Jump to content

Dachs tatt av kongørn


Egil

Recommended Posts

Det er trasig at hunder blir tatt av rovfugl eller rovdyr. Men hundeeiere bør vel tenke seg om når hunden ikke er større enn en hare og snø og kulde gjør kampen for tilværelsen er ekstra hard. Spesielt unge kongeørner som sliter med å finne mat om vinteren kan la seg friste til å ta en liten hund, som blir et lett bytte siden den ikke har utviklet noen overlevelsesstrategi mot luftangrep. Derfor tror jeg det er fornuftig at de som har småhunder har de under tett oppsyn eller i bånd når de tar dem ut om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

hva galt har denne ørna gjort? Den evner ikke å se noen forskjell på en dachs, rev, hare, mår, mink eller what ever...
Det tror jeg ikke på.

 

Som urban caffelattedrikkende treehugger og ukritisk rovviltelsker er jeg enig med bharsvik, individer som oppdager at husdyr er god og lettjaktet mat bør tas ut ASAP. Bare på den måten kan vi ha en rovviltbestand som kan leve noenlunde greit i strøk der det også vanker folk. Problemet er hvordan man skal gjennomføre slikt på en måte som både er lovlig og ikke for lett kan misbrukes.

 

Tja... her er en uttalelse fra en "fagperson"...http://www.smp.no/article/20100102/NYHETER/701029987

Link to comment
Share on other sites

Østerdøl!

Synes du en dachs som løper rundt å loser, (voff - voff) ligner på et lam som sier bæ - bæ?

At en hvit vaskemopp hund som går på tunet blir forvekslet med ett lam, ja det er greit, men ikke en

dachs eller andre hunder som løper på los etter hare eller rådyr.

Dette er ørn som burde bli tatt ut, ja også de som tar lam for den del... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jøss, nå lærte jeg hva loser betyr også..!! :wink: Nei, jeg tror ikke en dachs blir forvekslet med lam... Derimot blir en dachs forvekslet med mat.... Akkurat som en katt, mår, mink, hare storfugl etc... Ørna ser et passe stort matstykke... Og jeg synes ikke vi kan klandre ørna for at den faktisk ikke er så intelligent at den evner å skille mellom hva den skal spise..

Link to comment
Share on other sites

Det er da så utrolig mange hunder rundt omkring nå til dags. Om ørna forsyner seg litt av dette matfatet, er vel ikke verre enn annen overbestand som beskattes?
:shock:

Sant det, vi har jo mengder med husdyr, klart ørna kan ta for seg, det spiller jo ingen rolle..

Å ser en i skolegårdene er det jo haugevis med unger, om noen der kommer bort merkes jo heller ikke i den store vrimmelen..

Nei, la rovdyra få fritt spillerom å ta det den lyster, litt variasjon i kosten er jo helt på sin plass... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er vell hakket være om Ørna forskyner seg i skolegården kontra hundegården:roll: Men rovdyrindivid som tar husdyr kan etter min mening fjernes!

Vill ha de få bøndene og jegerne som bor i bygdene boende i bygda kontra skogen full av diverse rovdyr som livnærer seg på husdyr!

 

 

Støtter deg på den.. men skjer nok ikke noe før de begynner å angripe barna våres. :x

Link to comment
Share on other sites

Nei det har du helt rett i Parsonterrier, jeg er nok bare litt hissig for tiden pga all den enorme motstanden ørna får for at den gjør det den er skapt til - å jakte.

Jeg antok automatisk at du syns det var "forfærdelig" at ørna sikta seg inn på rådyr - beklager for det.

 

Etter å ha tatt til meg de innspillene som har kommet den siste tiden så er jeg enig i at det bør taes ut individ som "spesialiserer" seg på husdyr som katt, hund osv,

men at ørna slår ned i en puddel som ser ut som en minisau har jeg full forståelse for og det burde eiere av slike hunder tenke over når de lufter/slipper ut hunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...