Jump to content

Bly eller helmantlede kuler


Hugin1976

Recommended Posts

for oss dødelige, som ikke gidder å støpe, og å bruke krefter på å eksperimentere med legeringer, fettyper, cas-checks, kaibreringsdiametere, herding osv, kan man si, litt forenklet, at blykuler egner seg for lavtrykkskalibre med relativt lav hastighet.

dette er selvfølgelig ikke hele visa, men mesteparten av de blykulene man får kjøpt til noenlunde fornuftig pris, egner seg fint lite for full fres i magnumkalibre.

en fordel med blykuler er at du kan ofte få dem levert i flere diamtere, noe som kan være vanskelig med f.eks 32-våpen, hvor riflingsdiameter kan variere endel imellom våpen.

Link to comment
Share on other sites

en fordel med blykuler er at du kan ofte få dem levert i flere diamtere, noe som kan være vanskelig med f.eks 32-våpen, hvor riflingsdiameter kan variere endel imellom våpen.

 

32 våpen, er det så m....

Blir selvfølgelig en del variasjon da :D

 

 

Vel, som andre har vært inne på, det må utdypes nærmere. Noe av den beste presisjonen i revolver har jeg fått med egenstøpte kuler. Da ligger det vanligvis mye arbeide med legering, sizing og kule form bak. I pistol, bryr jeg meg skjelden med bly, for mye arbeide i forhold til at det går svært mange skudd, kjøper nesten ikke blykuler og teste ut i pistoler gidder jeg heller ikke, da jeg får godkjent presisjon med mantel og prisdifferansen ikke nødvendigvis trenger å sprenge (tømme) kontoen min.

Bly sliter imidlertid mindre på våpenet, du får høyere hastighet og lavere trykk med ellers lik kuleform, men må pusse oftere :cry:

Link to comment
Share on other sites

Erm... beklager særdeles uklar formulering.

 

Jeg har kjøpt en 9mm cz75-sp01 shadow og skyter for tiden med magtech 95 grains ammo (mantlet med hulspiss).

 

Jeg og en kompis har som plan å lade 9mm (finne beste ammo for våpnet). Ingen av de som selger kuler i norge til rimelige priser (under krona kula) har mantlede kuler, men vi har fått høre på skytebanen (innendørs) at rene blykuler er en uting å skyte med pga blystøv og smuss i våpenet.

 

Skjøt 150 blykuler ene dagen og kan ikke si at jeg merket stor forskjell foruten at jeg ble mer grå på fingrene på hånda jeg lader med?

 

Det jeg helst vil få til er å finne en ammo til pistolen innenfor faktorkrav til production som går best til shadowen min.

Link to comment
Share on other sites

9mm er et av de kalibrene som kan være trøblete å få gode resultater med blykuler i, men det kommer an på pipa di, og om du er villig til å eksperimentere.

 

mange lader kobberbelagte blykuler til 9mm, de er som oftest billigere enn mantlede, og er et utmerket alternativ til den bruken du skisserer.

 

for tiden koster kobberbelagte blykuler rundt 50-60 øre stykket, altså ikke stort mer enn blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde jo vært supert! Det er veldig godt mulig jeg tar feil og sier ikke dette for å kverulere, men bare for å ta et eksempel, så er jo dette http://www.hjemmelading.no/produkter/1207826391/1214987109/1215341674/200gr_swc de samme kulene i samme kvanta som XXL har. Og de kommer jo i pakninger på 500 og ikke 1000? Skjønner ikke hvordan de kan selge de til .74 når Alvestad selger de for 1,34.

Link to comment
Share on other sites

Goatboy har helt rett, jeg har også handlet Berrys .45 kuler hos XXL til 74 øre nylig.

 

Jeg tror svaret er kvanta. XXL kjøper veldig store kvanta, presser dermed ned fraktkostnader og inn-priser og kan dermed redusere ut-prisene tilsvarende. For tiden er de de billigste jeg vet om, da med unntak av privatimport fra Archipelago, som kan komme litt under...

Link to comment
Share on other sites

Prisene på varene er nå èn ting, men jeg kvakk litt når 185grn'ern til Berry ble nevnt. I tilfelle noen blir fristet til å prøve dem på ladebenken. De er alt for korte. Jeg har brukt 200 grn mye, men den er i korteste laget den og, men det fikser seg til slutt.

 

Det er generelt fasongen på 185 grn som blir feil. Den er alt for butt og kort. Du må sette den så dypt i hylsa at total lengden blir veldig liten. Korte patroner i en .45, funker dårlig.

 

Hadde den nå enda hatt en semi watcutter fasong så hadde det gått ann.

Nå vet dere det, så da er det bare å løpe å kjøp :!:

Link to comment
Share on other sites

230grs kula fra berry ligger nok mellom 90 øre og en krone om jeg ikke tar helt feil. problemet er egentlig at XXL pleier å være utsolgt...

 

En 230grs blykule havner på 60-70 øre, og i 45 er det egentlig ikke noe poeng å bruke belagte kuler(om du ikke skal skyte innenndørs), 45n trives godt med bly.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Var på XXL på Alna.

De kunne skaffe 115grs til 51 øre stykket.

Bestiller vel en 10000 over nyåret. Kanskje de slår av litt på prisen.

 

Test nå noen i våpenet ditt før du kjøper slike kvantum. Vi har testet disse kulene i flere våpen og har ikke fått dem til å gå bra på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ja, frontier er kobberbelagt. De leverer både cast/støpte, og swaged/kaldpressede kuler, begge typer belagt.

 

Kvaliteten på frontierkulene varierer, noen partier(tidlige?) 9mmkuler har gitt meg vanvittig god presisjon, andre er hva man kan kalle middelmådige eller under. 45acp er ikke like kritisk som 9/38, får MEGET god presisjon(5 skudd under 30mm) med 230grs frontier over 5grs 320 i en tightet paraordnance med barstopipe.

Link to comment
Share on other sites

Var på XXL på Alna.

De kunne skaffe 115grs til 51 øre stykket.

?

 

Var med å testet noen av de kulene i et samme våpen som trådstarter har og de gikk helt elendig, i alle fall i det våpenet.

Ble testet med 10 forskjellige ladninger og settedybder.

Målt utifra 10 testskudd pr serie.

 

 

Best under testen, gikk faktisk en hjemmstøpt RN kule, med en samling på 70mm.

 

Men hva kan en forvente å oppnå av samling i en slik CZ :?:

Hva er den beste samlingen du har oppnådd :?:

Link to comment
Share on other sites

Mens i .45 blir det litt mer forskjell da belagte kuler ligger på rundt 1,30 og bly på rundt 0,70.

 

 

Landrø selger Frontier: http://landro.no/produkter/lading_1/frontier/

Heller ikke avskrekkende pris. Har fått bra presisjon ut av disse i .40, 10mm Auto, .44Mag og .45GAP/ACP.

 

800-900 for 1000? Er vel til å leve med det..? - Har selv en rundt 10 000 av disse igjen av ymse kaliber i ladebua... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter helst bly i .38 special, .357 mag, 9 mm og .44 mag. Mest fart for pengene, upåklagelig presisjon og best rekylfølelse, særlig i 9mm feltladning.

 

I Kimber CDP Ultra’n har jeg faktisk gått tilbake til kobberbelagte 200gr kuler, fordi disse gir en litt svakere rekyl da de forsegler løpet noe dårligere enn bly. Alternativet ville vært å lade svakere med blykuler, men jeg har funnet ut at jeg ikke vil gå lavere en 4gr N310 i .45 acp.

 

Hvis bly ikke er et alternativ, ville jeg i valget imellom mantel og kobberbelagte kuler ville jeg valgt kobberbelagt om mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...