", denne kasse er egentlig litt for kort og med kuler på 120grs og oppover blir det litt krampeaktig. Jeg har planer om å ta bort litt gods her og der, får se etterhvert.

Mener brukeren 6x47 har en Vixen-basert Grendel?

 

Brosj og tolk skal du få låne om det blir aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg kjører 26.5grs N140 bak dem. Det gir i snitt 697ms i 0 grader.

 

Har fått ladedata av 6x47, og når jeg har skutt opp all sciroccoen og golden target så blir det nok å bruke hans ladninger til 123 scenar og 123 a-max, hvis hjemmelading.no har fått inn a-maxen til da.

Link to comment
Share on other sites

Gordon.... Ideen er bra. Men.... Hovedproblemet er matingen. Hvis du får en PPC lignende patron til å mate i seven kassa.

Kan teste det og gi tilbake meldinger. Har akkurat bestilt deler for å få god mating av 6mm br i en rem 700.

Når det gjelder støtbunnen så har jeg "308" støtbunn til min sako 75. Denne har også et orginalt sako 6mm PPC magasin, så det er bare å dytte hylsene ned i boksen.

Med ei børse med 2 låseklakker er det i mine øyne lettere å få mating/repetering i orden på en pushfeed kasse.

Min sako 75 har 3 klakker, den i underkant kommer over den bratte skuldra på en PPC er Br hylsa og skaper et litt hakkete ladegrep. Vangene i magasinboksen står også så høyt opp at de også kommer borti bolt kroppen. På ei grendel hylsa er problemet merkbart mindre.

Når det gjelder sako vixen kassa, så var mi børse av AI utgaven, slankere bolt enn 491. Men såvidt plass til en PPC støtbunn.

Ubekreftede meldinger sier at i ei 491 kasse er det plass til en 6mm BR(men mag boksen blir kort).

 

Jeg har merkbart bedre presisjon i min sako 75 6,5 grendel. Har magasin boks lengde på 62mm.

Med det er overhode ikke nødvendig. Med Lapua 100g FMJ har jeg patronlengde på 53.1mm. Du refererte vel den kula som ei perfekt rype kule. Husker ikke om jeg postet et svar der, men jeg har prøvd det. Og bruker fortsatt 123 scenar på det meste av småvilt. Etter teorien bruk den kula som gir best presisjon.

Her kan jeg nevne at jeg brukte revesprenger kule nr 1 i kal 6,5. 85g sierra HP på rypa en hel høst. Da nytter det ekstra nyttig med ei børse som samler godt. Gikk helt fint det også...

 

Kjør på, dette får du til, eller noen andre hjelper deg med det. Kan jeg friste med diesett?

Holder på å konvertere til 6,5 lapua.

Link to comment
Share on other sites

Om den lapua 100g kula er den perfekte vet jeg ikke 6x47, men synes den ser sånn ut. Den lapua 123g er nok og bra siden den har hullspiss som nok ekspanderer noe uten å sprenge?

Brukte en periode en 243 win med ferdigladd norma ammunisjon 80g kule, den hadde også flat tupp. Parkerte alle rypene jeg skjøt med den, kan ikke si det samme om rypene jeg har skutt med 222 rem og 5,6x52R der flere har tatt til vingene etter gode skudd, alle med helmantelkuler. Har funnet igjen noen av disse, alle døde. Men liker ikke sånn opplevelser, og man bruker mye tid på ettersøk (følge fluktretningen)

Liker derfor tanken på 6,5 kaliber og kule utvalget man har til disse kalibrene.

 

Men har litt tanker om 55g Trophy Bonded Bear Claw, eller 50g Rhino Solid Shank ladet ned til en fornuftig hastighet kan være et brukbart alternativ i kal 222. Målet er uansett at rypene ligger der de skal etter skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært bekymra for å bruke spisse kuler. Har skutt i alle fall et tresifra antall ryper med 224-kuler med spiss helmantel i 820-850 m/s. Kan bare huske å ha mistet 2-3 stykker som jeg har truffet. Har skutt 30-40 ryper med 6,5x55 og der har jeg mistet en. Den var lada hardt med 100 gr Barnes Solid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis du er ute etter en, så står det en pen Seven, rustfri med laminatstokk i 7-08 på ABC på Røra. Mener det sto rustfri leupold-montasje på den.

Vet ikke pris, kan sikkert forhandles... Ring Jo Sigve på 74 15 40 30

 

Må ærlig innrømme at jeg kjenner det kribler litt ekstra når jeg tafser på den, det er tross alt en Seven som har stått for desidert flest jaktsmeller fra min side de siste... *sukk* 12 jaktsesongene...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd denne hylsa i ei 700 kasse. Det kan gå helt utmerket. Mitt inntrykk er at denne hylsa er litt lettere å få god mating enn feks 6mm BR/6,5Br.

I en kimber 84 med 308 magasin var det meget lite som skulle til får å få perfekt mating. I en sako AI (vixen) kasse mater denne hylsa bare greit. Men da med magasinboks og tilbringer ment for 222 rem.

Kan hende remington utdrageren får problem å ta hylsa ut av kammeret, da hylsa har litt mindre dim enn ditt 243 sluttstykke.

Men som nevnt er det ingen problem med sako 75 sluttsytkket mitt.

Et annet problem med rem 700 bolter er kratring av tennhetter. Grendel hylsa har liten tennhette lomme. Et standard rem 700 sluttstykke må ofte modifiseres for å fungere tilfredstillende. Dette er en ting som kan være enkelt å fikse. Går som oftest på tennstift og fjær bytte.

Hvis du ikke lykkes er det jo enkelt å ha 6,5x47 lapua som en reserve løsning..

Link to comment
Share on other sites

For remington 700 finnes det sluttstykker med PPC størrelse støtbunn(Midway bl.a.) som er det samme som for 7,62x39, 6,5 Grendell m.m. Magasinbokser fant jeg ikke, men det er en middels avansert jobb å fikse dette for en børsemaker. Det er lite sannsynlig at man må endre på vangene i låskassa, kun skifte boksen. Det bør la seg løse ved å ha en ekstra magasinboks som passer. Med disse tingene på plass skulle det være fullt mulig å ha et våpen for løpsskiftesystem til patroner med forskjellig støtbunn så lenge man ikke bruker lengre patroner enn magasinboksen tillater. Min egen LTR er i 223 og 300/221(samme støtbunn størrelse). Presisjonen er god for begge løp etter å ha lagd muffebasert løpsskiftesystem så det bør ikke hindre et prosjekt hvis du har lyst til å prøve :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...