Jump to content

Er dette trygt?


dalla

Recommended Posts

Isjakt er jo en sport som bedrives altfor sjelden. Funker best med en halvauto i passe kaliber... Så lenge man treffer skikkelig så mister kula så mye energi at den ikke gjør store greiene etter å ha vært innom isen. Heller det enn at det plutselig detter ned en diger issvull foran skolebussen en morgen.

 

Rolf: Det er ikke fosfor som gjør at det lyser av sporlys. Da hadde jeg brent opp for mange år siden siden fosfor brenner ved kontakt med oksygen, bare sånn til info.

Link to comment
Share on other sites

Ved flere omeråder rundt Vestfjorden og Ofoten ble forsvaret engasjert for å plukke ned issvuller i fjellveggene rundt tuneller ved trafikerte hovedveier. Ved flere tilfeller ble det da brukt 12.7 mm fra skøyter og båter.

Det er vel tryggere å skyte ned disse framfor å få istappen gjennom biltaket.

Link to comment
Share on other sites

Isjakt er jo en sport som bedrives altfor sjelden. Funker best med en halvauto i passe kaliber... Så lenge man treffer skikkelig så mister kula så mye energi at den ikke gjør store greiene etter å ha vært innom isen. Heller det enn at det plutselig detter ned en diger issvull foran skolebussen en morgen.

 

Rolf: Det er ikke fosfor som gjør at det lyser av sporlys. Da hadde jeg brent opp for mange år siden siden fosfor brenner ved kontakt med oksygen, bare sånn til info.

det er jo fosfor på tuppen av fyrstikken, er det ikke? Det er jo tre alletroper til fosfor, hvit, rød og sort, hvor rød er den mest stabile og blir brukt på tuppen av fyrstikken og er ikke selvantennende...

Link to comment
Share on other sites

Som en gammel indianer ville sagt;

ett tre kan bli til tusenvis av fyrstikker, en fyrstikk kan ødelegge tusenvis av trær

 

Men tilbake til topic.. så synes skytingen så litt lugubert ut, i allefall om han skyter helmantlet ammunisjon. Vet forøvrig AK74 er blitt brukt til å fjerne is fra høye hustak i Murmansk.

Link to comment
Share on other sites

Rolf: Det er ikke fosfor som gjør at det lyser av sporlys. Da hadde jeg brent opp for mange år siden siden fosfor brenner ved kontakt med oksygen, bare sånn til info.

det er jo fosfor på tuppen av fyrstikken, er det ikke? Det er jo tre alletroper til fosfor, hvit, rød og sort, hvor rød er den mest stabile og blir brukt på tuppen av fyrstikken og er ikke selvantennende...

 

Har du høyrt om eventyret til HC Andersen? "Piken med svovelstikkene"! 8)

 

tilbake til topic her:

Eg er einig i eitt av ovannemnde innlegg der det står at kula taper mykje energi i is. Dette har eg testa. Og som sagt før, det er nok ein viss fare for rikosjettar, men den potensielle faren ved dette er nok mindre enn om ein lar isen henge til den losnar. Og kanskje treff ein bil i for eksempel frontruta, eller indirekte bidrar til ein kollisjon. Men dette verkar som ein ineffektiv, dyr og tidkrevande måte å fjerne is på.

Link to comment
Share on other sites

Gamle "Våpenjournalen" (sukk - mimre, mimre!) hadde en gang et spørsmål om ei rar "hagle", som viste seg å være en såkalt "kiln gun", verktøy til å "skyte" avleiringer ut av smelteovner! En finner noe om det i denne artikkelen.

 

De som måtte være "rette vedkommende" innen Vegvesenet (eller hva de nå kaller seg for tida), burde kanskje vurdere hva slags redskap/våpen/ammunisjon som skal brukes dersom man skal fjerne is, evt. hvem som skal utføre oppdraget (Hva slags skyteprøve kreves for istappjakt?). Kanskje kommer man fram til en respektabel sivil anvendelse av 12,7x99!

Link to comment
Share on other sites

Gamle "Våpenjournalen" (sukk - mimre, mimre!) hadde en gang et spørsmål om ei rar "hagle", som viste seg å være en såkalt "kiln gun", verktøy til å "skyte" avleiringer ut av smelteovner! [/size]

Sikkert noen patronsamlere som har en slik slug lignende sak? Jeg hadde en for lenge siden som jeg ga bort.. mener å huske den så temmelig brutal ut og at selve kula var helt sylindrisk (ikke avrundet i tuppen).

Link to comment
Share on other sites

 

Rolf: Det er ikke fosfor som gjør at det lyser av sporlys. Da hadde jeg brent opp for mange år siden siden fosfor brenner ved kontakt med oksygen, bare sånn til info.

det er jo fosfor på tuppen av fyrstikken, er det ikke? Det er jo tre alletroper til fosfor, hvit, rød og sort, hvor rød er den mest stabile og blir brukt på tuppen av fyrstikken og er ikke selvantennende...

 

Ja, det er nå så, men folk tror av en eller annen grunn ofte for mye på det de ser på tv. Mythbuster gutta og wikipedia har en helt horribel forklaring på hvordan sporlys funker, derfor noe skeptisk til allmennkunnskapen om sporlys. Godt mulig det er en type fosfor blandet inn i satsen. Beklager min noe bastante og generelle uttalelse der. Er stort sett bare vant til den skikkelige fosforen... den hvite.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg da sier at den pyrotekniske ladningen (kan være fosfor, magnesium eller strontium) i bakre del av prosjektilet kan ved anslag løsne og skille lag med resteten av prosjektilet.

 

Poenget var at de ofte skiller lag, om så det er trekull som gløder der bak.

Link to comment
Share on other sites

Under jakt på istapp, vedis, glattis, issvull og stålis skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av frossent vann med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår.

Link to comment
Share on other sites

Gir i alle fall ikkje rikosjettfare. Dessutan er det vel ikkje akkurat billeg å brenne av eit skudd for kvar istapp oppover ein bergvegg. :?

Men det spørst jo kvar det er is. På bratte og farlege overheng som er for høge til lift og liknande, er jo sjølvsagt rifle eit alternativ. Men i små bergskrentar og tunnelopningar som ein lett rekk til med ulike maskinar, er nok dette ei mykje betre løysing.

Link to comment
Share on other sites

Rolf: Det er ikke fosfor som gjør at det lyser av sporlys. Da hadde jeg brent opp for mange år siden siden fosfor brenner ved kontakt med oksygen, bare sånn til info.

 

Dette er bare delvis rett.

Riktig at det ikke er rent fosfor i sporlyssatsen, men en blanding av mye rart (forskjellig fra fabrikat til fabrikat).

Derimot er det HVITT fosfor (WP) som antennes ved kontakt med oksygen, født fosfor for eksempel gjør ikke dette.

WP vil også okydere temmelig raskt slik at det er sjelden du får flammer i lengre perioder (da må du røre litt på WP for å sørge for at oksydbelegget ikke slukker flammene).

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet.. Skrev et innlegg lenger opp her om at min uttallelse var litt generell. Hensikten var å unngå at folk skal tro at det som står på wikipedia og det de sier på Mythbusters angående sporlys er rett. At prosjetilet brenner opp er ganske feil. Jeg går jo utifra atde fleste her inne vet at det ikke funker sånn, men med nye ikke altfor erfarne medlemmer innimellom er det jo greit at de ser at her har folk litt kontroll. Det stedet de fleste/ alle har befatning med sporlys er Forsvaret, og med den utdanningen som er der for tiden er det ikke godt å vite hva somo blir lært bort til unge rekrutter. Da kan det være greit å sørge for at man ikke tror alt man ser på tv eller på wikipedia.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare delvis rett.

Riktig at det ikke er rent fosfor i sporlyssatsen, men en blanding av mye rart (forskjellig fra fabrikat til fabrikat).

Derimot er det HVITT fosfor (WP) som antennes ved kontakt med oksygen, født fosfor for eksempel gjør ikke dette.

WP vil også okydere temmelig raskt slik at det er sjelden du får flammer i lengre perioder (da må du røre litt på WP for å sørge for at oksydbelegget ikke slukker flammene).

 

 

Muligens det er det i 22 lr, er ikke sikker, men militær sporlys bruker ikke fosfor eller WP i sin ammo lenger.... Har vært andre metaller en stund nå.

Tviler i grunnen på de bruker de i 22lr også

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...