Jump to content

revåte med lite besøk!


stroem

Recommended Posts

Har drevet og foret siden sep,div slakteavfall,matrester ol.har hatt rev på åte,en skutt. 4uker siden la jeg ut ei hel hjort kolle.(bil offer). Første natta gikk det 3stk spor rett ved, oppservet med kikkert.Har ikke tråkket rund åte.Det er en del landbrukstrafikk på en vei ved jordet hvor åte ligger.men nå er det helt dødt, ingen aktivitet.hvor lenge tror dere det vil ta før mikkel blir fristet.Tror dere at det nye åtet har gjort den skeptisk. brukte hansker fra jobb når jeg la hjorten på plass,kjører Gr.maskin.så jeg er jo i kontakt med disel og olje..kan det være grunnen.vil ikke si at hanskene stinket disel,men litt vil det jo være.

Link to comment
Share on other sites

Er det mye snø i området ditt ? viss det er det er det litt mistenkelig. Har litt med mat tilgang å gjøre, åte vil stort sett komme på en god 2 plass hva angår mat til mikkel. Fersk mat er tross alt best. Har selv et rådyr ute som åte,som skal være topp mat for mikkel. Fikk ikke noe særlig besøk før etter at snøen hadde meldt seg. Så rev der alerede etter 4dager,så han viste om det. Men som sagt levende mus og andre gnaggere ++ vil komme først nesten uansett åte. Men når snøen kommer for fullt å det blir litt vanskligre, da kommer han :P

Link to comment
Share on other sites

Reven kvier seg for å åpne et helt dyr. Når det er frossent, går en løs på det med øks og hugger av kjøttfliser som en kaster rundt omkring i snøen. Da må Mikkel rusle rundt og snuse opp bitene, og en får mange skuddsjanser. Samtidig blir åta spist opp gjennom vinteren, og en får mindre å rydde opp i til våren.

Tråkk eller traktorspor rundt åta ser ikke ut for å bekymre "mine" rever, i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

som sagt før i tråden er ikke mikkel så avhengig av åte,når den finner mus.ellers bør du sprette opp vomma på hjorten,slik at mikkel får noen godsaker med seg ved hvert besøk...ellers kommer den ikke på....og det er jo logisk i grunn...

har også opplevd at hele dyr,som ligger oppå bakken ruver voldsomt i terenget,og mikkel blir skeptisk av den grunn...graver du det ned,blir det mer suksess...mikkel elsker å grave!

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å la denne første reven gå ei stund før du pelser den, det er et gammelt ordtak som heter "det tales blant rever" Dette er vel ikke direkte ment, men rever følger ofte i hverandres spor, og får du først et bra tråkk av rev mot åtet vil dette alltid være positivt.Rev genererer rev. Samtidig vil det vel også virke betryggende på reven å vite at andre har vore på matfatet.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Tror svaret på problemet står lenger opp i tråden, har du mye snø? Hvordan er det er med åtselfugler da?

 

Kan være at det ligger andre ting i nærområdet som frister mere? Opplevde dette første sessongen, stor aktivitet i nærheten av en grisebonde av ulike årsaker, hos meg var det bare en og annen streifer. Hva som skjedde andre sessongen vet jeg ikke, men jeg hadde bra fart i åta fra tidlig høst til ut på våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har det samme problemt selv! Mye rev, men lite besøk på åta..

 

Det er veldig mye rev her i området nå, vi har gått på rev i skogen. Vi har gått på rev 6 ganger og det har vært forskjellige rever, vi har ikke vært på jakt eller noe sånt så vi har gått og prata og ikke vært stille. Og jeg mener at det er mye rev når man går på flere forskjellige rever i skogen, det er ganske sjeldent. Vi kan komme helt innpå på 15 meter.

 

Har åtet mitt bare 100 meter i fra en innsjø hvor reven krysser veldig mye om vinteren. Du kan se bilder av åta og forholdene rundt åta på bloggen min! http://www.jaktognatur.blogg.no Det er 40cm snø her nå så man ser bare litt av åta stikke opp, men det som er der er: 3 framparter fra hjort som nå er 3 uker gamle+at jeg har på litt matrester og hundefor jevnlig. Det var nesten ikke noe trafikk før den værste snøen falt heller. Men mye fugler er det der. Sjekk bloggen min for og se på mine åtejaktforhold og for og lese en spennende blogg! :)

 

PS: Det er ikke noen link, men adressen til bloggen..

Link to comment
Share on other sites

Når startet dere å fore på åteplassen? Er lurt å starte litt om sommeren, for når revemor lærer valpene hvor de skal finne mat så er det bra om ho lærer dem at det er mat på åteplassen din istedet for hos naboen :) En annnen ting som kan være litt dritt er viss det er flere i området som har åte, og kanskje ikke jakter noe serlig. Da kan nok mange rever være der. Men at åta er plassert slik at det er kort vei til skjul er også positivt. Jeg og en nabo har åter begge to, jeg skyter normalt 15-20 rever naboen 2-5 pr sesong Eneste forskjellen er at åta hans ligger helt åpent, mens min ligger helt i skogkanten. Vi bruker til og med samme slags åte...

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Tulling: Jeg har hatt åte der helt siden dem treska jordet. Altså i fra slutten av August. Da hadde jeg på matrester og duer jeg skøyt. Så vidt jeg veit er det ikke andre i nærheten som har åte, det trur jeg jeg er aleine om! Selvfølgelig har jeg hatt rev der, men det har aldri bydd seg noen skuddsjanse, hadde jeg vært en dreven revejeger kunne jeg sikkert skutt rev der et par ganger, men jeg venter på de situasjonene hvor reven står med breisida til. Det beste skuddet er det som sitter igjen i børsa pleide oldefaren min å si! :)

Link to comment
Share on other sites

om det er mye løs nå så er det tungt for reven å gå, min erfaring er at den da er mere rolig, finner mat i skogen, eller lar være å spise, gå eller kjør opp løyper til den pleier å være bra.

Det med at reven stopper ved åtet på bredsiden til eller ikke så ofte, jeg skyter med en gang jeg får mulighet, hender jeg plystrer også for å bremse den litt. Har blitt lurt noen ganger av rev som bare er innom åtet for å sjekke og så drar de videre.

Link to comment
Share on other sites

Reven passerer åte hver natt nå.men ingen spising på hjorten,mat restene derimot forsvinder fort.Har ravn og skjære på åte også. fikk rev-varsler i posten i dag, driveway patrol fra Ebay.er spent på hvor bra den funker,men med en pris på 157,50 tåler en litt start problemer.

Link to comment
Share on other sites

er en fordel at du tar den reven som ferdes forbi åtet ditt hver natt så fort som mulig!det kan være en gammel revirhanne som holder andre rever borte fra reviret sitt,og da kan du regne med dårlig trafikk på åtet ditt i hele vinter!

neste gang den kommer er det bare å plystre,og klemme til,så skal du se at det blir fart på åtet etter hvert når ungrevene begynner å kjempe om området.

min erfaring er at jo mer rev man skyter,jo mer revetrafikk blir det...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med åte er at reven ikke er så glad i rådyr, den liker bedre gris og kylling.

 

Reven er helt vill etter rådyr...Det åtet vi har skutt minst på er gris faktisk. Det er nok litt tilfeldig, men det er rådyr som har gitt oss flest rever til åtet.

 

Det man skal passe seg for å hive ut er rester fra kyr og slikt. Sau er også veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt tips, kan jo være verdt og prøve.

Jeg tok rester etter jakta fra det jeg hadde spart opp i fryseren og hadde de oppi en skikkelig stor kjele. Satte en propanbrenner under og lunket det kanske godt mens jeg rørte godt i "suppa". Etter en liten time med småputring silte jeg av vannet gjennom et glasshåndkle. hadde deretter vannet på 1,5 liters flasker. Tok en liten listespiker og slo hull i korken så flaska virker som en sprayflaske. Jeg tok utgangspunkt i åte og gikk lange stier med mens jeg sprutet ut en minimal stripe med "viltvannet" etter meg.

De sier reven ikke kommer på åtet første natten, jeg gadd ikke sitte våken den natten så vet ikke hvor mange det hadde vært på åtet, men mange! Åteplassen var helt hardpakket etter revespor og mange kilo med åte forsvant. Jeg så at revene som hadde vært på åtet hadde kommet gående i mine skispor. Selv om de var 12 timer gamle.

Link to comment
Share on other sites

Alt åte som er i småbiter ser ut til å fungere godt, frossen småmort eller fôrpellet. Reven synes vel det er kjekkere å finne noe lett spiselig enn noe den må gnage på.

 

Som 6,5x55 bruker også var innom: i mye løssnø tar reven ofte letteste vei, feks skisporet. Gå noen turer påski forbi åtet og inn i skogen så skjer det ofte at du finner revespor i skisporene.

Link to comment
Share on other sites

har god erfaring med og bruke skrotter etter pelsdyrnæringa (blårev-sølvrev) har ofte sett att det er disse som blir spist på når det har ligget både det og gris på åtet. kaster også ut hundefor (tørrfor) rundt åtet så reven har noe og gå og plukke opp. og som nevnt over så er det ofte lurt og gå opp løyper ut fra åte på truger eller ski, reven følger ofte disse sporene som er lette og ta seg frem i. har ofte med tørrfor som kastes i disse løypene også.

Link to comment
Share on other sites

Som 6,5 nevnte,men en annen variant ,i fjor fylte jeg 60l ved-nett med div godbiterfestet det til meg og spente på skiene,3 av 4 ble tatt mens de paserte åte( alle 3 bjeffet før de kom og det var i starten av feb), en på åte.Det er sikkert en revir rev her nå,som ble nevnt.Hundene mine er helt besatt av å pisse langs traktorveien som går forbi åte,avstand vei åte er ca 50 m.

Godt nyttår

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da datt det endelig en rev ved åte,en hann rev.har sett den ved åte de 3 siste nettene.men med høygravid samboer fristet jeg ikke lykken mens hun sov,selv om jeg har demper på 6,5,skyter fra sovrommet,men i går kom reven kl 2300.såg at den kom smygende ut på jordet, veldig forsiktig.børsa var rigget slik at den låg imellom vinduet og karmen,noe redusert skyte-sektor,men rettning åte.Etter inspeksjon i dag, såg jeg at reven hadde markert jevnlig hele skogkanten.må vel av dette tippe på at dette var revir hannen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...