Jump to content

Anbefale halvauto?


Brother In Arms

Recommended Posts

Får vel bare slenge meg med å anbefale Urika, den har riktignok 3 + 1, men man kan visstnok fjerne en dings i magasinet for å få 4 + 1 om man absolutt vil.

 

Den er forøvrig gassdrevet, så man får ikke noe ekstra juling i forhold til noe annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Beretta har helt kurante halvautoer de hvis du ikke har noe i mot den ekstra julingen du får sammenliknet med en gassdrevet halvauto.

 

I hvert fall Beretta AL391 (Ulrika, Ulrika 2, Target, Teknys) er vel gassdrevet som bare det. Jeg har skutt en del med Ulrika, og den var soft, soft, soft. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er gjerne litt mer renholdsarbeid med gassdrevet, mens rekyldrevet kanskje kan være litt mer vanskelig på lett leirdueammo.

Samtidig kan man som oftest fint skyte flere hundre skudd med en Urika før man trenger å pusse.

Selv pusser jeg min kanskje etter hver 2-3. gang på banen, så det er sjelden den går over 100 skudd før jeg pusser, jeg vet om andre som ikke pusser hele sommern omtrent og det går like fint.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... det er ikke lett!

her i denne tråden blir det sikkert like mange meninger som det finnes utgaver :lol:

 

Franchi fast kanskje?

 

Dette emnet føler jeg virkelig at jeg kan uttale meg om, er på min tredje halvauto.

 

Har hatt Remington 11-87, ikke den med syntstokk, men den gamle med trestokk.

Har og hatt Beretta Urika 391

Og har nå Benelli Crio.

 

Har du råd gå for Benelli, du slipper all pusse jobben som følger med på gassdrevne halvautoer.

For meg ble sikringen på Berettaen på helt feil plass, men ellers meget godt våpen. Den nye Remington 11-87 med synt stokk synes jeg er for tung.

Benellien har jeg ikke noe å utsette på, men Crioen er dyr, se på Montefeltroen som er hakket billigere.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Urikaen selv... Dette med all pussinga kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Måtte ikke pusse den oftere enn jeg måtte ha gjort med et hvilket som helst annet våpen for å ta vare på det.

Dersom du skal skyte mye lerduer med hagla kan jeg fortelle at mange har problemer med å få Benellien til å veksle med de letteste lerdueskuddene. Skal du bruke den til jakt så kjøp for all del Benellien, men Berettaen er ei knakandes bra hagle hvis du vil ha ei rimeligere hagle.

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Ingen som fikk med seg det jeg skrev med liten skrift?

 

Jeg tror det er det beste valget.. Til støkkjakt på fjellet.

 

Men har du hund som du jakter med kan det kanskje passe bedre med en litt tyngre hagle.

 

Du kan få litt bedre "balanse" med en tyngre hagle.

 

Det du kjøper, det du tror, det du hører osv.

Dette forumet er bra men du må prøve deg frem for å finne det som passer deg best, noen gode forslag har du dog fått :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en del forskjellige hagler, både o/u og autoer.

Av automatene startet jeg med en Remington 1100 Special Field, via en Beretta AL391 og en Benelli Super 90 til Benelli Comfort.

Til nå så liker jeg Benelli'n best, men den passer meg også bra slik at jeg skyter brukbart med den. Liker også renholdet ( eller mangel på renhold ) som Benelli krever, veldig lite sot og skitt i mekanismen. Skyter en del hundre skudd i mellom hver puss og hagla fungerer uten problemer, også med lette ladninger. Må også legge til at ComforTech stokken virker, det er mye mindre rekyl i denne hagla en det er i Super 90'n som har trestokk.

 

Link til Benelli Comfort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har benelli comfort og er bare fornøyd med den. Tror du får den billigst hos Jakt & Friluft i Arendal.

 

Bladet Jakt, eller så var det Jeger, hadde en test av denne børsa for et par år siden. De gjorde et poeng av at den taklet alt fra den svakeste leirduepatron og oppover uten tull med ladingen. Og selvsagt av comfortstoken som vistnok skal fjerne ca 40% av følt rekyl, samt like mye av munningsvippen ved skudd.

Link to comment
Share on other sites

Min Benelli Crio har ikke problemer med 24g leirdueskudd, skjøt en god del på bane i fjor sommer uten noe som helst problem.

Slutter meg til dette. Har en M2, og er strålende fornøyd.

 

Benelli er (så vidt meg bekjent) de eneste som garanterer at den veksler med lerdueskudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...